AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA: Evokace, reflexe, motivace, expozice, fixace, diagnostika, aplikace, informativní výuka, regulativní výuka, produkční výuka, heruistická výuka VÝUKA VY-32-INOVACE-PED- 208
VÝUKA forma vzdělávací činnosti, při níž žáci a učitelé vstupují do určitých vztahů, jejichž cílem je dosažení cílů nebo jejich částí forma výchovy zaměřená na osvojování společného poznání žáků, probíhajícím ve vymezeném prostoru a čase pod vedením pedagoga a na základě promyšleně vymezeného učiva
FÁZE VÝUKY evokace – vybavování představ o probíraném jevu, dosavadní poznatky uvědomění významu – výklad, porovnání apod. reflexe – zapamatování ?? Uveďte jednotlivé fáze výuky na vlastním příkladu
tradiční členění motivace – podněcuje zájem žáka k činnosti expozice – výklad fixace – upevňování diagnostika – zpětná vazba prověřováním aplikace – použití v praxi, vyvrcholení výuky
TYPY VÝUKY: dle převládajícího způsobu osvojování a upevňování učiva rozlišujeme: informativní – předávání hotových poznatků v hromadné výuce regulativní – je regulována programy,algoritmy (návody, postupy), počítači atd. produkční – směřuje k realizaci produktu heuristická – nové poznatky získáváme objevováním a řešením problémů
CYKLUS VÝUKY: příprava – stanovit cíle, aby byly obsaženy v činnosti žáka realizace – navodit učivo, motivace, povzbuzení, diagnóza žáka, doporučení, vtáhnout žáka – aktivita (začátek výuky, průběh výuky, konec výuky) hodnocení – ukončení hodiny, splnění cílů, stanovení dalších cílů !na základě vyhodnocení stanovíme cíle pro další výuku!
POUŽITÉ ZDROJE: ČÁBALOVÁ, D.: Pedagogika. 1.vyd. Praha: Grada, s. ISBN PRŮCHA, J.: Moderní pedagogika. 1.vyd. Praha: Portál, s. ISBN PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J.: Pedagogický slovník. 2.vyd. Praha: Portál, s. ISBN KALHOUS, Z. a OBST, O.: Školní didaktika. 1.vyd. Praha: Portál, s. ISBN X