Algoritmizace a programování Úvod do Delphi - 04 Mgr. Josef Nožička IKT Algoritmizace a programování
AnotaceMateriál seznamuje žáky s uživatelským prostředím Delphi a vysvětluje strukturu projektu, vytvořeného v tomto programovacím jazyce. Musí být doplněn výkladem. AutorMgr. Josef Nožička (Autor) JazykČeština Očekávaný výstup26–41-M/01 Elektrotechnika M/01 Strojírenství M/01 Technické lyceum Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slovaDelphi, formulář, projekt Druh učebního materiáluPrezentace Druh interaktivityKombinované Cílová skupinaŽák Stupeň a typ vzděláváníodborné vzdělávání Typická věková skupina let Vazby na ostatní materiályJe součástí IKT.
Obecná charakteristika Delphi je objektově orientovaný programovací jazyk pro operační systém Windows. Jeho přesné (ale příliš nepoužívané) označení je Object Pascal. Jedná se totiž v podstatě o Pascal, upravený pro objektově orientované programování. Delphi vyvinula firma Borland. Existuje více verzí, nejnovější je verze 8. Delphi má vizuální prostředí – to znamená, že se celý program ovládá myší (jen vlastní kód se musí psát). Programovací prostředí je tvořeno několika panely, s nimiž programátor pracuje.
Výhody používání Delphi jedná se o univerzální vyšší programovací jazyk, který je v praxi druhý nejpoužívanější po C# pro výuku základů programování se jeví jako nejvhodnější pro nekomerční účely je zcela zdarma
Uživatelské prostředí Delphi Plocha formuláře Stromová struktura formuláře Paleta komponent Hlavní menu Object inspektor
Prostředí Delphi - vysvětlení Základní plochou, na které probíhá návrh vzhledu programu, je formulář. Na formulář umísťujeme objekty – tzv. komponenty, které vybíráme na paletě komponent. Object inspektor slouží pro nastavení vlastností komponenty, která je právě aktivní (označená na stromové struktuře formuláře). Stromová struktura formuláře zobrazuje všechny komponenty, které jsou na formuláři aktuálně umístěny.
Programový kód Vlastní programový kód se píše v okně Code Editor. Vytvoří se tzv. unit, kde část kódu vygeneruje přímo Delphi, jádro algoritmu již vytváří programátor sám.
Struktura unitu Programová jednotka (unit, modul) je samostatně kompilovatelný soubor. Strukturu unitu tvoří (mohou tvořit) 4 základní sekce. Sekce interface slouží pro deklaraci knihoven, návěští, procedur, definici datových typů. Také se zde uvádí hlavičky procedur a funkcí, které budou použity v implementační části. V sekci implementation se nachází těla procedur a funkcí, jejichž hlavičky jsou uvedeny v sekci interface. Kromě toho zde mohou být deklarovány prvky, které nechceme zpřístupnit mimo modul.
Struktura unitu II. Sekce initialization je nepovinná – v unitu se nemusí vyskytovat vůbec. Jsou v ní obsaženy příkazy, které se provedou po startu programu (např. nastavení počátečních hodnot proměnných). Sekce finalization je rovněž nepovinná. Jsou v ní obsaženy příkazy, které se provedou při ukončení hlavního programu.
Výsledný projekt Každý projekt v Delphi obsahuje aspoň jeden formulář a aspoň jednu programovou jednotku (unit). Počet formulářů přitom odpovídá počtu programových jednotek. Centrální informace o programových jednotkách jsou obsaženy v souboru.DPR, přes který projekt vždy otvíráme. Nový projekt založíme přes volbu File – New - Application, již existující projekt otevřeme přes volbu File – Open Project.
Struktura projektu Výsledný projekt ovšem obsahuje větší množství souborů s následujícími příponami:.DPR – zdrojový text vlastního projektu.DFM – v těchto souborech se ukládají formuláře.DOF – zde se ukládá nastavení kompilátoru.CFG – zde je nastavená konfigurace projektu.PAS – zdrojové kódy programových jednotek.RES – přiložené zdroje Windows.DCU – mezičlánek mezi zdrojovým kódem a spustitelným programem.EXE – spustitelný program (možno spustit i na počítačích, kde není Delphi nainstalováno)
Zdroje KADLEC, Václav. Učíme se programovat v Delphi a jazyce Object Pascal. Praha: Computer Press, 2001, ISBN PÍSEK, Slavoj. Delphi-začínáme programovat: podrobný průvodce začínajícího uživatele. Praha: Grada, 2002, ISBN