Jištění kvality technologických procesů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jištění kvality technologických procesů
Advertisements

Program pro rychlé hlášení poruch strojů a zařízení
Bezpečný digitální podpis v praxi
Obecné požadavky na výstavbu
Jištění kvality technologických procesů
Ing. Petr Reichl Ing. Luboš Doleček
Jištění kvality technologických procesů
Kontroly a revize elektrických zařízení v elektroenergetice – 2. část
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Dokumentace k zajištění BOZP
Oddělení metodiky OP Rybářství (SZIF) ŘO OP Rybářství (MZe)
Analýza a popis pracovního místa
Řízení přístupových práv uživatelů
Individuální projekt „Podpora a rozvoj služeb sociální prevence v Moravskoslezském kraji“ (číslo projektu: CZ.1.04/3.1.00/ ), dále jen „Projekt“
Plán auditu, zpráva z provedení auditu prim. MUDr
Smluvní vztahy a registrace Jaroslav Žákovčík Praha
Struktura personální směrnice
Jištění kvality technologických procesů
Příručka jakosti Ing. Zdeněk Aleš, Ph.D.
Celní služby 2000 Radek Sedláček TranSoft a.s Radek Sedláček TranSoft a.s
CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o.
Jištění kvality technologických procesů
Dokumentace systému managementu jakosti
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
Závěrečná monitorovací zpráva a její zpracování v Benefitu.
Systémy řízení jakosti - úvodní cvičení
Systém kontrolní činnosti SEI
INTERNET VE STÁTNÍ SPRÁVĚ A SAMOSPRÁVĚ 2008 © Copyright IBM Corporation 2008 Správa obsahu v podání IBM 7. – 8. dubna 2008 ibm.com/cz/public Daniel Beneš.
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Vnitřní závazné předpisy
Vnitroorganizační normy
Manufacturing Execution Systems
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
1 Elektronický podpis v ČR Bezpečnost IS/IT Jaroslav Malý.
Pracovní instrukce Stručný výtah z norem, určují základní povinnosti pracovníků. Vyvěšeny na pracovišti. Specifikují povinnosti obsluhy zařízení, které.
Zásady SLP, ČSN EN ISO 15189:2003 SLP – správná laboratorní práce
Technické řešení PostSignum QCA
Dokumentace k zajištění BOZP
BUDOVÁNÍ SYSTÉMŮ MANAGEMENTU
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
1 Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Elektronická monitorovací zpráva BENEFIT7.
Název opory – Řízení BOZP, instituce BOZP, jejich místo, úloha a pravomoci Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro.
Akreditace laboratoří podle revidované ČSN EN ISO/IEC 17025:2005 Ing. Martin Matušů, CSc.
PRINCeGON – metodika řízení projektů Ministerstva vnitra
3. DOKUMENTACE a systémy dokumentování dle zásad SVP Jištění kvality technologických procesů JKTP 2016 přepracované.
[ 1 ] MVDr. Vratislav Krupka © 2013 Státní ústav kontrolu léčiv.
1 Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Elektronická monitorovací zpráva v BENEFIT7 Základní dokument – EMZ v BENEFIT7 platnost k
Aplikace MS2014+ Portál IS KP14+.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
KONVERZE DOKUMENTŮ. 2 KONVERZE – LEGISLATIVA Zákon o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů č. 300/2008 Sb. (účinný od 1. července 2009)
PRAHA 17/10/07 Přínos pro laboratoře pružná reakce na vývoj v oboru, požadavky kliniků, pacientů čas finance flexibilita – týká se systému managementu.
Aplikace MS2014+ Portál IS KP14+.
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
Aplikace MS2014+ Portál IS KP14+. URL aplikace IS KP pro korektní fungování aplikace je nezbytně nutné dodržovat.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Technické prostředky v požární ochraně Řád technické služby.
Aplikace MS2014+ Portál IS KP14+. URL aplikace IS KP pro korektní fungování aplikace je nezbytně nutné dodržovat.
BOZP při práci ve výškách
Aplikace Monitorovací systém
Systém managementu jakosti
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Jištění kvality technologických procesů
Aplikace MS2014+ Portál IS KP14+.
Aplikace Monitorovací systém
Aplikace Monitorovací systém
Finanční kontrola v příspěvkových organizacích kraje
Kontroly a revize elektrických zařízení v DS a PS elektroenergetiky
Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie
Aplikace MS2014+ Portál IS KP14+.
Podpora vybraných druhů sociálních služeb ve Středočeském kraji II
Transkript prezentace:

Jištění kvality technologických procesů 5. Dokumentace a systémy dokumentování dle zásad SVP Jištění kvality technologických procesů

Dokumentace Dokumentace je nedílnou součástí technologických procesů. Je nutnou součástí jištění kvality. Zajišťuje: Důsledný a systematický popis zařízení a procesů Záznamy o všech zkouškách zařízení, postupů, operací Promyšlené zaznamenávání každé fáze a operace procesu

Dokumentace Důvody dokumentování Transparentnost procesů pro účely obnovy, údržby, výuky, pochopení….. Jasně psaná dokumentace zabraňuje omylům při mluvené komunikaci Umožňuje zachycovat stavy systémů a procesy Prokazatelnost procesů Průběh procesu lze retrospektivně analyzovat . (důvodem může být např. studie procesu, optimalizace, nalezení odchylky) Proces a jeho správnost lze snadněji obhájit před zákazníkem…

Řízená dokumentace Souhrn dokumentů, které jsou v každém čase a na každém místě aktuální a které zajišťují zpětnou dohledatelnost stavů a procesů Zajištění aby dokumetace měla řízený charakter: 1.Řízené vydávání dokumentů postup zcela v závislosti na člověku nebo částečně nebo zcela řízené počítačem 2.Řízené ukládání, archivování ( šanony, databanka ) 3.Řízené stahování vč. kontrolované likvidace dokumentů neplatných v závislosti na člověku nebo částečně nebo zcela řízené počítačem Zajištění : 1.Řízené vydávání dokumentů postup zcela v závislosti na člověku nebo částečně nebo zcela řízené počítačem 2.Řízené ukládání, archivování ( šanony, databanka ) 3.Řízené stahování vč. kontrolované likvidace dokumentů neplatných v závislosti na člověku nebo částečně nebo zcela řízené počítačem 4. Riziko kombinace člověka a počítače. Člověk se stále více spoléhá na počítačový systém ( pochopitelně validovaný)

Rozdělení dokumentace základní 1. Řídící normy 2. Záznamová dokumentace

Rozdělení dokumentace základní Řídící normy : Mezinárodní standardy a doporučení: Evropské a celosvětové standardy (Evropské normy ) Předpisy národní Autoritou vydávané závazné předpisy a doporučení (Lékopis, Standardy SUKL) Vnitrofiremní standardy ( Guidy, SOP a ostatní předpisová dokumentace )

Příklad SOP Ukázka SOP – řízená dokumentace – životní cyklus Příklad pro předn. č. 5 SOP pro dokumentaci_eDMS.doc

Osnova SOP příklad ( cit. SOP autor J.Petr a kol. Zentiva ) Účel – stručně a přesně popisuje k čemu daná norma slouží Rozsah – stručně a jednoznačně určuje organizační útvary, legální subjekty a procesy společnosti, na které se norma vztahuje. Pokud by došlo k nejasnostem, jsou v této části také popsané činnosti, které pod působnost příslušného normativního dokumentu nespadají Kontrola – určuje pracovní funkce anebo organizační útvary, které jsou zodpovědné za kontrolu dodržování dané normy Použité pojmy a zkratky – podává výklad významu použitých pojmů a zkratek Odpovědnosti – vymezuje zodpovědnost příslušných pracovních funkcí nebo pracovního zařazení jednotlivých zaměstnanců za provedení anebo zabezpečení jednotlivých činností, které jsou v dané normě uvedené Prováděcí část – část normy, v které jsou přesně a jasně popsané procesy a činnosti, které se podle dané normy musí provádět. Je vhodné tuto kapitolu normy vhodně rozčlenit na podkapitoly tak, aby se v ní uživatel dané normy mohl lépe orientovat. Součástí této kapitoly v SOP je také předepsaný rozsah a forma dokumentace procesu. Seznam souvisejících předpisů – jsou v něm uvedené normy a další dokumenty, které s danou normou souvisejí. Příslušný odkaz na související dokument se uvede jeho identifikačním kódem. Uvádějí se jen normy na hierarchicky vyšší úrovni nebo na shodné úrovni. Přehled změn – definuje rozsah a důvod provedených změn v dokumentu.

