STANDARDY Z POHLEDU PACIENTA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
O.Sláma, Š. Špinka Projekt „Paliativní péče v ČR“ Senát PČR
Advertisements

Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Příprava koncepce kvality zdravotnických zařízení –aktuální stav
Poskytování informací krajskými odbory ÚZIS ČR
Restrukturalizace akutní lůžkové péče Ing. Petr Nosek náměstek pro zdravotní pojištění
Zdravotnictví V odvětví zdravotnictví v ČR je zaměstnáno pracovníků a výdaje státního rozpočtu do tohoto odvětví představuji asi 9% HDP. Po roce.
Kvalita a bezpečnost zdravotních služeb -současná priorita MZ
Role nelékařů v českém zdravotnictví
Reforma zdravotnictví ČSSD Zdravotnický systém potřebuje postupné úpravy a změny, tedy evoluční způsob reformy. Pravicové strany se v posledních letech.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Tomáš Julínek Reforma zdravotnictví. Základní charakteristiky ideových pohledů na zdravotnictví - duben 2001  Zvýraznění role občana  Zdravotnická zařízení.
Možnosti financování rozvoje zdravotnického IT a návratnost investic MUDr. Pavel Kubů.
Proč potřebujeme nákupčí zdravotní péče MUDr. Pavel Hroboň, M.S.
Řízená péče a její kvalita Praha, březen 2000 Ivan Malý.
Role ceny zdravotní péče – ekonomický pohled PhDr. Lucie Antošová Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR.
Pád pacienta – národní indikátor kvality ošetřovatelské péče
Konference prezidia ČAS Karlovy Vary
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
Fakultní nemocnice Ostrava
Odpovědnost při zveřejňování výsledků měření kvality ve zdravotnictví Konference Českého zdravotnického fóra Darová dubna 2009 RNDr. Tomáš Raiter.
Management jakosti dle UKA Aachen Management jakosti dle UKA Aachen Ing. Lenka Jakubův Ekonomika zdravotnictví a hodnocení zdravotnických prostředků.
Koncepce ošetřovatelství
Bakalářské studium 3. ročník – ošetřovatelství – prezenční 3. ročník – ošetřovatelství – prezenční 912Základy řízení 912Základy řízení 4. ročník – ošetřovatelství.
Zkušenosti ze zavedení systému řízení bezpečnosti informací ve shodě s ISO a ISO na Ministerstvu zdravotnictví ČR Ing. Fares Shima Ing. Fares.
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Víme, jak dosáhnout úspěchu ve Vašem oboru Řízení provozu zdravotnických zařízení Tomáš Pavlíček Solution Architect
Česká republika a Slovensko dvě země, dvě reformy Dialogem ke změně – slovenská zkušenost CERGE-EI, Praha, PhDr. Lucie Antošová Ministerstvo.
Studium pro školní metodiky prevence
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Znalost pojištění ve veřejném mínění Bc. Petr Horák Brno, červen 2012 Vedoucí: Ing. Zuzana Hrdličková, Ph.D. Obhajoba bakalářské práce Oponent: Ing. Ondřej.
Sledování nežádoucích událostí v ČR
Kvalita v českém zdravotnictví
ZDRAVÍZDRAVÍ Stav plné tělesné, duševní a sociální pohody, nikoliv pouze nepřítomnost nemoci nebo vady.
Systém zdravotní péče v ČR v datech OECD a dalších
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Sledování nežádoucích událostí ČAS 2009 MUDr.Zdeněk Hřib KVZ 3.LF UK.
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
15. prosince 2005Efektivní zdravotnictví v podmínkách Ústeckého kraje Regionální zdravotnický informační systém Martin Zeman.
Personální plán pro podnikatelský plán
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Transformace sociálních služeb: zkušenosti a výsledky Ing. Daniela Lusková Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – , Praha.
Pracovníci ve zdravotnictví a řídící pracovníci ve zdravotnictví - resortní analýza potřeb pracovníků jednotlivých profesí a oborů s výhledem do roku 2015.
EVito systém aktivního zdraví Součást prevence a léčby civilizačních nemocí Ing. Filip Linhart, MBA, 13. listopadu 2014.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Jan Bodnár Deinstitucionalizace: cesty vpřed 14. – , Praha Reforma psychiatrické péče v ČR.
Project HOPE – Česká republika, o.p.s. Řízení změn: Posílení role managerů ve zdravotnictví Začlenění zdravotnických asistentů do ošetřovatelského týmu.
Kvalita Očima Pacientů 2009 Měření kvality zdravotních služeb prostřednictvím spokojenosti pacientů Tisková konference
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
Akční plán podpory zdraví Nemocnice Pelhřimov, p.o. Pavlína Fridrichovská, DiS. Podzimní škola WHO – HPH, 12. – , MZČR Praha.
Zdravotnické ukazatele v ČR. Kromě zcela obecných ekonomických ukazatelů je měření a hodnocení kvality zdravotní péče typické výskytem zcela specifických.
Kvalita očima pacientů Praha , MUDr.Markéta Hellerová.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Hospodaření fakultních nemocnic a dalších přímo řízených organizací v roce 2010 (11 FN + IKEM, NNH, MOÚ, ÚPMD)
MUDr. Stanislav Wasserbauer
Cesta ke zvýšení kvality a bezpečnosti zdravotnického zařízení
Závěrečná evaluace vzdělávání cílové skupiny, shrnutí projektu
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Motivace a stimulace pracovníků ve vybraném podniku Autorka bakalářské práce: Martina Jakubcová.
Standardizace odborné zdravotní péče
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza motivačního a stimulačního systému ve vybraném podniku.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vnitropodniková komunikace ve vybraném podniku Autor práce: Denisa.
PODPORA SOCIÁLNĚ-PRÁVNÍ OCHRANY DĚTÍ NA KRAJSKÉM ÚŘADĚ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE II Metodické setkání na téma „Standardy kvality sociálně-právní ochrany na.
STRATEGIE AGE MANAGEMENTU V ČESKÉ REPUBLICE CZ.1.04/5.1.01/
Ekonomika českého zdravotnictví
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Snídaně s novináři, Účelná a bezpečná farmakoterapie v domovech pro seniory, výsledky tří let realizace projektu PhDr. Ivana Plechatá
Ing. Ladislav Friedrich, CSc.
Budoucnost domácí péče
Transkript prezentace:

