Výukový materiál vytvo ř en v rámci projektu EU peníze školám „U č íme aktivn ě “ Registra č ní č íslo CZ.1.07/1.4.00/ Č íslo materiálu: VY_32_INOVACE_ 20 Adresa školy: Vrchlického 630/5, D ěč ín II Autor: Mgr. Lucie Barillová Název materiálu: Ž ivotní cyklus výrobku P ř edm ě t: Ob č anská nauka, Pracovní výchova Cílová skupina: 7.,8. ro č ník VY_32_INOVACE _20 - Ž ivotní cyklus výrobku
Datum vytvo ř ení: Téma: Ž ivotní cyklus výrobku Cíl prezentace: seznámení s cykly výrobku Č asová dotace: 20 min. Anotace: Spojení s tématem reklama. Jak probíhá cesta výrobku od výroby po prodej, sledování úsp ě šnosti výrobk ů na trhu Realizace v hodin ě : VY_32_INOVACE _20 - Ž ivotní cyklus výrobku
Ž ivotní cyklus se skládá se č ty ř fází: Zavedení R ů st Zralost Úpadek Ka ž dá fáze se charakteristická výši zisku, výdaj ů, ceny, reklamou nebo distribucí. VY_32_INOVACE _20 - Ž ivotní cyklus výrobku
Tato fáze za č íná momentem, kdy se výrobek poprvé objeví na trhu a za č íná být prodáván. V této fázi masivní reklama. Z t ě chto d ů vod ů vykazuje výrobce v této fázi zpravidla ztrátu. VY_32_INOVACE _20 - Ž ivotní cyklus výrobku
V této fázi se postupn ě zvyšuje informovanost spot ř ebitel ů o výrobku. R ů st zisku však láká konkurenci, která vyu ž ije zkušeností prvotního výrobce a sna ž í se prosadit na trhu. Prvotní výrobce, pokud chce p ř e ž ít, musí zvyšovat kvalitu výrobku. VY_32_INOVACE _20 - Ž ivotní cyklus výrobku
V této fázi je výrobek všeobecn ě znám. V ě tšina zákazník ů si ho ji ž koupila nebo si ho kupuje pr ů b ěž n ě. Nyní jsou prodeje na maximální výši a náklady na minimální výši. VY_32_INOVACE _20 - Ž ivotní cyklus výrobku
Poslední fáze ž ivota výrobku. Poptávka po n ě m klesá, zejména v d ů sledku posunu konkurencí na trhu. Podnik sni ž uje cenu a ž na hranici náklad ů. Zde je strategickým rozhodnutím, kdy výrobek z trhu stáhnout. VY_32_INOVACE _20 - Ž ivotní cyklus výrobku
Výzkum trhu – soupis výrobk ů, rozd ě lení – papírnictví, hra č ky, domácí pot ř eby, potraviny… Práce na internetu – zjišt ě ní informací o jednotlivých produktech, jak dlouho jsou na trhu, jak č asto jsou nabízeny, druhy reklam, nabízené konkuren č ní zna č ky VY_32_INOVACE _20 - Ž ivotní cyklus výrobku
KOZLER, Josef; MAT Ě JKA, Jan. Ekonomika, management, marketing v kostce. Havlí č k ů v Brod : Fragment, s. VY_32_INOVACE _20 - Ž ivotní cyklus výrobku