Veřejný ochránce práv M. Horáková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Povaha zprávy národního preventivního mechanismu Ochrana ohrožených dětí a jejich rodin Mgr. et Mgr. Ladislav Tomeček.
Advertisements

NKÚ, ČNB a Veřejný ochránce práv
Vedení správního řízení
Organizace soudnictví v ČR
Ochrana práv ve veřejné správě
15. Moc soudní a výklad práva
Kdo je veřejný ochránce práv
Ochrana práv ve veřejné správě
Finanční soudnictví Mgr. Michal Kozieł.
doc. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D.
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
Kontrola veřejné správy
Parlamentní kontrola veřejné správy I. „Přímá“ parlamentní kontrola II
Kontrola veřejné správy II.
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Ústavní soudnictví J.Kožiak. Ústava - čl. 83 a následující Ústava - čl. 83 a následující Zákon o ústavním soudu č. 182/1993 Zákon o ústavním soudu č.
Moc soudní Pavel Šuranský.
VY_32_INOVACE_ 09 - Moc soudní. Soudní moc vykonávají jménem republiky nezávislé soudy Ústava zdůrazňuje nezávislost a nestrannost soudců VY_32_INOVACE_.
Právo na informace Tereza Danielisová,
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV - činnost a působnost - podnět Veřejnému ochránci práv - náležitosti - možnosti řešení.
Kontrola veřejné správy I.
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
Přednáška Správní řízení 4 M. Horáková
Správní řízení J.Kožiak. Proces realizace veřejné správy Proces realizace veřejné správy –Upravuje postup správních orgánů při výkonu veřejné správy Předpis.
Správní dozor Kontrolní činnosti spojené s veřejnou správou:
Přednáška Správní řízení 6 M. Horáková
BT502Z – TPP – Zvláštní část
Subjekty trestního řízení
Organizace státního zastupitelství
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ SYSTÉM ČR III.12 Moc zákonodárná a tvorba práva Mgr. Petr Čechák, Ph.D.
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Doc. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., Univ. Priv. Prof.
Správní řízení Přednáška Správní řízení 6 M. Horáková.
Předsoudní stadium trestního řízení
Monitoring nuceného navracení cizinců v České republice Praxe, zjištění a doporučení veřejného ochránce práv Ondřej Vala Bratislava, Slovenská republika.
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia Subjekty trestního řízení prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia Úvodní výklady prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Správní řád -vybrané instituty
Záruky zákonnosti ve veřejné správě
Obecně Mgr. Lucia Rentková
Trestní právo procesní a trestní řízení Přednáška
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Právní ochrana, soudnictví, soustava soudů v ČR. Soudnictví  činnost nezávislých soudů jako státních orgánů  řeší konkrétní případy na základě stanovených.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Právnická fakulta MU, Katedra správní vědy a správního práva Správní právo III, jaro Vybrané otázky správního práva a veřejné správy III Jaro 2015.
Odpovědnost za disciplinární správní delikty. Pojem disciplinárního správního deliktu disciplinární (kázeňský delikt)=porušení disciplíny kázně disciplinární.
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost
Veřejný ochránce práv a rovné zacházení
NKÚ, ČNB, Veřejný ochránce práv a Úřad pro ochranu osobních údajů
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky
NAVAZUJÍCÍ STUDIUM Předmět : ČINNOST VEŘEJNÉ SPRÁVY
Záruky zákonnosti ve veřejné správě
PRÁVNÍ NAUKA I ZÁRUKY ZÁKONNOSTI
Veřejný ochránce práv
Kdo je veřejný ochránce práv Co od něj můžete očekávat.
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Veřejný ochránce práv.
Transkript prezentace:

Veřejný ochránce práv M. Horáková

Rozsah tématu Obecná charakteristika, právní zakotvení Působnost VOP Činnost VOP Práva a povinnosti VOP

