Nervový systém MUDr. Vladimír Compeľ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1. DoplŇte chybĚJÍCÍ SLOVA DO TEXTU
Advertisements

Sonografie, hepatologie,
Obvodové – periferní nervy
11 orgánových soustav Soustava kosterní, svalová, oběhová, dýchací, trávicí, kožní, vylučovací, pohlavní, endokrinní, nervová, smyslová.
Obvodová NS.
Opakování - centrální nervová soustava
Nervová soustava Strunatců
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Nervová soustava funkce řídí činnost všech orgánů
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Obvodová nervová soustava
Obvodová nervová soustava
Nervová soustava.
BIOLOGIE ČLOVĚKA NERVOVÁ SOUSTAVA
Duše, city, limbický systém
Mozek. Mozek dutina lební 1500g reflexy (svaly obličeje, slinné žlázy) integrace a koordinace aktivit celého těla zvětšení nervové trubice v hlavovém.
Mícha Olga Bürgerová.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Centrální nervová soustava- mozek
Nervová soustava NOSITELÉ SIGNÁLŮ.
4. Neuron.
Nervová soustava- úvod
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Řízení lidského organizmu
SOUSTAVA NERVOVÁ Řídí činnost lidského těla
Nervová soustava Stavba nervové buňky: nervová buňka = neuron
NERVOVÁ SOUSTAVA. NERVOVÁ SOUSTAVA STAVBA Základem je nervová buňka (neuron) CNS (centrální nervový systém) - mozek mícha PNS (periferní.
Nervová soustava - udržuje a řídí vnitřní prostředí těla, udržuje vztahy mezi vnitřními orgány a mezi organismem a okolím - je tvořena: centrální nervovou.
Nervová soustava Nervová soustava je nadřazená ostatním soustavám
NERVOVÁ SOUSTAVA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci nervové.
Centrální nervový systém
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
Centrální nervový systém
Nervová soustava Nervová soustava je nadřazená ostatním soustavám
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Periferní nervový systém
Řízení lidského těla Filip Bordovský.
Nervová soustava ll Přírodopis Autor: Mgr. Irena Hudcová
NERVOVÁ SOUSTAVA II. ŘÍDÍCÍ CENTRUM.
Stavba a funkční třídění svalové a nervové tkáně
Nervová soustava.
Řídící soustavy Nervová a hormonální.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
NERVOVÁ SOUSTAVA (NS) - stavba : - základem – neuron : Tělo Dendrity
Mícha Olga Bürgerová.
Stavba kůže. Stavba kůže Nervová soustava CNS umožňuje velmi rychlé reakce organizmu na rozmanité podněty zevního i vnitřního prostředí. Podněty-
DOMINIKA SVOBODOVÁ 4. UBZ LS 2006 PRAHA
Míšní nervy Olga Bürgerová.
Rizikové faktory a zdraví Okruh témat pro informační leták.
Autonomní vegetativní systém
NERVOVÁ SOUSTAVA 2.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Nervový systém seminář.
1. Nervová soustava: úvod.
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_ Jméno autora: Mgr. Jana Matěnová Datum, období kdy byl.
Funkce - řízení a kontrola organismu - koordinace mezi orgány - zprostředkovat vztah s okolím - duševní činnost.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Nervová soustava II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
NERVOVÁ SOUSTAVA.
MOZEK A NERVOVÁ SOUSTAVA
ŠABLONA 32 Obvodová nervová soustava
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
BIOLOGIE ČLOVĚKA NERVOVÁ SOUSTAVA
ŠABLONA 32 Centrální nervová soustava
STAVBA A ČINNOST NERVOVÉ SOUSTAVY.
Název prezentace (DUMu): Nervová soustava
VY_32_INOVACE_08_PR_NERVOVÁ SOUSTAVA
Název: VY_32_INOVACE_02_Mozek Škola: ZŠ a MŠ Komenského 103, Jilemnice
Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_NERVOVÁ SOUSTAVA ČLOVĚKA2_P1-2
Transkript prezentace:

Nervový systém MUDr. Vladimír Compeľ

TEST A B 1.páteř 2.klouby,koleno 3.svaly HK, DK 1.Svaly hlavy, krku 2.sval, regenerace 3.ruka-kostra,svaly

Nervový systém Možno rozdělit na: centrální nervový systém (CNS) periferní nervový systém (PNS) vegetativní nervový systém (VNS)

Centrální nervový systém -Nervový systém je hlavním systémem řízení a koordinace (všeho) …kontakt organismu s vnějškem, …kontakt a koordinace vnitřních systémů -Jeho základní funkcí je rychlý a přesný přenos informací z receptoru… pak zpracování v centrech … pak rychlý a přesný přenos odpovědi k efektoru.

