Klíčová aktivita:32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: Výstup číslo:04 07 Autor:Petr Lukáš Vzdělávací oblast:Fyzika Výuková hodina:Princip slyšení Ročník: Časová dotace:8. 1 h Anotace: – žák si uvědomí, že každá hmotná částice má kinetickou energii – žák na základě obrázku pochopí princip slyšení Datum: Autor:
METODICKÝ PŘEHLED Klíčové kompetence:– k učení – čtení s porozuměním, srovnávání informací, schémata Očekávané výstupy:– žák pochopí, že částice předávají kinetickou energii – žák podle obrázku vysvětlí princip slyšení Výukové strategie:– komentovaná prezentace – samostudium, vzájemná konzultace Metodický postup:– prezentace s komentářem – samostudium – diskuze – domácí studium Pomůcky:– počítač s prezentačním software Zdroje:– v práci jsou použity pouze vlastní materiály
Zvuk se šíří prostorem jako mechanické vlnění, při kterém si jednotlivé částice předávají kinetickou (pohybovou) energii. Tuto energii má každá hmotná částice, která se pohybuje. …. m – hmotnost částice …. v – rychlost částice …. E k – kinetická energie Zvuk – princip slyšení
Princip slyšení Mechanické =>Snímač=>Dekodér vlnění ZVUK UCHOMOZEK Částice narážejí do bubínku a mechanicky ho rozkmitávají. Toto chvění přenášejí ušní kůstky (kladívko, kovadlinka, třmínek) do vestibulárního aparátu, který mění mechanické vlnění na elektrochemické impulsy. Těm rozumí mozek a vyhodnocuje je.
Zvuk – princip slyšení Úkol č. 10: Zamysli se nad tím, co může způsobit, že člověk špatně slyší. Zapiš alespoň tři možné příčiny.