Obecná charakteristika VOP Ombudsman nezávislá a nestranná osoba volená parlamentem, která na základě stížností nebo z vlastní iniciativy neformálně šetří namítanou protiprávnost nebo jiná pochybení v jednání VS a není k dispozici jiný účinný právní prostředek, výsledkem je nevynutitelné doporučení, kterým iniciuje nápravu V ČR Veřejný ochránce práv Z.č. 349/1999 Sb., o vop, ve znění pozdějších předpisů

„Klady“ Jednoduchost a neformálnost řízení Rychlost a operativnost jednání Bezplatnost Široká přístupnost i právním laikům Zaměření i na věci soudem nepřezkoumatelné

VOP jako záruka zákonnosti ve VS Specifický nezávislý monokratický státní orgán Stojí mimo veřejnou správu, není správním orgánem Nemá pravomoc autoritativně rozhodovat o právech a povinnostech FO nebo PO Kontroluje a dohlíží nad činností VS

Zákonné vymezení VOP Působí k ochraně osob před jednáním úřadů a dalších institucí, pokud je v rozporu s právem, neodpovídá principům demokratického právního státu a dobré správy, i před jejich nečinností Doplňková instituce k ochraně základních práv a svobod Nekonkuruje správnímu či ústavnímu soudnictví

Trocha historie… JUDr. Otakar Motejl JUDr. Pavel Varvařovský Mgr. Anna Šabatová

Ustanovení do funkce Volen PS P ČR Funkční období: 6 let, pouze dvě bezprostředně po sobě jdoucí funkční období 2 kandidáty navrhuje Prezident ČR, 2 S P ČR Podmínka: volitelnost do Senátu

Výkon funkce 1/3 Slib do rukou předsedy PS P ČR VOP vykonává funkci nezávisle a nestranně Odpovídá PS P ČR Neslučitelnost funkcí (prezidenta republiky, poslance, senátora, soudce a činností ve VS) Také jiná výdělečná činnost (s výjimkou správy vlastního majetku a činnosti vědecké, pedagogické, publicistické, literární, umělecké – pokud není na újmu výkonu funkce a její důstojnosti a neohrožuje důvěru v nezávislost a nestrannost výkonu

Výkon funkce 2/3 VOP nesmí být členem politické strany nebo hnutí Zástupce jej zastupuje v plném rozsahu v době jeho nepřítomnosti, může být pověřen výkonem části působnosti VOP Veřejná funkce Sídlem je Brno

Výkon funkce 3/3 VOP nelze trestně stíhat bez souhlasu PS P ČR, ta může souhlas odepřít Povinnost mlčenlivosti o věcech, o kterých se dozvěděl při výkonu funkce, platí i pro zaměstnance Kanceláře VOP, povinnosti může zprostit předseda PS P ČR

Zánik funkce VOP uplynutím funkčního období Zánik volitelnosti do Senátu Vzdání se funkce Odsouzení za úmyslný trestný čin Inkompatibilita funkcí

Odpovědnost VOP PS P ČR 1x ročně souhrnnou písemnou zprávu, současně S P ČR, prezidentu ČR, vládě, ministerstvům a jiným správním úřadům Vhodným způsobem ji zveřejňuje

Působnost K ochraně osob před jednáním úřadů, pokud je v rozporu s právem, neodpovídá principům demokratického právního státu a dobré správy (i nečinnost) a přispívá k ochraně základních práv a svobod Ministerstva a jiné spr. úřady s působností celé ČR, spr. Úřady jim podléhající, ČNB (jako spr. úřad), RRTV, orgány ÚSC při výkonu přenesené působnosti, Policii ČR, Armádu ČR, Hradní stráž, Vězeňskou službu ČR, zařízení, v nichž se vykonává vazba, trest odnětí svobody, ochranná nebo ústavní výchova, ochranné léčení, zabezpečovací detence, veřejné zdravotní pojišťovny

VOP navštěvuje Místa, kde se nachází nebo mohou nacházet osoby omezené na svobodě veřejnou mocí nebo v důsledku závislosti na poskytované péči Posiluje ochranu těchto osob před mučením, krutým, nelidským ponižujícím zacházením nebo trestáním a jiným špatným zacházením

