OP Přeshraniční spolupráce ČR-Rakousko přímo navazuje na program INTERREG IIIA ; nově zavádí princip tzv. Vedoucího partnera (Lead Partner Princip); větší význam z pohledu EU (zvýšený objem finančních prostředků); požadavek EU na lepší a intenzivnější spolupráci mezi přeshraničními partnery projektu a prokazatelný přeshraniční dopad projektu.
Aktuální stav implementace OP byl OP Přeshraniční spolupráce ČR- Rakousko schválen EK; se koná ustavující jednání Monitorovacího výboru v St. Pölten; oficiální vyhlášení programu a výzva k předkládání projektových žádostí, první schválené projekty přibližně září 2008; v průběhu roku 2008 kontinuální výzva.
Subjekty implementace programu Řídící orgán – Úřad spolkové vlády Dolního Rakouska se sídlem v St. Pölten, odpovědnost za celý program, uzavírání smluv s příjemci dotace (vedoucím partnerem); Národní orgán – Ministerstvo pro místní rozvoj, Odbor regionální přeshraniční spolupráce, podpora Řídícího orgánu, zajištění publicity programu, účast na MV, atd.; Regionální subjekty – krajské úřady (Vysočina, Jihomoravský a Jihočeský), konzultace se žadateli, příjem projektových žádostí, hodnocení projektu, spolupráce se Společným technickým sekretariátem (JTS);
Subjekty implementace programu Společný technický sekretariát – podporuje Řídící orgán, zabezpečuje organizaci Monitorovacích výborů, registrace projektových žádostí, jejich hodnocení, publicita programu, podíl na přípravě smluv mezi příjemcem (vedoucím partnerem) a ŘO. Česká část JTS – sídlo v Brně; Kontrolní subjekt – členský stát je dle nařízení EK odpovědný za ověření legality a řádnosti výdajů vykázaných příjemcem. Tato funkce svěřena stejně jako v období Centru pro regionální rozvoj ČR.
Základní principy vedoucího partnera (lead partner) partneři projektu (český a rakouský) si zvolí jednoho vedoucího partnera projektu, který odpovídá za realizaci celého projektu včetně povinností vyplývajících z uzavřené smlouvy mezi vedoucím partnerem a Řídícím orgánem; vedoucí partner je jediný žadatel o dotaci a příjemce dotace; všichni partneři mají rovná práva a povinnosti podílet se na projektu (partnerů z obou států může být více); cílem je zvýšení stupně přeshraniční spolupráce partnerů projektu.
Základní podmínky získání dotace dopad projektu do území kraje Vysočina, nebo Jihomoravského, a nebo Jihočeského; vhodný partner/žadatel (viz další bod prezentace); na realizaci projektu se podílí min. 1 partner z každé země; partneři projektu musí splnit min. 2 ze 4 podmínek: –společná příprava projektu a/nebo –společná realizace projektu a/nebo –společný personál projektu a/nebo –společné financování projektu
Prioritní osy a oblasti podpory Prioritní osa 1 – socioekonomický rozvoj, cestovní ruch a transfer know-how Prioritní osa 2 – regionální dostupnost a udržitelný rozvoj Oblasti podpory: OP1 – Infrastruktura a služby spojené s podnikáním a inovacemi OP 2 – Cestovní ruch, kultura a ekonomika volného času OP 3 – Rozvoj lidských zdrojů, trh práce, vzdělávání a kvalifikace OP 4 – Prevence zdravotních a sociálních rizik, sociální integrace Oblasti podpory: OP 5 – Doprava a regionální dostupnost OP 6 – Životní prostředí a prevence rizik OP 7 – Udržitelné sítě a struktury institucionální spolupráce a prostorové plánování Prioritní osa 3 – Technická pomoc
Finanční prostředky programu na období Prioritní osyČeská republika (v €) Rakousko (v €) Celkem (€) Prioritní osa Prioritní osa Priorita Technická pomoc Celkem
Forma a způsob financování projektů 85 % příspěvek ze strukturálních fondů (ERDF); 5 % příspěvek ze státního rozpočtu (možnost); 10 % - 15 % prostředky žadatele (příjemce dotace); min. výše dotace ze SF je € (menší projekty mohou být realizovány v rámci Dispozičního fondu); max. výše dotace není omezena; průběžné financování (bude stanovena výše způsobilých výdajů, ke kterým může příjemce předložit žádost o platbu,).
Příprava projektu – vhodní žadatelé Právnické osoby, a to: veřejnoprávní nebo ovládané veřejnoprávními právnickými osobami nebo založené nikoliv k dosažení zisku Příklady: obce, kraje, občanská sdružení, hospodářské komory, příspěvkové organizace obce, kraje, o.p.s. veřejné výzkumné instituce, veřejné a státní vysoké školy, školské právnické osoby, církve, veřejné neziskové zdravotní zařízení, organizační složky státu, atd.).
