Klíčová aktivita:32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: Výstup číslo:04 12 Autor:Petr Lukáš Vzdělávací oblast:Fyzika Výuková hodina:Rázy a rezonance Ročník: Časová dotace:8. 1 h Anotace: – žák získá informace o skládání kmitů – žák pochopí, kdy vznikají rázy a jak jich lze využít – žák porozumí, kdy je rezonance užitečná a kdy škodí Datum: Autor:
METODICKÝ PŘEHLED Klíčové kompetence:– k učení – čtení s porozuměním, srovnávání informací, schémata Očekávané výstupy:– žák pochopí, jak vznikají rázy – žák vysvětlí, kdy je rezonance užitečná a kdy ne Výukové strategie:– komentovaná prezentace – samostudium, vzájemná konzultace Metodický postup:– prezentace s komentářem – samostudium – diskuze – domácí studium Pomůcky:– počítač s prezentačním software Zdroje:V prezentaci jsou použity pouze vlastní zdroje.
Pokud skládáme dvě blízké frekvence, uslyšíme rázy – projevují se opakovaným zesílením a zeslabením výsledného zvuku. Vše je zřetelné graficky: Frekvence f 1 RÁZFrekvence f 2 Využití: ladění hudebních nástrojů Skládání kmitů, rázy
Rezonance Umíte se rozhoupat na houpačce? Stačí ve vhodnou chvíli dodat malé množství energie a už to letí, je tu rezonance. Běda, když však zabereme v nesprávný okamžik, houpačka se zbrzdí nebo dokonce zastaví. V akustice lze zjednodušeně říct, že pokud zvuku nastavíme vhodné parametry prostoru, ve kterém se šíří, dojde k rezonanci a zvuk se zesílí. Někdy může být rezonance užitečná (hudební nástroje, trubice, rezonanční skříně, reproduktory), jindy může být nepříjemná (drnčení skel v oknech nebo skleniček) nebo dokonce nebezpečná (destrukce staveb, vibrace hřídelí velkých soustrojí).
Úkol č. 16: Vyzkoušej si následující pokus – sestav si model jednoduchého monochordu podle obrázku a vysvětli, proč je slyšet brnkání na gumičku do vlasů. Úkol č. 17: Proč vojáci na lávce přes řeku nesmí pochodovat? Rezonance