Klíčová aktivita:32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: Výstup číslo:04 02 Autor:Petr Lukáš Vzdělávací oblast:Fyzika Výuková hodina:Podstata zvuku Ročník: Časová dotace:8. 1 h Anotace: – žák na základě animací pochopí podstatu zvuku – žák zjistí rozdíl hluky a tóny – žák pozná různé zdroje zvuku Datum: Autor:
METODICKÝ PŘEHLED Klíčové kompetence:– k učení – čtení s porozuměním, srovnávání informací, schémata Očekávané výstupy:– žák na základě animací vysvětlí podstatu zvuku – žák rozdělí zvuky na hluky a tóny, uvede zdroje Výukové strategie:– komentovaná prezentace – samostudium, vzájemná konzultace Metodický postup:– prezentace s komentářem – samostudium – diskuze – domácí studium Pomůcky:– počítač s prezentačním software Zdroje:– v práci jsou použity pouze vlastní materiály
Zvuk – podstata Zvuk je podélné mechanické vlnění molekul nosného prostředí, například vzduchu. Zvuk zkoumá věda zvaná akustika. Rozdělení zvuků: …. tóny – vznikají pravidelným kmitáním částic, mají svoje měřitelné charakteristiky …. hluky – vznikají nepravidelným kmitáním částic, určení jednoznačných charakteristik bývá obtížné
Zvuk – podstata Tón – zvuk houslí – zpěv – referenční tón... Hluk – kašel – rána kladivem – průlet letadla... Zdroje zvuku: – hlasivky, hudební nástroje, motor, okružní pila... Zvuky (tóny i hluky) se využívají v hudbě, ale také v dopravě (sonar), lékařství (ultrazvuk) či v průmyslu (výstupní kontrola).
Kmity a vlnění Úkol č. 3: Vymysli alespoň 10 různých zvuků, rozděl je na tóny a hluky a uveď k nim jejich zdroje.