Optimální zdravotní péče „HEALTH POLICY “ Jan Hůlek Kardia s.r.o.
Zdravotní péče o zaměstnance 1.Ochrana zdraví Úrazové jevy Poškození zdraví 2.Podpora zdraví Zdravotní benefity Benefit je způsob odměny kterým zaměstnance můžeme směrovat Vytvoření podnikové kultury podporující zdraví
Kardia - fakta V péči zaměstnanců našich klientů 320 klientů Pravidelná šetření na pobočkách po celé ČR 420 lékařů v Síti smluvních lékařů Kardia 11 ordinací - 4 „vlastní“, 7 „on-site“ 78 zaměstnanců - 80% odborní pracovníci Pokrytí po celé ČR, SR
Kardia s.r.o. Významný poskytovatel pracovně-lékařské péče po celé ČR, SR První zdravotnické zařízení oceněné titulem „Partner Společnosti pracovního lékařství“ Společnost se zkušeností s řízením projektů –partner pro společný podnik na Slovensku
Role zaměstnavatele při péči o zdraví zaměstnanců 1.Legislativní imperativ „nepoškodit zdraví a zlepšovat pracovní prostředí “ 2.Prostředník úhrady zdravotní daně 3.„Dotčený“ při PN 4.Možný „vektor“ směřující zaměstnance Baťovy závody
Zdravotní pojištění Historické formy úhrady za poskytnutou péči –Průmyslová revoluce Závislost na platu dávky v nemoci Postupně úhrada i za poskytnutou péči –Budovy a platy zdravotníků –Ještě 30. léta 20. st. převažují dávky v nemoci Radikální růst nákladů za léky a technologie
Solidární zdravotní pojištění Evropské kulturní prostředí Míra solidarity, generační a příjmová Nelze udržet krok s růstem cen péče Medicína bude : Preventivní, život zachraňující, „udržující“ Zaměstnavatel bude stále hrát roli
Role prevence Změní se podíl návratnosti investice do prevence Dobře organizovaná Zvýší se společenská prestiž ? –Obezita, kouření –„Macho kultura“
Prvky zdravotní politiky Legislativní základ Spojení úrazového děje a nemoci Většinou směřování k nule Definice odpovědnosti zaměstnavatele a zaměstnance Drogy, alkohol,
Formy ZP Formální dokumenty i nepsaná pravidla ILO-OSH 2001 „Systémy řízení ochrany a podpory zdraví“ Zásadní je míra měřitelných faktorů –Ztracené pracovní dny, Náklady na 1 NZP –Bonusy a malusy Úrazového pojištění –Zvýšení produktivity Stejné, jako systémy řízení kvality
Faktory ovlivňující ZP Složení zaměstnanců –Poměr ♀ / ♂ –Věkový Ø resp. věkové složení Fluktuace –Paradox vyššího rizika služebně starších Velikost zaměstnavatele Platy zaměstnanců Míra rizik přímo spojených s prací
Motivy ZP Pocit zodpovědnosti vedoucích Korporátní zodpovědnost jako základní hodnota Prestiž Ekonomický zisk –Využití lidských zdrojů –Snížení nákladů Prevence nejlépe odpovídá motivům
Faktory ZP Využívat a nepřehlížet existující (kategorizace prací) Připravovat se na novinky (Úrazové pojištění) Postupné stavění Vždy dle konkrétní situace na pracovištích Měřitelné prvky
Možný cíl ZP Postavit se největším reálným rizikům spojeným s prací a systematicky organizovat prevenci.