Organizace zabezpečování veřejných statků a služeb (1)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nový způsob financování RF od roku 2004 Vít Richter Národní knihovna ČR tel , mobil Praha
Advertisements

Státní organizace Organizace, jejichž zakladatelem je státní nebo obecní samospráva Dělení:  Státní podnik – slouží k podnikání  Rozpočtové a příspěvkové.
Neziskové organizace a jejich vztah k veřejným rozpočtům v ČR
ředitel Krajského úřadu Olomouckého kraje
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Rozšíření kompetencí NKÚ jako nástroj boje proti korupci CELOSTÁTNÍ FINANČNÍ KONFERENCE SMO ČR Dopady reforem na hospodaření obcí a měst Stanislav.
Svazky obcí jako zřizovatelé škol a školských zařízení
Základy veřejné správy
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. dubna 2014.
Samospráva 1 SP1 Přednáška.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
Veřejná správa – úvod.
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
Soustava veřejných rozpočtů II.
Organizace Státní správy
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
Mechanismus zabezpečování veřejných služeb
 Ministerstvo kultury je podle tzv. kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy pro.... věci církví a náboženských společností...".  Hlavní.
Rozpočty územních samosprávných celků
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
Vládní neziskové organizace
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Základní informace Veřejná správa – činnost veřejnoprávní korporace spravující veřejné záležitosti ve veřejném zájmu financovaná z veřejných prostředků.
Finanční a rozpočtové právo
Marketingové prostředí obce
Státní správa Petr Machala.
Petra Skryjová, Zuzana Kubičíková, Beata Kupová,.
Státní správa.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. dubna 2015.
Státní organizace.
LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ POLITIKA VEP ZS 2007_2008. Kritéria členění veřejné politiky Segmenty veřejného zájmu (VeP obranná, kulturní, vzdělávací, energetická,
Ekonomické aspekty veřejné správy
OSTATNÍ STÁTNÍ ORGANIZACE. Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1176 Ročník:1. Vzdělávací obor:Ekonomika podniku Tematický okruh:Právní formy podnikání.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Organizační zabezpečení práva životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Veřejná správa ve školství
Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky
Podmínky zápočtu VFA Docházka 50% Docházka 50% Prezentace referátu Prezentace referátu Test Test.
Neziskové formy podniku -> Ekonomika a neziskový sektor Ekonomika a neziskový sektor
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
ANOTACE OBJASNIT POJMY OBEC, MĚSTO, ZASTUPITELSTVO, RADA, STAROSTA, MĚSTSKÝ ÚŘAD. VÝUKOVÝ MATERIÁL.
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
Obsah veřejných rozpočtů III 18. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 21.
NO – související pojmy Legislativa: Občanský zákoník (40/1964 Sb.) Fyzická osoba (§ 7-16 O.z.) – znaky: Způsobilost k právům a povinnostem Způsobilost.
Organizace zabezpečování veřejných statků a služeb (1) Veřejná ekonomika 1 1.
MHVP – poskytování veřejných služeb - cvičení 6. dubna 2012.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Obecná část rozpočtového práva III 21. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 24.
N á zev š kolyS Š HS Kroměř í ž Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Eva Zme š kalov á N á zev š ablony VY_32_INOVACE EKO N á zev DUMu EKO
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Kvalita v sociálních službách jako proces
Neziskový sektor. Neziskový sektor Cílem neziskových organizací je uspokojení řady lidských potřeb: Ochrana lidských práv Ochrana přírodního prostředí.
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Obsah veřejných rozpočtů III
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek.
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Organizační řád Městského úřadu Uherské Hradiště Příloha č
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Výsledky dotazníkového šetření všech CSS
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Ekonomické aspekty veřejné správy
Obecná část rozpočtového práva III
Právní forma příspěvkových organizací v evropském kontextu
Obecná část rozpočtového práva III
Místní rozpočtové jednotky
V rámci Operačního programu Zaměstnanost
Obsah veřejných rozpočtů III
Transkript prezentace:

Organizace zabezpečování veřejných statků a služeb (1) Ekonomie veřejného sektoru

Mechanismy zabezpečování veřejných statků a služeb Tržní selhání --- veřejný sektor Veřejné statky, služby – někdo je musí naplánovat, rozhodnout o nich, zajistit jejich realizaci Veřejný sektor je řízen veřejnou správou-primární zodpovědnost za zajištění veřejných statků a služeb, jejich efektivitu a dostupnost všemi sociálními skupinami Kompetence jednotlivých úrovní ve VS x finanční potenciál (především územních samospráv) Rozsah kompetencí je jednoznačně vymezen – způsob zabezpečení ne Některé VS lze částečně hradit uživateli x jiné ne (doprava, vzdělání, zdravotnictví, policie, osvětlení…)

