Etické kodexy Rady Evropy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Odpovědnost při hospodaření s majetkem státu
Advertisements

Místo na název prezentace PRAHA | BRATISLAVA | BUDAPEŠŤ | OSTRAVA Nová úprava statutárních orgánů obchodních společností Doc. JUDr.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Pracovní a trestní právo Datum vytvoření27.
Vedení správního řízení
POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY
AU UK - školení zaměstnanců z BOZP
Jak si počínat při soudním jednání
Úspěšné podání nabídky a obrana při vyloučení zadavatelem
Ochrana práv ve veřejné správě
Ochrana práv ve veřejné správě
Právo Mgr. Blanka Chocová 2010/11.
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
Kontrola veřejné správy
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Členění a organizace veřejné správy
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Pracovní právo ES a změny v pracovně právních předpisech v ČR.
VY_32_INOVACE_ 09 - Moc soudní. Soudní moc vykonávají jménem republiky nezávislé soudy Ústava zdůrazňuje nezávislost a nestrannost soudců VY_32_INOVACE_.
Sankce a ochranná opatření v přestupkovém právu
Právo na informace Tereza Danielisová,
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV - činnost a působnost - podnět Veřejnému ochránci práv - náležitosti - možnosti řešení.
Vykonavatelé vlastnického práva státu
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
Správní dozor Kontrolní činnosti spojené s veřejnou správou:
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Krajský úřad Zlínského kraje Odbor právní a Krajský živnostenský.
Informační bezpečnost jako rámec ochrany osobních údajů v orgánech veřejné správy Hradec Králové
Etika ve veřejné službě Profesní etika a její význam, etické kodexy pracovníků veřejné správy. Protikorupční opatření ve veřejné správě.
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
Evropský standard správního uvážení. Pojem správního uvážení dvojí pojetí správního uvážení 1. užší pojetí: případy, kdy právní úprava výslovně dává veřejné.
Organizace veřejné správy
Dobrá finanční správa P. Mrkývka. Prameny Jackiewicz, A. I.: Prawo do dobrej administracji jako standard europejski. Adam Marszałek. Toruń 2008 Bogucka,
Správní řád -vybrané instituty
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU
Rovné zacházení a zákaz diskriminace v zaměstnání a povolání BEV802K přednáška č JUDr. Jana Komendová, Ph.D.
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES Sociální ochrana zaměstnanců Přednáška č. 6.
Pracovněprávní vztahy v organizaci Pracovní vztahy, prvky pracovních vztahů, přijímání do pracovního poměru Změny pracovního poměru.
PROVÁDĚNÉ KONTROLY PLNĚNÍ PODMÍNEK ROZHODNUTÍ Úřad vlády České republiky Odbor právní a kontrolní.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 1 Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra Principy dobré správní praxe v činnosti.
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
Právo na informace a ochrana osobních údajů ve veřejné správě- Vybrané otázky správního práva a veřejné správy III Jaro 2015 doc.JUDr. Soňa Skulová, Ph.D.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_19.
Trendy v řešení bezpečnosti informací (aspekty personalistiky) F.S.C. BEZPEČNOSTNÍ PORADENSTVÍ a.s. Tomáš Kubínek
Veřejná služba Přednáška M. Horáková. Veřejná služba –rozsah tématu Obecná charakteristika Česká právní úprava Právní poměry úředníků územních samosprávných.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR JUDr. Jana Nedvědická Odbor práva veřejných zakázek a koncesí MMR ČR Zákon o veřejných zakázkách – možnosti společensky.
Právní rámec pro oceňování a zdanění nemovitostí Jane H. Malme.
Kamerové systémy metodika Plzeňský kraj 7. března 2013 ÚOOÚ.
Pařížská úmluva na ochranu průmyslového vlastnictví z r článek 10bis (2): Nekalou soutěží je každá soutěžní činnost, která odporuje poctivým zvyklostem.
Firemní data mimo firmu: z pohledu zákoníku práce JUDr. Josef Donát, LLM, ROWAN LEGAL ISSS 2014, Hradec Králové.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Pracovní právo pro veřejné správu Prameny práva Vznik pracovního poměru.
Odpovědnost za disciplinární správní delikty. Pojem disciplinárního správního deliktu disciplinární (kázeňský delikt)=porušení disciplíny kázně disciplinární.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Ing. Lenka Bombera Piskačová
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost
Nová služba – nová kultura?
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti
Sociální politika EU Dávky v nemoci.
Etický kodex zaměstnance veřejné správy
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Etické kodexy v Evropské unii
Právo na dobrou správu.
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
GDPR a budoucí redakční praxe
Veřejný ochránce práv.
Transkript prezentace:

Etické kodexy Rady Evropy

Úvodem etické kodexy RE navazují na souborný dokument nazvaný Principy správního práva týkající se vztahů mezi úřady a soukromými osobami z roku 1996 nezávazná doporučení adresovaná členským státům RE konečným destinatářem jsou národní správní úředníci 2 klíčové dokumenty Doporučení (2000) 6 o postavení veřejných úředníků Doporučení (2000) 10 Výboru ministrů o pravidlech chování veřejných úředníků + Modelový etický kodex chování úředníka

Doporučení o postavení veřejných úředníků vztahuje se na veřejné úředníky, které zaměstnává stát a jejichž platy jsou financovány ze státního rozpočtu nevztahuje se na výkon volených funkcí zásada rovného přístupu k místům ve veřejném sektoru cíl – aby zvítězil nejlepší kandidát výběr uchazečů podle zásad věcné, spravedlivé a otevřené soutěže a bez jakékoliv diskriminace, výjimky musejí být náležitě odůvodněny jasně stanovená pravidla otevřenost a transparentnost právní ochrana uchazečů ochranu citlivých údajů možnost opravných prostředků proti rozhodnutí o výběru uchazeče.

Doporučení o postavení veřejných úředníků - pokračování překládání veřejných úředníků bez souhlasu možné pouze ve veřejném zájmu a v zájmu dobré veřejné správy nesmí mít povahu sankce úředník má právo požádat o přezkum povyšování se má řídit věcnými kritérii možnost omezení výkonu občanských a politických práv úředníků v nezbytném rozsahu zákaz diskriminace členské státy odpovídají za sociální zabezpečení veřejných úředníků

Doporučení o postavení veřejných úředníků - pokračování odměňováním veřejných úředníků prostředek k zajištění organizačních cílů odměny mají odpovídat funkci a povinnostem a mají být dostatečné povinnosti veřejných úředníků dodržování právních předpisů oddanost demokratickým institucím uvážení, neutralita a nestrannost respektování služební hierarchie zdvořilost ve vztahu k veřejnosti odpovědnost.

Doporučení o postavení veřejných úředníků - pokračování možnost omezení dalších zaměstnání a jiných činností – zabránit střetu zájmů disciplinární odpovědnost veřejných úředníků pro porušení povinnosti může být zahájeno disciplinární řízení úředník může být zastoupen právo na opravné prostředky školení veřejných úředníků právní ochrana veřejných úředníků ve vztahu k zaměstnavateli - právo domáhat se ochrany svých práv u soudu nebo jiné nezávislé instituce ve vztahu ke třetím osobám - ochrana v případech, kdy se úředník pro zákonné plnění povinností stane obětí nezákonných činů nebo nepodložených nároků

Modelový etický kodex chování úředníka 3 základní cíle definovat standardy chování veřejných úředníků, napomáhat jim s jejich dodržováním a informovat veřejnost o tom, jaké jednání veřejných úředníků je oprávněna očekávat veřejní úředníci se=všichni zaměstnanci veřejných úřadů členské státy mohou ustanovení kodexu vztáhnout též na zaměstnance soukromého sektoru, pokud vykonávají veřejnou službu kodex se nevztahuje na výkon volených funkcí, členy vlády a soudce

Modelový etický kodex chování úředníka - pokračování základní povinnosti veřejných úředníků dodržování právních předpisů, zákonných pokynů nadřízených a etických pravidel neutralita loajalita čestnost, nestrannost, využívání všech svých schopností zdvořilosti nestrannost, zohledňování výhradně relevantní faktory, nikoho svévolně nepoškozovat důvěra veřejnosti služební tajemství vyhýbat se jakémukoliv střetu zájmů a nevyužít svého úřadu k získání neoprávněné výhody.

Modelový etický kodex chování úředníka - pokračování oznamovací povinnosti veřejný úředník musí oznámit když se po něm chce, aby jednal nezákonně, nevhodně nebo neeticky porušení kodexu jiným úředníkem veškerá podezření z nezákonné či trestné činnosti, jakož i veškeré důkazy pokud odezva na jeho oznámení není dostačující, může záležitost písemně předložit vedoucímu příslušného správního úřadu nikomu nesmí být na újmu, že splnil oznamovací povinnost.

Modelový etický kodex chování úředníka - pokračování střet zájmů případy, kdy má veřejný úředník soukromý zájem, který ovlivňuje nebo může ovlivnit jeho nestrannost a objektivitu, zahrnuje i výhodu, kterou by získali členové jeho rodiny, jiní blízcí příbuzní, přátelé anebo osoby či organizace, se kterými udržuje obchodní či politické styky základních povinností veřejných úředníků rozpoznávat různá nebezpečí střetu zájmů, snažit se těmto střetům vyhnout, oznamovat nadřízeným každý střet zájmů, jakmile se o něm dozví, podrobit se každému konečnému rozhodnutí, jež má nastalý střet zájmů vyřešit, a kdykoliv na požádání učinit prohlášení o střetu zájmů. pravidelná prohlášení o střetu zájmů se mají požadovat od veřejných úředníků zastávajících funkce, u kterých je střet zájmů pravděpodobný

Modelový etický kodex chování úředníka - pokračování další aktivity veřejných úředníků základní pravidlo – zákaz aktivit neslučitelných s řádným plněním jejich povinností při pochybnostech povinnost poradit se s nadřízeným vnitrostátní právo může požadovat souhlas zaměstnavatele pro výkon určitých aktivit politické aktivity veřejných úředníků mohou podléhat omezením, aby nebyla ohrožena důvěra veřejnosti a zaměstnavatele

Modelový etický kodex chování úředníka - pokračování úplatky základní pravidlo - nepřijmout jakýkoliv dar, pozornost nebo jinou výhodu, pro sebe nebo pro členy své rodiny, jiné blízké příbuzné, přátele či osoby a organizace, se kterými udržuje obchodní či politické styky, pokud to mohlo ohrozit jeho nestrannost při výkonu funkce v pochybnostech povinnost poradit se s nadřízeným povinnosti při nabídnutí úplatku nabídku odmítnout, identifikovat toho, kdo nabídku učinil, neudržovat s tím, kdo nabídku učinil, nadále kontakty pokud dar nelze vrátit, uchovat jej a nemanipulovat s ním, o všem pořídit písemný záznam, vše oznámit nadřízeným a pokračovat v normálním plnění služebních povinností

Modelový etický kodex chování úředníka - pokračování zákaz zneužití úředního postavení nakládání s úředními informacemi povinnost zachovávat bezpečnost a důvěrnost nezadržovat informace určené k poskytnutí neposkytovat vědomě nepravdivé či zkreslené informace povinnosti řídících pracovníků – odpovídají za podřízené odchod úředníků z veřejné správy zákaz zneužití úředního postavení pro získání možnosti pracovat mimo veřejnou správu nepřipustit konflikt zájmů nadřízenému oznamovat každou nabídku zaměstnání, jež by takový konflikt založit mohla po určitou dobu zákaz jednání pro určitou osobu zákaz zneužití důvěrných informací