1 HODNOCENÍ PRACOVNÍKŮ Hodnocení: míra naplnění určitých kritérií v oblastech: a)pracovním výkonu b)pracovním chování Účel hodnocení: získání informací o: a)pracovním výkonu b)pracovním chování Cíl hodnocení: zlepšení a)pracovním výkonu b)pracovním chování …… odměňování ……. další vzdělávání
2 HODNOCENÍ Postup při hodnocení: a)přípravné období (stanovení termínů, kritérií, hodnotitelů) b) období získávání informací a podkladů c) vyhodnocování d) zpětná vazba Časové periody: dlouhodobá hodnocení (kariéra) periodická hodnocení (rozvoj, odměňování) situační hodnocení (bezprostřední komentář) Formální x neformální Pravidelné x nepravidelné
CHYBY PŘI HODNOCENÍ Na straně hodnotitele: středová tendence, shovívavost nebo přísnost hodnocení podle vlastních měřítek princip nedávnosti přihlížení k sociálnímu postavení osobní sympatie, antipatie, předsudky špatná příprava, málo času, špatné prostředí špatná komunikace potřeba dominance Na straně hodnoceného: špatný vztah k nadřízenému nepřipravenost na hodnocení formálnost hodnocení špatná interpretace informací malá otevřenost zpětné vazbě svalování viny za výsledky na jiné působení na city neovládání emocí 3