Seminář ke zpracování dopravních plánů podle zákona č. 194/2010 Sb.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Příprava celostátního plánu dopravní obslužnosti na období
Advertisements

Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
Koordinační porada informatiků obcí III. typu Spálené Poříčí 14. –
ITS v regionální dopravě Ing. František Kopecký KPM CONSULT, a.s.
Podpora meziobecní spolupráce
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Obsah a pořízení politiky územního rozvoje Politika územního rozvoje -určuje ve stanoveném období požadavky na konkretizaci úkolů územního plánování v.
Dopravní infrastruktura a její hodnocení
Studie integrovaných dopravních systémů hromadné přepravy osob
Evaluace Rámce podpory Společenství Evaluační jednotka strukturálních fondů.
Strategický plán Městské části Praha-Libuš postup zpracování, výstupy, metody.
Seminář ke zpracování dopravních plánů podle zákona č. 194/2010 Sb.
Projekty EOC v ČR v období
| Rozvoj železniční sítě v Libereckém kraji Jiří HRUBOŇ KORID LK (CZ) This project is implemented through.
Integrovaný dopravní systém
Problematika rozhraní v ITS Kopecký František, Votruba Zdeněk
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Elektronické odbavování cestujících v IDS v ČR- příprava národního standardu květen 2013 INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY
Program rozvoje cestovního ruchu Královéhradeckého kraje Úvodní setkání řídící skupiny – 28. června 2007– Hradec Králové 1 PROGRAM ROZVOJE CESTOVNÍHO RUCHU.
Zelená kniha – Koncepce veřejné dopravy seminář Integrované dopravní systémy Žďár nad Sázavou, 19. května
Integrovaný plán rozvoje města Kutná Hora 21. srpna 2007.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR PRO OBDOBÍ
Patnácté výročí založení společnosti CZECH Consult, spol. s r.o. (1995 – 2010) – patnáct let práce v oblasti dopravy a dopravního inženýrství. Děkujeme.
Porovnání dopravní obslužnosti obcí v ČR a stanovení základních kritérií standardu dopravní obslužnosti obcí Úkol. č. 1F54E/044/110.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE 2014+
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE 2. FÁZE Workshop DF a EPS, / 11 DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE 2. FÁZE Workshop DF a EPS, Ing. Martin.
Aktivita č. 6 Návrh a zavedení systému řízení kvality Workshop Výsledky analytického šetření.
1 Zadání územního plánu Zadání územního plánu Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Plzeň, Krajský.
SEKTOROVÉ DOHODY význam, příprava, realizace. Co je Sektorová dohoda?  Unikátní nástroj umožňující významně ovlivnit rozvoj lidských zdrojů v ČR prostřednictvím.
Účast ČD v integrovaných dopravních systémech ČR Ing. Richard Baxa.
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
„ Nové moderní nástroje práce organizátora veřejné dopravy“ Veřejná doprava je složitý systém zabezpečení dopravních potřeb obyvatel. Jeho efektivní poznávání,
ITS v regionální dopravě Ing. František Kopecký KPM CONSULT, a.s.
Oddělení Evaluační jednotky SF Předběžné hodnocení programových dokumentů: Ex-ante evaluace NRP/NSRF - zpracováno: –Ex-ante hodnocení NRP –Pracovní.
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
Dopravní politika ČR Ing. Vít Sedmidubský Odbor strategie
MĚSTA 2020 aneb od strategie k projektům
Jan Hercik Katedra geografie Přírodovědecká fakulta UP v Olomouci DOPRAVNÍ POLITIKA A DOPRAVNÍ PLÁNOVÁNÍ.
Správa stavební 2 Filip Dienstbier, 2010 Nástroje územního plánování Územně plánovací podklady Politika územního rozvoje.
Organizátor regionální dopravy V Královéhradeckém a Pardubickém kraji.
Účast ČD v integrovaných dopravních systémech ČR
Přístupnost IDS pro OOSPO
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Interaktivní personální portál
Seminář MD ČR, Alena Heinišová Ekonomické hodnocení investičních akcí na SŽDC, s.o.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Klára Dostálová, náměstkyně pro řízení sekce regionálního rozvoje Ing. Tomáš Sklenář, ředitel odboru územního plánování.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory v Královéhradeckém kraji Systém řízení a financování sítě sociálních služeb v Královéhradeckém kraji.
© Berman Group. Strategický plán a tvorba koncepce rozvoje města Písku do roku 2025 Komise pro strategický rozvoj Vyhodnocení nadřazených koncepčních.
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Nové nařízení TEN-T a zařazení systému RS ČR do sítě TEN-T Ministerstvo dopravy Odbor strategie.
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Vodohospodářské aktuality
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
2. Ročník konference v rámci projektu Železniční doprava pro kraje
Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje
Strategie regionu, obce
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Aktuální problémy veřejné dopravy a navazující legislativa seminář Integrované dopravní systémy Žďár nad Sázavou, 14. května
Problematika MHD v městech SR Bojnice 30. září 2010
Transkript prezentace:

