Reedukace dysgrafie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
Advertisements

SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
PROJEKT NAŠÍ ŠKOLY PŘÍPRAVNÝ KURZ PRO BUDOUCÍ ŽÁKY PRVNÍHO ROČNÍKU.
Speciální péče na naší škole
Výchovné zaměstnání v období batolecím
Specifické poruchy učení
Vývoj dětské kresby Kresba lidské postavy.
GRAFOMOTORIKA.
Reedukace dysortografie
Dysgrafie specifická porucha grafického projevu
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
Využití stimulačního programu MAXÍK
Jemná motorika Pohybové schopnosti dítěte a řeč se vzájemně ovlivňují. Pokud je postižen pohybový systém, nebo opožděn motorický vývoj, bývá často opožděn.
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
Zavedení nových trendů a metod předškolního vzdělávání
Atletická průprava pro canicross
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Alternativa ve výuce psaní
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Psychomotorický vývoj dětí se sluchovým postižením
Příčiny SPU.
Nápravná metoda Grace Fernaldové
Logopedická třída MOTÝLCI
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
Psychické poruchy – DYSGRAFIE Dostupné z Metodického portálu www. rvp
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
KLUB POHÁDKA Dům dětí a mládeže Praha Stodůlky. Dopolední blok pro rodiče s dětmi Klub Pohádka je určen pro rodiče s dětmi od 1 – 3 let. Cíl klubu: zapojení.
Mgr. Ladislav Zilcher PaedDr. Ing. Michal Slavík, PhD.
Reedukace SPU s využitím počítačů
Riziko dyslexie a školního selhávání
Diagnostika a reedukace
Diagnostika a reedukace. Garantem diagnostiky jsou  Pedagogicko-psychologické poradny  Speciálně pedagogická centra.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
Vývojová dysfázie.
Zásady reedukace spu PhDr. Zuzana Širmerová.
DYSORTOGRAFIE 4. října 2013 VY_52_INOVACE_220119
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Dětský aerobik Pod pojmem dětský aerobik rozumíme rozmanitá cvičení za hudebního doprovodu, která vycházejí především z aerobiku pro dospělé, ale také.
Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2013.
Starty Účelem startu je zajistit podmínky pro maximálně rychlé zahájení běhu Obr.11.
Dyslexie jako celoživotní zátěž 2015 Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Mgr. Eliška Geržová FN Motol. ONEMOCNĚNÍ CHARCOT – MARIE – TOOTH řazeno mezi dědičné neuropatie postižení nervového systému - nejčastěji periferní části.
,,BROUSÍME SI JAZÝČEK S EMILKOU A EMILEM“
Motorické schopnosti.
Zásady práce u počítače  Práce s počítačem může být zábavná, ale přináší i různá rizika.  Nevhodné prostředí a chování u počítače může přivodit i některé.
DYSGRAFIE – PORUCHA OSVOJOVÁNÍ PSANÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Problematika neprospěchu žáka
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Specifické poruchy učení Specifické poruchy učení Pedagogika a psychologie Pedagogika a psychologie Mgr.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
Výuka čtení a psaní analyticko-syntetickou metodou
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Metodické materiály a pomůcky
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
jemná motorika, koordinace ruky a oka
Grafomotorika - Vrba ve větru
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Zvířata ze ZOO GRAFOMOTORIKA.
Jemná motorika, koordinace ruky a oka
Specifické poruchy učení
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Metodika počátečního čtení
PŘÍPRAVNÝ KURZ PRO BUDOUCÍ ŽÁKY PRVNÍHO ROČNÍKU
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Reedukace dysgrafie

Reedukace dysgrafie Dysgrafie je způsobena deficity v oblastech: hrubá a jemná motorika; pohybová koordinace; zraková paměť; pohybová paměť; pozornost; prostorová orientace; celková organizace organismu.