Dokonalost či nedokonalost NS

Dokonalost či nedokonalost NS

Dokonalost či nedokonalost NS

Dokonalost či nedokonalost NS

Činnost nervového systému Činnost NS je podmíněná: -nervovými buňkami (NEURONY) a -vztahy, spoji či kontakty mezi buňkami 1.receptorovými 2.nervovými 3.efektorovými Receptor(podnět) Nerv.buňka (centrum, zpracování informace) Efektor (odpověď)

Zvláštnosti nervové buňky Neuron má: 1.na povrchu myelinovou pochvu, která urychluje přenos vzruchu… „přenos depolarizace“ 2.v cytoplasmě hodně mitochondrií, ribosomů a endoplazmatického retikula hladkého i drsného… …to znamená že neurony mají mohutný metabolismus … že vyrábí hodně „bílkovin“ „molekul“ „transmitérů“ = mediátorů tj. látek, vzájemného kontaktů mezi buňkami… na přenášení podnětů, odpovědí, myšlení… Jiné buňky vyrábí např: -hodně imunoglobulinů = Imunitní buňky -buňky kostní dřeně vyrábí hodně Ery, Leukocytů… -sekreční buňky v trávicím traktů- hodně sekretů=trávicích šťáv, enzymů,… -buňky hormonální vyrábí hormony (kortikoidy, estrogeny, testosteron, hormony štítné žlázy apod.)

Neuron Synapse dendrity axon tělo Myelinová pochva Mitochondrie Ranvierovy zářezy Mitochondrie ER, ribozomy jádro mikrotubuly Transmitéry (ve vakuolách) dendrity axon Bun.membrána jiné buňky (Receptoru Efektoru) tělo Jiná nerv.buňka

Neuron Gliové buňky Tělo neuronu Axon – vlákno, vede odstředivě tj. pryč od buňky, na dlouhých axonech- vláknech je myelinová pochva Dendrity – krátké vlákna, vedou dostředivě, tj. do buňky Tělo Gliové buňky

Gliové buňky Glie:ASTROCYTY MIKROGLIE OLIGODENDROGLIE Zajišťují výživu nerv.buněk, Úprava prostředí pro –“- Fagocytoza cizorodých látek Tvorba obalů (myelin. pochvy) kolem nerv.buněk Glie:ASTROCYTY MIKROGLIE OLIGODENDROGLIE

Nervová tkáň Nervová tkáň je složená z: Nervových buněk Gliových buněk mezibuněčných prostorů

Nervovou tkáň tvoří: Nervové buňky, axony, dendrity Gliové buňky Mezibuněčná hmota SYNAPSE ……………………………………………. Po narození máme asi 50 miliard nerv.buněk Denně zanikne 100 000 Za rok zanikne 36 500 000milionů Za 100 let 3 650 000 000miliardy Tj. dost buněk pro fungování, život, ale záleží na jejich kvalitě a zejména synapsích a mediátorech přenosu.

Neuron v akci Akce č.1 Myelinová pochva umožňuje rychlý přenos vzruchu po nervovém vlákně skoky mezi Ranvierovými zářezy Myelinová pochva Ranvierovy zářezy Mitochondrie ER, ribozomy jádro mikrotubuly Transmitéry (ve vakuolách) Akce č.2 V axonu jsou mikrotubuly ve kterých je velký transit transmitérů (noradrenalín, acetylcholín) zabalených ve vakuolách

Neuron v akci Akce č.1: šíření vzruchu po povrchu axonu. Myelinová pochva umožňuje rychlý přenos vzruchu po nervovém vlákně skoky mezi Ranvierovými zářezy Akce č.2: neurotrasmitéry (noradrenalín, acetylcholín) cestují zabalené ve vakuolách v axonu v tunelech- mikrotubulech z těla neuronu k synapsii, kde umožňují podráždění (excitaci) nebo útlum (inhibici)

