P4 Analýza portfolia/ strategické plánování „Jestliže skutečně vynikáte v určité části trhu, pak za to dostanete zaplaceno“ Frank O´Keefe, president Armstrong Corp.
Strategické plánování firmy určení poslání firmy identifikace strategických podnikatelských jednotek (SBUs) analýza a vyhodnocení financování obchodů identifikace nových obchodních příležitostí a jejich dosahování
Poslání firmy historie aktuální preference vedení tržní hospodářství zdroje firmy kompetence
Definice obchodů
Identifikace strat.podn.jednotek Oblast podnikání definovat ve třech „rozměrech“ (Abellova teorie): skupina zákazníků, která je obsluhována potřeby zákazníků, které jsou uspokojovány technologie, která je potřebná k uspokojení Charakteristika SBU: činnost/obchod, který lze plánovat izolovaně má své vlastní konkurenty má svého manažera odpovědného za zisk
Proč SBU? Jsou firmy, které se zabývají jen jednou oblastí podnikání; zpravidla je ale předmětem zájmu více podnikatelských aktivit pro jednotlivé SBU je nutné připravit marketingové plány, cíle, identifikovat oblast podnikání, odhadnout vývoj na trhu a jejich uplatnění - (schéma SBU versus podnik) základní otázkou pro podniky je výběr „správných“ SBU, protože ne všechny SBU jsou jednoznačné
Vyhodnocování portfolia podniku Identifikovat SBU pro potřeby podniku a pro zajištění současných a zítřejších „živitelů“, tj. zjištění, které SBU budovat, udržovat, sklízet a likvidovat BCG - Bostonská konzultační skupina založen na vztahu tempa růstu trhu a relativního tržního podílu trhu GE - General Electric založen na vícefaktorové analýze matice portfolia
Ansoffova matice Přístup založený na kombinace výrobek vs trh penetrace trhu vývoj výrobku rozvoj a posílení trhu diversifikace
Formulace strategie Porter - tři druhové strategie: nákladová priorita diferenciace ohnisko soustředění
Formulace programu a realizace „hardware“ strategie struktura systém „software“ styl zaměstnanci (staff) dovednosti (skills) sdílené hodnoty