Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_Bi 1.09 Fyziologické mechanismy Vytvořeno: Ověřeno: Třída: Ve 1
Cytologie - příjem látek buňkou Vzdělávací oblast:Obecná biologie Předmět:Biologie Ročník:1. ročník Autor:Ing. Sedláček Ladislav Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:základní informace o vzniku života učebnice Klíčová slova:pinocytóza, fagocytóza, permeázy Anotace:Materiál je určen pro výuku v odborném předmětu biologie – cytologie.
Fyziologické mechanismy příjmu buňky 1. Zprostředkovaná difúze – molekuly přijímané látky se vážou pro překonání plazmatické membrány na bílkovinné přenašeče = permeázy. Energii dodá ATP. Pronikají i proti koncentračnímu spádu.
Fyziologické mechanismy příjmu buňky II 2.Iontová pumpa – určitá látka jde jedním směrem a jiná opačným (př.: u kořenového vlášení probíhá výměnný transport kationtu K+ a kationtu Na+. Udržuje vysokou hladinu K+ v buňce a vysokou koncentraci Na+ v okolí buňky,proto se ji někdy říká sodíková pumpa.
Fyziologické mechanismy příjmu buňky III 3. Pinocytóza – je vchlipování cytoplazmatické membrány (CM) s potřebnou makromolekulou tekuté látky. Vznikne pinocytózní váček, který jde do lysozómu, kde je enzymaticky rozložen.
Fyziologické mechanismy příjmu buňky IV 4. Fagocytóza – buňka aktivně vytvoří výběžky (panožky), obklopí částici a vtáhne ji dovnitř buňky (př.: měňavky, bílé krvinky imunitního systému člověka).
Buňky
Buňka Její části:
Otázky a odpovědi 1.Co je to Pinocytóza ? Je vchlipování cytoplazmatické membrány (CM) s potřebnou makromolekulou tekuté látky. 2. Jak pracuje Iontová pumpa? Určitá látka jde jedním směrem a jiná opačným (př.: u kořenového vlášení probíhá výměnný transport kationtu K+ a kationtu Na+ ). 3. Co je to fagocytóza? Buňka aktivně vytvoří výběžky (panožky), obklopí částici a vtáhne ji dovnitř buňky.
Použité zdroje BUMERL, J. a kol.: Biologie 1 – pro SŠ. SPN: Praha 2005, vydání 1., ISBN Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.