Strategické plánování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vstupní informační seminář k přípravě dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015 a posuzování vlivu tohoto dokumentu na životní prostředí.
Advertisements

Společný regionální operační program Priorita 1 Regionální podpora podnikání Opatření 1.1 Podpora podnikání ve vybraných regionech Priorita 2 Regionální.
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
Strategický plán Městské části Praha-Libuš postup zpracování, výstupy, metody.
Příprava nové dopravní politiky ČR
Nástroj pro realizaci IS rozvoje území. Umožňuje koordinaci navzájem provázaných a územně zacílených intervencí z různých prioritních os jednoho či více.
Programová konference ČSSD Michal Hašek Předseda Asociace krajů ČR a hejtman Jihomoravského kraje , Hradec Králové Silné, samostatné a spravedlivé.
Integrovaný plán rozvoje města Ústí nad Labem - Centrum Podporováno z Evropského fondu pro regionální rozvoj „Vize přestane být snem“
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
21. dubna 2008 Výbor pro strategii a rozvoj STRATEGICKÝ PLÁN OBCE LIBČANY.
FÁZE A CYKLUS SUMP: Od myšlenky k praktickým řešením Petr Kurfürst, Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Praha, Kongresové centrum
Evropská strategie zaměstnanosti a víceúrovňové vládnutí – sen nebo skutečnost? Milena Jabůrková, Ondřej Mátl a Gabriela Nováková Zpráva zpracována pro.
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
1. V čem vidí MAS největší potenciál svého území v oblasti integrace a inovace Rozvinuté drobné a střední podnikání, několik dobře fungujících velkých.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE 2014+
Strategické plánování v obcích (Víme, kam jdeme) Zlín
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
SCLLD MAS Pobeskydí ve verzi návrhu Ostrava,
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
SEKTOROVÉ DOHODY význam, příprava, realizace. Co je Sektorová dohoda?  Unikátní nástroj umožňující významně ovlivnit rozvoj lidských zdrojů v ČR prostřednictvím.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Prezentace společnosti GOLFER s.r.o Konference Partnerství pro budoucnost – CÍLOVÝ SYSTÉM ŘÍZENÍ MÍSTNÍHO ROZVOJE STRATEGIE A PROJEKTY.
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
MĚSTA 2020 aneb od strategie k projektům
NÁSTROJE LOKÁLNÍHO a REGIONÁLNÍHO ROZVOJE
III.1.1. Diverzifikace činností nezemědělské povahy opatření je zaměřeno na realizaci jednotlivých aktivit ve venkovských oblastech v rámci diverzifikace.
JIHOČESKÁ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA Další možnosti podpor ROADSHOW Možnosti podpor pro podnikatele v období dubna – 15. května 2015.
Místní akční skupina Rakovnicko
INTEGROVANÝ PLÁN ROZVOJE ÚZEMÍ JIHLAVSKÉ SÍDELNÍ AGLOMERACE Mgr. Tereza Chloupková, oddělení strategického rozvoje města Jihlavy Mgr. Tomáš Koukal, vedoucí.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Strategie regionu, obce. Strategický plán rozvoje Má úzký vztah k územnímu plánu Měl by být flexibilní, slaďuje představy subjektů Vymezeny perspektivní.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Aktuální výzvy z operačních programů. Integrovaný regionální operační program Srpen –silnice II. a III. tříd (průběžná výzva) –Provozní a animační náklady.
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Návrh CHKO Český les Cílená stimulace hospodářského rozvoje území RNDr. Emil Chochole vedoucí Odboru regionálního rozvoje KÚPK Babylon,
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Program rozvoje venkova na období možnosti podpor pro obce Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
© Berman Group. Strategický plán a tvorba koncepce rozvoje města Písku do roku 2025 Komise pro strategický rozvoj Vyhodnocení nadřazených koncepčních.
Strategie spolupráce obcí Společnost pro rozvoj Humpolecka, z. s. 2. Kulatý stůl v Humpolci
2. setkání pracovní skupiny „Život v obcích“. Souhrnná SWOT analýza Silné, slabé stránky Silné stránky B. Slabé stránky B. Výhodná geografická poloha.
Obsah prezentace 1.Co to ITI přesně je? Stručné přiblížení. 2.Jak jsme připravovali strategický plán? 3.Jakou má Ostravsko strategii? 4.Jaké investice.
2. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán (MAP) rozvoje vzdělávání pro SO ORP Čáslav CZ /0.0/0.0/15_005/ Základní škola Zbýšov,
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
Aktualizace Strategie rozvoje Moravskoslezského kraje (SRK) Jednání pracovní skupiny č. 3 Návrh nové struktury specifických strategických cílů
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Přeštice.
Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Rozvoj CR Brno, 4. listopadu 2015.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Otevřená diskuse pro občany obcí Černěves, Dobříň, Dušníky, Krabčice, Kyškovice, Libkovice.
Integrovaná strategie rozvoje území , Vrbátky.
2. setkání pracovní skupiny „Životní prostředí“. Souhrnná SWOT analýza Silné, slabé stránky Silné stránky B. Slabé stránky B. Zvyšování podílu separovaného.
Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán SROP a JPD Praha Pardubický kraj.
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Integrovaný plán rozvoje území Zlín pro období
Integrovaný regionální operační program
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Strategie regionu, obce
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko
Role SVAZU při podpoře městské mobility
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Základní údaje Samostatná městská část od roku 1994 Rozloha 1 353,1 ha
Transkript prezentace:

Strategické plánování MRO 2012 Blažena Hušková

Strategické plánování vede k zamyšlení nad budoucností obce pojmenovává problémy a nalézá nová řešení poskytuje zpětnou vazbu od občanů a partnerů přehodnocuje dosavadní způsob práce umožňuje převést široce formulovanou vizi do konkrétních úkolů a cílů, měřitelných a dosažitelných Získává podporu pro realizaci SP

Strategické plánování Kde jsme? Kam se chceme dostat? Jak se tam dostaneme? S kým se vydat na cestu? Kudy? Co s sebou? Co nás (asi) cestou čeká? Jak poznáme, že jsme dorazili?

Lewinův proces změny (rozmrazení–změna–zmrazení) Změna je jediná jistota Efektivní organizace konají promyšlené kroky, kterými změnu (hladce) řídí. Změna může být traumatický proces Změnu zavádějí lidé – jejich chování a podpora jsou důležité Nejdůležitější je dosáhnout změny v angažovanosti lidí, kterých se změna týká

Strategické plánování - proces přitahuje a motivuje lidi otevírá prostor pro diskusi, setkání, konflikt, tvořivost, oslavu je procesem vzájemného poznávání, komunikace, učení je otevřený, transparentní, zvoucí k zapojení rozvíjí týmovou práci neobejde se bez nadšení, odhodlání, improvizace, nejistoty cílem není obsáhlý mrtvý dokument, ale živá sdílená představa spotřebovává čas, peníze, lidskou kapacitu

Strategický plán zpřítomňuje historii, popisuje současnost a připravuje pro budoucnost řeší nejdůležitější problémy mění reaktivní přístup na proaktivní je základem pro krátkodobé plánování je nástrojem komunikace uvnitř i vně obce motivuje, inspiruje je podkladem pro rozhodování a hodnocení je srozumitelný, přehledný, stručný, přiměřeně flexibilní je živým dokumentem, nikdy hotov, nikdy dokonalý je začátkem, nikoli koncem

