Počátky husitského hnutí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mistr Jan Hus Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová.
Advertisements

JAN HUS A JEHO DOBA VY_32_INOVACE_19_Jan Hus a jeho doba
JAN HUS.
Český stát v době předhusitské
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_22_07 Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis Název materiálu Jan Hus a jeho doba Anotace – Žáci se formou prezentace seznámí.
Digitální učební materiály ŠIII/2 DĚJEPIS
Jan Hus Vlastivěda 4.ročník.
Václav IV
Husitství Lenka Švarcová, V8A.
Jan Hus (asi1371 – 1415)
Myslitel, reformátor a kazatel
Mgr. Lenka Venclová 7.ročník
Mistr Jan Hus.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
POKRAČOVÁNÍ GOTIKY – VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK – SPOLEČNOST V DOBĚ PŘEDHUSITSKÉ: UČEBNICE – STR. 50 a 51 – VYPSAT NEJDŮLEŽITĚJŠÍ INFO O: - PRÁCE NA 10 MINUT Zeman.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceMistr Jan Hus Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje informace o Janu.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Mistr Jan Hus Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Doba husitská v Čechách (Jan Hus)
Náboženské nebo sociální hnutí?
Kristýna Cejnková Tereza Bencová
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ285 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník1. ročník.
Mistr Jan Hus Kateřina Kuncová.
Počátky: 1419 – 1421 Pražská defenestrace – 4 pražské artikuly
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Předchůdci Husovi Mgr. Ludmila Růžičková
Česká společnost v předhusitské době
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
START HISTORICKÁ DESÍTKA DOBA MISTRA JANA HUSA HODNĚ ŠTĚSTÍ.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_11_D_I Ročník: I. Vzdělávací oblast: Dějepis Vzdělávací obor:
7. ročník Pozdní středověk
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Počátky husitského hnutí
Mistr Jan Hus.
Doba husitská – Jan Hus Označení materiálu:
7. třída 2. pololetí Dějiny českých zemí
Předchůdci Husovi, Jan Hus
Předhusitské období Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o situaci v českých zemích v době.
Jan Hus a jeho předchůdci
ZŠ Brno, Řehořova 3 Osobnosti českých a světových dějin Dějepis 7.ročník III
OB21 – VVP – HUM – PAV – CJL – M – Historické pozadí na začátku 15. st. se zostřují spory mezi společenskými vrstvami, roste nespokojenost chudiny.
- ve druhé pol. 14. stol. se vyhrotila hospodářská krize ve společnosti; - došlo k církevnímu rozkolu – vznik reformního hnutí; - silná vlna černé smrti.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Jan Hus TÉMATICKÝ CELEK: Křesťanství.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kluky, okr. Písek
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
PŘEDHUSITSKÁ LITERATURA
JAN HUS.
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_12
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Václav IV – 1419 Ve 2 letech korunován českým králem, v 15 letech římským králem, vychováván jako budoucí panovník Nebyl obratný diplomat a politik.
Základní škola Čelákovice
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Mistr Jan Hus Michaela Tarabová.
Hádej, kdo jsem? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Rudická. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
ČESKÁ LITERATURA 8 -9 LITERATURA HUSITSKÉHO OBDOBÍ
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_07_DĚJEPIS
PAPEŽSKÉ SCHIZMA.
Husovi předchůdci Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Matějková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
VY_ 32 _INOVACE _06_10_husitství (Jan Hus)
Mistr Jan Hus ...hledej pravdy, slyš pravdu, uč se pravdě, miluj pravdu, braň pravdu až do smrti ...
Husitství VY_32_Inovace_04SJ - 4
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Počátky husitského hnutí
Jan Hus, husitství.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

Počátky husitského hnutí

Politická situace Krize středověké společnosti morové epidemie – 20 mil mrtvých úpadek morálky („užít si života“) X růst lidové zbožnosti (strach ze smrti) pokles autority katolické církve (hromadění bohatství, nemravný život...) hospodářské problémy (méně pracovních sil)

Politická situace  Papežské schizma – Avignon (Kliment VII.) X Řím (Urban VI.) – 1378 1409 – koncil v Pise třetí papež (Alexandr V., Jan XXIII.) Co znamená slovo koncil?