Šíření vzruchu po axonu Klidová buňka s negativně nabitou bun.membránou uvnitř Podrážděním se buňka depolarizuje tj. Na ionty vstupují do buňky vyvolají depolarizaci a nervový impuls přeskakuje od - k + na Myelinové pochvě v Ranvierových zářezech + + + - + +

Synapse Mikrotubuly Mitochondrie Vakuoly s transmitéry Podráždění, které dosáhne synapse uvolní zde Ca ionty, které uvolní z vakuol mediátory (transmitér NoA a ACH), které pak zabezpečí podráždění další buňky např. efektoru Synapse Mikrotubuly Mitochondrie Vakuoly s transmitéry Buněčná membrány

Pojmy s NS Podnět: je jakákoliv změna (mechanická, chemická, elektrická, teplotní) vnitřního nebo zevního prostředí, kterou je schopen receptor (čidlo) zaznamenat a proměnit na vzruch. Vzruch (impuls): je forma podráždění vedená nervovými vlákny Reflex: převod vzruchu z receptoru na efektor (sval, žláza)

Centrální nervový systém Je tvořen mozkem a míchou

Centrální nervový systém Vývoj nervové soustavy vede od nejstarších struktur k vývojově mladším (novějším) strukturám, které jsou nadřazeny strukturám starším Postup od nejstarších struktur NS: 1.mícha – medulla spinalis. ..nejstarší 2.zadní mozek 3.přední mozek ..nejmladší

Centrální nervový systém 1.mícha – medulla spinalis 2.zadní mozek: -Mozkový kmen - prodloužená mícha (medulla oblongata) - most (pons Varoli) - střední mozek (mesencephalon) -Mozeček (cerebellum) 3.Přední mozek -mezimozek (diencephalon) -mozkový podvěsek (hypophysis cerebri) -bazální ganglia -mozkové polokoule (hemisferiae) 4. Mozkové dutiny 4x, ve kterých je mozkomíšní mok (pozn.: ovládat podtržené!!!!)

Prodloužená mícha Kmen mozkový Centra pro: -dýchání -srdeční činnost -bdělost -ostražitost Centrum pro srdce a plíce

Mozkový kmen a PM Centra pro: Mozkový kmen -dýchání -srdeční činnost -bdělost -ostražitost Mozkový kmen Centrum pro srdce a plíce

Vývoj CNS

Vývoj CNS lidi savci Mozková kůra Limbický systém Mozkový kmen Myšlení,řeč Mozková kůra Limbický systém Mozkový kmen emoce životní funkce Ryby, obojživelníci

Centrum pro srdce a plíce Laloky a centrá mozku Centrální rýha Centrum pro srdce a plíce Mozeček

Mozková centra MOZEČEK ROVNOVÁHA

Korová mapa

šedá a bílá hmota (kůra) mozková a míšní Těla neuronů=šedá kůra Axony neuronů –bílá kůra

mícha Axony z mozku – bílá kůra míchy Šedá kůra míchy – zde sídlí těla nerv. buněk Periferní nervy

Obratel s míchou

Periferní nervový systém

Periferní nervový systém Je tvořen periferními (obvodovými) nervy Nervy jsou svazky axonů či dendritů, tj. jedná se o výběžky nervových buněk (kterých tělo je uloženo v šedé kůře NS (mícha,ganglia, centra, kmen..) V nervu jsou stovky až desettisíce vláken (axonů), která jsou spojená vzájemně vazivem a na povrchu je vazivový obal. Uvnitř nervů probíhají cévy. Nervová vlákna: 1. Motorická 2. Senzitivní 3. Vegetativní=autonomní (SY, PARA)

Periferní nerv gangiom Myelinová pochva axonu Cévy nervů

Periferní nerv Ranvierovy zářezy

Periferní nervový systém Dělení periferních nervů : 1.motorické-hybné (vedou vzruch z centra ke svalu-efektoru) 2.senzitivní -cítivé(vedou vzruch z periferie do centra, tj. od receptoru do centra a přináší informace o změnách na periferii) 3.smíšené Naprostá většina nervů jsou smíšené (obsahují vlákna motorická, senzitivní a autonomní-vegetativní) Přerušením nervu se naruší všechny funkce přenosu: 1. Ztráta hybnosti končetin… 2. Ztráta citlivosti kůže… 3.porucha prokrvení dané oblasti-porušením inervace hladké svaloviny cévy

