Institucionální rámec/ Rozdělení kompetencí Úvod do evropských studií 3.11.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Institucionální rámec EU © JUDr. Monika Forejtová, Ph.D.
Advertisements

Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Politický systém. PhDr. Petr Kaniok, Ph.D. „Úvod do institucí EU“ „Předsednictví a Rady…“
Správní právo Pojem správního práva.
Veřejná moc a veřejná správa
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Mezinárodní nevládní organizace, transvládní organizace
VY_32_INOVACE_ 13 Instituce EU I
EU a Česká republika Instituce EU
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF ÚVOD DO PROBLEMATIKY Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Vývoj evropské spolupráce a integrace
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VY_32_INOVACE_ Politiky unie oblasti činnosti unie dělení podle resortu, kterých se týkají (doprava…), nebo podle toho, jak v nich rozhoduje Rada.
Pět evropských klišé české diplomacie 1. Členství v EU je naším národním zájmem ( ? ) 2. Členství v EU je základem naší ekonomické prosperity ( ?) 3.Pro.
Nelíbí se mi porušování lidských práv v různých zemích světa… Seminář v Evropském domě Tomáš Weiss, Institut pro evropskou politiku EUROPEUM a FSV UK Společná.
VY_32_INOVACE_29-06 DUM 6 PRÁVO EU.
Jsme v EU, buďme v obraze. Výhody a nevýhody členství v EU Jarolím Antal.
Instituce EU Evropská rada Rada Evropské unie Evropská komise
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE Je nás sedm společných institucí EU. Máme také poradní orgány a další evropské instituce jako sousedy a spolupracovníky.
Bojím se organizovaného zločinu… Seminář v Evropském domě Doc., PhDr., Judr. Ivo Šlosarčík LL.M., PhD. Policejní a soudní spolupráce v post-lisabonské.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Vývoj regulace a dohledu nad finančním trhem Shrnutí poznatků Ing.
Evropská strategie zaměstnanosti a víceúrovňové vládnutí – sen nebo skutečnost? Milena Jabůrková, Ondřej Mátl a Gabriela Nováková Zpráva zpracována pro.
Hospodářská politika.
Mezinárodní ekonomické právo 1.
Financování politických stran a regulace politických kampaní Prorůstání ekonomiky a politiky Vladimíra Dvořáková CESTA Praha, , hotel Jalta.
Běžné chyby při řízení procesů PPP Maarten Groothuis.
Daňová teorie a politika
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
Jsme v EU, buďme v obraze. EU jako politický organismus Eva Pluskalová.
Členění a organizace veřejné správy
Právo v Evropě Pavel Šuranský. Jsme občany ČR a zároveň i EU Plynou nám z toho nějaké výhody? Vyplývají z toho pro nás nějaké povinnosti nebo negativní.
Výukový program:Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Tato prezentace byla vytvořena
1  Růst možností a potenciálu rozsáhlé škály místních aktérů: politické strany, NO, jednotlivci, odbory, MSP, média …  Oblasti výkonu správy: veřejné.
Evropské správní právo
Cíle sociální politiky „Základní“ cíle (sociální), obecně: Dimenze ochrany před riziky: –Ochrana před chudobou –Ochrana navyklého životního standardu –Přesun.
Odpovědnost Accountability Problémy demokratického vládnutí.
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Návrh Evropské charty regionální samosprávy
Instituce, nositelé a nástroje hospodářské politiky
Robert Zbíral Úvod do evropských studií
Institucionální rámec/ Rozdělení kompetencí Úvod do evropských studií
Vytváření a prosazování českých zájmů v Evropské unii Členství ČR v EU, 18. ledna 2011.
Rozdělení pravomocí mezi EU a členské státy
EVROPSKÁ UNIE.
Fáze ekonomické integrace
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
Stát Tříprvková teorie –G. Jelinnek Území Obyvatelstvo
Instituce Evropské unie
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Evropská unie/Evropské společenství: Terminologie a struktura Úvod do evropských studií
Hlavní orgány v EU Monika Matysová.
Orgány a instituce působící v oblasti sociální politiky a jejich kompetence. JUDr. Jana Komendová, Ph.D.
Evropská unie EU. Historie Zakladetel Robert Schuman, francouzský ministr zahraničí předložil návrh o sjednocení Evropy. Zakladetel Robert Schuman,
Současné prostředí v České republice pro víceúrovňové vládnutí RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo vnitra.
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
Nástin přednášek – studijní pomůcky. Pojem správy  vedení, řízení, (ekonomická) péče o něco  záměrná činnost, sledující dosažení určitého cíle (účelu)
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Institut ochránce práv dětí
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Společná zahraniční a bezpečnostní politika
Rozdělení pravomocí mezi EU a členské státy
Vnitrostátní, mezinárodní a evropský rozměr práva
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
ČR a EU, judikatura ÚS, Ústava ČR, pojem „ultra vires“
Úvod, základní principy a cíle
Fáze ekonomické integrace
Teorie fiskálního federalismu
Transkript prezentace:

Institucionální rámec/ Rozdělení kompetencí Úvod do evropských studií 3.11.

