Filosofie náboženské výchovy Výchova a učitelství v Bibli Výchova a učitelství ve Starém zákoně_II Zuzana Svobodová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Společenství - Co je církev. Církev není budova ani nějaké místo.
Advertisements

Dáša Pospíšilová, EBED AC Vyškov, 3. února 2013
BIBLE BIBLE BIBLE BIBLE BIBLE BIBLE NOVÝ ZÁKON NOVÝ ZÁKON NOVÝ ZÁKON
Integrita bezúhonnost
Písmo svaté Bible (biblos= kniha knih), Písmo svaté vznikala 1500 let
Jedinečný Ježíš Velikost člověka se dá určit podle toho, co za sebou zanechal a zda přivedl druhé k tomu, aby uvažovali nově, a dal impuls, který ho přetrval...
Je jméno důležité? Jméno - bylo výrazem buď nějaké význačné vlastnosti osoby, jíž bylo dáno, nebo nějakých zvláštních okolností, za nichž se ona osoba.
Vzkříšení z mrtvých a druhý příchod Ježíše Krista
PROROCI Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, 2013.
V ODA A JEJÍ ŽEHNÁNÍ Voda má pro život člověka mnoho významů, především umožňuje život a očišťuje.
Symboly v obřadech křesťanské iniciace
2. neděle adventní/část 2: Modlitba proroků a obrácení srdce.
Křesťanství vznik a podstata.
Starověká Palestina.
IZRAEL Možno uvést úryvkem „Na orlích křídlech“ z knihy „Lidé smlouvy“ od E. Giles Hlavní otázky: Jaké jsou hlavní události starověkých dějin Židů? Jak.
Judaismus Petr Machala.
Tento projekt je spolufinancován Evropským Sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Exkurze ČJL –
Nic v životě křesťana nepůsobí takový nepokoj, jako odbývaná modlitba. (Jan XXIII.)
Světová náboženství.
Z truhly moudrosti krále Šalamouna 1. Kdo nesl schránu úmluvy? KNĚŽÍ 2. Kde uložili schránu úmluvy? VELESVATYNĚ 3. Jak vypadal chrám po přenesení schrány.
Centrum pro katechezi v Olomouci porušuje smlouvu, odvrací se od Boha, ztrácí jeho otcovskou péči. porušuje smlouvu, odvrací se od Boha, ztrácí.
Až na samý časový okraj vzniku vesmíru nahlédla americká sonda WMAP. Podle jejího měření se vesmír rozepnul do obrovských rozměrů v triliontině sekundy.
Filosofie náboženské výchovy Zuzana Svobodová. Výsledky zhodnocení předběžného zájmu studujících o nabízená témata (10 odpovědí) biblické postavy jako.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_03.
Filosofie náboženské výchovy Zuzana Svobodová. Učitelství ve starozákonní době Prorocká služba.
2. TEOLOGIE BIBLE KLÍČOVÁ BIBLICKÁ TÉMATA Vyškov, BŠ EBED Ježíš říká: Zkoumáte Písma a myslíte si, že v nich máte věčný život; a Písma svědčí.
Centrum pro katechezi v Olomouci  Jeho modlitba vede k naprostému sebedarování svému Otci.  V něm je modlitba plně zjevena a plně uskutečněna.
Zeptej se sám sebe: „Mám utéct?“.
Poselství starozákonní svatyně
Filosofie náboženské výchovy Zuzana Svobodová. Učitelství ve starozákonní době Přísloví.
Marta a Marie. Příběh o lásce Boha k člověku - Vztah z Boží strany beze zbytku naplněný - Vztah, který se máme snažit naplňovat i z naší strany - Vztah.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Syropalestina.
1. Tebe, Boha otce věků, | Pána všeho chválíme. | Plna jesti všecka země | převelebně slávy tvé. | Vesmír vzdává chválu tobě, | cherubín a serafín | slavně.
A Písmo svaté. * Boží Duch se vznášel nad vodami (Gen 1,2) * Oznámení Abrahámovi, že se mu narodí syn (Gen 18,1n) * Příslib narození Samuela (1Sam 1,11n)
4. Setkání – Důležité Osoby Starého zákona
Bible = Písmo svaté, Boží slovo, Kniha knih
Filosofie náboženské výchovy Učitelství v Novém zákoně Zuzana Svobodová.
Starověká Palestina Petr Machala.
VĚROUKA JUDAISMU ŽIDOVSKÝ MONOTEISMUS ZÁKON PROROCI MESIANISMUS BIBLE
VELIKONOCE, LETNICE, PRVOTNÍ CÍRKEV
1.Paralipomenon.
Lukášovo evangelium. Autor a datum vzniku Lukáš - Pavlův spolupracovník - lékař - jeho popis Kristových uzdravení (např. 4:38-40, 5:15-25, 6:17-19, 7:11-15,
Galatským. Autor a datum vzniku Pavel - po Jeruzalemském sněmu - v roce 49 po Kr. - jeden z nejstarších listů NZ.
MOJŽÍŠ-DAVID-UČEDNÍCI
Skutky apoštolské. Autor a datum vzniku Lukáš - Pavlův osobní lékař - spolupracovník na díle evangelia - očitý svědek některých událostí - 3 x v Písmu.
Matoušovo evangelium.
AC Slavkov u Brna, Spolu s Bohem... Žij život bez strachu!!! AC Slavkov u Brna,
Magen – Davidova hvězda – symbol židovství
Skutečná svoboda Bohumír Novotný, , AC Ivanovice n.H.
DÁŠA POSPÍŠILOVÁ, SPASENÍ SKRZE SKUTKY??? DÁŠA POSPÍŠILOVÁ, NEJEN VÍRA, ALE I SKUTEK…
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám.
HAPPY END …no comment... KRIZE SVĚTOVÉHO EKOSYSTÉMU.
Význam bible OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L ) úkol: Vytvoř myšlenkovou mapu (co si vybavíš, když se řekne bible):
Anotace: Materiál je určen pro žáky 1. ročníku střední odborné školy a žáky nástavbového studia. Text zpracovává první část většího celku - Bible. Věnuje.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
BIBLE = KNIHY STARÝ ZÁKON NOVÝ ZÁKON
Význam bible OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M ) úkol: Vytvoř myšlenkovou mapu (co si vybavíš, když se řekne bible):
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
K ŘESŤANSTVÍ. M APA KŘESŤANSTVÍ VE SVĚTĚ Monoteistické náboženství Vznik v 1. – 2. st. n. l. Soustředěno kolem života Ježíše z Nazaretu Vzniklo z židovství.
Víra, náboženství, církve, sekty 3 – Křesťanství
Ježíš.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Poznání Boží vůle.
BIBLE Starý zákon.
Starověká Palestina.
Až přečteš tento , zeptej se sám sebe: „Mám utéct?“
Souvislá pedagogická praxe Bc. Lenka Ďurišová 2. ročník, NMgr. D-Zsv
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Bibličtí objevovatelé (Discovery Bible Study)
Transkript prezentace:

Filosofie náboženské výchovy Výchova a učitelství v Bibli Výchova a učitelství ve Starém zákoně_II Zuzana Svobodová

Starozákonní termíny pro "učitele" V kraličtině a ekumenickém překladu SZ jde nejčastěji o překlad tvarů hebrejského slovesa j-r-h (ukazovat, řídit, učit). Několik příkladů použití termínu učitel ve SZ: Mnoho let býval Izrael bez pravého Boha, bez kněze-učitele a bez zákona. (2Pa 15,4) – slova proroka Azarjáše ke králi Ásovi. Hle, jak nedostupný je Bůh ve své síle! Kdo je učitel podobný jemu? (Jb 36,22) – ze čtvrté Elíhúovy řeči k Jobovi. Ač Vám dával Panovník chléb soužení a vodu útlaku, on, tvůj učitel, už se nebude držet stranou. Na vlastní oči uzříš svého učitele a na vlastní uši uslyšíš za sebou slovo: "To je ta cesta, jděte po ní", ať budete chtít doprava nebo doleva. (Iz 30,20n)

Starozákonní termíny pro "učitele" Co prospěje tesaná modla, již vytesal její tvůrce, modla litá, učitel lži? Ať si v ní doufá její tvůrce, zhotovuje pouze němé bůžky. Běda tomu, kdo říká dřevu: "Procitni", kdo říká němému kameni: "Vzbuď se." Něco takového má být učitelem? I když je to potaženo zlatem a stříbrem, nemá to žádného ducha. (Ab 2,18n) – Páté (poslední) "Běda" proroka Abakuka Dvakrát jde o překlad tvaru ch-k-k (dávat zákony, zákonodárce, Ž 60,9; 108,9 – pro oba případy: kraličtí: Juda, můj vydavatel zákona) Po jednom výskytu jde o tvar slovesa l-j-s (vykládat, tlumočit, Iz 43,27) s-v-h (dávat rozkazy, předpisy, Iz 55,4) l-m-d: učit, Ž 119,99: Jsem prozíravější než všichni moji učitelé, neboť přemýšlím o tvých svědectvích

Starozákonní termíny pro "učitele" u Ezd 7,21 jde o aramejské podstatné jméno sáfar (písař, ekum.: Ezdráš, znalec zákona Boha nebes) u Neh 8,1.4 jde o hebrejský výraz sófér (muž knihy, nz zákoník, znalec zákona (rovněž o Ezdrášovi), Ž 45,2: písař). →Uvedené příklady ukazují, že ve SZ je izraelskému lidu učitelem především Bůh – jako takového jej má Izrael chápat, naslouchat mu, následovat jej.

Mojžíš – první prorok a učitel Izraele Mojžíš – prvenství mezi židovskými proroky i učiteli, rabejnu, židovský lid – jeho žáci (Dt 34,9-12) prorok a učitel – od počátku spojení (poslán Bohem, duch moudrosti) Mojžíš vyučen v egyptské moudrosti (Ex 2, Sk 7,22), ve 40ti letech začíná jeho poslání vůdce lidu, nezákonné jednání, prchá na poušť, za manželku cizinku, návrat k poslání, vyvedení z Egypta 15. Nisanu. Putování pouští: celkem 42 tábořišť/stanovišť (Nu 33), 40 let

Mojžíš – první prorok a učitel Izraele stanoviště Kádeš (Kádes) – zde Mojžíš soudcem (Ex 15,25, 18,1nn. zejm.13nn, Nu 20) hora Boží – Choréb (Oréb); otázka, kde přesně nezodpovězená: zda na Sinajském poloostrově v Džebel Serbal, Džebel Katerin, Džebel Mus, v okolí Kádes, sev. Arabie poblíž Akaba,...) místo největšího modlářství Izraele – Bášan (Bét- ješimót, Belfegor) nebo Šitím (Setim, Ábel- šitím), mrtvých, krátce před smrtí Mojžíše Mojžíšova smrt – Dt 34,5: v plné síle ve 120 letech, spatřil zaslíbenou zemi s hory Nebó, naproti Jerichu; hrob není znám.

Mojžíš – první prorok a učitel Izraele Někteří vykladači interpretují události z Nu 25 dle Oz 9,7-14 tak, že Mojžíš byl zabit. Izaiášovské zpěvy o trpícím služebníku se dle pozdní žid. tradice vztahovaly na Mojžíše (Iz 42,1-9; 49,1-9; 50,4-11; 52,13-53,12) Mojžíš jako předobraz/předchůdce mesiáše (spolu s Eliášem) – proměnění na hoře Mojžíš jako předobraz Ježíše Mojžíš – „ten prorok“ Mojžíš a Zákon stará smlouva – Mojžíš, nová smlouva – Ježíš

Mojžíš – první prorok a učitel Izraele V prorocké době Mojžíš nijak neuctíván, zájem o věc Hospodinovu, nikoli osobu Mojžíše. Až pozdní helénistické a palestinské židovství se soustřeďuje na Mojžíšovu osobu; vznik románů a legend, zde Mojžíš jako původce egyptské kultury i řecké filosofie, učitel Izraelův, božský prorok pro celý svět, modlitebník, trpitel. Samaritáni věřili, že Mojžíš přijde jako mesiáš. Podstatné symboly z doby Mojžíšovy: Desatero, schrána smlouvy (stánek úmluvy). Zdůraznění misijního úkolu Izraele ve světě – theokracie, podrobení všeho a všech Bohu. Podstata mojžíšovského kultu: obětování vkládáním rukou na hlavu, ukazovat se před Boží tváří, vzývat Hospodinovo jméno, recitovat Zákon, žehnat.

Mojžíš – první prorok a učitel Izraele V novozákonní době: –Mojžíš a Zákon synonyma –Mojžíš a Proroci opisem pro celý SZ –Mojžíš předobrazem Ježíše –Mojžíš obrazem trpícího služebníka, předobrazem mesiáše – Krista –dva tajemní odpůrci: „Jako Jannés a Jambrés odporovali Mojžíšovi, tak i ti falešní učitelé odporují pravdě. Jsou to lidé se zvrácenou myslí, kteří ve víře selhali.“ (2Tm 3,8) –Mojžíš odkazem na víru ve vzkříšení: „A že mrtví vstanou, naznačil i Mojžíš ve vyprávění o hořícím keři, když nazývá Hospodina ‚ Bohem Abrahamovým, Bohem Izákovým a Bohem Jákobovým ‘. On přece není Bohem mrtvých, nýbrž živých, neboť před ním [jemu] jsou všichni živi.“ (L 20,38n) –Mojžíš odkazem oprávnění misie mezi pohany (Ř 10,19n) –Ježíš jako druhý Mojžíš (L 7,16, J 6,32)

Mojžíš – první prorok a učitel Izraele V době prvotní církve: –Štěpán vykládá Mojžíšovo utrpení jako paralelu k Ježíšovi (Sk 7,20-44) –předobrazem víry (Žd 11,23-29) –pro Pavla Mojžíš typologickým obrazem Krista: 1K 10,1n, obraz staré smlouvy, spravedlnost ze zákona vs. spravedlnost z víry –Zákon a Evangelium (Mojžíš a Ježíš) – J 1,17 –Mojžíšova věrnost věrností služebníka, ale Kristova věrností Syna (Žd 3,1-6) –ve Zj 15,2-4 Mojžíš předobrazem Beránka (vysvobození Izraele – lidu z hříchu, průchod mořem – pochodem do nebeské vlasti, Mojžíšova píseň – vítězného jásotu)

Hebrejská výchova a vzdělávání studium není v židovském chápání prostředek k dosažení cíle, ale samo je cílem nejpřednějším z Božích příkazů (micvot) je studium a osvojení Tóry: „... Tu práci nemusíš dokončit, avšak ani s ní nesmíš o své vlastní vůli přestat....“ (Pirkej avot / PA – Výroky otců, kanonická Mišna, 2/20,21) dále: texty z čítanky Chrestomatie z dějin pedagogiky, s