Periferní nervový systém Z hlavy vystupují HLAVOVÉ NERVY (vystupují z mozk.kmene) Z míchy vystupují MÍŠNÉ NERVY (vystupují z míchy a míšních ganglií) -12 hlavových nervů -31 míšních nervů Nervy HK Nervy DK Nervy hrudníku

Periferní nervový systém Hlavové nervy: I. Nervus olfactorius - čichový II.Nervus opticus - zrakový III.N.oculomatorius – oční svaly IV.N.trochlearis – oční sval V.Nervus trigeminus – trojklaný VI.N.abducens – oční sval VII.Nervus facialis - mimika VIII.Nervus vestibulocochlearis –sluchový a rovnovážný nerv IX.N.glossopharyngeus – jazyk, hltan X.Nervus vagus – orgány dutiny hrudní a břišní XI.N.accesorius některé krční svaly XII.N.hypoglosus – svaly jazyka

Periferní nervový systém n.trigeminus (trojklaný, n.V) žvýkací svaly,zuby n.facialis (lícní, n.VII) mimické svaly Mezižeberní nervy nn.intercostales Plexus brachialis (inervace HK, kůže, svaly) n.femoralis (stehenní) hlavní nerv přední strany stehna n.medianus kůži dlaně a pohyby prsty, palcem, zápěstím Syndrom karpálního tunelu Je součástí pl.brachialis n.ischiadicus (sedací) hlavní nerv zadní strany stehna

Sedací nerv

Receptorové tělísko Nervové zakončení: Reakce probíhá: A.motorického nervu= nervosvalová ploténka B.senzitivního nervu= RECEPTOR=citlivé tělísko, které mění podnět na elektr.impuls… tj. tok depolarizace …tok Na iontů z povrchu axonu dovnitř axonu (čímž vzniká depolarizace) Reakce probíhá: 1.Podnět-receptor (tělísko) 2.nerv.buňky (centrum, zpracování informace) 3. (odpověď) efektor-nervosvalová ploténka

Vegetativní nervový systém PARA Sympatický a parasympatický Mediátorem sympatiku je Noradrenalin … proto adrenergní nervová vlákna Mediátorem parasymptatiku je Acetylcholin.. proto cholinergní nervová vlákna. -Je anatomicky a funkčně spojen s CNS a PNS -Zabezpečuje inervaci hladkého svalstva cév, dutých orgánů (GIT, dýchací systém, močový systém apod., žláz) …tímto veget.NS zasahuje do regulace: krevního tlaku, tvorba a vylučování šťáv, aktivita střev- peristaltika, křeče SY SY SY SY SY SY PARA

Vegetativní nervový systém Oba systémy inervují stejné orgány a mají na ně opačný vliv: Sympatikus: reakce typu BOJ A ÚTĚK, stres Parasympatikus: leháro, pohoda Největší aktivita v odpočinku Sympatikus vystupuje z míchy Parasympatikus vystupuje z mozkového kmene a sakrální míchy (viz obrázek)

nemoci

nemoci

nemoci

Poranění lebky

Konec CNS a PNS

Duše, city, limbický systém MUDr.Vladimír Compeľ

Mozkové etáže (šedá kůra) 1 2 3 4 1 2 3 4 hemisféry limbický systém hypotalamus most, PM myšlení emoce, láska teplota srdce, plíce řeč pudy, instinkt příjem potravy ostražitost cílený pohyb zuřivost, vztek H2O,minerály,Tk bdělost číst, psát strach, zlost hormony trvalá paměť dočasná paměť cyklus spánek

Témata: Metabolismus mozku Mozkové mediátory-neurotransmitery Paměť Mozek jako řídící centrum – analyzátor Limbický systém Duše-metabolický podklad duševní činnosti Spánek - hypnóza

Metabolismus mozku Neuron má v cytoplasmě hodně mitochondrií, ribosomů a endoplazmatického retikula - mohutná produkce transmitérů - nervových mediátorů - přenosy nervového vzruchu na synapsích …velký metabolismus …. vyžaduje také ….. velký odpočinek = regeneraci = spánek