SP v Mladé Boleslavi Hlavním cílem je vytvoření nového strategického plánu pro město Mladou Boleslav. Stávající dokument je značně zastaralý a neodpovídá tak současné situaci. Strategický plán je z pohledu města klíčovým středně až dlouhodobým dokumentem, sloužícím jako nástroj koordinace rozvojových aktivit na podporu sociálního a ekonomického rozvoje města. Po dokončení realizace projektu bude mít město Mladá Boleslav k dispozici: nově vytvořený strategický plán nově vytvořený akční plán dvě analýzy průzkumu veřejného mínění. Realizace:1.7.2010-30.6.2011 Financování: Operační program:Lidské zdroje a zaměstnanost, Priorita:4.1 Posilování institucionální kapacity a efektivnosti veřejné správy Celkové náklady:2 370 891,40 Kč, dotace z EU:2 015 257,69 Kč, vlastní zdroje:355 633,71 Kč

Týniště nad Orlicí Smyslem strategického plánu rozvoje města je definování společných zájmů a potřeb města, jeho obyvatel, podnikatelského a neziskového sektoru tak, aby docházelo k rozvoji našeho města jako celku. Tento strategický dokument má za úkol podat podrobný popis toho, jakých cílů chce Týniště nad Orlicí v určitém časovém horizontu dosáhnout, jakým směrem by se tedy mělo ubírat a jaké nástroje a zdroje mají být k naplnění konkrétních cílů použity, aby byl rozvoj města efektivní. Strategickému plánu města by měla být v otázkách rozvoje města přiřazena stejná důležitost jakou má územní plán či městský rozpočet.

Proces strategického plánování je proces dlouhodobý, soustavný a otevřený. Ve vytvořené strategii by mělo docházet k trvalému a systematickému hodnocení změn vstupních podmínek i dosažených výsledků. Úspěšný strategický plán je nutné chápat jako dohodu o budoucím rozvoji území a má-li se stát opravdu zdařilým, je nutná nejen ochota i úsilí přijmout tento dokument jako rozvojový plán území, ale neustále jej zdokonalovat a aktualizovat tak, aby nebyl pouze ideou, ale reálným a systematickým plánem v dlouhodobém horizontu.

Kvalitní strategický plán Má vhodnou strukturu Je v souladu s vyššími programovými dokumenty Meziresortní přístup Nastaven systém indikátorů/ukazatelů Respektuje principy UR Zapojuje klíčové aktéry včetně veřejnosti Zpracován plán hodnocení a aktualizace

Postup SP Formulace vize Ověření (revize) poslání Situační analýza Stanovení kritických faktorů úspěchu Stanovení dlouhodobých cílů Vypracování strategií (Zpracování implementačního plánu)

Struktura SP Analytická část Návrhová část _____________________________________ Situační analýza Vize Strategické oblasti Strategické cíle Opatření Aktivity indikátory

Vize Týniště nad Orlicí je atraktivním, prosperujícím a trvale harmonicky fungujícím „městem v lesích“, které poskytuje dobré podmínky pro život místních obyvatel. Liberec bude významným evropským městem s obnovenou metropolitní funkcí, jehož vliv bude přesahovat hranice mezi státy, městem přátelským a tolerantním, otevřeným i příslušníkům jiných národů a kultur. Bude centrem kultury a vzdělanosti, městem prestižních vysokých a středních škol, které vychovávají všestranně připravené odborníky. Místní univerzita a vysoké školy budou propojeny s vývojovými a výzkumnými pracovišti, která se budou podílet na zavádění nových technologií do místních průmyslových podniků. V návaznosti na progresivní průmyslové obory bude rostoucí počet pracovních míst ve městě nabízet sektor služeb. Město bude nabízet příjemné podmínky pro život, zdravé a bezpečné bydlení a atraktivní nabídku příležitostí pro aktivní trávení volného času. Jedinečná poloha a okolí města bude i díky výborné dopravní dostupnosti a napojení Liberce na evropskou komunikační síť využita pro rozvoj cestovního ruchu a pořádání akcí mezinárodního významu.

Situační analýza SWOT analýza je jednou z metod situační analýzy S - strengths - silné stránky, W - weaknesses - slabé stránky, O - opportunities - nabízející se příležitosti, T - threats - hrozby Silné stránky: V čem jsme dobří? Co se daří? Slabé stránky: V čem jsme slabí? Co se nám nedaří? Příležitosti: co nám nabízí naše okolí? Ohrožení: S jakými potížemi, ohrožujícími nás zvenčí, musíme počítat?