Rozvíjení motoriky Důležité: * správné držení těla při psaní; * poloha dolních končetin; * držení psacího náčiní; * vzdálenost hlavy od papíru. Je třeba zařazovat relaxační cvičení (zvlášť u mladších žáků). ROZVÍJENÍ HRUBÉ MOTORIKY cvičení paží, uvolnění ramenního pletence; nedostatečné uvolnění vede ke křečovitému držení psacího náčiní, písmo není plynulé. Pohyby paží: mávání, kroužení, kroužení předloktím, dlaněmi apod. Pohyby dlaní: vpřed, vzad, vlevo, vpravo, zavírání dlaní v pěst a otevírání apod.

Rozvíjení motoriky ROZVÍJENÍ JEMNÉ MOTORIKY Správné postavení chodidel na podložce – kolena lehce od sebe, stehna, bérce a podélné osy chodidel jsou v jedné rovině. ROZVÍJENÍ JEMNÉ MOTORIKY Modelování, vytrhávání a skládání z papíru, navlékání korálků apod. Pohyby prstů: dotýkání prstů obou rukou, kroužení, “hra na klavír” apod. Cvičení pohybové paměti: opakování cviků po učiteli, vytváření sestav z několika cviků apod.

Rozvíjení jemné motoriky Držení psacího náčiní Nácvik správného úchopu: lze již v předškolním věku; nesprávný úchop, tzv. drápovitý, je těžké odstranit.

Rozvíjení jemné motoriky Dětem, které mají později vadný úchop způsobený špatným vzorem, je doporučován tzv. trojhranný pomůckový program, který vyvozuje správné držení psacích potřeb.

Uvolňovací cviky předcházející psaní Provádíme s psacím náčiním, které dobře zanechává stopu (křídy, voskové pastely, štětec, houbička). 3 fáze: kreslení na svislé ploše (např. balicí papír, tabule), uvolňování ramene, lokte, zápěstí. Dítě může obtahovat předlohu, ale není důležité přesné obtažení, spíše plynulost pohybů. kreslení na šikmé ploše; kreslení na vodorovné podložce, nejprve velký formát, postupně s zmenšuje. Uvolňování ruky stejně jako u svislé podložky.

Uvolňovací cviky předcházející psaní Lze doprovázet písničkami, básničkami, říkadly, hudebním doprovodem. Provádět co nejčastěji, pokud možno před každým psaním. Lze provádět i ve vyšších ročnících.

Uvolňovací cviky předcházející psaní

Uvolňovací cviky předcházející psaní

Uvolňovací cviky předcházející psaní Nevhodné cviky pro uvolnění ruky jsou ty, kde se mění směr pohybu ruky nebo složené z rovných čar. Příliš vhodné nejsou také obrázky kreslené jedním tahem – dítě se příliš soustředí na tvar a nemůže se dostatečně uvolnit.

Psaní písmen a slov Metoda Fernaldové (metoda obtahování slov) Postupné kroky při nácviku: Učitel píše písmeno nebo slovo na tabuli, písmeno (slovo) zároveň předčítá, žák ho sleduje zrakem a naslouchá mu. Žák obtáhne učitelem napsané písmeno (slovo) a současně je předčítá. Pak žák písmeno nebo slovo sám píše a nahlas si je diktuje. Musí mluvit tak pomalu, jak píše. Žák píše písmeno (slovo) zpaměti. Pokud se nedaří, opakuje se krok 2. Časem může být vypuštěna fáze obtahování. Dítě se učí pouze sledováním učitele, písmeno nebo slovo přečte, pak je píše a samo si je diktuje.

Psaní písmen a slov U pokročilejších žáků vypouštíme fázi čtení: žák pouze sleduje učitele a pak rovnou slovo píše. Žák písmeno (slovo) pouze opisuje z předlohy. Žák píše písmeno nebo slovo podle diktátu. Jiný postup, kde se více preferuje čtení: Žák přečte slovo. Poté dvakrát slovo napíše, může se dívat na předlohu. Vzor si žák zakryje a slovo napíše zpaměti. Pokusí se slovo vyhláskovat. Může se dívat na předlohu. Tyto kroky se opakují alespoň třikrát. Při nácviku psaní používáme vždy pomocné linky.