Koncil Koncil (z lat. concilium rada, porada) nebo též synod a synoda (z řec. σύνοδος setkání) je církevní sněm biskupů, který má za cíl projednat a urovnat záležitosti týkající se církevní nauky a praxe. Zdroj: cs.wikipedia.com

Politická situace  Boj o římskou korunu – Václav IV. (sesazen 1400) X Ruprecht II. Falcký (1410) X Jošt Lucemburský (1411) X Zikmund Lucemburský (1437) Konflikt mezi králem Václavem a katolickou církví (Jan z Jenštejna, Jan Nepomucký) Pečeť Ruprechta Falckého

Krize katolické církve  Papežské schizma Úpadek morálky duchovních (hazardní hry, sexuální výstřelky, opilství, rvačky...) Svatokupectví (prodej odpustků, kupčení s církevními úřady, pronájem farností) Desátky, poplatky za všemožné služby

Obchod s odpustky  Nejviditelnější symbol morální krize církve Odpuštění nejtěžších zločinů Platnost i předem Financování výstavby sakrálních staveb a křížových výprav

Obchod s odpustky Jak se dívali na obchod s odpustky prostí lidé?

Veřejná kritika církve Konrád Waldhauser (1326-1369) německy mluvící (Rakousko) kritika hromadění majetku a prodej odpustků oblíben měšťany i prostými lidmi vliv na Jana Milíče

Veřejná kritika církve Jan Milíč z Kroměříže (cca1320 – 1374) vzdělaný, kanovník, kancléř u dvora Karla IV.) vzdává se úřadů i majetku  lidový kazatel kritika církevních zlořádů příchod Antikrista (Karel IV.) měl se hájit v Avignonu u papeže - zemřel

Veřejná kritika církve Matěj z Janova (1350/55 -1393) studia v Praze a Paříži, mistr svobodných umění, přednášel na Sorboně dílo Pravidla Starého a Nového zákona – návrat k prvotním ideálům křesťanství X zlořády soudobé církve pod tlakem církve učení odvolal

Veřejná kritika církve Tomáš ze Štítného (1331/35-1401/09) Jižní Čechy dílo Knížky šestery o obecných věcech křesťanských, Řeči besední, Řeči nedělní a sváteční – lidový výklad církevní věrouky Propagace křesťanských zásad v životě člověka

Jan Hus  (?1371 – 1415) Husinec Karlova univerzita – mistr svobodných umění, teolog 1402 Betlémská kaple (až 3 tis posluchačů!) žádá nápravu a očistu církve, brojí proti hromadění majetku církví, proti svatokupectví, tj. obchodu s odpustky či proti rostoucímu vlivu církve na světskou politiku je výrazně ovlivněn učením oxfordského profesora J. Viklefa kázání navštěvována obyvatelstvem všech vrstev (údajně i královna Žofie)

Jan Hus  Požaduje zbavit církev majetku světskou mocí  podpora krále Václava IV. Karlova univerzita – rozštěpení na reformátory (Hus a jeho příznivci, Češi) a zastánce papežství (Němci) v pozadí podpora německých profesorů římskému králi Ruprechtovi 1409 Dekret kutnohorský

Dekret kutnohorský 1409 Jakou změnu přinesl Dekret kutnohorský?

