Ministerstva a jejich úloha ve státní správě Ing. Eva Tylová náměstkyně ministra žp ředitelka ČIŽP
Ministerstva kompetence Zřízena zákonem Kompetenčním zákonem č. 2/1969 Sb. České národní rady ze dne 8. ledna 1969 o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění změn a doplnění V čele ministerstva stojí člen vlády Zákonem zřízeny i další ústřední orgány Kompetence vyjmenovány v zákoně - vrchní státní dozor -ústřední orgán státní správy -koncepční a strategické působení - legislativní -koordinační -podřízené organizace
Ministerstvo životního prostředí § 19 (1) Ministerstvo životního prostředí je orgánem vrchního státního dozoru ve věcech životního prostředí. (2) Ministerstvo životního prostředí je ústředním orgánem státní správy pro ochranu přirozené akumulace vod, ochranu vodních zdrojů a ochranu jakosti povrchových a podzemních vod, pro ochranu ovzduší, pro ochranu přírody a krajiny, pro oblast provozování zoologických zahrad, pro ochranu zemědělského půdního fondu, pro výkon státní geologické služby, pro ochranu horninového prostředí, včetně ochrany nerostných zdrojů a podzemních vod, pro geologické práce a pro ekologický dohled nad těžbou, pro odpadové hospodářství a pro posuzování vlivů činností a jejich důsledků na životní prostředí, včetně těch, které přesahují státní hranice. Dále je ústředním orgánem státní správy pro myslivost, rybářství a lesní hospodářství v národních parcích. Je rovněž ústředním orgánem státní správy pro státní ekologickou politiku. (3) K zabezpečení řídící a kontrolní činnosti vlády České republiky Ministerstvo životního prostředí koordinuje ve věcech životního prostředí postup všech ministerstev a ostatních ústředních orgánů státní správy České republiky. (4) Ministerstvo životního prostředí zabezpečuje a řídí jednotný informační systém o životním prostředí, včetně plošného monitoringu na celém území České republiky, a to i v návaznosti na mezinárodní dohody. (5) Ministerstvo životního prostředí spravuje Fond tvorby a ochrany životního prostředí České republiky. (6) Ministerstvu životního prostředí je podřízena Česká inspekce životního prostředí a Český hydrometeorologický ústav.
Koncepční práce Koncepce a politiky resortu Příprava dílčích koncepcí Akční plány (např. Plán odpadového hospodářství) Příprava, projednání, prosazení SEA – vliv koncepce na životní prostředí
Legislativa Příprava právních předpisů, zákonů i podzákonných norem Příprava normy Projednání s resorty, odborníky Legislativní rada vlády,Vláda Parlament ČR „Co měl zákonodárce na mysli, když tvořil zákon…“
Metodické řízení Metodicky řídí a sjednocuje odbornou oblast, kterou má v kompetenci Odborná stanoviska, výklady Aktivní působení pro sjednocení výkladů státní správy
Schéma
Ministr Ministry jmenuje prezident na návrh premiéra Premiér navrhuje na základě koaličních dohod (odbornost, zkušenosti, zájem strany, nestraníci, atd.) Ministr by měl být spíše manažer než odborník, ale s resortem by měl mít zkušenosti Řídí zavedený úřad, který klade odpor změnám Situace jako z „Ano pane ministře“ Prosazování zájmů resortu ve vládě, Parlamentu ČR
Náměstek Zastupuje ministra ve své oblasti působení Manažer, ale odborník Řídí činnost ve své oblasti působení Strategickou, koncepční, legislativní, odbornou, metodickou Prosazování zájmů resortu na ostatních resortech a v Parlamentu ČR Konkrétně koordinuje složité případy a mezioborové
Ředitel odboru Řídí činnost v konkrétní oblasti Koncepční činnost Legislativní Metodická Státní dozor Řeší složité případy, odborná podpora náměstka
Referent Vede konkrétní jednotlivou činnost s celorepublikovou působností v mezích daných zákonem a běžnou praxí– dle konkrétní oblasti může mít různý obsah Zpracovává podklady pro koncepční, legislativní a metodickou činnost v té určité oblasti Vede správní řízení s celorepublikovou působností Vede řízení s přeshraniční působností
Týmová práce Ministr a náměstci Průřezem od ministra po referenta Demokratičtější způsoby řízení než dříve představují větší motivaci pro pracovníky a záruku větší odbornosti při jednáních
Další útvary Obslužné útvary IT Hospodářská správa Personální oddělení Krizové řízení Zahraniční protokol
Tiskové oddělení Kdo není v médiích, jako by nebyl Informovat o všech významných činech veřejnost prostřednictvím médií Vysvětlovat problematické či nepopulární kroky Tiskové zprávy, články, tiskové konference Publikace, informační letáky Webové stránky, facebook atd.
Transparentní a efektivní úřad Úřad musí být vstřícný vůči veřejnosti (Rozhodně ne: „nemáme, neznáme a i kdybychom měli, tak stejně nedáme“) Záleží na jednotlivých úřednících, ale hlavně na vedení, které nastavuje pravidla Úřad musí být transparentní
Řízení I na úřadě je třeba uplatňovat moderní metody řízení 10 rolí manažera Kurzy rozvoje osobností
Služební zákon Nezávislost státní správy na politice Dobrý služební zákon posílí nezávislé a odborně správné rozhodování státní správy Nutné mechanismy pro postižení nesprávného rozhodnutí
Závěr Děkuji za pozornost a přeji mnoho úspěchů při uplatnění ve státní správě. Na každém z Vás bude záležet, jak státní správa bude kvalitní. Kontakt: tel.