PŘEDŠKOLNÍ VĚK.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tato prezentace ve stručnosti představuje základní etapy lidského vývoje od početí do stáří. Je doplněním nebo shrnutím výkladu učitele. V krátkých aktivitách.
Advertisements

Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Sexuální výchova.
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
Postnatální vývoj Jana Fišerová EU-ICT-ČAZ-8-09.
VÝVOJ LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Základní škola Uhlířské Janovice, okres Kutná Hora
Obecná a vývojová psychologie dne
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
Dospělost Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov33 Autor Mgr. et.
13. Psychický vývoj, jeho zákonitosti, periodizace - 1. cast.
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Školní zralost Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov29 Autor Mgr.
– ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA
Vývojová stádia člověka
Vývoj člověka Ontogeneze.
Těhotenství, dětství a dospívání
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
STÁRNEME A MĚNÍME SE Alica Vacková 4.B
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
ČLOVĚK JAKO OSOBNOST (VÝVOJ OSOBNOSTI).
Mladší školní období.
OBDOBÍ DOSPÍVÁNÍ.
Aneb od zygoty až po seniora za 10 minut
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Člověk a dospívání Petr Machala.
Adolescence Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov31 Autor Mgr.
Střední zdravotnická škola
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
(Presenium) Jiří Vítovec
Biologické děje v dospívání
Pozdní dospělost = období bilancování Pavlína Bílá Marianna Majerová.
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Základní charakteristika
D OSPÍVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
ETAPY LIDSKÉHO VÝVOJE. Prenatální období Od početí do porodu Prudký tělesný vývoj Interakce s vnějším světem.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_34_01_ontogeneze jedince.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Osoba a osobnost Pavlína Jordánová, Margita Přikrylová, Eliška Roubalová.
Tělesné a duševní změny u dospívajícího. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Obecná a vývojová psychologie Přednáška
Dospívání VY_32_INOVACE_12_36.
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Vývoj člověka Ontogeneze.
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
Psychologie adolescentů
Období dospívání Andrea Ječmenová 2012.
Psychologie adolescentů
Psychologie dospělých
Periodizace lidského vývoje
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Dospívání - puberta Období, ve kterém se tělo dítěte mění na dospělého člověka schopného se rozmnožovat.
Transkript prezentace:

PŘEDŠKOLNÍ VĚK

PŘEDŠKOLNÍ VĚK 3 – 6 let - „věk mateřské školy“ 1.tvarová proměna postavy = prodloužení trupu a končetin, zvýrazňuje se pas a krk stálé zdokonalování v pohybové koordinaci (skáče, leze po žebříku, hází míč,…) cvičení zručnosti – rychle se rozvíjí ? kresba nejčastější činností je stále _ _ _, ale již s více účastníky → dítě se učí různým sociálním rolím

PŘEDŠKOLNÍ VĚK dítě často konfabuluje ? = fantazijní smyšlenky dítěte - nejedná se o lež, dítě si jen dovymýšlí informace v oblasti myšlení zůstává závislé na názorném materiálu – nedovede ještě logicky usuzovat slovní zásoba na konci období až 3000 slov otázky typu „Proč?“ - hledá vzájemné vztahy mezi věcmi dítě snáší i krátkodobou nepřítomnost rodiče, přerůstá rámec rodiny

MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK

MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK - 6-11let - výrazná změna – stává se žákem - mění se celková organizace dne, už si jen nehraje školu by měly začít navštěvovat jen děti, které jsou zralé a připravené –školní zralost: a) tělesná zralost – fyziologická zralost b) kognitivní zralost – schopnost myšlenkových operací (vyvozování závěrů,..) c) citová zralost – schopnost sebekontroly, stability d) sociální zralost – zapadnout do kolektivu, přijmout pravidla,společné provádění úkolů,... e) motivační zralost – zaujmutí správného postoje ke škole, přijmout i méně zábavné úkoly  

MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK - postupně se rozvíjí jeho myšlení od konkrétního k logickému - zpočátku egoismus v chování k jiným dětem, později rozvíjí kamarádské vztahy (především s dětmi stejného pohlaví) → začíná si uvědomovat svou sociální příslušnost

