Posuzování způsobilosti k zahájení školní docházky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Diagnostika školní zralosti
Advertisements

Zápis do 1. třídy ZŠ Slovanka
Zápis do 1. třídy pro školní rok 2012 – 2013 na ZŠ a MŠ Jižní Pátek Od h – h.
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Zápis do 1. třídy ZŠ Slovanka
MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Speciálně pedagogické centrum při MŠ a ZŠ Kyjov, Za Humny 3304,
Zápis 2014 ZŠ Ostrava-Michálkovice.
Diagnostika SPU.
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Legislativní podmínky vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením
Podpůrný metodický seminář zaměřený na předškolní věk I.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Školní zralost PhDr. Pavel Beňo Tel n
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
Jemná motorika Pohybové schopnosti dítěte a řeč se vzájemně ovlivňují. Pokud je postižen pohybový systém, nebo opožděn motorický vývoj, bývá často opožděn.
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Příčiny SPU.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
PŘÍPRAVNÉ TŘÍDY ZÁKLADNÍCH ŠKOL v Městské části Praha 9
DIAGNOSTIKA VE SPECIÁLNÍ PEDAGOGICE
Logopedická třída MOTÝLCI
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
PLNĚNÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Riziko dyslexie a školního selhávání
Diagnostika a reedukace
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA
Vývojová dysfázie.
Individuální vzdělávací plán
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
ŠKOLNÍ ZRALOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2013.
KLÍČOVÁ AKTIVITA Č. 6 – RANÁ PÉČE Registrační číslo projektu: CZ.1.04/3.2.00/ Tento projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím OP LZZ.
ZÁŠKOLÁCTVÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Mgr. Zdeněk Nosek ředitel školy Podpora zdravého životního stylu ve školách v Kraji Vysočina Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.00/ Podpora zdravého životního.
Motorické schopnosti.
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Metodické materiály a pomůcky
Zápis do 1. třídy pro školní rok 2017 – 2018 na ZŠ a MŠ Jižní
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
7. Diagnostika školní zralosti
ZAHÁJENÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Školní zralost a připravenost
7. Diagnostika školní zralosti
Posuzování způsobilosti k zahájení školní docházky
Informace k povinnému předškolnímu vzdělávání Mgr. et Mgr
Diagnostické metody.
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
Novinky v předškolním vzdělávání
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PŘÍPRAVNÝ KURZ PRO BUDOUCÍ ŽÁKY PRVNÍHO ROČNÍKU
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Posuzování způsobilosti k zahájení školní docházky Školsky významné nedostatky ve struktuře schopností

                                                                                                                                     

Zahájení školní docházky - školský zákon 561/2004 Sb. , par. 36: odst povinná ŠD začíná počátkem školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dosáhne 6 roku věku, pokud mu není povolen odklad

dítě, které dosáhne 6 roku věku v době od počátku školního roku do konce roku kalendářního, může být přijato k plnění povinné ŠD již v tomto školním roce, je-li tělesně a duševně přiměřeně vyspělé a požádá-li o to jeho zákonný zástupce

Není-li dítě po dovršení 6 roku věku tělesně nebo duševně přiměřeně vyspělé a požádá-li o to písemně zákonný zástupce dítěte, odloží ředitel školy začátek povinné ŠD o 1 školní rok, pokud je žádost doložena doporučujícím posouzením příslušného školského poradenského zařízení a odborného lékaře

začátek povinné ŠD lze odložit nejdéle do zahájení školního roku, v němž dítě dovrší 8 rok věku

Úkolem poradenského psychologa je: posoudit způsobilost dítěte k zahájení ŠD zvažovat, jaký vzdělávací program je v rámci ZŠ pro dítě vhodný – v jakém typu základní školy se bude dítě vzdělávat:

Základní školy pro děti: s vadami řeči s vadami sluchu, zraku, či s lehkou mentální retardací s hlubokým mentálním postižením základní škola speciální: pro děti s autismem a kombinovanými vadami

Současné nároky na dítě při nástupu do školy jsou velmi vysoké, a to zejména v následujících oblastech:

rozumové předpoklady celková psychosociální zralost: dostatečná práceschopnost kvalitní úroveň koncentrace pozornosti kooperace s učitelem i spolužáky, aj.