Seminář ke zpracování dopravních plánů podle zákona č. 194/2010 Sb. Ondřej MICHALČÍK František VICHTA Jakub CHMELÍK Odbor veřejné dopravy Ministerstvo dopravy

Předpokládaný program 9:00 – 10:00 Přivítání účastníků (JUDr. Michalčík) Požadavky na dopravní plánování podle zákona 194/2010 Sb. (Ing. Vichta) Příprava dopravního plánu pro vlaky objednávané MD (Mgr. Chmelík) 10:00 – 10:20 Plánování dopravní obsluhy území  IDS JMK – současná praxe a předpoklad pro další období (Ing. Holec) 10:20 – 10:40 Plánování dopravní obsluhy území PID – současná praxe a předpoklad pro další období (Ing. Prokel) 10:40 – 11:00 Plánování dopravní obsluhy území ODIS –  předpoklad pro další období (Ing. Stejskal) 11:00 – 11:20 Přestávka na kávu 11:20 – 11:40 Plánování dopravní obsluhy území IREDO – současná praxe a předpoklad pro další období (Ing. Záleský) 11:40 – 12:00 Výstupy projektu VaV MD – Metodická a legislativní harmonizace tvorby střednědobých plánů dopravní obsluhy území (Ing. Strádal – CzechConsult,s.r.o.) 12:00 – 12:40 Společná diskuze 12:40 Shrnutí semináře (JUDr. Michalčík, Ing. Vichta, Ing. Stejskal ...) 30.11.2010

Požadavky na dopravní plánování podle zákona č. 194/2010 Sb. František VICHTA Odbor veřejné dopravy Ministerstvo dopravy

Příprava (celostátního) dopravního plánu pro vlaky objednávané MD Jakub CHMELÍK Odbor veřejné dopravy Ministerstvo dopravy

Úvod Cílem je prezentace představ a vizí MD o podobě celostátního plánu dopravní obsluhy území (dále jen CDP), o jeho formálním a věcném obsahu; upozornit na možná rizika, úskalí; uvést pozici MD k jednotlivým okruhům Vzhledem k rozdílné řádovostní úrovni (stát vs. kraj) plánování (a zajišťování dopravní obsluhy) nelze obecně přebírat pro potřeby krajských DP (regionální specifika, rozdílná frekvence cestujících atd.), ale brát spíše jako inspiraci, materiál pro další diskuzi atd. Základní představy o podobě CDP již ve STRAPODOU – strategie podpory dopravní obsluhy území 30.11.2010

Východiska pro CDP CDP omezen pouze na drážní dopravu – vlaky dálkové dopravy objednávané MD Délka trvání, případná „klouzavost“ DP? MD preferuje zpracování DP na dané období (5 let), plán zahrnuje zásadní koncepční otázky rozvoje dopravní obsluhy ČR Rozhodnutí ovlivněno mimo jiné tím, že MD každoročně zpracovává dílčí projekty dopravní obslužnosti (konkrétní technické řešení), do jejichž textové části je možné zahrnout případné změny koncepce a tím revidovat DP (každoroční změna DP = každoroční změna koncepce, možná nestabilita) 30.11.2010

Projekty dopravní obsluhy MD Hlavním cílem projektu je: Každoroční stanovení počtu a časového vedení vlaků na zabezpečení dopravních potřeb státu dálkovou drážní osobní dopravou pro období platnosti GVD potřebné pro uzavření smlouvy o závazku veřejné služby (ZVS) s drážním dopravcem Vytvoření linkového vedení vlaků dálkové osobní dopravy objednávaných státem v rámci ZVS v období platnosti GVD, včetně časových poloh vlaků, jejich provázanosti a cestovních dob Návrh jízdního řádu spojů v objednávce státu pro období GVD, provozní varianta pro každou linku 30.11.2010

Projekty dopravní obsluhy MD Obecná část – seznam linek, východiska, nové projekty/provozní koncepty, vymezení společných produktů s regionálními objednateli, omezující podmínky, kritické body, problémy 30.11.2010

Projekty dopravní obsluhy MD III. Konkrétní provozní koncepty jednotlivých linek část – např. linka R 11 Brno – Jihlava – České Budějovice 30.11.2010

Obecné zásady DP Formální hlediska: Věcná hlediska: Důležitá je vyváženost jednotlivých částí; pozor na přílišný důraz na analytickou část (pouze popis), bez návrhu rozvoje (ale např. i stabilizace) koncepce dopravní obsluhy Rozsah?? – nelze specifikovat Věcná hlediska: Reálnost, přecenění/podcenění (latentní) poptávky Provázanost s DP ostatních dotčených objednatelů Provázanost s výhledovým finančním rámcem pro VD pro plánovací období 30.11.2010

Základní struktura CDP Část 1: Vymezení přepravních potřeb Část 2: Stávající způsob zajištění přepravních potřeb a jeho výhled v plánovacím období Část 3: Koncepční otázky rozvoje dálkové a nadregionální dopravy v České republice Část 4: Reakce na připomínky dotčených subjektů Část 5: Monitoring, měření úspěšnosti a získávání podkladů pro další plánovací období 30.11.2010

Část 1: Vymezení přepravních potřeb Struktura Co potřebuji znát před plánovacím obdobím? Dostupná data a metody Základní charakteristika osídlení, vymezení hlavních urbanizačních oblastí v ČR a blízkém zahraničí, jejichž vzájemné spojení by měla zajišťovat doprava v objednávce státu Směrová analýza přepravních proudů v ČR Vývojové tendence dělby přepravní práce Priority ve veřejné dopravě, doporučená pravidla pro objednávku MD vyplývající z analýzy přepravních potřeb 30.11.2010

Část 1: Vymezení přepravních potřeb Dostupná data a metody Velikostně-významové údaje Nutné pro rozlišení významu jednotlivých center a oblastí ve vztahu k dálkové dopravě – nejen prostý počet obyvatel, ale např. počet pracovních míst, počet dojíždějících studentů VŠ Potřeba aktuálních údajů o obyvatelstvu především v rámci metropolitních regionů – suburbanizační procesy vyvolávají nároky na dopravu (v zázemí Prahy např. Milovice r.1991-1,3 tis., 2001-4,2 tis., 2010-9,1 tis. obyvatel) Údaje o přepravních proudech Využití dat o dojížďkových proudech z cenzu SLDB (ČSÚ) Využití dat dopravců, tj. v případě MD, ČD, a.s. Využití dat intenzit silniční dopravy (bez znalosti zdroj-cíl) Ročenky dopravy, specializované přepravní průzkumy, data o JŘ atd. 30.11.2010

Část 1: Vymezení přepravních potřeb Dostupná data a metody Dojížďkové proudy SLDB (Sčítání lidu, domů a bytů) Výhody: cenná matice zdroj-cíl pro celé území (všechny obce) ČR, rozlišení dle druhu dopravy (pouze z prac.dojížďky, tj. bez školáků) Nevýhody: „pouze“ pravidelné pohyby (práce, škola), frekvence (denní x nedenní), neúplnost dat a hlavně neaktuálnost (rok 2001) Další sčítání v březnu 2011, předběžné výsledky nejdříve na podzim 2011 2001 2011 30.11.2010

Část 1: Vymezení přepravních potřeb Dostupná data a metody Údaje ČD, a.s. frekvenční průzkumy ve vlacích (PARIS) – čtvrtletně, týdenní sčítání realizované vlakovými četami Z-C matice prodaných jízdních dokladů (dříve NATURAL, od roku 2010 DTOP – datové tržiště osobní přepravy) Dopravní model, přepravní prognóza Nejvhodnější řešení pro multimodální analýzu stávajících přepravních vazeb v rámci ČR a evaluaci stávají nabídky; při změně vstupních proměnných – možnosti posouzení vlivu nových dopravních řešení, podmínky pro „získání“ latentní poptávky atd. MD v současné době dopravní model nemá (ale připravuje se); v minulosti se předpokládalo, že pro Část 1 bude vytvořen dopravní model Nejčastěji SW prostředí PTV VISION (modul VISEM, VISUM) 30.11.2010