STANDARDY Z POHLEDU PACIENTA Konference Ekonomika zdravotnictví a hodnocení zdravotnických prostředků Praha, 6. května 2010 RNDr. Tomáš Raiter řešitel projektu Kvalita Očima Pacientů

Obsah příspěvku: Filozofie měření kvality prostřednictvím zkušenosti/spokojenosti pacientů Metodické poznámky Informace o výzkumu v 30 organizacích MZ Další rozvoj projektu

Kvalita ve zdravotnictví Dvě rozdílné roviny kvality ve zdravotnictví Technicko – profesionální parametry, většinou tzv. tvrdá data, parametry provozu ZZ Zkušenost a subjektivní vnímání pacienta

… bonum aegroti suprema lex Spokojenost pacientů = legitimní metoda měření kvality ve zdravotnictví Motivace pro měření spokojenosti pacientů: etická legislativní ekonomická

SUBJEKTY TRHU A JEJICH ZÁJMY Pacienta zastupuje stát (parlament-vláda-MZ-kraj) Stát nastavuje podmínky pro chování účastníků trhu Pacient (občan/volič) Plátce (pojišťov.) Poskytovatel (zdr.zaříz.)

Spokojenost pacientů - veřejný zájem Etické motivace: pacient = uživatel služby Ekonomické motivace: spokojený pacient = rychlejší léčba rychlejší léčba = nižší náklady = kratší pracovní neschopnost (vyšší výkonnost ekonomiky) Legislativní motivace: veřejné informace = podklad pro svobodnou volbu lékaře, zakotvenou v právním řádu = veřejná kontrola ZZ financovaných z veřejných rozpočtů

Spokojený pacient - společný zájem Shodný zájem státu a pojišťovny. Co motivuje zdravotnická zařízení ke zvyšování spokojenosti pacientů? Rychle vyléčený pacient = méně výkonů, méně bodů a nižší plnění od pojišťovny…? Spokojený pacient znamená více práce a úsilí …! Hippokratova přísaha lékařů? (nezáleží jen na lékařích, ale i dalším personálu) Zájem o klienta – pacient má možnost volby!

