1 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova : Evropa investuje do venkovských oblastí „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aktualizace Rozvojového konceptu CR na Šumavě Regionální marketing Vimperk
Advertisements

Vstupní informační seminář k přípravě dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015 a posuzování vlivu tohoto dokumentu na životní prostředí.
Podpora mikroregionů v Královéhradeckém kraji Ing. Pavlína Trpkošová Krajský úřad Královéhradeckého kraje Odbor regionálního rozvoje, cestovního ruchu.
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
Tvorba integrované strategie území MAS Ekoregion Úhlava.
P REZENTACE MAS K RÁLOVSKÉ STEZKY O. P. S. Cestovní ruch a formy podpory Chotěboř
Strategický plán Městské části Praha-Libuš postup zpracování, výstupy, metody.
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
Programové dokumenty mikroregionů jako faktor jejich rozvoje
Implementace strategie prostřednictvím akčního plánu
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Strategické plánování rozvoje obcí Dubovice 2010 " Projekt je financován z prostředků EAFRD v rámci Programu rozvoje venkova ČR pro období "
Integrovaný plán rozvoje města Ústí nad Labem - Centrum Podporováno z Evropského fondu pro regionální rozvoj „Vize přestane být snem“
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Obec správným směrem Komunitní plánování Prezentace pro projekt: Pelhřimovsko za vzděláním " Projekt je financován z prostředků EAFRD v rámci Programu.
Ing. Šárka Horáková, statutární město Karviná
KULATÝ STŮL S OBČANY – DISKUZE O BUDOUCNOSTI. Místní akční skupina (dále MAS) je na politickém rozhodování nezávislým společenstvím občanů, neziskových.
Projekt „Zvyšování projektové absorpční kapacity Jihomoravského kraje“ realizovaný v rámci opatření 3.3. Společného regionálního operačního programu Konference.
VZOR PREZENTACE – ÚVODNÍ JEDNÁNÍ PRACOVNÍ SKUPINY
Program rozvoje venkova ČR na období Olomouc Šumperk
1 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova : Evropa investuje do venkovských oblastí „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací.
Strategické plánování v obcích (Víme, kam jdeme) Zlín
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
SCLLD MAS Pobeskydí ve verzi návrhu Ostrava,
Projekt Brno-Zdravé město přínos občanům v rámci veřejné správy
Způsoby podávání projektů na úrovni krajů Příprava financování projektů internetizace knihoven ze strukturálních fondů Havlíčkův Brod, 18. –
1 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova : Evropa investuje do venkovských oblastí „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací.
Regionální operační program regionu soudržnosti NUTS 2 Severozápad Irena Ptáčková, odbor regionálního rozvoje Krajský úřad Karlovarského kraje.
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Prezentace společnosti GOLFER s.r.o Konference Partnerství pro budoucnost – CÍLOVÝ SYSTÉM ŘÍZENÍ MÍSTNÍHO ROZVOJE STRATEGIE A PROJEKTY.
Luhačovské Zálesí, o.p.s. Prezentace společnosti.
Projekt Zdravé město a místní Agenda 21 Ing. Soňa Krátká
SWOT analýza David Kobza. Co analyzujeme S trenghts – silné stránky W eaknesses – slabé stránky O pportunities – příležitosti T hreats – hrozby  vnitřní.
Analýzy v projektu „Ohrožené děti a mládež ve Zlínském kraji“
Sociální zemědělství Nová možnost sociálního podnikání
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Informace o stavu přípravy střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období 2008 – 2011 informační seminář k PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
Místní akční skupina Lanškrounsko, z.s. Nám. J. M. Marků Lanškroun
Strategie spolupráce obcí Společnost pro rozvoj Humpolecka, z. s. 2. Kulatý stůl v Humpolci
Jednodušší cesta k dotacím v novém programovém období Místní akční skupina Rakovnicko.
MAS JIŽNÍ HANÁ Místní Akční Skupina Jižní Haná. Projednání bodu 2 Zpráva o dosavadní činnosti MAS Jižní Haná.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji a jeho návaznost na plány komunitní plány na místní úrovni setkání k zahájení tvorby Komunitního.
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
Strategie rozvoje obce – tvorba koncepčního dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem na období fáze tvorby koncepčního dokumentu Mgr.
Programy regionálního a municipálního rozvoje Mgr. Oldřich Hájek.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Integrovaná strategie rozvoje území , Vrbátky.
Jednodušší cesta k dotacím v novém programovém období Místní akční skupina Rakovnicko.
Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán SROP a JPD Praha Pardubický kraj.
Chytrý Jihomoravský kraj ?
5 POTŘEBNÝCH SOUČÁSTÍ místní Agendy 21
PROGRAM ROZVOJE OBCE TUPESY NA OBDOBÍ 2017–2024 Úvodní informace
Integrovaný plán rozvoje území Zlín pro období
Místní plán inkluze + OP VVV
5. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Český Těšín, reg. č. CZ /0.0./0.0/15_005/ února 2017.
Strategie regionu, obce
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje Jablunkovska
MAS Lípa pro venkov z.s. Monitoring a evaluace
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
4. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Český Těšín, reg. č. CZ /0.0./0.0/15_005/ prosinec.
Datum konání: 5. února 2018 Místo konání: Velké Meziříčí, JUPITER club
Klíčové aktivity projektu
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Základní údaje Samostatná městská část od roku 1994 Rozloha 1 353,1 ha
monitorovacích indikátorů a kvality realizace SPL MAS
Transkript prezentace:

1 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova : Evropa investuje do venkovských oblastí „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací projektu z PRV“ Spolufinancován Evropskou unií z Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova v rámci opatření III.3.1. Vzdělávání a informace Programu rozvoje venkova ČR

2 Příprava projektu I. Strategické dokumenty Strategické plánování

3 Strategické plánování teorie každý plánujeme (neformální plánování) – omezený příjem, potřeby v rodině – jednorázové větší nákupy, budoucnost dětí – smyslem je dosáhnutí vyššího životního standartu, úrovně, společenského postavení firmy (formální plánování)– zhodnocení trhu a profilace firmy k dosažení maximalizace zisku regiony, obce – lepší životní úroveň, co nejlepší využití vlastních zdrojů

4 Strategické plánování teorie Smysl: Maximální zhodnocení prostředí a zdrojů k dosažení co největšího osobního či skupinového užitku (výsledku). Dělat věci chytřeji. Menším úsilím dosáhnout větších výsledků

5 Jak lze vytvořit strategii? Expertně Komunitně Komunitně v týmu se zadanými expertními prvky

6 Strategie Postupné kroky Vyjasnění zadání a určení platnosti strategie Tvorba pracovního týmu Zpracování analytické části –Situační analýza –SWOT analýza Zpracování strategické části –Vize –Opatření (cíle, globální cíl atd.) –Aktivity (projekty) Implementační část –Finanční plán –Implementační plány (akční plány) Monitoring Schválení strategie Aktualizace strategie

7 Vyjasnění zadání a platnost strategie Vyjasnění zadání Pro koho je strategie určena? Kdo financuje vytvoření strategie? Koho se strategie týká? Platnost strategie V dnešní době nejčastěji má platnost do r. 2013

8 Tvorba pracovního týmu ŘÍDÍCÍ SKUPINA - zadavatel, zpracovatel, klíčoví členové PRACOVNÍ TÝM / SKUPINA - iniciátoři a organizátoři - nositelé myšlenek - rozhodovatelé (členové organizace…)

9 Analytická část Situační analýza –Cílem je komplexně zmapovat dané území –Kombinace statistických dat a mírně hodnotícího stylu –Každá kapitola musí mít svůj závěr SWOT analýza –Metoda určení pozitivních a negativních stránek oblasti

10 Struktura situační analýzy 1)Dosavadní koncepční dokumenty a jejich shrnutí 2)Poloha a přírodní podmínky 3)Obyvatelstvo a osídlení 4)Občanská vybavenost 5)Doprava a technická infrastruktura 6)Ekonomika 7)Životní prostředí

11 SWOT analýza /1 S trengths – silné stránky W eakness – slabé stránky O pportunities – příležitosti T hreat – ohrožení území

12 SWOT analýza /2 Silné a slabé stránky jsou zpravidla vnitřní aspekty území Příležitosti a ohrožení jsou faktory vnější, které nepodléhají přímému vlivu území Jak postupovat při vytváření SWOT analýzy?  Brainstorming (formulace silné a slabé stránky, příležitosti a ohrožení) - > uprava -> bodování -> prioretizace  Přístup A. je rozdělení SWOT analýzy do několika základních oblastí: Např. (hospodářský rozvoj, infrastruktura, lidské zdroje, rozvoj území)  Přístup B. je zpracování jedné SWOT analýzy pro všechny tématické oblasti dohromady

13 Strategická / návrhová část VIZE ÚZEMÍ Je obecnou formulací konečného stavu (tzn. jak by měl mikroregion vypadat po realizaci opatření stanovených ve strategii) Motto - jasně a úderně charakterizuje daný mikroregion. Př. Mikroregion je místem, kde se cítíme doma a kde jsou zajištěny základní životní podmínky. Snažíme se o udržení a návrat mladých lidí na vesnici a o důstojný a aktivní život seniorů. Podporujeme kvalitní sociální a zdravotní služby a rozvoj školství, dále zlepšování podmínek pro podnikání a zemědělství šetrné ke krajině. Jsme regionem s vysokým turistickým potenciálem a kvalitní infrastrukturou cestovního ruchu. Spolupracujeme s jednotlivými obcemi, podnikateli a NNO na svém rozvoji a využíváme zkušeností ostatních regionů v ČR a v zahraničí