Rozdělení dokumentace základní Záznamová dokumentace formuláře vyplněné záznamy zprávy

Všeobecně o záznamové dokumentaci (vzorech) a záznamech Forma – formuláře pro záznamy – dokumentace, která má svoji vypovídací schopnost bývá zpravidla definovaná v řídících normách je zařazena do tzv. řízené dokumentace. Jedná se o vzory záznamové dokumentace, protokoly ap.

Všeobecně o záznamové dokumentaci (vzorech) a záznamech Vyplněná záznamová dokumentace Záznamy ve formě vyplněných formulářů nebo jakékoliv dokumenty zaznamenávající průběh předepsaných činností a procesů Příklady: záznamy o sanitaci záznamy o provedené údržbě a opravě specifické záznamové listy záznamové knihy

Příklad dokumentů Příklady vyplněné záznamové dokumentace Záznamová dokumentace Příklad 1.pdf Záznamová dokumentace Příklad 2.pdf

Rozdělení dokumentace Pohled globální Dokumentace k přípravku ( registrační doklady, reglementy …. ) Dokumentace k zařízení ( soubor označovaný často „logbook „: soubor dokumentace ke strojům, linkám, systémům, metrologické , kvalifikační dokumenty …..)

Příklad dokumentu Specifikace suroviny Ukázka specifikace_aktivní.pdf Ukázka atest sur.pdf

Rozdělení dokumentace Vybrané dokumenty Logistická dokumentace Výrobní dokumentace Validační, kvalifikační a metrologická dokumentace Monitorovací dokumentace Dokumentace k zařízení

Logistická dokumentace Logistická dokumentace (dokumentace k „ toku materiálu“ ručně nebo v elektronické podobě v systémech ERP (Enterprise Resource Planning - typu firemních plánovacích systémů) ) Normy spotřeby materiálu Výdejky a příjemky materiálu Pracovní postupy Pracoviště ERP : Enterprise Resource Planning

Příklad dokumentu Logistické dokumenty Ukázka vyr prikaz.pdf Ukázka Výdejka.pdf

Výrobní dokumentace Šaržová výrobní dokumentace Operační list, Batch record (Záznam o výrobě šarže) Technologická záznamová dokumentace (Záznamy procesů z lokálních počítačových systémů…)

Příklad dokumentu Operační list Amitr_MZP_04.xls

Validační dokumentace Více viz přednáška Validace procesů a zařízení

Příklad dokumentu Validační dokumenty Příklad validační dokumentace _protokol .doc Příklad validační dokumentace _zpráva .doc

Monitorování a Monitorovací dokumentace Záznamová dokumentace monitorování _ zpravidla součástí standardů vztahujících se k monitorování Záznamy ze zapisovačů Validované virtuální záznamy v databázích počítačových systémů a jejich tisky (reporty) potvrzené operátorem_obsluhou

Příklad monitorovací dokumentace Trendy TOC, MB - vodní systém TRENDY plf mk toc _ 08_12 2005 VR.xls

Dokumentace k zařízení „Logbook“ - systém určený k systematickému sledování technické a uživatelské stránky zařízení. Soubor dokumentů vztahujících se k zařízení nebo soustavě zařízení nebo systému. Nástroj k průběžné kontrole stavu zařízení a jeho správy

Příklad obsahu logbook Příklad osnovy Logbooku.doc

Úlohy tvůrců a účastníků řízené dokumentace Úloha autora Úloha připomínkujícího a schvalovatele Úloha vydavatele Úloha vlastníka procesu

Úloha vydavatele: Vydat a spravovat originál ve všech jazykových verzích, nastavit data účinnosti a dostupnost Evidovat revize a archivovat neplatné verze po stanovenou dobu

Úloha uživatele resp. vlastníka procesu Seznámit se s novým dokumentem nebo změnou Řídit se po dobu platnosti dokumentem, pokud neexistuje písemný záznam o souhlasu autora a vydavatele se změnou nebo pokud není vydaná nová verze Uložit dokument a informovat vydavatele v případě ztráty nebo zničení

Úloha uživatele resp. vlastníka procesu ( pokračování ) Zajistit dostupnosti dokumentu pro vydavatele v případě potřeby Informovat vydavatele a autora, pokud se změnily podmínky a dokument neodpovídá skutečnosti nebo je na překážku správnému průběhu procesů

Životní cyklus dokumentu Proces připomínkování Připomínkování je proces, kdy se odborní a odpovědní pracovníci v rámci svých kompetencí a povinností vyjádří k obsahu dokumentu, navrhnou změny a doplňky.

