Druhá evaluace systému ARET pro automatické předčítání učebních textů a pro vytváření automaticky čtených učebních pomůcek Druhá evaluace systému ARET pro automatické předčítání učebních textů a pro vytváření automaticky čtených učebních pomůcek Vypracovala Kateřina Dostálová
Celkem bylo vyplněno 41 dotazníků, cílovou skupinou byli uživatelé systému ARET, konkrétně žáci Základní školy a Mateřské školy pro zrakově postižené a vady řeči, Plzeň, Lazaretní 25 (6., 7., 8. a 9. třída). Při vyplňování dotazníků byl zvolen individuální přístup a to z toho důvodu, že respondenti často nechápali přesný význam otázek nebo často nějakému slovu nerozuměli (např. monotónní), díky tomuto přístupu se také podařilo zodpovědět a vyplnit všechny otázky. Úvod
Celkově převažuje kladné hodnocení a pozitivní vztah k programu ARET. Potíže, s nimiž se žáci setkali, se týkaly spíše minulosti, kdy byl program ještě v začátcích. Z dotazníku také vyplynulo, že většina rodičů dětí o program nemají zájem. Naopak děti těch rodičů, kteří o program zájem jeví, uvádějí častější návštěvu programu a celkově mají o programu větší znalosti. Dále z dotazníků vyplývá, že žáci nevyužívají funkce v nastavení – většinou o některých funkcích ani neví (funkce nastavení rychlosti čtení). Žáci by program doporučili těm, co mají nějaký problém s učením (díky vadě/postižení nebo jen něčemu nerozumí) a hlavní jeho užitečnost vidí v přístupnosti (kdykoliv přístupný na internetu), lepšímu vysvětlení učiva, díky předčítanému hlasu lepší soustředění a komplexnost látky na jednom místě (pro ty, kteří mají problém si vést úhledně sešit nebo si nestíhají dělat zápisky). Hodnocení
R4. Jsou tvoji rodiče obeznámeni s možností využití pomůcky pro automatické čtení učebních textů ARET? Q26. V jaké míře se zajímali další lidé v tvojí blízkosti o pomůcku ARET?
Q1. Jak se učíš s pomůckou ARET?
Q3. Jak často používáš pomůcku ARET v případě, že je probíraná látka ve škole obtížnější? (Jak často program používáte ve škole při obtížnějším učivu – tvoje vlastní hodnocení).
Q5. Jak často využíváš pomůcku ARET při přípravě na vyučování, obsahuje – li témata, která se právě učíte ve škole? (Jak často ARET používáš doma, v případě, kdy je látka obtížnější).
Q12. Můžeš využívat pomůcku ARET i v domácím prostředí?
Q17. Hlas, který předčítá učební texty a příklady:
Q21. Pomohla ti pomůcka ARET v pochopení obtížných témat z matematiky nebo fyziky?
Q24. Je pro tebe práce s pomůckou ARET zajímavější, než:
Q27. Práce s pomůckou ARET mi: