Věcná koordinace v ekonomickém vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
Věcná koordinace v ekonomickém vzdělávání 1.Podstata koordinace v EV a její hlediska 2.Hodnocení multiplicit 3.Rozmanitosti v interpretaci 4.Optimalizace věcné koordinace
1) Podstata koordinace v EV a její hlediska Multiplicity v obsahu (učební osnovy, učební pomůcky, výklad učiteli) Rozdíly v interpretaci obsahu EV (v učebních pomůckách, ve výkladu obsahu učiteli)
2) Hodnocení multiplicit Pozitivní rysy ( variabilnější expozice výkladu učitelů různých EP, možnost násobné fixace) Negativní rysy multiplicit (časové ztráty v procesu výuky, snížení motivace žáků k novému učivu)
3) Rozmanitosti v interpretaci Česká transkripce cizích slov (inflace, devalvace, deflace, revalvace) Definice ekonomických pojmů a kategorií (Peníze jsou jakýmkoli aktivem, které je všeobecně přijímáno při placení za zboží a služby nebo při úhradě dluhu. Peníze jsou prostředky, které slouží k vyjadřování ceny zboží a služeb.) Pojetí obsahu ekonomického jevu a procesu nebo ekonomického pojmu (čistá inflace, sleva, skonto, bonus) Rozsah ekonomických pojmů, ekonomické pojmy nižšího a vyššího řádu (ekonomické vztahy, peníze jsou hotovostní i bezhotovostní, zrušení – likvidace podniku, konkurz a vyrovnání, zánik podniku) Výchozí základ v ekonomické teorii (merkantilismus, fyziokraté)
Výklad právních norem (živnostenské podnikání, obchodní zákoník, finanční zákony) Posuzování hospodářské politiky (rovná daň, sociální dávky) Výklad metodologických a metodických postupů (způsob účtování, statistických zjišťování) Přístup hospodářské praxe (rozmanitost softwarového vybavení pro zpracování ekonomických hromadných dat, tvorba používaných formulářů) Dodržování mezinárodní a státní normalizace (psaní obálek a adres, struktura obchodních dopisů)
4) Optimalizace věcné koordinace Cíl optimalizace věcné koordinace (zmírňování neoprávněných multiplicit a sjednocování interpretace) Metody optimalizace Koordinace tvorby vzdělávacích programů (sjednocování osnov ekonomických předmětů) Vedoucí autorství učebnic ekonomických předmětů (odpovědný autor koordinuje psaní učebnice) Vedoucí redaktorství učebnic ekonomických předmětů (jeden vedoucí autor pro všechny učebnice ekonomických předmětů vydávaných jedním nakladatelem) Výběr vydavatelů učebnic ekonomických předmětů (roztříštěnost vydavatelských organizací, potřeba určité míry monopolizace) Schvalování učebnic ekonomických předmětů z jednoho centra (schvalovací doložka MŠMT ČR) Práce předmětových komisí na školách (využití rámcových vzdělávacích programů, vytváření školských vzdělávacích programů, zpracování didaktických materiálů a příprav na vyučovací hodiny, příprava k maturitám)