Regionální politika (Politika hospodářské a sociální soudržnosti - PHSS) Jana Frková Vzdělávací projekt financovaný z EU programu „Jean.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Příprava krajů na programovací období Tisková konference , Praha.
Advertisements

Sociální politika III Strukturální fondy EU.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost mýty a příležitosti Ing. Markéta Novotná Praha.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY Česká republika není čistým plátcem do fondů EU MMR ČR Seznámení se stavem čerpání za období.
Aktuální stav čerpání evropských fondů Příprava na další programovací období z pohledu regionů Mgr. Radko Martínek hejtman Pardubického kraje.
PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5. DUBNA 2004 PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5.
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
Evropský sociální fond v kontextu politiky soudržnosti Ing. Světlana Navarová, vedoucí oddělení řízení a implementace JPD 3, MPSV.
Regionální politika a strukturální fondy Evropské unie
Evropské fondy a Česká republika v období 2007–2013: náš pohled Podporováno z Evropského fondu pro regionální rozvoj Investice do vaší budoucnosti Praha,
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
Č eská republika: NUTS Hospodá ř ský zem ě pis Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad.
Praha a fondy EU Programové období 2007 – 2013 Markéta Reedová náměstkyně primátora HMP.
Tento projekt je spolufinancovaný z Evropského fondu regionálního rozvoje. Akce se koná v rámci Programu cezhraničnej spolupráce SR-ČR pod názvem.
Role měst a obcí v kohezní politice 23. června 2011 Ing. Dan Jiránek Předseda Svaz měst a obcí ČR.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR NÁRODNÍ ORGÁN PRO KOORDINACI Jan Král Výroční konference Regionálního operačního programu Severozápad ROP.
Perspektivy rozvoje venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
1 Inovace 2007 Týden výzkumu, vývoje a inovací Operační programy na období Doc. Ing. Karel Šperlink, CSc.prosinec 2007.
Strukturální politika
Lucie Dvořáková, Markéta Foglová, Tomáš Gargulák
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
1 Fondy Evropské unie. 2 Stav čerpání z fondů EU ČR má k dispozici na programové období z fondů Evropské unie 26,7 miliardy eur. V přepočtu.
Regionální politika ČR a EU 2 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán SROP a JPD Praha Rozvoj informačních a komunikačních technologií v regionech Ing. Zdeněk Vašák RP MMR NUTS.
Konvergence, strukturální operace EU a některá institucionální rizika a bariéry jejich využívání Petr Zahradník Centrum ekonomických studií a EU Office.
Kohezní politika EU v kontextu revize rozpočtu EU Ing
O kolik přijdeme, pane Nečasi? Aktuální čerpání peněz z fondů EU Praha,
Stav příprav na SROP v krajích Příprava financování projektů internetizace knihoven ze strukturálních fondů Ústí nad Orlicí, 20. – Zdeněk Semorád.
Program rozvoje venkova aktuální stav implementace
Organizační struktura kraje
Petra Skryjová, Zuzana Kubičíková, Beata Kupová,.
Operační program Průmysl a podnikání 2004 – 2006 Výsledky, hodnocení a dopady pro nové programovací období 2007– června 2009 Praha.
FONDY EU Programové období
ministryně pro místní rozvoj
Jakub Alexa Zita Dostálová
Strukturální fondy EU a priority MŠMT Ondřej Liška ministr školství, mládeže a tělovýchovy.
Regionální analýza Charakteristika regionu Složky a prvky krajinné sféry Struktura regionu Typy regionů Účelové regiony NUTS Přirozená regionální struktura.
Revize rozpočtu EU a budoucnost kohezní politiky EU Ing. Jan Gregor Ministerstvo financí ČR Expertní seminář Reforma kohezní politiky – aktuální vývoj.
Regionální integrace EU Jana Frková – B 426 Přednášky uloženy na
Regionální operační programy V rámci cíle Konvergence je pro období je připraveno celkem 7 regionálních operačních programům (ROP) určených pro.
INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM Setkání s ASZ a NNO
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Evropský sociální fond v ČR * Městská knihovna, Praha.
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok Východiska pro sestavení návrhu rozpočtu JMK na rok 2015  Návrh zákona o státním rozpočtu České republiky.
Rozpočet Evropské Unie ING. DAVID SLAVATA, PH.D..
Možnosti financování životního prostředí z Evropských strukturálních fondů Zuzana Matoušková 3. ÚFŘP.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Výzva Vládě ČR: Zajistěte budoucnost Regionálních operačních programů ČR v letech 2014−2020.
Strukturální politika Fondy. Cíle strukturální politiky Stírání strukturálních rozdílů - mezi odvětvími - Mezi regiony Dokážete určit, který region (stát)
Školení pro zaměstnance SSČ, v.v.i. Podpora ekonomických systémů na pracovištích AV ČR v oblasti projektového řízení Mgr. Jaroslava Barbara Sporková
Praha Praha VÝROČNÍ KONFERENCE K PODPOŘE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BYTOVÝCH DOMŮ V ČR PLÁNOVANÉ POUŽITÍ FINANČNÍHO NÁSTROJE.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Regionální politika ČR
Regionální politika EU v období
Hospodaření obcí v roce 2016
Regionální operační program NUTS II Jihozápad
ROP JV – informace o novém programovém období
Rozpočtová a fiskální politika
Česká republika Členění státního území ČR.
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Regionální a strukturální politika
Financování ÚSC z prostředků EU
Regionální akční plán Olomouckého kraje
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Strukturální politika
Vykazování dat v rámci poskytování sociálních služeb
Podpora podnikání ze SF
Česká republika Členění státního území ČR.
Transkript prezentace:

Regionální politika (Politika hospodářské a sociální soudržnosti - PHSS) Jana Frková Vzdělávací projekt financovaný z EU programu „Jean Monnet“ 1

2 Regionální politika EU/PHSS a ČR Regionální politika EU/PHSS a ČR Několik pojmů majících stejný význam: Politika hospodářské a sociální soudržnosti (PHSS) zkráceně označovaná jako Regionální politika (jedna z prvních společných politik od založení EU). Cíle a principy PHSS jsou financovány prostřednictvím tzv. Strukturálních fondů, proto označovaná také jako Strukturální politika. V ní jde o Princip solidarity, bohatší státy přispívají na rozvoj chudších.

ČR získala příslib největšího objemu finančních prostředků na obd Na realizaci Regionální politiky bylo pro ČR vyčleněno cca 800 mld. Kč. Česká republika tak získala příslib alokace nejvíce prostředků v přepočtu na obyvatele ze všech zemí EU. I když nebyla z pohledu zaostalosti regionů nejpotřebnějším státem, prostředky získala díky předpokladu dobré absorpce těchto prostředků do ekonomiky.

Rozpočet EU – programovací období

Struktura dotačních financí Rozpočet EU tvořen příspěvky členských států Část peněz přímo vyčleněna do tzv. Komunitárních programů financovaných přímo Evropskou Komisí. Projekty řeší minimálně 5 řešitelů z různých členských států. (Frková – COST) Strukturální a investiční fondy spotřebovávají cca 50 % rozpočtu (zemědělství např. 40 %) Z nich se převádí finance jednotlivým zemím do tzv. Operačních programů, které si země spravují samy. Ty se člení na Prioritní osy a ty na jednotlivé Oblasti podpory – na něž jsou vypisovány výzvy k předkládání projektů.

│ 6│ 6 Programovací období EU je sedmileté. Nyní se nacházíme na přelomu období. Struktur fondy.a fond soudrž. Zeměděl. a rozvoj venk. Námořní a rybářský

Pozice ČR vůči rozpočtu EU Zprávu každoročně vydává Ministerstvo financí Celkově ČR od svého vstupu do EU 1. května 2004 do 31. prosince 2013 zaplatila do rozpočtu EU 342,8 mld. Kč a získala 676,2 mld. Kč. Kladné saldo čisté pozice České republiky ve vztahu k rozpočtu EU tak souhrnně dosáhlo 333,4 mld. Kč. Čistá pozice by měla zůstat kladná i v programovacím období , její výše ale bude závislá na výsledku vyjednávání o podobě celkové finanční perspektivy EU na zmiňované období. 7

Platby do rozpočtu a příjmy z rozpočtu EU – porovnáním vzniká hodnocení pozice vůči rozpočtu EU Pokles v r byl zapříčiněn zejména dvěma faktory. Prvním důvodem byla revize národních účtů provedená ze strany ČSÚ, na základě které musela ČR v prosinci 2011 dodatečně odvést téměř 5 mld. Kč. Revize se týkala období a s ohledem na zvýšení HDP (započtením tzv. šedé ekonomiky) musela ČR do rozpočtu EU doplatit rozdíl, který v díky nižšímu vykazování HDP neodvedla. Druhý důvod představuje pozastavení certifikací, a tím i plateb z evropského rozpočtu kvůli problémům u vybraných OP. 8

Platby do a příjmy z rozpočtu EU 9

Kam putovaly peníze z rozpočtu EU 10

11 NUTS ( Nomenclature des Unites Territoriales Statistique NUTS ( Nomenclature des Unites Territoriales Statistique) V EU existuje 27 různých systémů správního členění. Proto pro statistické sjednocení za účelem analýzy ekonomické a sociální situace v regionech a systému dotací byla zavedena jednotná nomenklatura územních statistických jednotek (NUTS) - tři hlavní úrovně regionálního členění území (NUTS I, NUTS II a NUTS III.

12 NUTS A LAU NUTS A LAU Kromě tří úrovní NUTS ještě existují dvě nižší úrovně územněsprávního statistické členění, které však již nejsou určující pro rozdělení prostředků z fondů EU. Jedná se o tzv. místní administrativní jednotky (LAU). Úroveň Název Počet jednotek NUTS I Stát 1 NUTS II Regiony soudržnosti 8 NUTS III Kraje 14 LAU I Okresy pražských obvodů LAU II Obce 6 249

13 14 krajů (NUTS III) a 8 regionů soudržnosti (NUTS II) 14 krajů (NUTS III) a 8 regionů soudržnosti (NUTS II)

GDP per capita NUTS 2 Eurostat 2008 Zdroj: CZ01Praha 172,4 CZ02Střední Čechy 74,2 CZ03Jihozápad 68,1 CZ04Severozápad 62,2 CZ05Severovýchod 64,7 CZ06Jihovýchod 73,6 CZ07Střední Morava 64,2 CZ08Moravskoslezsko 69,5 Hrozí, že Střední Čechy přesáhnou hodnotu 75 % a nedosáhnou na podporu

│ 15

│ 16