Institucionální rámec InstituceKdo zasedáCharakterParadigmaČí zájmy hájí? Evropská rada hlavy států a vlád (27), předseda Komise nestálý (4* ročně)- BruselMezivládní ++ Členských států Evropský parlament poslanci (785)permanentní- Štrasburk, Brusel, Lucemburk Nadnárod ní ++ Občanů EU Rada EUministři členských států (27) nestálý (asi 60 zasedání ročně), Brusel Mezivládní + Členských států Komisekomisaři (27)permanentní, BruselNadnárod ní + Celé EU Evropský soudní dvůr soudci (27)permanentní, LucemburkNadnárod ní ++ Celé EU

„Brusel“ shora

Politický systém EU

Instituce základy od roku 1957 málo změn princip institucionální rovnováhy –není dělba moci –vzájemná závislost formální pravidla mají jen rámcový význam co kdo dělá? –Komise –Parlament –Rada –Evropská rada –Soudní dvůr

Dělba pravomocí- základy moc: schopnost subjektu prosazovat své zájmy (určovat politiku) pravomoc: důvody a omezení k výkonu moci jde vlastně o normativní otázku –je zde ale i reálný charakter situace –důležitost mocenských vztahů horizontální vs vertikální rozdělení v EU jedna z nejdůležitějších otázek –integrace je o přesunu pravomocí na evr. úroveň –zcela determinuje podobu integrace i roli jednotlivých aktérů

Koncept (kon)federalismu propojeno s finalitou integrace –stále bližší Unie –postupně opouštěno, ale bráno jako standard federalismus –jasně rozdělení kompetencí, ústava, většinové rozhodování –regulativní i (re)distributivní funkce konfederační vlna –v čele exekutivy, proto tak nejde –jen regulativní funkce (negativní integrace, trh bránící federalismus) –flexibilní integrace (polycentrismus) problémy –fed.: ústavní řešení, ale ne co a proč –konfed.: není jasně dělení, vše může vyvolávat rozdíly

Ekonomické teorie federalismu pravomoci by se měly vykonávat na co nejnižší úrovni –decentralizace lépe reaguje na (heterogenní) zájmy občanů –při mobilitě možnost vybrat si z různých systémů –konkurence mezi jednotkami (rovnováha daní a služeb) avšak protiváha –v některých věcech je malost na škodu –koordinace příliš drahá –role externalit, využití úspor z rozsahu

Ekonomické teorie federalismu význam vzájemné soutěže –bojuje se o poplatníky (služby za cenu- daně) –laboratorní federalismus experimenty a inovace –může ale vést k „závodu ke dnu“ –jak mají voliči srovnávat výkonnost? stejný mechanismus? co když politici nejsou odpovědní? zůstává stále hodně teoretické obyčejně stejně vede k vzájemnému propojení pravomocí

Historie integrace- prohlubování

Subsidiarita a úst. vymezení pravomocí nutno zabránit přesunům autority zakotvení v primárním právu –možnost úplného katalogu –obecné dělení, přitom zpřesnění experimenty a inovace subsidiarita –otázka formulace –především ale vynucení soudy nefungují zcela dobře účast pol. orgánů nižších stupňů –možnost politické provázanosti? (strany)

Normativita vs empirie dosavadní úvahy obecné jak vysvětlit přenos pravomocí na EU? vychází z již diskutovaných integračních teorií

(Neo)funkcionalismus funkcionalismus –funkčně vymezené mezinárodní agentury –administrativní a technické věci neofunkcionalismus –regionální zaměření –státy očekávají ekonomické výhody- spillover –možný i spillback, ale role nestátních aktérů (postupné nabývání) –transakcionalismus výměna a požadavky na sjednocení ne ale přesná odpověď na otázku, která politika se má přesouvat

Mezivládní teorie klíčový prvek suverenity rozdíly mezi vysokou a nízkou politikou liberálně mezivládní přístup –hlavním cílem zajištění závazků –vždy přesné vymezení –zajištění kontroly ze strany států neoinstitucionální přístupy –neúplné kontrakty, delegace atd. –role Soudního dvora –koncept zapouzdření

Víceúrovňové vládnutí jasné rozdělení nereálné- smíšený pohled není to nulová hra –spíše jak reagovat na problémy skrz všechny stupně vzájemná závislost, ne boj o zdroje –stálé pokračující vyjednávání –není to o interakci teritoriálně vymezených subjektů –nadnárodní subjekty jako podnikatelé, ne držitelé kompetencí rozdělení pravomocí nemusí určovat výsledky politiky dynamika je naznačena, ale už ne moc vysvětlena

Víceúrovňové vládnutí jasné rozdělení nereálné- smíšený pohled není to nulová hra –spíše jak reagovat na problémy skrz všechny stupně vzájemná závislost, ne boj o zdroje –stálé pokračující vyjednávání –není to o interakci teritoriálně vymezených subjektů –nadnárodní subjekty jako podnikatelé, ne držitelé kompetencí rozdělení pravomocí nemusí určovat výsledky politiky dynamika je naznačena, ale už ne moc vysvětlena

Pravomoci v praxi