MEDICÍNA versus ZDRAVOTNICTVÍ (vědní obor x veřejná služba) Tragickým údělem medicíny je, že musí jednat, aniž věděla. (Claude Bernard, franc.biolog) Pro dobré řízení budoucnosti je třeba mít dobré informace. (Philip Kotler, Northwestern University)

Možnost volby = informace V zájmu zefektivnění služby – zdravotnictví: pacient = zákazník Aby pacient mohl být zákazníkem, musí mít možnost volby! Aby si mohl vybrat, musí mít přiměřené informace o kvalitě zdravotnických zařízení!

Zahraniční zkušenosti „Informace o spokojenosti pacientů sebrané a zveřejněné celonárodně jednotným konzistentním způsobem jsou také významnou podporou veřejné a parlamentní odpovědnosti.“ (NHS Plan, The Department of Health, UK)

… bonum aegroti suprema lex Spokojenost pacientů = legitimní metoda měření kvality ve zdravotnictví Jen jeden z pohledů na kvalitu, ale nezastupitelný

DEFINICE SPOKOJENOSTI Spokojenost = Skutečnost - Očekávání Je-li hodnocení skutečnosti lepší než očekávání, je spokojenost vysoká Je-li skutečnost horší než očekávání, dochází k frustraci a spokojenost je nízká

Lze ovlivnit obě veličiny: SPOKOJENOST Očekávání Skutečnost Lze ovlivnit obě veličiny: zlepšováním služeb se zvyšuje hodnocení spokojenosti pacientů správnou komunikací a informovaností pacientů se nastavuje reálné očekávání, a tím se zvyšuje spokojenost pacientů < = >

Pickerovy dimenze kvality Přijetí pacienta do nemocnice Respekt-ohled-úcta k pacientovi Koordinace a integrace péče o pacienta Informace-komunikace-edukace pacienta Tělesné pohodlí pacienta Citová opora a zmírnění strachu a úzkosti pacienta Zapojení rodiny a přátel do léčby pacienta Propuštění a pokračování péče o pacienta Žádná dimenze neobsahuje hodnocení odborného lékařského výkonu. Přesto je podle zkušeností korelace mezi odbornou kvalitou subjektů, kvalitou hospodaření a výsledky měření spokojenosti pacientů velmi vysoká.

Proč zveřejňovat výsledky? Systémové opatření, které sleduje více cílů: Naplnění práva na svobodnou volbu lékaře = dostupnost informací o kvalitě pro občany Informace pro zdravotnická zařízení – řízení kvality Veřejná kontrola činnosti zdravotnických zařízení financovaných z veřejných rozpočtů Zveřejňování informací a benchmarking je výraznou motivací pro zlepšování kvality péče na všech úrovních

PROČ JE DŮLEŽITÁ SPRÁVNÁ METODIKA?

Nástroje zvyšování kvality péče: Primární: (motivace, tlak, aktivace zájmu ZZ) Benchmarking / srovnávání Zveřejňování výsledků Sekundární: (podklady pro řízení růstu kvality) 50 indikátorů kvality na každou stanici =► nutné předpoklady: vysoká kvalita dat srovnatelnost dat

Odpovědnost při zveřejňování = metodika!!! V mediích se objevují tzv. „žebříčky nemocnic“, které se opírají o naprosto nedostatečná data a velmi neodborné metody sběru. Takové výsledky mohou poškodit práci mnoha lidí ve zdravotnictví a matou pacienty a veřejnost. Media, čtenáři a zadavatelé by měli věnovat maximální pozornost základním metodickým parametrům zveřejňovaných dat:

4 předpoklady kvalitních výsledků 4 předpoklady srovnatelnosti dat Výzkumný nástroj – dotazník. Metodika výběru pacientů – výběrový vzorek. Organizace sběru dat – návratnost dotazníků. (absolutní i relativní) Zpracování dat a interpretace výsledků. Metodický standard – Věstník MZČR 2008, částka 3

Parametry výzkumu KVALITA OČIMA PACIENTŮ 2009 Sběr 4- 6 týdnů (listopad, prosinec 2009) 26 325 respondentů-hospitalizovaných pacientů Soubor reprezentuje cca 40 tisíc v době výzkumu hospitalizovaných pacientů. Návratnost dosáhla 72 % Shodný dotazník Shodný výběr Shodná organizace sběru Shodné zpracování a interpretace

Struktura výsledků Každá samostatně hodnocená organizační jednotka (nemocnice, klinika, oddělení, stanice) je hodnocena v těchto úrovních: 1. Souhrnná spokojenost – celkový index kvality zdravotní péče 2. Spokojenost v osmi dimenzích kvality – index dimenze kvality 3. Srovnání výsledku pracoviště s průměrem za všechna ostatní pracoviště (ve všech dimenzích kvality) 4. Srovnání výsledku pracoviště s výsledkem za předchozí šetření (u opakovaných měření) 5. Hodnocení sester 6. Hodnocení lékařů 7. Hodnocení všeobecných služeb 8. Přehled indikátorů – statisticky významné odchylky v hodnocení pracoviště ve srovnání s ostatními pracovišti za všech 50 dílčích indikátorů jednotlivých dimenzí 9. Připomínky pacientů – přepisy vyjádření pacientů k hospitalizaci (nezveřejňují se) 10. Základní frekvence – frekvence odpovědí na jednotlivé otázky

VÝSLEDKY ZDRAVOTNICKÝCH ZAŘÍZENÍ PODLE VÝSLEDKŮ SPOKOJENOSTI PACIENTŮ

KATEGORIZACE A CERTIFIKACE Podmínkou pro zařazení ZZ do kategorizace je pouze splnění metodického minima. (min. 50 % relativní návratnost, postup podle doporučené metodiky) Podmínky pro udělení certifikátu jsou náročnější a vyžadují splnění metodických a výkonnostních kritérií.

Nový web s databází výsledků www.hodnoceni-nemocnic.cz

Přímo řízené organizace Ministerstva zdravotnictví 2009 (všechna šetření proběhla v roce 2009) Ostatní zdravotnická zařízení (rok hodnoceného šetření uveden v závorce) Kategorie Fakultní nemocnice a ústavy Psychiatrické léčebny Rehabilitační ústavy A+ (významně nadstandardní) FN Hradec Králové FN Ostrava FN Plzeň FN v Motole Masarykův okol. ústav Nemocnice Na Homolce IKEM PL Červený Dvůr PL Bílá Voda PL Kosmonosy RÚ Kladruby Hamzova odborná léčebna pro děti a dospělé, Košumberk Ústřední vojenská nemocnice (2008) ON Příbram (2009) Nemocnice Frýdlant (2008) Nemocnice Turnov (2008) ON Benešov (2007) ON Kolín (2007) ON Mladá Boleslav (2007) A (nadstandardní) PL Šternberk PL Opava Nemoc. Jablonec n.N.(2008) Nemoc. Na Františku (2008) Nemocnice Tanvald (2008) A- (standardní) FN Na Bulovce FN Královské Vinohrady FN Olomouc Ústav pro péči o matku a dítě PL Jihlava PL Brno PL Havlíčkův Brod RÚ Hrabyně KN Liberec (2009) B+ (mírně pod standardem) Všeobecná FN v Praze FN u sv. Anny v Brně PL Kroměříž B (pod standardem) PL Horní Beřkovice PL Dobřany B- (významně pod standardem) FN Thomayerova FN Brno PL Bohnice

DALŠÍ ROZVOJ PROJEKTU Zpřesňování výsledků stávajícího projektu Posilování kontrolních mechanismů při sběru dat Upřesnění definice otevřených a uzavřených oddělení v psychiatrických léčebnách Zvětšení vzorku dotázaných v následné péči Standardizace měření spokojenosti v oblasti ambulantní péče Standardizace v oblasti měření kvality pracovního života pracovníků ve zdravotnictví