Působnost se vztahuje na Zařízení, v nichž se vykonává vazba, trest odnětí svobody, ochranná nebo ústavní výchova, ochranné léčení nebo zabezpečovací detence Další místa, kde se mohou nacházet osoby omezené na svobodě veřejnou mocí (policejní cely, zařízení pro zajištění cizinců, azylová zařízení) Místa, kde se nacházejí osoby omezené na svobodě v důsledku závislosti na poskytované péči (zařízení sociálních služeb, zdravotnická zařízení a zařízení sociálně-právní ochrany dětí

Další působnost Ve věcech práva na rovné zacházení a ochrany před diskriminací Provádí sledování zajištění cizinců a výkonu správního vyhoštění Je oprávněn podat návrh na zahájení řízení podle zákona o řízení ve věcech soudců a státních zástupců a zúčastnit se tohoto řízení

Zvláštní působnost Podle z.č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, v platném znění § 66 odst.3 Žaloba k ochraně veřejného zájmu VOP prokazuje závažný veřejný zájem

Působnost se nevztahuje na Parlament Prezidenta republiky a vládu NKÚ Zpravodajské služby OČTŘ Soudy a státní zastupitelství (s výjimkou orgánů správy soudů a státních zastupitelství)

Činnost VOP Jednání Povinnost součinnosti subjektů Zjištění

Jednání VOP Na základě podnětu FO nebo PO Na základě podnětu FO nebo PO postoupeného poslancem nebo senátorem Na základě podnětu FO nebo PO postoupeného komorou Parlamentu ČR Z vlastní iniciativy

Podnět Každý Písemný nebo ústní do protokolu Nesmí být podroben úřední kontrole Bez poplatku

Náležitosti podnětu Vylíčení podstatných okolností věci Označení úřadu, údaje o totožnosti osoby, jíž se podnět týká Doklad o tom, že úřad byl neúspěšně vyzván k nápravě Identifikace „stěžovatele“ Stejnopis rozhodnutí, je-li napadáno

Odložení věci Věc nespadá do působnosti VOP Netýká se stěžovatele Nebyly splněny náležitosti podnětu Podnět je zjevně neopodstatněný Uplynula doba více než 1 rok od PM rozhodnutí nebo od opatření či události Věc je projednávána soudem nebo byla rozhodnuta Již byla věc VOP přešetřena a nebyly uvedeny nové skutečnosti

Poučení o správném postupu Podnět je Opravným prostředkem Žalobou Opravným prostředkem ve správním soudnictví Ústavní stížností

Šetření VOP Nahlížení do spisů Kladení otázek jednotlivým zaměstnancům Rozmluva s osobami umístěnými v zařízení bez přítomnosti jiných osob Provádění důkazů

Povinnost úřadů Poskytnout informace a vysvětlení Předložit spisy a písemnosti Sdělit písemné stanovisko ke skutkovým a právním otázkám Provést důkazy a úkony dozoru

Výsledek šetření Nezjistí-li porušení právních předpisů či jiná pochybení, oznámí úřadu a stěžovateli Porušení právních předpisů či jiná pochybení, vyzve úřad ve lhůtě 30 dnů k vyjádření Úřad provádí opatření k nápravě a VOP to shledává dostatečným, vyrozumí stěžovatele, jinak písemně sdělí závěrečné stanovisko úřadu a stěžovateli, součástí je návrh opatření k nápravě

Opatření k nápravě Zahájení řízení o přezkoumání rozhodnutí, úkonu nebo postupu úřadu, lze-li zahájit ex offo Provedení úkonu k odstranění nečinnosti Zahájení disciplinárního nebo obdobného řízení Zahájení stíhání pro trestný čin, přestupek nebo jiný správní delikt Poskytnutí náhrady škody nebo uplatnění nároku na náhradu škody Povinnost úřadu do 30 dnů sdělit jaká opatření provedl

Nesplnění povinnosti úřadem VOP vyrozumí nadřízený úřad, není-li, vládu Může informovat veřejnost

Potírání diskriminace Metodická pomoc obětem diskriminace Provádí výzkum Zveřejňuje zprávy a vydává doporučení