Podnět k dotazu na nástup do školy přichází k poradenskému psychologovi od: rodičů dítěte učitelek v MŠ dětského lékaře

SKLADBA VYŠETŘENÍ K ODKLADU ŠD: Anamnéza Posouzení chování dítěte během vyšetření Úroveň vyjadřování

Vyšetření kognitivních předpokladů percepční úroveň lateralita kresba Další dovednosti a znalosti Závěrečný rozhovor

POSOUZENÍ CHOVÁNÍ DÍTĚTE BĚHEM VYŠETŘENÍ: sledujeme adaptaci na nové prostředí (jakým způsobem dítě navazuje kontakt, zda je schopno odpoutat se od dospělé osoby která jej doprovází…)

sledujeme emoční projevy (pokud se objeví – úzkost, strach, pláč, nedostatečný odstup, vzdor, odmítání…) všímáme si jakým způsobem se dítě staví k plnění zadaných úkolů (úroveň spolupráce, zájem, motivace, zda vyžaduje pomoc, zda je zvídavé…) sledujeme rychlost a kvalitu práce, úroveň koncentrace pozornosti, způsoby řešení úkolů…

formální stránka řeči: správnost výslovnosti či případná vada řeči, SLEDOVÁNÍ ÚROVNĚ VYJADŘOVÁNÍ: formální stránka řeči: správnost výslovnosti či případná vada řeči, schopnost artikulace (opožděný vývoj expresivní, či receptivní složky řeči, zadrhávání, huhňavost, balbuties…)

obsahová stránka řeči: dítě by mělo být schopno krátkého vyprávění, posuzujeme i celkový mluvený projev dítěte – včetně výslovnosti

Využíváme standardizované testy vhodné pro tuto věkovou skupinu: VYŠETŘENÍ KOGNITIVNÍCH PŘEDPOKLADŮ Využíváme standardizované testy vhodné pro tuto věkovou skupinu: Wechslerovy škály (WISC III, PDW) testy Standford-Binet (Terman-Merill) Kaufmanova škála psychického vývoje (u nás k dispozici pouze experimentální verze)

Zraková diferenciace: Edfeldův reverzní test PERCEPČNÍ ÚROVEŇ Zraková diferenciace: Edfeldův reverzní test (úkolem dítěte je rozeznat, zda předložené tvary jsou stejné, či nikoliv)

Sluchová diferenciace, analýza a syntéza: Matějčkovy zkoušky (auditivní rozlišování by mělo být před nástupem do školy plně rozvinuto) předškolák by měl být schopen základů sluchové analýzy a syntézy – umět složit slabiku či jednoduché slovo a poznat počáteční hlásku ve slově důležitou roli sehrává i schopnost rytmizace

LATERALITA Zjištění laterality: využitím zkoušky laterality, která obsahuje 10 (a 2 náhradní) různých zkoušek pro ruku a zkoušky pro oko. Pokud jsme informování, že dítě střídá obě ruce, necháme je nakreslit obrázek pravou i levou rukou, vhodný je i Kern-Jiráskův kresebný test.

Stanovíme typ laterality: souhlasný zkřížený nevyhraněný

KRESBA Vhodné jsou standardizované postupy , obvykle volíme Kern-Jiráskovu metodu: kresba postavy napodobování písma napodobování teček

Kresbu analyzujeme a posuzujeme s ohledem na: grafomotorickou obratnost obratnost jemné motoriky úroveň zrakového vnímání a představivosti posuzujeme její obsahovou bohatost, množství detailů a vývojovou úroveň