STARŠÍ ŠKOLNÍ VĚK – PUBESCENCE

STARŠÍ ŠKOLNÍ VĚK – PUBESCENCE 11-15let (od prvních známek pohlavního zrání) nápadné biologické zrání, ale i změny psychické a sociální mimořádný rozvoj rozumových schopností (vnímání, představování, abstraktní myšlení, tvořivost) druhá tvarová proměna postavy – tělesný růst, přibývání hmotnosti, změna obličeje - pohlavní žlázy (varlata, vaječníky) produkují velké množství hormonů (testosteron a androsteron / progesteron, estrogen) → rozvoj sekundárních pohlavních znaků (ochlupení, změna hlasu, růst ňader)

STARŠÍ ŠKOLNÍ VĚK – PUBESCENCE dívky dospívají do puberty dříve než chlapci, objevuje se první menstruace citová labilita, změny nálad, zvýšená dráždivost (i na podněty, které dříve tak nepůsobily), nestálost a nepředvídatelnost reakcí bohatší a hlubší citový život – zvýšená citlivost ke všemu, co se kolem děje – škola, rodina, kamarádi, společnost jako celek - snížená kontrola sebeovládání (prostořekost), kritičnost ke starší generaci, rozpor mezi hodnotami mladého člověka a dospělých (zejména rodičů) → období druhého negativismu

STARŠÍ ŠKOLNÍ VĚK – PUBESCENCE snahou je odlišit se, být originální – oblečení – upoutat pozornost okolí (vandalství, zvýšená hlučnost,..) velice důležité je, jak je vidí druzí

STARŠÍ ŠKOLNÍ VĚK – PUBESCENCE průběh puberty je značně individuální (někdo se stáhne do sebe, jiný ne) sekulární akcelerace – dlouhodobé zrychlení tělesného vývoje - růst, dospívání (za posledních 100 let) významnou úlohu sehrává RODINA, i když jedinci jsou bližší vrstevníci a přátelé

STARŠÍ ŠKOLNÍ VĚK – PUBESCENCE postupné odpoutávání se od rodiny, osamostatňování → často rozpory s rodiči (i tak ale potřeba rodinného zázemí – mít se kam vracet, nacházet porozumění) rozhodování o profesním směřováním – první důležitý mezník jedinec začíná navazovat vztahy s opačným pohlavím – nestálé, ale silně prožívané = sexuální dospívání často rozpory mezi stupněm biologické zralosti a psychosociálním vývojem

ADOLESCENCE

ADOLESCENCE 15-18/23 let jedinec je středoškolákem → cílená příprava na výkon povolání, nebo na studium na vysoké škole osobnost jedince se v této etapě stává dospělou objevují se trvalejší partnerské vztahy dnes trend žít u rodičů i po dokončení školy (finanční náročnost celkového osamostatnění se), dříve osamostatnění v mladším věku

DOSPĚLOST

DOSPĚLOST 18/22 – 60/65 Raná dospělost (do 35let) počátek pracovní kariéry hluboké a silné pouto k životnímu partnerovi založení vlastní rodiny, ale i dobrý vztah k původní rodině

DOSPĚLOST začlenění do nových sociálních skupin (na pracovišti a mimo rodinu) dnes první manželství a první dítě později děti – role matky a otce → změna rodinné konstelace – méně romantiky, deziluze reality, nevěra,.. → rozchod (první vývojová krize – 3.- 7.rok manželství)

DOSPĚLOST Střední dospělost (35-45 let) děti méně závislé na rodičích, ženy se vrací do zaměstnání stabilizovaná sociální síť – kamarádi, kterou jedinec i využívá první známky involuce v zaměstnání rozvoj specializace 2.vývojová krize manželství (17-25 let manželství) - - - uvědomění si faktu stárnutí - postupné osamostatňování dětí → prázdnota

DOSPĚLOST Pozdní (starší) dospělost (45-60/65 let) projevy involuce jsou znatelnější klesá pracovní výkonnost, ale někdo může být i na profesním vrcholu objevují se výraznější zdravotní problémy pocit tzv. prázdného hnízda – odchod dětí → velké množství volného času nová role prarodiče