Příprava projektu – způsobilé výdaje pravidla vychází z Metodické příručky způsobilých výdajů na programové období (určeno pro všechny operační programy); MMR (odbor regionální přeshraniční spolupráce) jako Řídící/Národní orgán programů přeshraniční spolupráce rozhodl v některých případech o zpřísnění pravidel způsobilosti. Tato pravidla budou součástí Příručky pro žadatele.
Příprava projektu – způsobilé výdaje Časová způsobilost výdajů –výdaje vzniklé před registrací projektu – max. 5 % způsobilých výdajů (výdaje spojené s přípravou projektové žádosti); –výdaje vzniklé po registraci projektu do informačního systému (registrace nastává po kontrole formálních náležitostí a přijatelnosti projektu); –konečný termín způsobilosti výdajů daného projektu je dán termínem ukončení realizace a termínem předložení závěrečné žádosti o platbu.
Příprava projektu – veřejná podpora, veřejné zakázky veřejná podpora – budou uděleny blokové výjimky na dané aktivity (opatření), v případě, že aktivity projektu zakládají veřejnou podporu – snížená sazba dotace dle regionální mapy; vždy nutná konzultace s regionálními subjekty, JTS, MMR; veřejné zakázky – dle národní legislativy příslušného partnera, zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, zakázky malého rozsahu (podlimitní) – metodika stanovená MMR.
Příprava projektu – projektová žádost žádost předkládá vedoucí partner, pokud je vedoucí partner z ČR, předkládá na příslušný krajský úřad (Vysočina, Jihomoravský, Jihočeský); v rámci přípravy projektové žádosti je možné využít konzultace na příslušném KÚ; projektová žádost bude dvojjazyčná-formát word (excel); termíny pro předkládání žádostí budou zveřejněny na příslušných internetových stránkách; příručka pro žadatele dosud není zpracována, předpokládá se společná s rakouskou stranou.
Projektová žádost - přílohy partnerská smlouva – jedna partnerská smlouva uzavřená mezi vedoucím partnerem a ostatními partnery (vzor bude součástí Příručky pro žadatele); příslušná čestná prohlášení (např. projekt není financován z jiného OP, bezdlužnost žadatele, veřejný účel projektu, neziskovost, atd.); podrobný rozpočet projektu; přehled všech nutných příloh bude uveden z PPŽ.
Hodnocení projektové žádosti kontrola formálních náležitostí kontrola přijatelnosti hodnocení technické a finanční kvality projektu hodnocení kvality přeshraniční spolupráce (splnění min. 2 ze 4 kritérií): –společná příprava – zapojení partnerů do celého procesu přípravy projektové žádosti –společná realizace – partneři provádí aktivity projektu společně dle podrobného časového harmonogramu –společný personál – např. spolupráce projektových manažerů všech partnerů –společné financování – partneři se podílejí na krytí rozpočtu společného projektu
Typy projektů OP 1 – služby pro podnikatelskou sféru (informační a poradenská centra, centra pro rozvoj podnikání,vzdělávací aktivity, spolupráce univerzit a vědeckých institucí, pořízení strojů a zařízení, inovační centra); OP 2 – infrastruktura pro cestovní ruch, zvýšení kvality cestovního ruchu, výroba propagačních a marketingových strategií, výstavy, nové produkty cestovního ruchu; OP 3 – rozvoj lidských zdrojů a příhraničního trhu práce, spolupráce škol a vzdělávacích institucí, integrace znevýhodněných skupin lidí na trhu práce, spolupráce různých svazů v oblasti vzdělávání; OP 4 – prevence sociálních rizik a sociální infrastruktury, nabídka sociálních služeb pro znevýhodněné skupiny, snižování sociálních rozdílů
Typy projektů OP 5 – výstavba a modernizace dopravní infrastruktury (komunikace, cyklostezky, rekonstrukce pěších hraničních přechodů), studie v oblasti alternativních dopravních prostředků, realizace integrovaného dopravního systému; OP 6 – ochrana životního prostředí, nakládání s odpady, využívání přírodních zdrojů, vzdělávání a školení v oblasti ŽP; OP 7 – přeshraniční koncepce územního plánování, spolupráce měst podobné velikosti (kultura, mládež), posílení vztahů mezi euroregiony, dispoziční fond.
Dispoziční fond (Fond malých projektů) stejné principy jako v období ; v rámci malých projektů není uplatňován princip vedoucího partnera; administrátor – Regionální rozvojová agentura Vysočina správce – Sdružení obcí Vysočiny; podstatné navýšení alokace – pro území kraje Vysočina € (v období alokace cca. 197 tis. €); min. hranice €, max. hranice € z ERDF, celkové způsobilé výdaje €; možnost financovat i menší investiční projekty.
Děkuji za pozornost Lucie Křapová Ministerstvo pro místní rozvoj Odbor regionální přeshraniční spolupráce Staroměstské nám Praha 1 Tel ,