AMBULANTNÍ PÉČE – pilotní výzkum DIMENZE KVALITY V AMBULANTNÍ PÉČI 1/ Dostupnost péče opoždění péče jako zdroj nespokojenosti nemocných zpoždění jsou drahá i v potenciálních nákladech za sníženou spokojenost pacientů a ve vedlejších klinických výsledcích 2/ Prostředí a čekání čekání v čekárně bývá nejhůře hodnoceným parametrem orientace v zařízení, kvalita prostředí 3/ Návštěva lékaře/specialisty schopnost lékaře naslouchat a získat si důvěru pacienta dostatek času na probrání zdravotního stavu 4/ Chování personálu a informování pacientů přiměřenost informací soukromí v ambulanci komunikace 5/ Informace o vyšetření a léčbě vysvětlení důvodů léčby a testů dostupnost výsledků 6/ Informace o lécích Indikace a vedlejší účinky léků 7/ Následná péče vysvětlení příznaků nemoci kontakt pro případ potíží 8/Celkový dojem celková organizace provozu ambulance respekt-ohled-úcta

Kvalita Pracovního Života hodnocené oblastí Poř.č. Oblast detail 1. Rovnováha práce - život přesčasy, podpora rovnováhy – organizace, přímý nadřízený 2. Osobní rozvoj hodnotící rozhovory, plán os. rozvoje, školení 3. Komunikace srozumitelnost úkolů, podpora přím.nadřízených, kom.mezi útvary 4. Bezpečnost práce   Zranění, stres Management mimořádných událostí (*) Násilí a obtěžování Boj s infekcí 5. Postoje-loajalita spokojenost s místem, pracovní tlak, fluktuační potenciál 127 proměnných dotazníku => 25 klíčových ukazatelů

ZÁVĚREM Při porovnávání a zveřejňování výsledků - a ve zdravotnictví zejména - platí: METODIKA ! Chtějte vědět: - na jak velkých vzorcích byl výzkum proveden - jaká byla reprezentativita vybraného vzorku (návratnost) - jaký je interval spolehlivosti výsledku Media zveřejní cokoliv, co vypadá jako žebříček! I když vypovídací schopnost je „NULA“. Chybné výsledky mohou znehodnotit poctivou práci řady lidí ve zdravotnictví! http://hodnoceni-nemocnic.cz/ – Měření kvality zdravotních služeb prostřednictvím spokojenosti pacientů

Děkuji za pozornost RNDr. Tomáš Raiter Autor je zakladatelem společnosti STEM/MARK, a.s. a předsedou představenstva mateřské společnosti ALFA/MARK, a.s. Od roku 2001 spolupracuje s MZČR na rozvoji metodiky měření kvality zdravotní péče. Spolupracuje i s dalšími společnostmi zabývajícími se výzkumem trhu a kvalitou zdravotní péče – např. PROTEQ, STAPRO, ICZ, Koalice pro zdraví, Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví a dalšími. O výzkumech spokojenosti zákazníků a o systému měření spokojenosti pacientů zdravotnických zařízení přednáší např. v CMC Graduate School of Business v Čelákovicích, na VŠE Praha.. Publikace: Strategický marketing zdravotnických zařízení - Exner, Raiter, Stejskalová, Professional Publishing, 2005. Kvalita Očima Pacientů, metodická příručka pro pracovníky zdravotnických zařízení Je autorem řady článků a publikací na téma marketingového výzkumu, životního stylu a měření spokojenosti zákazníků. Je zakládajícím členem profesní asociace SIMAR sdružující přední společnosti výzkumu trhu a veřejného mínění v ČR a v letech 1998-2001 byl jejím prezidentem a členem představenstva. Od roku 2001 je spolutvůrcem koncepce projektů Kvalita Očima Pacientů a Kvalita Pracovního Života. raiter@hodnoceni-nemocnic.cz, tel: +420 774 203 543