Silné stránky nízká zadluženost města lidské a finanční kapacity a schopnosti realizovat rozvojové projekty podprůměrná míra nezaměstnanosti, dobrá vzdělanostní struktura obyvatelstva velké prostory ZŠ a kvalifikovaný učitelský sbor městská poliklinika – soustředění zdravotní péče široká nabídka volnočasových aktivit, aktivita místních spolků výhodná poloha města na železničním dopravním uzlu velmi dobré dopravní spojení s Hradcem Králové i s okolními městy zajištění zásobování kvalitní pitnou vodou „město v lesích“ (příměstská rekreace), dobrá kvalita životního prostředí vedení tranzitní dopravy převážně mimo centrum města ekologicky cenné území s vysokou legislativní ochranou přírody příznivé podmínky pro zemědělskou činnost

Slabé stránky absence silných středních firem, nevyužívané průmyslové areály a plochy (brownfields), nedostatek pracovních příležitostí, špatně fungující komunikace města s podnikatelskými subjekty nedostatek vhodných rozvojových ploch pro bydlení málo rozvinutá a nedostatecně kvalitní maloobchodní sít (absence supermarketu) nedostatečná nabídka služeb pro občany a malá informovanost o nich, nerozvinutost infrastruktury cestovního ruchu, zastaralý domovní a bytový fond, zastaralý stav nádraží ČD vcetně nádražní haly špatný technický stav silnic II. a III.třídy a vybraných místních komunikací, nevyhovující technické parametry ČOV a kanalizačních stok, chybějící plynofikace v místní části Petrovice, neexistující kontinuální monitoring stavu životního prostředí lokálně nevhodné hospodaření na zemědělské a lesní půdě v údolní nivě

Příležitosti růst soukromých investic (podnikatelských, občanských), rozvoj dnes nevyužitých bývalých průmyslových areálů, intenzivnější spolupráce místní správy s podnikatelskými a neziskovými subjekty realizace projektu z rozpočtu EU zejména v oblasti veřejných služeb podpora činnosti (věcná i finanční) NNO na území města, lepší využití potenciálu cestovního ruchu, přilákání turistu a oživení města, rozšíření státní silnice I/11 na obchvatu města ekologizace lidských činností, snižování energetické náročnosti, nové technologie zvýšení produkce biomasy a jejího využívání provádění účinných opatření pro eliminaci povodní a dalších environmentálních rizik.

Ohrožení zanedbanost města v důsledku nízké výše veřejných a soukromých investic, vysoká migrace obyvatel za prací do jiných měst a okresů, nedostatek kvalifikované pracovní síly postupné stárnutí obyvatelstva, pokles populace, odchod mladých stárnutí obyvatelstva - nedostatečná kapacita sociálních služeb, ohrožení existence mateřského centra, hrozba omezení výuky na ZUŠ, stagnace DDM plně neobsazená kapacita ZŠ, brzy nedostatek míst v MŠ, zhoršování stavu regionální dopravní infrastruktury nedostatečná kapacita parkovacích ploch ve městě nedostatek financí na rekonstrukce a modernizaci městského majetku zesílení negativního ovlivňování kvality životního prostředí téměř každoroční povodňové stavy na řece Orlici znecišťování ovzduší vlivem ekologicky nešetrného vytápění domácností.