Mediátory mozkových buněk = neurotransmitery Acetylcholin Adrenalin Noradrenalin Serotonin Endorfiny Melatonin

Mozkové transmitery Aby spojení buněk dobře fungovalo, musí nervové buňky mít : -dobré synapse, -dobré membrány, -dobré obaly, myelinové pochvy, -pevné zdravé nervové buňky… proto musíme mít dostatek tuků, cukrů, bílkovin (tuk-lecitin-Ach, Bílk.-AK-tyrozin-A, NoA, Cukr-tryptofan-serotonin) dostatek transmiterů (strava, aktivita, zdraví obecně, geny…) rozumný způsob života (omezovat likvidátory nerv. buněk a buněčných membrán, myelinových pochev, synapsí: -nemoci, -alkohol, -opiáty, -narkomani, -léky, -toxické látky …)

Neurotransmitery Neurotransmitery působí na receptory (v synapsích) Receptor váže 1 – 5 neurotransmiterů. Neurotransmitery receptor 1. tlumí(inhibují) nebo 2. dráždí(stimulují)

Mozkové transmitery NoA,A-(Metabol: Tyrozin-Dopa-Dopamin-Adrenalin, NaA) - zabuduje informace do dlouhodobé paměti - realizuje reakce boj-útěk, bdění - reakce šoku, strachu, hněvu Endorfiny – vnitřní morfiny mozku -uklidňují a působí proti bolesti (vznik při relax.cvičení, po fyzické námaze, užívání jídel s Chilli) Acetylcholin-přenašeč, součást bun.membrán, obalů nervů (Metabol: tuk-lecitin-cholin-Ach) Serotonin (Metabol: cukr-tryptofan-serotonin) -vysoká hladina – agresivita -střední hladina – relaxace, spánek -nízká hladina – deprese (antidepresiva- blok receptoru pro serotonin čímž zvyšují hladinu Serotoninu v synapsy)

Paměť Podstata paměti je tvorba spojů mezi nervovými buňkami = tvorba SYNAPSÍ (kulturista opakovaným cvičením vyrábí nové aktiny a myosiny …nerv.tkáň vyrábí synapse a mediatory) -Pokud se něco učím poprvé – vzniká první paměťový reflex (paměťová stopa). (…jako když vyšlapuji nový chodník v trávě…jaký je podklad, také jsou stopy) -Pokud učení opakuji… vzniká nové spojení (synapse) ale i celý metabolismus nervové buňky (nové transmitery …biochemické změny v neuronech.. produkce mitochondrií, endoplazmatického retikula, golgiho aparátů,ribozomů…)

Paměť Pokud se něco učím poprvé – vzniká první paměťový reflex (paměťová stopa). Tyto stopy vznikají a ukládají se v podkorových centrech … tj. v místech (skladištích) krátkodobé paměti. Zejména v hipokampu (koníček). Pokud učení opakuji … vzniká opakovaný vzruch, který donutí nervové vlákna tvořit nové spojení, nové synapse, pokud opakování bude dostatečné event. intenzívní event. značně emocionální, vznikne nejen nová synapse ale i celý metabolismus synapse (biochemické změny v neuronech.. produkce mitochondrií, endoplazmatického retikula, golgiho aparátů, ribozomů…). Toto opakované učení se ukládá v centrech dlouhodobé paměti – šedá kůra mozková

Neurotransmitery a paměť Klíčem k dlouhodobé paměti je hladina nervových přenašečů acetylcholinu a nervových fixátorů paměti Adrenalin, NoA ..sídlo krátkodobé paměti je hipokampus ..sídlo dlouhodobé paměti je v různých částech šedé kůry mozku (zrakové centrum, čichové centra, pohybová centra, čelní lalok …) …Omega 3MK (EPA, DHA) tvoří 20% nervové tkáně…

Neurotransmitery v praxi Schůze …pohodová, veselá…Tuky, cukry .. serotoninová pohoda …bdělá, analytická …Bílkoviny .. adrenalinová bdělost, fixace myšlenek, analytické uvažování Učení: …pro fixaci učeného si zvyšte hladinu NoA – po 2-3hod učení stěhujte nábytek, vyběhněte schodiště, cvičte … … pro zrychlení přenosu myšlenek učení, když mozek „nebere“ - berte Lecitin, omega 3MK– zvýší vám hladinu Ach

Reakce na potraviny Sero A, NoA Sero

Spánek Nervová buňka je typická mohutným metabolismem, mohutnou látkovou výměnou, mohutnou produkci neurotransmiterů Tam, kde je velký metabolismus, musí být velký odpočinek tkání a buněk (a v nich jednotlivých organel- zejména metabolických enzymů apod.) musí nastat regenerace, tj. v klidu dokončit svoji metabolickou práci .. a proto přichází regenerační uvolnění … … … spánek.