DALŠÍ DOVEDNOSTI A ZNALOSTI Jak se dítě orientuje v prostoru (zda pozná základní prostorové pojmy nahoře x dole, vpředu x vzadu, pravá x levá…daleko x blízko, větší x menší) Základy orientace v čase (ráno, večer, event. i dny v týdnu x víkend…) Rozlišování barev

ZÁVĚREČNÝ ROZHOVOR S výsledkem vlastního psychologického vyšetření seznámíme rodiče, sdělíme jim své rozhodnutí a probereme všechna pro a proti. Pokud navrhujeme odklad ŠD nabídneme rodičům současně metody, jejichž prostřednictvím by měli v průběhu roku dítě stimulovat v oblastech, které je třeba rozvíjet.

NÁMĚTY K ROZVOJI PERCEPČNÍCH FUNKCÍ PRO RODIČE Rozvoj grafomotoriky: kreslení jednoduchých linií na velkou plochu, ve stoje, s různými typy náčiní. Postupně uvolňovat celou paži od ramene k zápěstí + vhodné tužky (nejlépe trojhranné). Rozvoj jemné motoriky: lego, stavebnice, skládačky, pomoc s domácími pracemi, navlékání korálků, atpod.

Rozvoj řeči: dítě vést k vyprávění, číst mu knihy a povídat si o nich, podněcovat ho k bohatosti vyjadřování Eventuálně doporučit spolupráci logopeda

Lateralita: u dětí s nevyhraněnou lateralitou ruky využíváme rozcvičovací cvičení, které provádíme oběma rukama. Dítě nenutíme, necháme si je vybrat, kterou rukou bude chtít pracovat U leváků dbáme na dobré držení ruky, aby se neobjevoval tzv. „drápovitý úchop“

Rozvoj sluchové analýzy a syntézy: pomáháme prostřednictvím různých her, vytleskávání, skládáním prvního, nebo posledního písmena, či hádáním, zda je písmenko ve slově obsaženo.

Zraková diferenciace: využíváme různé obrázky v dětských časopisech, kde děti hledají rozdíly, skládáme jednoduché puzzle, obrázkové stavebnice…můžeme cvičit i postřeh, existují i různé ucelené stimulační programy – Metoda dobrého startu (Swirkozsová), které se nabízejí dětem s odkladem ŠD.

ČINITELE PODPORUJÍCÍ ŠKOLNÍ ÚSPĚŠNOST (Plocek, 1986) 1) odpovídající úroveň vyspělosti poznávacích funkcí 2) předpoklady týkající se práceschopnosti 3) osobnostní zralost dítěte

ČINITELÉ BRÁNÍCÍ ÚSPĚŠNÉMU PRŮBĚHU ZAHÁJENÍ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY Ad 1) v oblasti poznávacích funkcí: nižší úroveň obecného rozumového nadání nevyváženost jednotlivých složek nadání průběhové zvláštnosti kognitivních funkcí – psychické tempo, schopnost fexibility – rigidita

Ad 2) v oblasti práceschopnosti: nízká schopnost záměrně-volní, tedy koncentrace pozornosti, snížená úroveň motivace nízká odolnost vůči únavě, nutnost rychlého střídání činností, slabá odolnost vůči rušivým vlivům Ad 3) problémy související se strukturou osobnosti: nezralost emocionální složky, nezralost volní složky, sociální chování dítěte, které nevyhovuje školním požadavkům

Děti s rysy předškolní psychické struktury KATEGORIE DĚTÍ NEJČASTĚJI OHROŽENÝCH V DUŠEVNÍM ZDRAVÍ ZAHÁJENÍM ŠKOLNÍ DOCHÁZKY Děti s rysy předškolní psychické struktury Děti s lehkým vývojovým opožděním Děti s významným vývojovým opožděním Děti s nerovnoměrným rozvojem nadání

Děti s významnými osobnostními zvláštnostmi Děti s disharmonickým vývojem osobnosti Děti s deprivačním syndromem Děti s projevy neuroticismu Děti s výraznou somatickou symptomatologií Děti z rodin procházejících krizí