PRVOUK – vědecko výzkumné aktivity katedry speciální pedagogiky Praha PedF UK
Speciální pedagogika výzkumné aktivity se soustřeďují na kvalitu života osob se speciálními vzdělávacími potřebami (zdravotním postižením, sociálním znevýhodněním i vzdělávání dětí mimořádně nadaných) v jednotlivých etapách jejich života
Dlouhodobé vědecko výzkumné aktivity katedry podmínky naplňování rovných příležitostí dětí a žáků při vstupu do předškolních zařízení a základních škol podmínky utváření inkluzivní kultury, politiky a praxe vzdělávacích zařízení, a jejich klima s ohledem na žákovskou diverzitu vzdělávací šance a rovné příležitosti minorit ve vzdělávání sledování kvality ve vzdělávání s ohledem na přechod ze školy do zaměstnání a na možnosti uplatnění osob se speciálními vzdělávacími potřebami na trhu práce
Dlouhodobé vědecko výzkumné aktivity katedry efektivita zdravotnické i sociální podpory lidem s mentálním postižením, kteří jsou v roli rodičů možnosti využití umění a expresivních terapií (terapie, které využívají umělecké prostředky k preventivním a terapeutickým cílům) ve školním prostředí hlavně v oblasti prevence sociálněpatologických jevů, podpory rozvoje žáků a zlepšení vztahů v třídním kolektivu problematika rekonstruovaných rodin a náhradní rodinné výchovy efekty institucionálních procesů v životě mladých dospělých se zdravotním postižením dopady vzdělávací politiky na život osob se zdravotním postižením. role speciální pedagogiky v podmínkách inkluzivního vzdělávání na VŠ
Vztah speciální pedagogiky a inkluzivní pedagogiky (didaktiky) Konstituování speciální pedagogiky jako samostatného pedagogického oboru od poloviny minulého století bylo nezbytné a přínosné. Speciální pedagogika přitom neztratila svou vztahovost k obecné pedagogice. Jejím průnikem s obecnou pedagogikou je inkluzivní pedagogika. Jejím průnikem s obecnou didaktikou je inkluzivní didaktika.
Inkluzivní didaktika Inkluzivní didaktika je teorie inkluzivně orientovaného vzdělávání osob se speciálními vzdělávacími potřebami, která se zabývá cíli formami a postupy vzdělávání těchto osob v nerestriktivních podmínkách běžných škol. Je základem inkluzivní pedagogiky.
Východiska inkluzivní didaktiky - didaktická reflexe diverzity (kritická analýza učebních obsahů, jejich zodpovědný výběr a adaptace vzdělávacích postupů pro žáky rozdílných schopností a předpokladů) -třídimenzionální Feuserova didaktika (1995) dimenze objektu - věcná a strukturální didaktická analýza učiva dimenze subjektu - funkční analýza (pásmo aktuálního a budoucího vývoje vzdělávaného subjektu) dimenze procesu – procesní analýza (uvedení subjektu do aktivity při získávání pro něj potřebných poznatků) - kriticko-konstruktivní didaktika (W.Klafki,1967) - vedení žáků k sebeurčení, spoluurčení a solidaritě -„bazální“ didaktika s výběrem obsahů a cílů pro oblast vzdělávání těžce a kombinovaně postižených osob (didaktika podporující proces poznávání světa a komunikace s ním pomocí základních výrazových prostředků)
Přehled výzkumných oblastí pro PRVOUK Didaktika inkluzivního vzdělávání ( didaktika uplatňovaná v inkluzivních třídách a školách s žákovskou diverzitou) Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, zejména se zdravotním postižením, se specifickými poruchami učení v oblasti Jazyk a jazyková komunikace (mateřský jazyk – narušená komunikační schopnost, cizí jazyky – německý, anglický, francouzský a ruský) Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, zejména se zdravotním postižením, se specifickými poruchami učení v oblasti Matematika a její aplikace Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávací potřebami, zejména se zdravotním postižením, se specifickými poruchami učení v oblasti výchovy ke zdraví, tělesné výchovy. Inkluzivní didaktika v oblasti primárního vzdělávání Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami prostřednictvím výtvarné, hudební a dramatické výchovy.
Výzkumná oblast I. Specifikace: didaktické principy, přístupy, strategie a koncepce (vnitřní diferenciace a individualizace; kooperace žáků se SVP a intaktních; práce v heterogenních skupinách; činnostně orientované a projektové vyučování; vývojově orientovaná didaktika; komunikativní didaktika aj.) Plánovaný výstup: kolektivní monografie (2014) Didaktika inkluzivního vzdělávání (didaktika uplatňovaná v inkluzivních třídách a školách s žákovskou diverzitou)
Výzkumná oblast II. Specifikace: mateřský jazyk při narušené komunikační schopnosti, jazykové kompetence žáků cizinců, cizí jazyky - anglický, německý, francouzský a ruský při dílčích deficitech i těžších poruchách kognitivních a smyslových Plánovaný výstup: kolektivní monografie (2014) Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, zejména se zdravotním postižením, se specifickými poruchami učení v oblasti Jazyk a jazyková komunikace
Výzkumná oblast III. Specifikace: didaktika matematického vzdělávání s ohledem na přítomnost žáků dyskalkuliků na školách, žáků mimořádně nadaných i žáků se zdravotním postižením, diferencované přístupy a strategie v matematickém vyučování. Výstup: konference (2013/2014) a sborník příspěvků konference (2014) Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, zejména se zdravotním postižením, se specifickými poruchami učení ve vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace
Výzkumná oblast IV. Specifikace: didaktika výchovy ke zdraví u žáků se zdravotním postižením (tělesným, smyslovým, mentálním) a znevýhodněním (chronickým onemocněním), aplikované pohybové aktivity v tělesné výchově. Výstup: kolektivní monografie (2014) Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávací potřebami, zejména se zdravotním postižením, se specifickými poruchami učení ve vzdělávací oblasti výchova ke zdraví, tělesná výchova.
Výzkumná oblast V. Specifikace: Syntéza funkčních didaktických principů, přístupů, strategií a koncepcí v rámci primárního vzdělávání, didaktika s nadanými žáky a s žáky se zdravotním postižením. Výstupy: kolektivní monografie (2014) Inkluzivní didaktika v oblasti primárního vzdělávání
Výzkumná oblast VI. Specifikace: didaktická analýza využitelnosti terapeuticko formativních prostředků (prvků arteterapie, dramaterapie, muzikoterapie aj.) do výtvarné, hudební a dramatické výchovy. Výstup: Kolektivní monografie (2014) Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami prostřednictvím výtvarné, hudební a dramatické výchovy.
Výzkumné zaměření členů katedry sppg Mgr. Durdilovánarušená komunikační schopnost žáka Mgr. Felcmanová inkluzivní didaktika, diagnostika deficitních funkcí, SPUCH Doc. PhDr. Hádková, Ph.D. vzdělávání osob se sluchovým postižením, žáci s kochleárním implantátem Doc. PaedDr. Hájková, Ph.D. inkluzivní didaktika, vzdělávání tělesně postižených a zdravotně znevýhodněných osob Doc. PhDr. Květoňová, Ph.D.vzdělávání osob s postižením zraku Mgr. Laurenčíková problematika sociálně znevýhodněných žáků, pedagogická asistence PhDr. Mužáková, Ph.D. rodinný kontext života a vzdělávání osob s postižením
Výzkumné zaměření členů katedry sppg Mgr. Ptáčková, Ph.D. komunikace a čtenářství těžce sluchově postižených Doc. PhDr. Šiška, Ph.D. oblast vzdělávání osob s postižením v dospělosti, sociální determinanty inkluzívního vzdělávání, osoby s mentálním postižením Doc.PaedDr. Šotolová, Ph.D.specifika vzdělávání romských žáků PhDr. Šumníková, Ph.D.vzdělávání osob s kombinovaným postižením Mgr. Valešová Malecová, Ph.D. aplikované terapie ve vzdělávacím procesu PaedDr. Zemková, Ph.D. aktivace osob s mentálním postižením v procesu vzdělávání a přípravy na povolání