DEKRET KUTNOHORSKÝ Václav, z milosti boží král římský, vždy rozmnožitel říše, a král český Důstojní nábožní milí! Ačkoli jsme všeobecně povinní dbát o prospěch všech lidí, přece jen nesmíme jim být nakloněni natolik starostlivě, že by snad podléhal škodě a újmě prospěch těch, kteří jsou k nám těsně připoutáni příhodností míst, časů nebo některými jinými okolnostmi. I když totiž každý člověk je povinen milovat každého člověka, přece jen je potřebí, aby samo toto milování vycházelo toliko z náklonnosti náležité; dávat přednost v lásce cizinci před domácím je proto zvrácením náležité náklonnosti, ježto pravá láska začíná vždy u sebe sama a potom se přenáší na potomky podle příbuzenství. Protože pak národ německý, který nemá vůbec žádného obyvatelského práva v Českém království, v rozličných záležitostech na pražském vysokém učení si osvojit k užívání tři hlasy, jak nás o tom došla věrohodná zpráva, a poněvadž národ český, téhož království pravý dědic, těší se a užívá toliko jednoho hlasu, my tedy, považujíce za nespravedlivé a značně nevhodné, aby z prospěchu obyvatel, kteří po právu na něj mají nárok, těžili nadměrně cizinci a přistěhovalci, a oni pak aby se cítili být utiskováni nedostatkem a nevýhodami, přikazujeme vám mocí tohoto listu mocně a přísně, chtíce tak rozhodně míti, abyste ihned, jak jej spatříte, bez všelikého odporu a zdráhání připustili národ český vším způsobem ke třem hlasům při veškerých poradách, soudech, zkouškách, volbách a jakýchkoli jiných jednáních řečené univerzity podle vzoru zřízení, kterému se těší národ francouzský na univerzitě pařížské a jehož užívají ostatní národy v Lombardii a v Itálii, a ponechali jej od této chvíle na věčné časy klidně užívat a těšit se z výsady těchto hlasů, nečiníce jinak, ačli se chcete vyvarovat našeho nejprudšího hněvu. Dáno na Horách Kutných, osmnáctého dne měsíce ledna, v čtyřicátém šestém roce naší královské vlády v Čechách, v říši římské pak v třicátém třetím. Důstojným rektoru a celé univerzitě pražské, nábožným našim milým. (1409)

Dekret kutnohorský 1409 Dekret kutnohorský je listina omezující vliv cizinců na pražské univerzitě vydaná 18. ledna 1409. Na jejím vzniku se podíleli přední členové reformní skupiny na univerzitě (např. Jeroným Pražský). Podle dekretu obdržel český národ na univerzitě tři hlasy, ostatní národy (saský, bavorský a polský) jeden. „Národy“ byly spolky sdružující studenty a eventuelně profesory podle země jejich původu. Český národ na pražské univerzitě zahrnoval všechny studenty a profesory pocházející z Čech, Moravy (tedy i německy hovořící), Uher a Sedmihradska.

Dekret kutnohorský Reakce: odchod německých studentů a profesorů (cca800) – Vídeň, Krakov, Heidelberg, Kolín n.R.,Erfurt Založena nová univerzita v Lipsku Poklesla prestiž Karlova učení 1410 – Hus rektorem

Jan Hus  Uvržen do klatby, zpočátku ochrana krále 1412 – interdikt nad Prahou Co znamenal interdikt?

Jan Hus  Interdikt – zákaz církevních úkonů (pohřby, křty, svatby ...) Odchází na venkov – Kozí Hrádek, Krakovec

Kozí Hrádek

Krakovec

Jan Hus  1414 – odjezd na koncil v Kostnici ochrana Zikmunda Lucemburského (římský král) – jen na cestu (předjezdci – ohlásili příjezd ďábla) v Kostnici zatčen a uvězněn (listopad 1414) dlouhý soudní proces, špatné podmínky ve vězení - nemoc

Hus v Kostnici

Hus v Kostnici Kdo je autorem tohoto známého obrazu?

Jan Hus v Kostnici Václav Brožík (1851 – 1901)

Jan Hus  6.7.1415 – upálen na břehu Rýna popel vhozen do řeky

Reakce v Čechách  Hněv a odpor vůči církvi i světské moci (neochránila jej) Následně zajat, odsouzen a upálen Jeroným Pražský (Husův spolupracovník)

Reakce v Čechách Smrt dvou českých kazatelů způsobila eskalaci napětí uvnitř Českého království, která posléze vedla k husitské revoluci. Jan Hus bývá hodnocen jako předchůdcem protestantské reformace.

Opakování Jaká byla situace v Evropě a v Čechách v druhé polovině 14.století? Kdo veřejně kritizoval církev za její nešvary? Co víš o osobnosti M.Jana Husa? Jaká byla reakce na Husovu smrt v Čechách?

Děkuji za pozornost!