Karel Čapek – 1. část tvorby Vypracovala: Mgr. Monika Vlková SPŠ Uh. Brod OB21-VVP-HUM-CJL-MVLK-U-2-002.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Advertisements

Karel Čapek R.U.R..
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Karel Čapek životopis, dílo – próza,
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
KAREL ČAPEK -ŽIVOT * Malé Svatoňovice u Trutnova
Karel Čapek – byl jedním z nejvlivnějších českých spisovatelů 20. století.
Narodil se roku 1890 v Malých Svatoňovicích. Jeho otec byl lékař a jeho matka sbírala lidový folk l or.Měl bratra Josefa a sestru Helenu. Vystudoval gymnázium.
Bratři Čapkové.
Poznámky pro výuku Předmět:Český jazyk Autor:Mgr. Kateřina Linhartová
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
Dominik nedzbala Svět TECHNIKY A JÁ Můj pohled na věc
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Autoři dětské literatury Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_01_12.
KAREL ČAPEK.
PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektuModerní škola Šablona III/2Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Bratři Čapkové. Společně se podíleli na některých knihách a povídkách: Povídky Zářivé hlubiny Krakonošova zahrada Devatero pohádek Dramata Loupežník Ze.
KAREL ČAPEK - DÍLO PRÓZA DRAMA.
Sourozenci Čapkovi.
Karel Čapek – 1. část tvorby
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové.
Karel Čapek Byl český spisovatel, novinář, dramatik, překladatel a fotograf. Roku 1915 ukončil studium na Filosofické fakultě UK v Praze, poté studoval.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.02 Název pro školu:
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady08 Číslo.
Karel Čapek a Josef Čapek
KAREL ČAPEK - DÍLO PRÓZA DRAMA.
KAREL ČAPEK 1890 – 1938.
Karel a Josef ČAPKOVI bratři a spisovatelé.
VY_32_INOVACE_ČJ _Karel Čapek, prezentace Název šablony : Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Zaměření VM :Jazyk a jazyková komunikace.
Anotace Žák se seznámí s dílem Karla Čapka …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupÚstně interpretuje dílo K. Čapka, písemně správně přiřazuje.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_318_Sci-fi AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 8.,
RUR Karel Čapek. Informace  Sci-fi drama, 3 dějství  1920  Ovlivněno první světovou válkou  Varování před špatným vlivem techniky na lidstvo  Slovo.
Karel Čapek – 1. část tvorby
Vznik ČSR Vypracovala: Mgr. Monika Vlková SPŠ Uh. Brod
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
Karel Čapek 9. ledna 1890 Malé Svatoňovice – 25. prosince 1938 Praha
Karel a Josef Čapkovi.
Karel Čapek.
R. U. R. Karel Čapek. K AREL Č APEK představitel demokratické prózy autor románů, povídek a divadelních her autor utopických děl - varování před následky.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_12 Český jazyk a literatura – Příběh, který nikdy.
Karel Čapek Boj proti fašismu 2. část. Čapek reaguje na nebezpečí fašismu Mezi lety 1935 – 1938 se snaží připravit a vyzbrojit českého člověka na boj.
Josef a Karel. Památku bratří Čapků připomíná pamětní deska na Josefově části dvojvily, kterou si slavní sourozenci postavili ve 20. letech v Úzké ulici.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ Karel Čapek Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
ZŠ Brno, Řehořova 3 Autoři české a světové literatury Český jazyk 9.ročník III
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Nezapomenutelná kniha Dášeňka čili život štěněte. KAREL ČAPEK KAREL ČAPEKKAREL.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Karel Čapek II. Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
 Karel Čapek – 2. část tvorby  Vypracovala: Mgr. Monika Vlková SPŠ Uh. Brod  OB21-VVP-HUM-CJL-MVLK-L
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška Josef Čapek a Karel Čapek Ilustrace Anotace: Seznámení s ilustracemi a dílem bratří.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Karel Čapek Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Anotace: Materiál je určen pro žáky 3. ročníku střední odborné školy a pro žáky nástavbového studia. Text zpracovává život a vybrané dílo, které je tematický.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa V jakých novinách vycházely Čapkovy povídky? RUB A … PENÍZ MN. Č OD ČLOVĚK.
„Představte si to ticho, kdyby lidé říkali jen to, co vědí.“
Karel Čapek - cestopisy
Divadlo mezi válkami.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Český jazyk 9. ročník Česká próza 20. století.
Karel Čapek NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_06_ČESKÝ JAZYK
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Rozdělení fantastické literatury
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_44_Karel Čapek
Karel Čapek.
EU do škol Základní škola a mateřská škola Staré Město Interaktivní škola pro žáka 21.století Předmět: český jazyk Ročník: 9. Tématický celek:
VY_32_INOVACE_63_Karel Čapek
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
VY_12_INOVACE_Jir_I_13 Karel Čapek Název projektu: OP VK
VY_32_INOVACE_Jir_I-21 Pavel Kohout Název projektu: OP VK
Transkript prezentace:

Karel Čapek – 1. část tvorby Vypracovala: Mgr. Monika Vlková SPŠ Uh. Brod OB21-VVP-HUM-CJL-MVLK-U-2-002

Karel Čapek Dramatické a románové utopie 1. část

Metoda volných asociací

Napište vše, co se vám vybaví při vyslovení jména Karel Čapek

Spisovatel a novinář Tvořil s bratrem Josefem Velký humanista 20. století Ostře vystupoval proti nebezpečí fašismu V dílech zachycoval fantastické vědecké objevy Poprvé použil slovo robot Psal romány, povídky, divadelní hry, cestopisy Přátelil se s T. G. Masarykem

Metoda volných asociací

Napište, jaká znáte Čapkova díla :

Literární díla R. U. R. Věc Makropulos Továrna na absolutno Krakatit Hovory s T. G. Masarykem Hordubal, Povětroň, Obyčejný život Válka s mloky Bílá nemoc Matka

Divadelní hra s prvky sci-fi a utopie R.U.R. = Rossum‘s Universal Robots = Rossumovi univerzální roboti Název je tedy zkatkou

Společnost R. U. R. vyrábí roboty, kteří se postupně stávají neodmyslitelnými pomocníky člověka. Lidé však přestávají pracovat úplně, dokonce používají roboty jako vojáky ve válkách. Roboti se vzbouří, dochází k vyvraždění lidstva, zůstává pouze starý vědec Alquist.

Roboti se však začínají opotřebovávat a po 20 letech přestávají fungovat. Tajemství „své výroby“ bohužel neznají. Alquist má toto tajemství znovu objevit.

V závěru se objevuje dvojice robotů: robot Primus a robotka Helena. Přišli do Alquistovy laboratoře a a byli určeni k vědeckým pitvám. Chovali se však nelogicky – když byl jeden vybrán k pitvě, druhý se nabídl místo něj. Alquist šťastně zpozoroval, že se mají rádi. Poslal je tedy pryč, aby znovu obnovili život láskou jako Adam a Eva.

Čapek dal světu nové slovo - robot Toto označení pro umělého pomocníka člověka se ujalo mezinárodně. Čapek vycházel ze starého českého slova robota = těžká práce. U zrodu slova stál i jeho bratr Josef Čapek.

Čapkův odkaz Autor se snaží varovat před negativními vlivy techniky na lidstvo. Odmítá radikální přetvoření světa. Zdůrazňuje odpovědnost lidí za vědecké a technické vynálezy. Vyzdvihuje práci člověka, odmítá její odstranění z lidské společnosti. Roboti měli nahradit pouze velmi těžkou práci, „dřinu“.

Zůstává tento Čapkův odkaz aktuální i dnes? Diskutujte, uveďte příklady.

Zdroje: Soukal a kol.: Literatura pro 3. ročník SOŠ, SPN Praha 2002 Panorama české literatury (Literární dějiny od počátků do současnosti), Rubico Olomouc ao-institut.cz/dopisov/obrazky/karel-capek.jpg / /