MAGIE MASEK Diplomová práce
Univerzita Karlova v Praze Autorka-Kateřina Dvořáková Pedagogická fakulta Katedra výtvarné výchovy prezenční jednooborové studium Učitelství výtvarné výchovy pro ZŠ,SŠ a ZUŠ Autorka-Kateřina Dvořáková Vedoucí diplomové práce-Mgr.Kateřina Ebelová, Ph.D. Konzultantky-Mgr. Lucie Hajdušková PhDr.Marie Fulková, Ph.D.
Vymezení tématu Maska jako artefakt působící na děti a mládež Maska v současnosti Přihlédnutí k „netradičním“ formám výskytu masek Psychologické principy vzájemné interakce maska x člověk
Cíle práce Ozřejmit důvody k nošení masek. Popsat psychologické účinky na osobnost pramenící ze vztahu jedinec-maska. Představit novodobé oblasti výskytu masek. Navrhnout možnosti využití masek ve výtvarné výchově. Překonání chápání masky jako jednostranně zábavního předmětu.
Myšlenková mapa
Základní kořen myšlenkové mapy
Rozvíjející kořen mapy naznačeny cíle, obsahy zájmu
Magie masek
? Jak vypadalo spojení magie a masky v minulosti, jak vypadá dnes Magie masek ? Jak vypadalo spojení magie a masky v minulosti, jak vypadá dnes Vysvětlení názvu práce- pojem magie, pojem maska Magie ve smyslu okouzlení, psychologického působení Magie ve smyslu okultním-rituály-maska jako magický artefakt (předliterární společnosti) Vztah identity- OBRAZ nepředstavuje věc-je věcí. Přejímání charakterů zprostředkovaných maskou-identifikace. Odmytizovaný vztah k maskám- odklon od tradic, magie Primární funkce masek- zakrývací, vyjadřovací(obsahová)
Současný výskyt
Slavnosti, průvody a jiná setkávání masek
Maskované známé osobnosti
Kriminalita
Sexualita
Psychologické aspekty masek
? Psychologické aspekty důležité v interakci maska x člověk Osobnost jako hypotetický konstrukt-odvozována z pozorovaného Osobnost konstruovaná okolím- persona, role a jejich popírání-prostor pro vyjádření maskou Maska jako „zesilovač“ skrývaných obsahů nitra Anonymita a ztráta zábran Projikování obsahů nitra do hmotného artefaktu- „hraní rolí“ Změněné stavy vědomí prostřednictvím zážitku masky- jejich navození
Didaktická část
? Přínos, možnosti a úskalí využití masek ve výtvarné edukaci Situace uchopování tématu v minulosti a dnes Přínos- rozvíjení osobnosti žáka, rozvíjení výtvarných dovedností a znalostí Maska jako pole pro využití velkého množství technik a přístupů Poznávání druhých i sebe skrze masku- vhodnost artefiletického pojetí Obohacení výuky o dramatickou složku Úskalí tématu maska- psychické i fyzické odmítání, nevhodnost zařazení Návrh didaktické řady – Maska a já
Pojmová mapa Jednoduchá mapa ukazuje zásadní moment hodiny- cestu od masky ke střetnutí našeho pohledu s názory jiných.