Životní cyklus dokumentu Proces schvalování Schvalování je proces , kdy po zapracovní připomínek je dokument schvalován ( krok „de iure“) odpovědnými pracovníky ( garanty procesu a odpovědností ). V rámci SVP zásad je nepominutelným schvalujícím pracovník jištění jakosti. Schvalující stvrzuje svým podpisem, že souhlasí s obsahovou i formální stránkou, že bere na vědomí veškeré důsledky, které vyplývají z rozdělení zodpovědností, tokem informací a zadanými úkoly. Výběr schvalujících a schvalování zajišťuje autor

Životní cyklus dokumentu Účinnost dokumentu, jeho platnost, revize Dokumenty jsou podrobovány pravidelné revizi ve stanoveném termínu, výsledkem revize je buď požadavek na vypracování nové verze – novelizaci, nebo potvrzení další platnosti platné verze dokumentu. Interval je zpravidla určen okolo 2 až 3 let, kdy je povinná revize.

Životní cyklus dokumentu Vedle pravidelné revize může vydavatel nebo autor (garant ) rozhodnout o mimořádné revizi či vypracování nové verze na základě provedných změn v předmětu dokumentu. Při pozbytí účelu existence dokumentu je dokument zrušen ( obvykle na žádost autora nebo garanta ) Nutno zabezpečit aby nebyla používána stará verze dokumentu nebo neplatný dokument

Všeobecná pravidla vyplňování dokumentace Všechny druhy záznamová dokumentace vč. monitorovací, protokolů a záznamů ke zkouškám atd. mají splňovat následující základní pravidla: Záznamy se musí pořizovat propisovací tužkou modré barvy, musí být čitelné, nesmějí se přepisovat ani přelepovat. Oprava nesprávného údaje se provede následujícím způsobem: Nesprávný zápis se přeškrtne jednou vodorovnou čarou tak, aby zůstal čitelný, a připojí se poznámka "opravil”, podpis, případně stručné zdůvodnění či odkaz . Vedle přeškrtnutého údaje se zapíše údaj nový. Veškeré údaje mají být vyplňovány v době, kdy jsou uvedené činnosti, procesy, výrobní operace vykonávány či příslušné hodnoty zjišťovány, případně v době nejdříve možné po provedení činnosti, operace či zjištění hodnot.

Všeobecná pravidla vyplňování dokumentace ( pokračování ) Musí být jasně patrné kdo záznam provedl (jméno a podpis pracovníka - obsluha, seřizovač, pověřený pracovník ) Dokumenty musí být schváleny, podepsány a datovány osobami, jež k tomu byly určeny a jsou k tomu oprávněny (např. vedoucí oddělení, mistr, vedoucí útvaru, odborník - specialista). Musí být vždy vyplněny všechny údaje pokud jsou předepsané. Pokud se některá činnost neuskutečnila, musí být příslušná kolonka proškrtnuta - s podpisem. Veškeré dokumenty na příklad výpisy ze zapisovačů, tisky reportů z PS, a podobně je třeba ověřit podpisem kterým se současně ověřuje stav systému resp. proces.

Všeobecná pravidla vyplňování dokumentace ( pokračování ) Podepisující je povinen verifikovat, že údaje nejsou mimo limity přijatelnosti Záznamová dokumentace musí být uložena a evidována v prostoru, který je určen příslušným SOP pro práci s příslušnou záznamovou dokumentací. Veškerá záznamová dokumentace musí být dohledatelná.

Školení a dokumentace Všeobecná povinnost školení a vzdělávání Vedení patřičné dokumentace o systematickém, pravidelném a novém školení

Dokumentace Konec přednášky č.5