PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE seberegulační vlastnosti osobnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SEBEPOZNÁNÍ JÁ Mgr. Michal Oblouk.
Advertisements

Vůle, motivace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov09 Autor Mgr.
P OSTOJE Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Pozitivní hodnocení sebe
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_13.
PSYCHICKÉ JEVY.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE OSOBNÍ VÝZNAMNOST HODNOT Mgr. Magdaléna Nevařilová PÉČE O NEMOCNÉ
PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE Hodnoty
Osobnost Občanská výchova.
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Seberegulační vlastnosti osobnosti
PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE metody sebepoznání
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Psychologie a komunikace Základní pojmy v psychologii
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
obecně, prožívání a chování
Anotace: Seznámit žáky se základními pojmy z psychologie Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_OSVZ_ON.
PHP Souhrnné cvičení Mgr. Josef Nožička IKT PHP
Procentový počet Prezentace_12
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY ZDRAVÍ A JEHO DETERMINANTY 01
Sebeuvědomění a sebekontrola
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Prace : Alish Sarsenali Kontrol: Ingrid Matošková Praha 2014 Predmet : Psyhologia.
OPTICKÉ JEVY 0PTIKA 01. Úvod Mgr. Marie Šiková
Kalkulace zboží Prezentace_16 Mgr. Silva Vaňková OPČ_Kalkulace zboží
GEOMETRICKÁ OPTIKA 07. Zobrazení dutým kulovým zrcadlem OPTICKÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE Cíle a zájmy
PRVNÍ POMOC TRANSPORT ZRANĚNÝCH 09
PRVNÍ POMOC POLOHOVÁNÍ ZRANĚNÝCH 11
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
ACCESS ÚVOD DO PROGRAMU - 02 Ing. Jana Horáková IKT MS Office
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20
GEOMETRICKÁ OPTIKA 10. Zobrazení tenkou spojkou Mgr. Marie Šiková OPTICKÉ JEVY
Tělesné sebepojetí.
PÉČE O NEMOCNÉ OŠETŘOVATELSTVÍ V INTERNÍCH OBORECH 04
Vůle.
Ing. Bohuslava Vitekerová
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 14. Model podélného stojatého vlnění KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
IKT MS Office Access Sestavy Ing. Jana Horáková
PRVNÍ POMOC neodkladná resuscitace – DÍTĚ 19
PRVNÍ POMOC neodkladná resuscitace – DOSPĚLÝ 17
Základy psychologie – úvod
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_09.
Seberegulační vlastnosti osobnosti
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_50_Občanská výchova_Morálka.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Číslo v digitálním archivu školy VY_52_INOVACE_VZ_01 Sada DUMVýchova ke zdraví PředmětVýchova ke zdraví Název materiáluZdraví a jeho podmínky Anotace Žák.
Občanská výchova – 7. ročník, Člověk a jeho osobnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
SEBEPOZNÁNÍ JÁ Mgr. Michal Oblouk.
Rozhodování jako manažerská funkce
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
MOTIVACE.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Nevědomí.
Transkript prezentace:

PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE seberegulační vlastnosti osobnosti PÉČE O NEMOCNÉ PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE seberegulační vlastnosti osobnosti Mgr. Magdaléna Nevařilová www.zlinskedumy.cz

Anotace Materiál seznamuje žáky se seberegulačními vlastnostmi osobnosti. Musí být doplněn výkladem. Autor Mgr. Magdaléna Nevařilová (Autor) Jazyk Čeština Očekávaný výstup 53-41-M/01 Zdravotnický asistent Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova Sebeuvědomování, sebepoznání, sebepojetí, svědomí, vůle Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Kombinované Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání odborné vzdělávání Typická věková skupina 16 - 19 let Vazby na ostatní materiály Další materiály z celku „ Psychologie a komunikace“

Seberegulační vlastnosti Určují, nakolik osobnost dokáže řídit a kontrolovat své prožívání a jednání Projevuje se postoj člověka k sobě samému Sebeuvědomování Sebepoznání Sebepojetí Svědomí Vůle, volní vlastnosti

Sebeuvědomování Psychologie „JÁ“, „ego“ Začíná u dítěte mez 2.-3. rokem (období vzdoru) Sebeuvědomění je prvním předpokladem seberegulace V psychologii se rozlišují dva aspekty „Já“ Já jako subjekt duševní činnosti, poznávající Já (self-as-knower, „I-self“) Já jako objekt duševní činnosti, poznaný obraz Já (self-as-known, „Me-self“)

Reprezentace „JÁ“ Je popisováno několik typů (reprezentací) „Já“ Reálné já - člověk, jaký skutečně je Možné já – osobní představy o tom, čím by se člověk mohl stát, čím by se rád stal a čeho se obává, že by se tím mohl stát Ideální já – ideální představa sebe sama, může být : vysněné – daleko od reality, závazné – blíže realitě Požadované já – osobní představa o tom, jaký by člověk měl být podle požadavků okolí Nežádoucí já – představy sebe, jichž se člověk obává a jejichž možnému uskutečnění se vyhýbá

Sebepoznání Uvědomování si zvláštností v průběhu vlastního prožívání a chování Utváří se především v činnostech a ve styku s lidmi Informace o sobě získáváme Zpětnou vazbou od okolí Na základě vlastního úsudku Sebepoznání a rozhodnutí na sobě pracovat → sebevýchova

Sebepojetí Pojetí, vidění, chápání, mentální reprezentace sama sebe Bezprostřední vztah člověka k sobě samému Souhrn představ a hodnotících soudů, které člověk o sobě chová

Složky sebepojetí Kognitivní, poznávací – obsah a struktura sebepojetí, suma všech znalostí o sobě samém Emoční – vztah k sobě samému, je vyjádřen v pojmech jako sebeúcta, sebevědomí, sebehodnocení, sebedůvěra, apod. Konativní (motivační) – představa sebe sama se v průběhu vývoje stává hlavním faktorem psychické regulace chování

Seberegulace (sebeřízení) Důležitým mechanismem řízení našeho chování je to, jak dokážeme své chování přizpůsobit dané situaci Tato schopnost se v psychologii nazývá sebemonitorování (self-monitoring ) – pozornost, jakou lidé věnují sledování svého chování Lidé s vysokou mírou sebemonitorování jsou velmi citliví k situačním podnětům, přizpůsobují jim své chování Lidé s nízkou mírou sebemonitorování přikládají menší pozornost sociálním informacím a jednají ve větší shodě se svými vnitřními prožitky a postoji

Ukázky z dotazníku sebemonitorování A) Mé chování obvykle vyplývá z mých skutečných pocitů. B) Ve společnosti se obvykle nesnažím dělat a říkat věci, jimiž bych se druhým zalíbil. C) Nevím-li v nějaké situaci, jak bych se zachoval, dělám to, co dělají druzí. D) Když jsem v kině na komedii, směji se víc, než když se doma sám dívám na televizi. E) Někdy dávám najevo hlubší city než skutečně cítím.

Odpovědi na dotazník A) ne B) ne C) ano D) ano E) ano Pokud jste odpověděli následujícím způsobem, máte vysokou míru sebemonitorace: A) ne B) ne C) ano D) ano E) ano

Svědomí Složka osobnosti, která hodnotí a řídí lidské jednání z morálního hlediska Vyvíjí se od raného dětství převzetím norem a požadavků společnosti Morální vývoj dítěte je ovlivněn tím, jaké morální hodnoty mají jeho vychovatelé Dítě se s dospělým, ke kterému má blízký vztah, ztotožní Důležitá je role „osobních standardů“ – norem či aspirací, které jsou hlavními měřítky sebehodnocení a pohnutkami chování

Vůle Soubor volních procesů a volních vlastností Zajišťují dosahování cílů a řízení činností, které k nim směřují Impulzivní jednání Volní jednání

Volní vlastnosti Cílevědomost – své jednání jasně podřizuji hlavnímu cíli Zásadovost – držím se zásad jasně vyplývajících z mého mravního přesvědčení Vytrvalost – neustupuji při dosahování cílů navzdory neúspěchům a překážkám, velká vytrvalost- houževnatost, odlišit od tvrdohlavosti!

Volní vlastnosti Rozhodnost – po zralé úvaze, rázně, včas a bez váhání se rozhodnout pro správné řešení, pozor na impulzivnost, unáhlenost Sebeovládání – zadržení nežádoucích projevů (např. tělesné – bolest, psychické – strach) Samostatnost – nejedná podle vzoru, „šablony“, samostatně hledá nová řešení Iniciativnost – nejednám na příkaz druhých, ale hledám si vlastní cíle

Vědomí vlastní účinnosti (self – efficacy) Vyjadřuje celkové osobní přesvědčení o vlastní schopnosti vyrovnávat se s životními těžkostmi a výzvami Je založeno na Osobní zkušenosti, zvláště „zážitku mistrovství“ Může být posilováno druhými osobami (sociální persuaze) Může být upevňováno pomocí zástupné zkušenosti (Když to svedou jiní, proč bych to nesvedl já)

Lidé s vysokým přesvědčením o vlastní účinnosti Stanovují si náročnější cíle Jsou pružnější při jejich dosahování Při obtížích nepolevují v úsilí Mají pocit kontroly nad situací Nezažívají tolik negativních pocitů

Zdroje - literatura ŘÍČAN, Pavel. Psychologie: Příručka pro studenty. Praha: Portál,s.r.o., 2005. ISBN 80-7178-923-2. NAKONEČNÝ, Milan. Základy psychologie. Praha: Academia, 1998. ISBN 80-200-1290-7. BLATNÝ, Marek a Alena PLHÁKOVÁ. Temperament, inteligence, sebepojetí. Brno: Psychologický ústav Akademie věd ČR, 2003. ISBN 80-86620-05-0. CAKIRPALOGLU, Panajotis. Úvod do psychologie osobnosti. Praha: Grada Publishing, a.s., 2012. ISBN 978-80-247-4033-1. ČAČKA, Otto. Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika. Brno: Doplněk, 1997. ISBN 80-85765-70-5. SMÉKAL, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti. Brno: Barrister a Principal, 2002. ISBN 80-86598-65-9.