INTEGRACE DĚTÍ S TĚLESNÝM A KOMBINOVANÝM POSTIŽENÍM

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
Osoby s handicapem Mgr. Terezie Pemová.
Speciálně pedagogické centrum při MŠ a ZŠ Kyjov, Za Humny 3304,
POSTIŽENÍ MEZI NÁMI Mgr. Michal Oblouk.
Psychopedie zabývá se klienty s mentální retardací, poruchami duševními (pervazivní vývojové poruchy, SPU a poruchy chování, schizofrenií, afektivními.
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
Komunikace mezi generacemi
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Péče o osoby s afázií.
Mgr. Vendula Baboučková. A – akce R – rehabilitace P – pomoc I – integrace D – dobrovolnost A – agapé (-láska pečující), křesťanská láska, sounáležitost,
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
MATEŘSKÁ ŠKOLA OLOMOUC Blanická 16. Charakteristika školy Jedná se o předškolní zařízení, jeho nosným programem a účelem je poskytování výchovy a vzdělání.
Logopedická třída MOTÝLCI
Speciálně pedagogická diagnostika logopedická
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
INTEGRACE DÍTĚTE SE ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
Název projektu Tvorba a realizace kurzů v rámci celoživotního vzdělávání rozšiřujících kvalifikaci v oblasti speciální pedagogiky Tento projekt je spolufinancován.
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Dítě se sluchovým postižením
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky PdF MU Prešov,
Diagnostika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Dítě se specifickými potřebami Doporučení a zjištění veřejné ochránkyně práv Marie Lukasová, Sepetná 2015 © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015.
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami a změny v legislativě.
HANDICAPOVANÍ MEZI NÁMI Mgr. Michal Oblouk. ZDRAVÍ = stav úplné fyzické, duševní a sociální pohody a) fyzické – tělesný stav zdraví b) mentální – stupeň.
Základy speciální pedagogiky
Postižení mezi námi Název projektu: OP VK
Příspěvek na péči MUDr. Jarmila Lamková MUDr. Jarmila Lamková Ministerstvo práce a sociálních věci, Ministerstvo práce a sociálních věci, odbor posudkové.
K OMUNIKACE - DIAGNOSTIKA Zimní semestr. K OMUNIKACE Znamená výměnu informací, tj. předávání, zpracování a předávání informací Zahrnuje nejen komunikaci.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Sociální prostředky rehabilitace zdravotně postižených JUDr. Pavel Ptáčník, MPSV.
SOMATOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.. UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY zabývá se výchovou, vzděláváním a přípravou pro pracovní a společenské začlenění jedinců.
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
Z DRAVOTNÍ POSTIŽENÍ ? Odchylka ve zdravotním stavu člověka, která ho omezuje. Zákon č.108/2006 Sb. O sociálních službách Zákon č. 435/2004 Sb. O zaměstnanosti.
MENTÁLNÍ RETARDACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
Vývojové poruchy motoriky © Tom Vespa.
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
DMO dětská mozková obrna
Seminář ke speciální pedagogice 1
Základní škola a Praktická škola, Jičín
Pedie Co mají společné?.
Péče o osoby s afázií.
DMO (dětská mozková obrna)
KOMPETENCE TERMÍN : Oprávněnost, způsobilost, pravomoc
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
Základní pojmy speciální pedagogiky
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

INTEGRACE DĚTÍ S TĚLESNÝM A KOMBINOVANÝM POSTIŽENÍM

TĚLESNÉ POSTIŽENÍ tělesné postižení zdravotní oslabení omezení hybnosti až omezení pohybu dysfunkce motorické koordinace vady pohybového a nosného ústrojí, kostí, kloubů, šlach i svalů a cévního zásobení poruchy nerovového ústrojí – poruchy hybnosti všechny odchylky od normálního tvaru těla a končetin zdravotní oslabení tělesné postižení vrozené tělesné postižení získané: po úraze či vadným držením těla po nemoci

VÝZNAM POHYBU V ŽIVOTĚ ČLOVĚKA uspokojování základních fyziologických potřeb existenční zajištění včetně pracovního uplatnění výkon a uplatnění občanských práv a svobod přísun podnětů, informací a poznatků formativní působení sociokulturních činitelů příležitost k sebeprezentaci a navazování sociálních kontaktů podpora zdraví a upevnění kondice sebeobsluha a samostatnost zábava a prožitek

VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ S TĚLESNÝM POSTIŽENÍM rezorty: MŠMT MZ MPSV ranná péče MŠ ZŠ MŠ a ZŠ při zdravotnickém zařízení střední stupeň vysoké školy Neziskové organizace či církve Při získaném postižení – rekvalifikace

VLIV TĚLESNÉHO POSTIŽENÍ poruchy řeči poruchy vnímání epilepsie mentální retardace sociálně komunikační poruchy emocionální poruchy ortopedické vady

ZÁKLADNÍ OKRUHY já – identitu – důraz na rozvoj kompetencí alternativní způsoby získávání zkušeností – více času, podpora postižení výrazu tváře respektovat vývojová období speciálně pedagogická diagnostika

SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNSTIKA diagnóza prognóza odhad možností edukace speciálně pedagogická podpora hrubá motorika jemná motorika grafomotorika a kresba lateralita verbální projev rozumová oblast vnímání pozornost myšlení únava sebeobsluha adaptabilita a sociální vztahy shrnutí

IVP na základě diagnostiky se vytvoří individuální vzdělávací program společenská adaptabilita a sociální vztahy rozvoj jemné a hrubé motoriky rozvoj kresby a grafomotoriky komunikace a řeč rozvoj rozumových schopností a všeobecné informovanosti rozvoj zrakové percepce rozvoj sluchové percepce rozvoj sebeobsluhy

RANÁ PÉČE včasná podpora schopnost učit se směry rané péče pedagogický či speciálněpedagogický klinicko-medicínský

MATEŘSKÁ ŠKOLA vyrovnat podnětovou a zkušeností deprivaci

ZÁKLADNÍ ŠKOLA problémy s mobilitou – docházka či dojíždění do školy adaptace na prostředí vhodné sezení(pohodlnost, podpora, možnost polohování) využití počítače znalost jak je na tom jemná motorika znalost jak je na tom vnímání znalost jak jsou na tom rozumové schopnosti znalost jak je na tom koncentrace pozornosti unavitelnost jiné pracovní tempo zlobení

DESATERO KONTAKTU Při každém zastavení je nutné vozík zabrzdit. Vozík zvedejte pouze za pevné rámy. Uvědomte si, že vozíčkář má jiný zorný úhel než doprovod a často nevidí, co mu ukazujete. Mluvíte-li s vozíčkářem, snažte se být před ním či aspoň vedle něj, aby nemusel stále otáčet hlavu. V místech velkého pohybu lidí (obchodní domy apod.) jezděte velmi opatrně, je velmi nepříjemné pro vozíčkáře, najede-li jeho vozík kolemjdoucím na nohu. Při nákupech a různých jednáních nechte vozíčkáře samotného vyslovit svá přání, dotazy a rozhodnutí. Při přecházení ulic s velkým provozem nenechte vozíčkáře „být vydán napospas“ a stůjte dostatečně od krajnice vozovky. Jedete-li s vozíkem z prudšího svahu, sjíždějte raději pozpátku kvůli nepříjemnému pocitu vozíčkáře, také můžete lépe brzdit vozík. V nerovném terénu a po dlažebních kostkách se snažte jet s vozíkem po zadních kolech, aby nedocházelo k otřesům, nepříjemným pro vozíčkáře. Snažte se vždy být oporou pro vozíčkáře při nepříjemných situacích, které mohou vzniknout při pohybu mezi lidmi.

DÍTĚ S KOMBINOVANÝM POSTIŽENÍM kombinace dvou či více postižení různorodá skupina názvy: kombinované, postižení více vadami, vícenásobné postižení často je velmi těžké zjistit primární postižení syndromy – znaky typu postižení (Downův, Turnerův, Uscher, Goldenar) různé kombinace vad, některé jsou častější

NEJČASTĚJŠÍ TYPY KOMBINACÍ kombinace MR a tělesného postižení kombinace MR a smyslového postižení kombinace MR a poruchy řeči hluchoslepota autismus MR a poruchy chování

LORMOVA ABECEDA

METODY SPECIÁLNĚPEDAGOCICKÉ PRÁCE vícenásobné opakování informací zvýraznění základní informace multisenzoriální přístup optimální kódování alternativní komunikační způsoby úprava vzdělávacích podmínek (IVP) psychická podpora kompenzační pomůcky

ZÁSADY VÝCHOVY respektování osobnosti žáka individuální přístup komplexnost názornost přiměřenost psychická pohoda cíl aktivit rozvoj komunikativnosti udržování již získaných kompetencí soustavné poznávání individuality žáka