Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální výchova pro základní školu
Advertisements

PT – obecná charakteristika
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Nové možnosti v gymnaziálním vzdělávání Martin Mach.
Vzdělávání a jeho kategorie
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Soubor vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot Kompetence potřebuje každý jedinec pro své osobní naplnění a rozvoj, pro.
Pedagogika volného času (VČ)
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Struktura výuky.
RVP A ŠVP V PRÁCI UČITELE T AK ŠEL ČAS KURIKULÁRNÍ REFORMY Dějství první: bouřlivá 90. léta Dějství druhé: Bílá kniha (2001) Dějství třetí:
UČENÍ = PROCES JEHOŽ VÝSLEDKEM JE ZMĚNA PSYCHICKÝCH JEVŮ, DISPOZIC K NIM A JEJICH VNĚJŠÍCH PROJEVŮ.
Průřezová témata.
Mgr. Kateřina Lojdová Pedagogika II. Mgr. Kateřina Lojdová
Průřezová témata. Způsob zpracování Rozšíření prostoru vyučovacího předmětu Prostor pro integraci vyučovacích předmětů Prostor, ve kterém je možné realizovat.
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
Pedagogická diagnostika
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
aktuální problémy současného světa
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Trendy ve fyzikálním vzdělávání na základních školách a na gymnáziu Josef Janás Katedra fyziky PdF MU [ Současné trendy našeho základního a středního školství.
Postavení pedagogiky mezi vědami
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Nástin dějin pedagogiky a úvod do pedagogiky
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. KISK FF MU Brno Seminář Olomouc, 4. listopad 2015 Knihovníci a tajemství kurikula aneb RVP, KK a ŠVP.
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Téma č. 3.: Moderní obecná pedagogika Doporučená literatura: Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, 2003.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Pedagogika předmět disciplíny výzkum metody. předmět Pedagogiky = výchova (záměrné působení na rozvoj jedince) výchova = celoživotní proces rozvoj jedince.
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociální práce, MPSV
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
Pedagogické disciplíny
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
Pedagogika jako vědecká disciplína
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Hodnoty ve výchově
Teorie a metodika výchovy seminář 1
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Meteorologie a klimatologie na základní škole Mgr. Tomáš Miléř
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
Mgr. Zuzana Šalamounová, Ph.D.
Pedagogika a psychologie
VIKBA32 Informační vzdělávání
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Teorie a metodika výchovy
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Pedagogika Pedagogika = sociální věda
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Prvky edukačního procesu
Transkript prezentace:

Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově

Terminologie subjekty výchovy - kdo vychovává objekty výchovy - kdo je adresátem výchovy cíle výchovy - k jakým cílům, pro co, proč vychovávat prostředky výchovy - jak, jakými prostředky vychovávat (činitelé, instituce, organizační formy, obsahy a formy výchovy, výchovné prostředky, následnost procesu atd.) podmínky výchovy - které vnější a vnitřní podmínky ovlivňují podobu výchovy, jak se v procesu výchovy odrážejí změny prostředí jednotlivých aktérů výchovy.

Subjekt výchovy Kým by měl být subjekt výchovy a vzdělávání ? je především vynikajícím odborníkem v předmětu, který vyučuje, je především vynikajícím didaktikem daného předmětu, je především vzorem ostatním. Jaká je úloha subjektu v procesu výchovy a vzdělávání? přenáší informace k žákům - objekty výchovy (žáci) jsou vnímání především jako příjemci informací - učitel jako tzv. transmitátor usnadňuje, zkvalitňuje, řídí proces učení - objekty výchovy (žáci) jsou vnímáni jako aktivní jedinci, kteří se podílejí na procesu učení - učitel jako tzv. facilitátor

Objekt výchovy 1. Jsou žáci dobří nebo špatní? objekt výchovy je charakterizován souborem především pozitivních vlastností, které je nutné prostřednictvím výchovy rozvíjet, objekt výchovy je charakterizován souborem především negativních vlastností, které je nutné prostřednictvím výchovy potlačovat a měnit. 2. Jsou žáci aktivní nebo pasivní? objekt je pasivním příjemcem v procesu výchovy objekt je aktivním aktérem v procesu výchovy 3. Jsou vlastnosti žákům „dané“ nebo se vytváří v soc. interakci? vlastnosti jsou vlastní objektu výchovy, jsou jeho součástí, vlastnosti objektu jsou konstruovány jako kategorie, prostřednictvím kterých je objekt popisován

Cíle výchovy Cíle výchovy je možné definovat jako soubor vlastností objektu, jako jeho úroveň projektovaná do budoucnosti. Kategorie cílů výchovy je úzce provázána s kategorií hodnot.

Prostředky výchovy Výchova se uskutečňuje za použití rozmanitých prostředků, které působí jak intencionálně- záměrně, tak funkcionálně-nepřímo jakoby bezděčně a navzájem se doplňují a podporují. Příklady funkcionálního působení osobnost učitele skryté kurikulum klima školní třídy

Podmínky výchovy jsou determinanty výchovy vnější x vnitřní eufunkční x neutrální x dysfunkční  biologické x psychické x sociální

Hodnoty ve výchově Co je pro vás „hodnotou“?

Hodnoty ve výchově Hodnota – subjektivní míra důležitosti, kterou jedinec přisuzuje věcem, jevům, symbolům, lidem… Z pedagogického hlediska se zabýváme Vzděláním jako společenskou hodnotou Hodnotami jako součástí školní edukace Výkonové, etické, estetické Hodnotovými systémy mládeže Egoisticko-materialistický Liberální Profesně-rozvojový Sociální Reprodukční Hédonistický Globální

Hodnotové modely Antika Středověk Osvícenství Moderna a postmoderna

Hodnoty v RVP: Průřezová témata Osobnostní a sociální výchova Výchova demokratického občana Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech Multikulturní výchova Environmentální výchova Mediální výchova

CVIČENÍ Analýza hodnot v průřezových tématech RVP

Otázky Uveďte příklad subjektu a objektu v edukační realitě. Vysvětlete pojem facilitace. Definujte pojem hodnoty a uveďte příklad třídění hodnot. Uveďte alespoň 4 hodnotové orientace a diskutujte, jak se promítají do edukačního procesu. Co jsou průřezová témata RVP a jak je může škola do ŠVP začlenit? Jaké hodnoty přináší průřezová témata RVP do školní edukace? Uveďte příklad alespoň 3 průřezových témat a souvisejících hodnot.