Oblasti působení VS Tvorba právních předpisů Sociální zabezpečení Obchod a průmysl Vnitřní věci Finance Ochrana a bezpečnost Zahraničí Doprava Školství Kultura Ochrana životního prostředí Zemědělství Místní rozvoj Zajištění zdravotní péče

Zabezpečení Organizace statků transferů Veřejných sociálních Zabezpečení Organizace Veřejný sektor Produkce veřejných Veřejná správa statků Veřejná zakázka u soukromého sektoru Kontrahování služeb Partnerství

Varianty zajišťování veřejných služeb Prostřednictvím organizací VS, VS jako aktér/nositel veřejného sektoru Organizační složky Příspěvkové organizace Veřejné podniky Veřejná zakázka, soukromý sektor zajišťuje služby pro VS, VS financuje tyto investice Smluvní vztah s jinou organizací, finanční zajištění přechází na druhou stranu, nebo spolufinancování, jasná pravidla a nároky na služby Spolupráce mezi organizacemi VS (DSO) Neziskové organizace Soukromý sektor, včetně PPP

Produkce veřejných statků VS Prostřednictvím organizací obce, kraje, státu, vlastních odborů Regulativní úkoly (odbor úřadu) – povolení, registrace, ochrana práv dětí apod. Výkon služby – hrazen z rozpočtu, odpovědnost vůči tajemníkovi, starostovi , hejtmanovi… VS jako vlastník majetku jehož prostřednictvím poskytuje službu, tlak na efektivitu X povinnost poskytovat služby na bázi solidarity, za přiměřené ceny --- dostupnost pro všechny cílové skupiny

Výhody a limity VS Kvalifikační požadavky dané zákonem Vyšší možnost ovlivnit kvalitu, cenu služby Nemusí existovat dostatek soukromých organizací pro zajištění veřejných statků – nebyly by jinak zajištěny x Efektivita a transparentnost výběrových řízení, kvalita veřejných zakázek Poskytování veřejných služeb VS bývá považováno za neefektivní - někdy nejlepší řešení

Organizace veřejného sektoru Funkčnost a hospodárnost veřejného sektoru ---- organizační uspořádání veřejné správy Na jakých úrovních je optimální veřejné služby a statky zajišťovat, která úroveň veřejné správy má potenciál daný statek a službu zajistit nejlépe Dostupnost veřejného statku x finanční a další kapacita VS statek zajistit ! Sociální oblast – co je optimální aby zajišťovala: Obec Kraj Ústřední orgány SS ????

ORGANIZACE VEŘEJNÉ SPRÁVY Absence ideálního modelu VS Organizace VS – několik faktorů: Ekonomické Geopolitické historické, kulturně náboženské, politické ČR: smíšený model, na orgány samosprávy jsou přeneseny v určitých oblastech funkce státní správy (samostatná a přenesená působnost) Francie: vedle sebe existují na všech úrovních orgány státní správy a orgány samosprávy anglosaský model: na místní úrovni jen samospráva Federativní modely: Německo, Rakousko, USA, Švýcarsko (konfederace)

Veřejná správa v ČR Unitární stát Ústřední úroveň VS Dekoncentráty Samospráva – územní samospráva, vícestupňová územní samospráva Přenesená působnost Smíšený model (obce a kraje)

Veřejný sektor v ČR EU – zabezpečuje EU některé veřejné služby ? Jaký bude optimální model do budoucna ? DECENTRALIZACE X CENTRALIZACE ÚLOHA OBCÍ ÚLOHA KRAJŮ

Organizační složky (OS) Veřejné (vládní) neziskové organizace, jejichž činnost je financována z výdajů příslušného  rozpočtu Nemají vlastní majetek, hospodaří s veřejným majetkem Bez právní subjektivity Zřizuje je příslušná organizace VS Vázanost na veřejné finance, RUD Rozhodnutí zastupitelstva o vzniku, zrušení Příjmy převážně z veř. Rozpočtů, příjem za služby malý Finanční politika, personální politika Možnost přímé kontroly ze strany zřizovatele Sociální služby, kultura, vzdělávací zařízení, technické služby, odpadové hospodářství

Muzeum policie, národní archiv

Příspěvkové organizace Veřejnoprávní NO Právní subjektivita Cílem není vytvářet zisk Na zřizovatele napojeni saldem svého rozpočtu Větší volnost ve financování a personálním řízení, možnost nechat si přebytek hospodaření (do fondu) hospodaří s financemi získanými vlastní činností a s peněžními prostředky od jiných osob, především z rozpočtu svého zřizovatele, příspěvek na provoz Zřízeny zřizovací listinou dětské diagnostické ústavy, dětské domovy, speciální školy, fakultní nemocnice, psychiatrické léčebny, dále například muzea, galerie, knihovny a divadla celostátního významu Veřejné výzkumné instituce Školské právnické osoby – možnost převést na ně část majetku