Psaní písmen a slov Děti mívají potíže s vybavením si tvarů písmen – pomůcka: zásobník písmen. Dítě s dysgrafií nepřetěžujeme stálým psaním, stačí kratší cvičení, ale precizně provedené!! U starších žáků volíme stejný reedukační postup jako u mladších, ale použijeme jinou motivaci: vysvětlíme mu příčinu obtíží a zdůvodníme postup. Je třeba, aby žák cvičil cca 10 min. denně.

Rehabilitační program dr. Heyrovské Tréninkový program pro nápravu grafomotorických obtíží Je koncipován do deseti lekcí a je vhodný pro děti s obtížemi na bázi odchylky vývoje jemné a hrubé motoriky, určený dětem od předškolního věku do 6.-7. ročníku základní školy. Program je určen jak pro pravoruké děti, tak i pro levoruké. Nelze jej aplikovat u dětí s nevyhraněnou lateralitou ( ambidextrií). Tréninkový program nabízí dětem tvary, které vycházejí z analýzy písmen psací abecedy.

Rehabilitační program dr. Heyrovské Doprovodné cviky mají charakter rehabilitačně motorických cvičení a vycházejí ze základních poznatků o fyziologickém vývoji psychomotorických dovedností během prvních roků života ( zvláště řeč, sociální kontakt, zrak, sluch, jemná a hrubá motorika, souhra končetin). Poruchy psychomotorického vývoje mohou vznikat kombinací různých faktorů. Výsledkem je různě silně vyjádřená porucha. Nález se může v předškolním a školním věku manifestovat např. vadným držením těla, nedokonalými hybnými souhrami, neobratností, nesoustředěností.

Rehabilitační program dr. Heyrovské Poruchy ve vývoji jemné motoriky se mohou projevit v úchopu psacího náčiní, souhře svalů, koordinaci svalů ruky. Poškození hrubé motoriky je dle vyjádření pediatrů nejzávažnějším projevem poškození CNS.

Rehabilitační program dr. Heyrovské Tréninkový program dr. Heyrovské je tříměsíční a jeho cílem je: naučit dítě vnímat a ovládat své tělo se zaměřením na uvolnění všech svalových partií účastnících se na grafickém projevu, vyvození správného úchopu pera s následným promítnutím do úpravného a nenáročného písemného a výtvarného projevu, sekundárně je program zaměřen na podporu seriality, kontaktu mezi matkou a dítětem, řeči, zrakové a sluchové percepce apod.

Rehabilitační program dr. Heyrovské Kurz dr. Heyrovské přispívá k odstranění grafomotorických obtíží, které se u každého jedince projevují jinak: vadný úchop psacího náčiní, nesprávné, vyryté, těžkopádné a špatně čitelné písmo, nerespektování linek v sešitě, časté atypické projevy při psaní ( proklepávání unavené ruky a její pocení) nebo zvýšená nechuť k psaní či výtvarným činnostem.

Rehabilitační program dr. Heyrovské Podle Heyrovské může být určitým signálem dalších obtíží dítěte nesprávná bilaterální souhra rukou při držení jídelního příboru. V předškolním věku lze pozorovat nechuť k omalovávání, malování, vystřihování. Děti nemají kvalitní výtvarný projev a paralelně s těmito obtížemi mívají i vadu řeči.

Rehabilitační program dr. Heyrovské Semináře pořádané PaedDr. Yvetou Heyrovskou: V teoretické části je rozebrána metodika tréninkového programu, specifikován okruh dětí, u nich je možno tento program aplikovat a další otázky s aplikací programu. V praktické části si pedagogičtí pracovníci sami, pod vedením lektora, prakticky osvojí jednotlivé části programu tak, aby mohli při práci s dětmi samostatně tréninkový program aplikovat. K dispozici je možnost zakoupení instruktážní videokazety.