14 Strategická / návrhová část Struktura návrhové části

15 Strategická / návrhová část „Název“ Priority (…) Opatření (…) Horizontální priorita Název strategie Náměty projektů

16 Strategická / návrhová část  Priority rozvoje  vymezují společné klíčové směry rozvoje,  jejich vymezení je důležité pro větší koncentraci úsilí členů mikroregionu do několika málo oblastí, které mohou přinášet efekty v rozvoji  Cíle  specifikují konečné stavy, kterých by mělo být dosaženo. Díky definování cílů je možné využívat měřitelných ukazatelů, pomocí kterých lze vyhodnocovat úspěšnost snahy mikroregionu o uskutečnění svých představ

17 Strategická / návrhová část  Opatření  jsou jednotlivé dílčí záměry/projekty, které je třeba uskutečnit, aby byly řešeny problémy. V důsledku toho by měly být naplňovány definované cíle programového dodatku.  Aktivity  každé opatření se skládá z dílčích aktivit, jejichž uskutečnění vede k naplnění opatření. Uskutečnění jednotlivých aktivit zpravidla podléhá určité časové posloupnosti.

18 Strategická / návrhová část Příklad! Priority: 1)Rozvoj možností kulturního a sportovního vyžití 2)Využití obnovitelných zdrojů energie Opatření: 1)Poradenství pro zemědělce 2)Podpora pěstování energetických plodin Aktivity: 1)Informační a vzdělávací akce pro začínající a stávající podnikatele 2)Vytvoření katalogu místních malých a drobných podnikatelů

19 Implementační část Akční plán funkce databáze aktivit konkrétní období uskutečnění 1 – 2 roky konkretizuje aktivity o předpoklady a finanční náročnost jejich uskutečnění. Nezbytnou součástí je i vymezení osobní zodpovědnosti za uskutečnění aktivity pravidelná aktualizace po uplynutí období, na které je akční plán sestaven a po vyhodnocení dosavadní realizace aktivit Většinou se jedná o 5-10 prioritních projektů

20 Implementační část Akční plán by měl obsahovat: Název priority/Opatření Popis aktivit - realizované v 1-letém období Odpovědnosti - kontakty Spolupracující subjekty např. o konkrétní spolky, podnikatele, úřady či instituce Finanční náročnost Potencionální zdroje na realizaci aktivit např. názvy programů, grantů či dotací Další specifikace/předpoklady pro realizaci aktivit např. přesné vymezení termínu dokončení, v jaké fázi se nachází realizace jednotlivých aktivit, apod.

21 Implementační část Finanční plán / systém financování: Realizace projektů z rozpočtu a vlastních zdrojů mikroregionu Mikroregionální projekty – projekty financované z vnějších zdrojů, resp. jsou předkládány v rámci podpůrných krajských programů, grantů a dotací ČR nebo EU. Mikroregionální grantové schémata - například program LEADER. Nepřímá podpora projektů - mikroregion se finančně nepodílí na realizaci projektu; deklarace souhlasem a nefinanční podporou.

22 Monitoring kvantitativní X kvalitativní indikátory hodnocení efektivity managementu, programové indikátory, ISO 9001, CAF, apod. monitorovací tabulky programu Leader Výroční zprávy

23 Schválení strategie Jak zajistíme přijetí strategie a její rozšíření? 1)Rozhodující orgán (zastupitelstvo, představenstvo, valná hromada, členové mikroregionu, MAS) 2)Seznámení veřejnosti (výhodné po sektorech, v jednotlivých obcích) 3)Tištěná verze (letáček, brožurka, publikace) 4)Mediální kampaň v průběhu zpracování (web, novinové články, rozhovory, dotazníky)

24 Aktualizace strategie Důležité z hlediska udržení nastaveného směru rozvoje území.  Musí reagovat na pozitivní i negativní trendy vývoje v území  Nesmí probíhat „spontánně“  Hodnocení úspěšnosti - akční plán, sestavený a monitorovaný vždy za uplynulý rok  „Zásahy“ v návrhové části strategie za předpokladu úspěšného naplňování zvolených priorit rozvoje, nebo v případě nenadálých změn trendů jednotlivých politik!!!

25 Zapojování veřejnosti do plánování rozvoje Během plánování je dobré ve všech fázích strategického plánování zapojovat veřejnost ! Jaké jsou možnosti poskytování informací? úřední deska letáky / brožury zpravodaje výstavy bez přítomnosti pracovníků reklamy / inzeráty místní a regionální tisk národní tisk televize a rádio

26 Děkuji za pozornost Lenka Baďurová