Část 1: Vymezení přepravních potřeb Vymezení hlavních UO Nejvýznamnější prvek systému osídlení = metropolitní/urbanizační oblasti (vysoká koncentrace obyvatel, pracovní a obslužné funkce), jejich spojení je primárním cílem objednávky MD Na vymezení a klasifikaci není jednotný názor; pro potřeby CDP převzata a upravena klasifikace sloužící jako podklad pro tvorbu PÚR (Politiky územního rozvoje) – UUR podle AURS 2004 4 skupiny urbanizačních oblastí: Mezinárodního významu (min. 500 tis.obyv. = metropolitní regiony) Národního významu (min. 100 tis. obyv. a krajský statut hlavního jádra) Nadregionálního významu (min. 100 tis. obyv.) Regionálního významu (min. 25 tis. obyv.) Z pohledu dálkové dopravy je nutné zahrnout také zdroje a cíle v zahraničí 30.11.2010

Část 1: Vymezení přepravních potřeb Vymezení hlavních UO Pro vymezení hlavních jader regionu je vhodné použít metodu např. pomocí analýzy převládajících směrů dojížďky, tj.„od spoda“ – vymezení středisek a jejich spádových oblastí; reg. doprava – charakteristická denní frekvence dojížďky vs. dálková doprava – nedenní – stochastické pohyby V CDP jsou jednotlivé UO stručně charakterizovány; zejména je uveden: Počet obyvatel hlavního a vedlejších jader (součet za UO) Převládající směry dojížďky Další významné charakteristiky ovlivňující přepravní poptávku (cestovní ruch – památky atd.) Obecně budou pro ilustraci použity grafické výstupy 30.11.2010

Část 1: Vymezení přepravních potřeb Vymezení hlavních UO Sídla v ČR nad 10 tis. obyvatel a urbanizační oblasti 30.11.2010 Zdroj: klasifikace UO převzata a upravena podle podkladového materiálu pro tvorbu PÚR – UUR podle AURS 2004; počet obyvatel k 1.1.2010 (ČSÚ)

Část 1: Vymezení přepravních potřeb Vymezení hlavních přepravních proudů Identifikace hlavních přepravních proudů na základě dat o dojížďce – segmentace systému VD mezi hlavními UO Nejvýzn. spojení Praha – Ostravsko, Praha – Brno, zahraničí Radiální spojení do Prahy, Ostrava – Olomouc – Brno Významné spojnice tangenciálního charakteru (např. HK-Liberec) Stručné hodnocení dělby přepravní práce v hlavních relacích Konkurenceschopnost dopravní infrastruktury v hlavních relacích v ČR Vymezení kde je drážní doprava konkurenceschopná IAD – důležité ve vztahu k objednávce MD 30.11.2010

Část 1: Vymezení přepravních potřeb Vymezení hlavních přepravních proudů Hlavní přepravní proudy v ČR – intenzita dojížďkových vztahů s Prahou 30.11.2010 Poznámky: zahrnuty jsou pouze relace, u kterých celková dojížďka v jednom směru přesahuje hodnotu 200 osob Zdroj: SLDB 2001

Část 1: Vymezení přepravních potřeb Konkurenceschopnost železnice Hlavní silniční a železniční síť mezi UO v České republice 30.11.2010

Část 1: Vymezení přepravních potřeb Doporučená pravidla pro objednávku Vymezení relací kde lze efektivně objednávat železniční dopravu – časová konkurenceschopnost Nástroj k uplatnění cílů – model integrovaného taktového jízdního řádu Vymezení relací, kde by měla být na základě hlavních přepravních proudů objednána: Dvousegmentová obsluha: 1h takt Ex + 1h takt R Jednosegmentová obsluha v 1h taktu Jednosegmentová obsluha v 2h taktu Ostatní – jednotlivé vlaky 30.11.2010

Část 2: Zajištění přepravních potřeb Stávající koncepce objednávky MD Zhodnocení stávajícího systému dálkové dopravy v ČR – akceptuje objednávka MD reálné potřeby cestujících? Zjištění základních nedostatků Hlavní návrhy na změny provozních konceptů, optimalizace systému s uvedením předpokládané realizace (GVD) Plán sítě linek a jeho implementace na síť Segmentace linek dle účelu (priority), kvality, frekvence cestujících Každá linka je detailně popsána Stávající stav Výhledový stav v plánovacím období, tj. změny proti současnosti 30.11.2010