Při analýze si všímejme: Vedení obce, účast na věcech veřejných, vztahy Kultura, sport, volný čas, kulturní dědictví, tradice Vzdělání, sociální sužby Příroda a krajina, přírodní zdroje, životní prostředí Ekonomická základna v obci Vybavení, infrastruktura Obec jako součást okolního světa

Kritické faktory úspěchu 3 až 8 oblastí, jimž je třeba se nadále věnovat, protože mají zásadní vliv na budoucnost obce kritické faktory úspěchu vymezíme na základě situační analýzy - zásadních zjištění, která ze situační analýzy vyplývají. Příklad KFÚ : atraktivita obce pro mladé lidi Kvalita a množství pitné vody Počet pracovních míst v obci, podpora podnikání Omezení negativního vlivu povodní

Strategické oblasti - priority 1. Ekonomika a lidské zdroje 2. Občanská vybavenost, bydlení a volný čas 3. Doprava a technická infrastruktura 4. Životní prostředí ve městě a okolí

Strategické cíle - příklad A. Ekonomický rozvoj – podpora malých a středních podniků, podpora zaměstnanosti, podpora znalostní ekonomiky, diverzifikace místní ekonomiky B. Sociální rozvoj a zdraví - lepší zaměstnanost prostřednictvím kvalitnějšího vzdělávání a odborné přípravy, podpora sociálního začlenění a rovných příležitostí pro všechny a to ve všech oblastech života, rozvoj občanské společnosti C. Dostupnost a mobilita – dopravní dostupnost, dopravní plánování, zklidňování dopravy, bezpečnost dopravy, dostupnost technické infrastruktury a inženýrských sítí D. Přitažlivé město – dostupnost služeb a informací, přírodní a fyzické prostředí, architektura, cestovní ruch, kultura E. Životní prostředí – kvalitní životní prostředí, kvalita ovzduší, zdrojů pitné vody, nakládání s odpady, obnovitelné zdroje energie

K čemu jsou dobré dlouhodobé cíle? napomáhají všem, aby si uvědomili svou roli v činnosti organizace poskytují společnou základnu pro rozhodování snižují pravděpodobnost konfliktů během realizace plánu zpřehledňují nejdůležitější úkoly organizace slouží jako jeden z podkladů pro hodnocení činnosti organizace

Dlouhodobé cíle měřitelné reálné náročné, ale dosažitelné srozumitelné hierarchické (vzájemně provázané) kvantitativní (je-li to možné) Příklady? Zvýšit zaměstnanost a zlepšit kvalifikační strukturu obyvatel. Zlepšit vzdělanost obyvatel v souladu s potřebami trhu práce. Zkvalitnit a rozvíjet zázemí pro vzdělávací aktivity ve městě.

Indikátory poskytují ucelenou a základní informaci o oblasti, kterou mají sledovat) politicky významné a adresné (indikátory mají být policy relevant, tedy mají mít přímou vazbu na danou politiku či opatření) analyticky dobře podložené a zdůvodněné snadno měřitelné, stanovitelné, vypočitatelné, a to s dostatečnou přesností a s přijatelnými finančními náklady uspořadatelné do vhodné časové řady srovnatelné podle potřeby (region, stát…)

Implementační/akční plán: cíle (krátkodobé cíle pro oddělení, projekty, služby…) činnosti (plán činností) lidi (personální zajištění aktivit) akce (včetně termínů a zodpovědností) peníze (finanční plán – podle období, podle projektů) pravidla hry - např. komunikační strategie, odměňování Monitoring a hodnocení

Postup zpracování SP Rozhodnutí o zpracování SP (proč?) Rozhodnutí o způsobu pořízení SP, role externistů, konzultantů, dodavatele Postup práce, harmonogram, rozpočet, komunikační strategie personální zajištění, stanovení odpovědností Výběr hlavních aktérů, zapojení veřejnosti Sestavení řídícího týmu, pracovních skupin Realizace procesu SP (obvykle ne méně než 1 rok) Zpracování pracovní verze, připomínkování, zpracování finální verze Schválení SP Hodnocení procesu

Externí pomoc zpracování dílčích externích dokumentů (analýzy, …) evaluace programů, projektů konzultace (věcné, procesní) facilitace procesu SP nebo jeho částí Co je třeba projednat : rozsah pomoci (čeho se smlouva týká) přístup k informacím role a zodpovědnost externisty a klienta co má být výsledkem externí pomoci časový rámec nakládání s informacemi a výsledky (důvěrnost, zveřejnitelnost…) finanční ujednání