Metoda dobrého startu Metoda pro předškolní děti a pro děti s odloženou docházkou. U dětí rozvíjíme řeč, vnímání, grafomotoriku, slouží k nácviku jednotlivých písmen abecedy. Vše se děje hrou a dítě si ani neuvědomuje, že nacvičuje jednotlivé cviky na písmena. MDS slouží pro nastartování triálu – psaní, čtení, počítání. Tím, že rozvíjíme sluchové a zrakové vnímání, prostorovou orientaci, rytmus, řeč a grafomotoriku, předcházíme DYSLEXII, DYSGRAFII A DYSORTOGRAFII.

Metoda dobrého startu MDS může probíhat následujícím způsobem: vychází se z 25 národních písní, které děti provází všemi lekcemi. zpěv dětí vyjadřujeme pohybem a rytmem, ke kterému používáme dva polštářky naplněné kroupami. děti mají současně v činnosti sluch, pohyb, rytmus a nejobtížnější část je zapojení grafomotoriky. K této činnosti mohou sloužit grafomotorické pracovní listy. Tato metoda se osvědčila jako vstupní etapa výuky čtení, psaní a matematiky.

Lekce může mít tyto kroky: Metoda dobrého startu Lekce může mít tyto kroky: zahájení- je to společenská událost, při které se všichni setkávají a hrají si spolu; posílení komunikativních dovedností - slovních i mimoslovních

Metoda dobrého startu Specifická cvičení- zrakový a sluchový rozvoj, pravolevá a prostorová orientace; Pohybové cvičení- chůze, běh, stoj, předklony, pohyby hlavou, očí, paží, procvičování dlaně, pěsti, prstů a uvolňovací cviky.

Metoda dobrého startu Výsledky MDS potvrdily: Je velmi vhodná a přínosná pro děti s odloženou školní docházkou a měly by ji tyto děti absolvovat. Vysoká efektivita této metody je u tzv. rizikových skupin dětí ( vyskytující se dyslexie a dysgrafie u rodičů, sourozenců nebo komplikace po porodu, či aplikaci některých léků). Děti, které prošly touto metodou, byly lépe připravené na výuku čtení a psaní.

Nácvik psaní u starších žáků Při nácviku je třeba zaměřit pozornost dítěte na jednotlivá pravidla, která má dodržovat; Nejprve nacvičujeme sklon písma: Abychom dítěti ukázali, co znamená dodržet sklon písma, protáhneme všechny tahy shora dolů – správně by měly být vůči sobě rovnoběžné a mírně skloněné doprava.

Nácvik psaní u starších žáků Dítě pak podle čar samo zkontroluje své další slovo; Denně cvičit 5 – 10 slov. Velikost písma: zpočátku je možné psát mezi pomocné linky, učíme dítě při psaní sledovat pomocnou linku, pak se učí, jak má rozvrhnout stránku při respektování okrajů a odstavců; důležité: dítě by mělo sledovat při nácviku vždy jen jedno pravidlo – pokud dítěti dáme více instrukcí, psaní se nedaří, dochází k intelektovému bloku.

Počítačové programy pro reedukaci dysgrafie DysCom (www.razdva.cz); OMALOVÁNKY (www.novak.cz); PÍSMOHRÁTKY (www.novak.cz); SOVÍ PROGRAM: Soví galerie, Soví bludiště, Soví kostky (www.gemis.cz); VESELÝ SLABIKÁŘ (www.matik.cz).

Kompenzace Psací tiskací písmo lze tolerovat u žáků ve vyšších ročnících na druhém stupni ZŠ nebo na střední škole, u mladších je nebezpečí, že se tiskací písmo stane nečitelným. Např. ve Waldorfské škole se tiskací písmo používá již v 1. ročníku. Vychází se vždy ze znalostí a schopností dítěte. Psaní na počítači s psaním krátkých cvičení rukou, avšak je třeba naučit dítě pracovat s klávesnicí.

Nevhodné postupy Dopisování úkolů o přestávce nebo doma- nedostatečná relaxace, hodně chyb. Přepisování sešitů – kvalita se zhoršuje. Je ale třeba rozlišit poruchu a nedbalost.