Část 2: Zajištění přepravních potřeb Stávající koncepce objednávky MD Vymezení linek dálkové dopravy v objednávce MD (k JŘ 2009/10) 30.11.2010

Část 2: Zajištění přepravních potřeb Struktura informací k linkám (variantně) Číslo a směrování linky Doba taktu, počet párů vlaků linky Hlavní účel linky, hlavní sídla a urbanizační oblasti, které jsou linkou obsluhovány (v návaznosti na uvedenou segmentaci) Zastavovací koncepce vycházející z účelu linky (rychlíkový vs. expresní segment); případné návrhy na rozšíření/redukci zastavení podle stanovených ukazatelů Údaje o frekvenci cestujících na lince, vývojová řada a predikce vývoje na základě dělby přepravní práce v relaci, stavu infrastruktury, vstupu komerční dopravy atd. 30.11.2010

Část 2: Zajištění přepravních potřeb Struktura informací k linkám (variantně) Konstrukční poloha linky (čím je determinována; dosahování uzlů; hrubé minutové polohy) Hlavní vazby v oblasti dálkové dopravy Hlavní vazby v oblasti regionální dopravy Případné požadavky na systémové jízdní doby (SJD) Délka provozního dne (nepravidelnosti v okrajových částech dne) Dílčí odůvodněné požadavky na infrastrukturu pro dosažení SJD, taktových uzlů – např. zvýšení traťové rychlosti, přejezdy Základní požadavky na vozidla Střednědobý výhled (stabilizace, navýšení rozsahu, útlum, změna provozního konceptu – variantně) 30.11.2010

Část 3: Koncepční otázky rozvoje Obsah (variantně) Předpokládaný rozsah poskytované kompenzace Stávající a výhledová kompenzace Přehled uzavřených smluv a z nich plynoucí závazky Předpokládaný vývoj tržeb, vývoj inflace atd. Harmonogram otevírání trhu v dálkové dopravě Vychází z připravovaného materiálu pro schůzi vlády Obsahuje hlavní kritéria výběru provozních celků, tj. jak byly vymezeny balíčky Obsahuje harmonogram otevírání trhu (tj. balíček, rok vypsání, doba zahájení plnění, délka trvání) Zásady integrace vlaků v objednávce MD do IDS 30.11.2010

Část 3: Koncepční otázky rozvoje Obsah (variantně) Kvalita poskytovaných služeb Systém měření kvality (obecně, co se měří) Plnění jízdního řádu, návazností mezi spoji atd. Kvalita poskytovaných služeb – vlakové kontroly Požadavky na rozvoj infrastruktury Zásadní návrhy na úpravy infrastruktury z pohledu dálkové dopravy Výhled i po skončení plánovacího období Očekávané pozitivní přínosy do změny koncepce Probíhá částečně i nyní (pouze dílčí stanoviska k PD) Možnost přidání dalších okruhů… 30.11.2010

Část 4: Reakce na připomínky dotčených subjektů Před schválením bude CDP umístěn na internetu Možnost připomínkování, identifikace kolizních okruhů – snaha o dosažení komplementarity V textu budou uvedeny připomínky a jejich vypořádání 30.11.2010

Část 5: Monitoring, měření úspěšnosti Monitoring – nastavení metodiky v jakém časovém řezu se bude hodnotit: Vývoj počtu cestujících u jednotlivých linek Vývoj kvalitativních ukazatelů (včetně stability jízdního řádu a dosahování systémových vazeb) Vývoj nákladů a tržeb, kompenzací Získávání podkladů pro další plánovací období Návrhy na zdokonalení datové základny potřebné pro CDP 30.11.2010

Závěr Aktuální postup prací na CDP: Část 1 – dokončena, nutná revize Část 2 – z části hotova, nutná aktualizace a rozšíření Část 3 – probíhají práce na dílčích dokumentech – harmonogram otevírání trhu, dohoda o integraci Část 4 a 5 bude dopracována po projednání Předpokládané zveřejnění CDP (část 1-3) srpen-září 2011 30.11.2010

Děkujeme za pozornost Odbor veřejné dopravy Ministerstvo dopravy jakub.chmelik@mdcr.cz 30.11.2010