Spánek Mediátory spánku – Serotonin a Melatonin Při spánku dochází k: -poklesu teploty, -poklesu dechů -zpomalení pulsů, -poklesu tlaku -snížení filtrace ledvin -poklesu napětí svalů Bdění a spánek jsou nezbytné pro všechny živočichy s vysokou úrovní látkové výměny. Mediátory spánku – Serotonin a Melatonin

Spánek Spánek má 2 fáze: 1. nonREM (spí šedá kůra mozková) (non rapid eye movement sleep) 2. REM (spí podkoří = most, hipokampus)...hlubší, sny (rapid eye movement sleep) HYPNÓZA: jedná se o neúplný spánek šedé kůry mozkové. Ve stavu aktivity je jenom část mozkové kůry, která vnímá hypnotizéra. Využívá se v medicíně – léčebně.

Mozek jako řídící centrum analyzátor Jedná se zejména o mozková centra šedé kůry mozkové

Mozek jako řídící centrum – analyzátor Asociační oblasti: - motorická - senzorická -Pre-frontální oblast – chování jedince -Temporální oblasti (fronto-occipito…) učení, paměť -Centra řeči motorické Brocovo a senzorické Wernickeovo porušení temporální asociační oblasti – 1.agnosie =neschopnost rozeznat jednotlivé předměty 2.apraxie=-“- provádět jemné cílené pohyby 3.afázie =porucha řečových funkcí neschopnost mluvit neschopnost rozumět řeči=slovní hluchota 4.alexie =slovní slepota = neschopnost rozumět napsanému slovu při poškození occipit.laloku.

Mozková centra MOZEČEK ROVNOVÁHA

Mozková kůra jako řídící centrum (analyzátor) Tyto analytické schopnosti mozkové kůry umožní: (VELKOU INTELIGENCI) myslet, uvažovat, chovat se…, číst, psát, dělat cílené pohyby, hodně se učit a naučit

Limbický systém Zabezpečuje-vyhodnocuje-ovlivní: emoce, emoční chování, pudy, instinkty radost, zlost, strach, hněv, city-lásku ovlivňuje vnitřní prostředí a to zejména vegetativní projevy emocí

Asociační centra mozku lidi savci Myslet,mluvit, psát Mozková kůra Limbický systém Mozkový kmen emoce životní funkce Ryby, obojživelníci

Limbický systém

Asociační centra limbického systému vyhodnocují podněty, řeší, řídí, koordinují: 1.senzorické centra mozkové kůry (smysly, postcentr…) 2.center autonomních nervů (srdce, plíce, git…) 3.humorální faktory – tj. hormony (NL, šž, hypofýzy, sex…) 4.změny vnitřního prostředí jedince (pH, parciální tlak O2,CO2 5.změny z okolního světa a zkušenost s okolím ….

Asociační centra limbického systému Vnější prostředí – životní prostředí, politika, horory, romantický film, osudy lidí …pošta pro tebe.. Životní situace- životní zkušenosti Myšlení Senzorické pocity těla (nahromaděné v gyrus postcentralis) sluch zrak čich Látková výměna hormony

Závit pásový-gyrus cinguli Hypotalamus hypofýza Závit pásový-gyrus cinguli Čichové bulby Hipokampus(koníček) Amygdala (mandlové těleso) Závit přihipokampový

Pásový závit-cingulum Amygdala(mandlové těleso) Chování, emoce Pásový závit-cingulum Silné vzpomínky Emoce Čichové bulby Amygdala(mandlové těleso) hněv Hipokampus(koníček) Poznání „nového“ paměť Přihipokampový závit Vztek, zuřivost Strach