STÁŘÍ

STÁŘÍ Rané stáří – 60-75 let Pravé stáří – od 75 let znatelně se projevuje fyzické i psychické opotřebování jedince člověk se opět stává závislým na péči ostatních možno stále pracovat → sociální kontakt,přivýdělek někteří lidé jsou stále aktivní, jiní trudomyslní (myšlenky na smrt, úmrtí přátel), uzavírají se do sebe a jsou vůči okolí až nepřátelští výrazným mezníkem je smrt jednoho z partnerů a pocit osamělosti

TEORIE DĚLENÍ ETAP VÝVOJE OSOBNOSTI v psychologii existuje mnoho teorií dělení etap vývoje osobnosti, které se liší přístupem nejznámější je Piagetova kognitivní teorie - 5 etap z hlediska poznávacích procesů a způsobů myšlení - Jean Piaget (1896-1980),Švýcar Freudova psychoanalytická teorie Eriksonova psychoanalytická teorie

Přílohy Fotografie: Předškolní věk http://fr.images.search.yahoo.com/images/view?back=http%3A%2F%2Ffr.images.search.yahoo.com%2Fs arch%2Fimages%3Fp%3Denfant%2B5%2Bans%26b%3D73%26ni%3D18%26ei%3DUTF 8%26xargs%3D0%26pstart%3D1%26fr%3Dyfp- t 703&w=375&h=500&imgurl=farm4.static.flickr.com%2F3040%2F2692402777_f9e475d1d3.jpg&rurl=http%3A%2F%2Fwww.flickr. com%2Fphotos%2F28832140%40N03%2F2692402777%2F&size=130k&name=2692402777+f9e47...&p=enfant+5+ans&oid=f9cc731 c89dd381e&fr2=&fusr=pony.gwen&hurl=http%3A%2F%2Fwww.flickr.com%2Fphotos%2F28832140%40N03%2F&no=85&tt=14081 &sigr=11leie0hi&sigi=11mst9obp&sigb=13gb6cg2d&sigh=11aoj819h&type=JPG&.crumb=CcVSnVBuNKJ (1.3.2011) Autor: pony.gwen http://static1.purepeople.com/articles/5/30/75/5/@/210359-cruz-beckham-4-ans-s-eclate-dans-un-637x0-2.jpg (1.3.2011) Mladší školní věk http://commons.wikimedia.org/wiki/File:US_Navy_070117-N-7918H- 009_Guidance_counselor_Elizabeth_Prince_facilitates_an_Anchors_Away_program_for_children_at_Christopher_Farms_Elementa ry,_Virginia_Beach,_Va.jpg?uselang=fr (1.3.2011)Autor: U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist Seaman Apprentice John K. Hamilton Pubescence http://commons.wikimedia.org/wiki/File:US_Army_52671_Baseball.jpg (7.3.2011) Autor: Paula M Fitzgerald, Paraglide http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Model.jpg (7.3.2011) Autor: Doct Blake Adolescence http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Allieorange.jpg (7.3.2011) Autor: Jaredsmith Dospělost http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Weston_Watson-Age_25.jpg (7.3.2011) Autor: Subminima http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Caylian_Curtis_4.jpg (7.3.2011) Autor: Tu Foto http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Under_the_veil.jpg?uselang=cs (8.3.2011) Autor: Cat from Wales http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Family_Portrait_.jpg?uselang=cs (8.3.2011.) Autor: Eric Ward

Stáří http://commons. wikimedia Stáří http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Marguerite-Marie_Dubois_en_septembre_2006.jpg (7.3.2011) Autor: Hélène Thomas http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Allan_butler.jpg (7.3.2011) Autor: Martinsmeaton Martin Smeaton Zdroje: J.Langmeier, D.Krejčířová: Vývojová psychologie, 2.vydání, Praha, Grada Publishing 2008 Kolektiv autorů: Občanský a společenskovědní základ, Brno, Computer Press, 2009