„Proč se zhoršují výsledky českého školství? (A co s tím?)“ (A opravdu se zhoršuje?) Fontes Rerum 27.4.20011 Radim Valenčík VŠFS.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
7. února 2013 RNDr. Dominik Dvořák, Ph.D.. Ke změně musí dojít souběžně na všech úrovních systému Následující poznámky se týkají převážně makro (národní.
Advertisements

Renata Schejbalová Konference AŘG , Přerov.
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Vocational Education and Training for Young people ODBORNÉ VZDĚLÁVACÍ KURZY PRO MLADÉ Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie. Za.
Kvalitní péče o seniory Vítejte na mezinárodní konferenci v Praze, 9.března 2007.
Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání Workshop W2c Praha, Tento projekt je spolufinancován Evropským.
Den otevřených dveří na Národohospodářské fakultě pro obor Národní hospodářství 5. ledna 2013.
Sněm RVŠ, květen 05Projekt "Hodnocení kvality vysokých škol" 1 Projekt „Hodnocení kvality vysokých škol“ Sněm RVŠ Praha, květen 2005.
Veřejná diskuse o standardu kvality profese učitele Váš hlas je důležitý, Váš hlas má vliv. Mgr. Vladimír Srb, MŠMT manažer pracovní skupiny.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Volební výsledky roku 2010 a rezignace na volebního manažera Vít Bárta Ministr dopravy.
STARÉ SPLAVY, BŘEZEN 2012 P O D P O R A T A L E N T O V A N Ý C H S T U D E N T Ů A Ž Á K Ů ( Absolventi gymnázií – potenciál pro rozvoj vědy )
Aktuální problémy v přípravě učitelů (Komise pro přípravu učitelů Rady VŠ) Materiál pro 17. zasedání předsednictva Rady VŠ dne
Diskuse pořádaná časopisem Marathon
Diverzifikace vysokého školství – nové výzvy Michal Karpíšek Seminář „Hodnocení kvality vysokých škol“ Telč, 28. dubna 2011.
Vlastní hodnocení školy
PODPORA TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Pohled průmyslových firem na kvalitu českého technického vzdělávání Výsledky průzkumu Francouzsko-české obchodní komory v rámci Roku průmyslu a technického.
Webový portál Budoucnost profesí Ing. Marta Salavová Mgr. Hana Žáčková Národní observatoř zaměstnanosti.
Další vzdělávání v ČR Konference UNIV 2 KRAJE , Liblice.
Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta Ústav profesionálního rozvoje pracovníků ve školství (od října 2001) ředitelka: PhDr. Jana Kohnová Ústav.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Nashova rovnováha v elementárním redistribučním systému
Schůzka projektového týmu Postdoc I. 7. ( ) Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci, reg. č. CZ.1.07/2.3.00/
Proč potřebujeme informace o rodinném zázemí Jana Straková ÚVRV, PedF UK
KONFERENCE AŘG ČR PŘEROV-3. DUBNA – 5. DUBNA 2013.
1 Rozhodování o vysokých školách MVD023K Rozhodovací procesy na úrovni vysokých škol.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ 19. března 2015.
Úvod do psychologie PhDr. David Kuneš, Ph.D
Jiří Dan Etické cíle vysokoškolského vzdělávání 11. seminář z cyklu Hodnocení kvality vysokých škol. Současné trendy v hodnocení kvality. Brno
Sněm RVŠ - bod 4.1 RVŠ Sněm RVŠ - bod 4.2 Základní informace: Bilanční a hodnotící zpráva RVŠ za funkční období
BOLOŇSKÝ PROCES - INTERNACIONALIZACE INFORMACE Z KONFERENCE MINISTRŮ VYS. ŠKOLSTVÍ BERGEN Prezentace pro předsednictvo RVŠ, Pavel.
KARIÉRNÍ SYSTÉM ŘEDITELŮ
Názor veřejnosti na téma DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ (vyhodnocení dotazníkového šetření) Královéhradecký kraj Ing. Jarmila Halouzková
Sněm Rady vysokých škol1 Ekonomické informace.
Ing. Eva Bartoňová, náměstkyně ministra, skupina finanční, právní a správy úřadu, MŠMT.
Kvalita ve vzdělávání - kvalita VŠ. Co je to kvalita? Kvalitou (vzdělávacích procesů, vzdělávacích institucí, vzdělávací soustavy se rozumí žádoucí (optimální)
Sněm RVŠ1 2. zasedání sněmu Rady vysokých škol 18. května 2006.
Financování regionálního školství
Zpráva o činnosti RVŠ zasedání akademického senátu LF MU, Rada VŠ ve stálém zasedání Martin Pešl.
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Třístupňová struktura vysokoškolského vzdělávání: bakalářský.
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
Seminář k doktorskému studijnímu programu Zlín.
1 Novela zákona o pedagogických pracovnících. 2 Hlavní cíle změn Zvýšit prostupnost kvalifikací pro jednotlivé druhy a stupně škol Zrušení některých zbytečných.
Představení Obchodně podnikatelské fakulty v Karviné Slezské university v Opavě Michal Tvrdoň – proděkan pro vědu a výzkum Zasedání Vědecké rady SU OPF.
EDUCATION AT A GLANCE 2015 Country Notes a klíčová data pro ČR Převzato dne z internetové stránky ministerstva školství:
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Minikonference Gymnázium Brno - Řečkovice 17.červen 2010
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Šetření uplatnění absolventů vysokých škol
Tisková konference ČMKOS
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Kam směřuje reforma terciárního vzdělávání a proč je třeba ji udělat
Bc. Magdalena Zábranská
Projekt Impuls / Seminář
Projekt Impuls / Seminář
PROFESE UČITELE Radek Šír.
václav havlíček uchazeč o volbu kandidáta na rektora čvut v praze
Tisková konference
  Další vzdělávání v ČR Konference UNIV 2 Kraje , Liberec.
STANOVISKO SKAV, o. s. K PROFESNÍMU STANDARDU KVALITY UČITELE
První tisková konference ministra Josefa Dobeše
Informační schůzka pro zájemce o doktorské studium
Inovační potenciál České republiky Ing. Martin Štícha Sekce VaVaI
Ekonomika českého zdravotnictví
Tisková konference ČMKOS
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Transkript prezentace:

„Proč se zhoršují výsledky českého školství? (A co s tím?)“ (A opravdu se zhoršuje?) Fontes Rerum Radim Valenčík VŠFS

Prognostik amatér by řekl: „Za příčinu zhoršujícího se českého školství lze považovat: - Nedostatek financí (ten mj. vede k ochodu kvalitních učitelů základního a středního stupně mimo profesi, u vysokoškolských učitelů mimo republiku). - Masifikaci (která vede k tomu, že i vysoké školy musí přijímat stále méně kvalitní studenty, přičemž i zde platí, že „rychlost konvoje je určována rychlostí nejpomalejšího plavidla).“ Mýlil se prognostik amatér? Je výše uvedené opravdu příčinou zhoršující se úrovně českého školství? A lze obecně říci, že se situace školství zhoršuje?

Mimo hlavní proud: Velmi neblahou roli sehrálo prokádrování učitelů v normalizačních létech ( ), kterého jsem byl jako student gymnázia svědkem. Od té doby došlo k obrovskému poklesu snahy vést studenty k samostatnému a hlavně kritickému myšlení.

Konstatování: Není dobré nechat si vsugerovat názor, který je v názvu dnešní akce. Lze tvdit i opak: Úroveň českého školství se někde i zlepšuje. Otázka:Kde? (Kdo to ví?)

Provokace: „VŠFS patří mezi první soukromé školy, prošla velmi výrazným rozvojem a zaujala přední místo mezi soukromými vysokými školami... AK konstatovala výrazné nedostatky u některých kvalifikačních prací obhájených zejména v létech 2006 či Vedení VŠFS si tento problém uvědomilo a přijalo řadu opatření, která situaci zlepšují. Práce obhájené v roce 2008 a později vykazují podstatně vyšší kvalitu… většina studentů vnímá studium jako odpovídající jejich požadavkům, neobjevují se výraznější stížnosti na kvalitu studia.“ (Zpráva AK o hodnocení akreditovaných činností VŠFS, červen 2010) Jiný příklad: Doktorské studium oproti vědecké aspirantuře. Důvod? – Kromě jiného i nutnost přímého konfrontace se zahraniční úrovní. Možná i úloha osobnosti v případě ekonomických oborů (J. Švejnar).

Co chybí českému školství obecně? Především motivace! České školství není ani tak podfinancování jako demotivováno. Nejde ani tak o množství peněz, jako o způsob jejich rozdělení podle výkonnosti. Je nutné vytvořit konkurenční prostředí tak, aby každý poskytovatel vzdělávacích služeb v každém jejich segmentu byl zainteresován (a to i finančně) na co nejlepším uplatnění svých absolventů. Jak to udělat? O tom není dnešní seminář. Takže – pokračování příště?

To není všechno, co má připraveno. Nejlepší jsem si schoval až po prvním kole diskuse, protože – jak předpokládám – se to bude hodit v pravou chvíli.

Ještě doklad rentiérského přístupu, na který si české vysoké školství zvyklo: Když se požaduje navýšení peněz, říká se: Na tunelování bylo peněz dost, dnes na vysoké školství peníze nejsou. (Parafrázováno stanovisko Konference rektorů) Jenže co dělalo české vysoké školství v době, kdy se tunelování připravovalo a realizovalo? Přijala tehdy Konference rektorů nějaké stanovisko? A nyní, když se připravuje největší tunel v ČR od doby jejího vzniku zvaný pilíř penzijního systému, co na to Konference rektorů?

Děkuji za pozornost – výzkum – Teoretický seminář EPS ACTA VŠFS (Marathon)