Hypotalamus, hypofýza Centra pro automatické řízení procesů těla -teplotu, -příjem potravy, -vodu a minerály -krevní tlak, -cyklus spánku-bdění -činnost hormonů

Mozkový kmen Centra pro: -dýchání, -srdeční činnost, -bdělost -ostražitost,

Mozkové etáže (šedá kůra) 1 2 3 4 Myšlení,řeč 2 Mozkové etáže (šedá kůra) emoce 3 životní funkce 4 1 2 3 4 Hemisfery limbický systém hypotalamus most, PM myšlení emoce, zlost teplota srdce, plíce řeč pudy, instinkt příjem potravy ostražitost cílený pohyb zuřivost, vztek H2O,minerály,Tk bdělost číst, psát strach hormony trvalá paměť dočasná paměť cyklus spánek

Duše Každý z nás by chtěl být ideál, … krásný, pohodový, sympaťák…. (nikdo nechce být cholerik, neurotik, hloupý, v depresi …..) Každý má svoji genetickou výbavu -geneticky určené metabolické cestičky -metabolické enzymy, látkovou výměnu, -metabolickou schopnost vyrábět neuro- transmitéry ..tj. množství Ach,A,NoA,Serotoninu geneticky dané množství buněk, synapsí, čímž geneticky dané myšlení, uvažování, chování, rozhodování, pohybová zručnost, učení … atd atd

Duše To vše můžeme ovlivnit : naši aktivitou, stravou, režimem, učením … Vše vnímáme smysly: oči – světlo sluch – zvuky čich – pachy hmat – pocity, doteky… chuť – chemické vlivy To vše vyhodnocujeme v limbickém systému, hemisférách.

Duše – vidění tunelů Vše vnímáme smysly: zrak vidí vždy v rozsahu zorného pole (možná právě proto vidíme tunel při klinické smrti) zrak vidí jenom světlo a jeho projevy (tma značí vypnutí zrakového centra… (možná právě proto vidíme v klinické smrti na konci tunelu světlo…) tj. ve zrakových centrech máme „vypálené vzpomínky na tunelové vidění a vidění světla). Příklad: když se dítě narodí s kataraktou, tj. zákalem čočky = nevidí, čímž neovlivňuje zrakem svoje zrakové centrum v mozku a zde nevzniknou žádné synapse, spoje. Když se oči (katarakta) odoperují dítě sice vidí, ale zůstává jako slepé, protože centrum zraku nefunguje.

Duše – převtělování „do minulosti“ Vše ovlivňujeme naší životní zkušenosti, tj. i zkušenosti od rodičů či pra..pra..pra..prarodičů (možná právě proto se můžeme převtělovat i několik generací dozadu… protože pradědeček nám odevzdal svůj šílený prožitek nebo jenom slyšený příběh, který se mu vryl do genu jako silná vzpomínka … tj. pořádná funkční nervová synapse s metabolickými projevy… tj. tvorbou a přenosem neurotransmiterů Prapraděda nám odevzdal svůj prožitek jako soubor látkové výměny na synapsích nervových vláken.

Duše – klinická smrt Náš CNS hlídá v každém okamžiku šílené množství (triliony) podnětů z těla a okolí : -napětí svalů, šlach, -aktivitu a množství hormonů, -stav receptorů, - pH krve, tkání, -stupeň látkové výměny, -parciální tlaky O2, CO2, atd,atd………) Při klinické smrti najednou mozková kůra vše VYPNE, triliony reakcí nefungují, CNS je nehlídá, mozku se značně odlehčí … „nemá co dělat“ (možná právě proto lítáme pod stropem při klinické smrti..)

Duše = látková výměna JE SKLENICE aktuální STAVU: -látkové výměny, -nakumulovaných hormonů, -transmiterů, -množství synapsí, -metabolitů, -enzymů, ………………… které jsou dané v našem těle geneticky, tréninkem, zkušeností ???????? Duše je pak vztah k něčemu, vyjádřen naší metabolickou schopností naši nervové tkáně (buněk)

Pokud budeme hodnotit myšlenku Duše – myšlenka Je myšlenka hmotná ??? Dá se vážit ? Měřit ?? Hodnotit ??? Pokud budeme hodnotit myšlenku jako látkovou výměnu tak snad asi … ANO

přeji duševní pohodu a klideček