Sebeuvědomění a sebekontrola Milana Reichlová
Obsah 1) sebeuvědomění a sebekontrola jako složka emoční inteligence 2) myšlenka emoce reakce 3) příklad 4) schéma sociálních interakcí 6) cvičení 5) test 6) použité zdroje
Opakování uveďte oblasti ( složky ) emoční inteligence sebeuvědomění ( sebepoznání ) sebeovládání empatie motivace sociální dovednosti
myšlenka – emoce - reakce objevují se na základě vnějších podnětů těžké, ale důležité rozlišit ! myšlenka - poznávací proces emoce - spontánní prožitkový důsledek podnětu reakce - fyzická odpověď ovlivněná emocí schopnost je rozlišit = klíč k efektivnímu sebeuvědomování a následné odpovídající akci k AKCI SE SAMI ROZHODUJEME REAKCE SE NÁM „DĚJE“
příklad „ Křičela na mě, to znamená, že mě nenávidí.“ velmi pravděpodobně chybná dedukce člověk si pak bere určité věci moc osobně soustředí se na to špatné negativní vliv na osobní vztahy ( sociální interakce )
schéma sociálních interakcí reakcí na ně jsou jednání 1.osoby pocity 2.osoby projeví se projeví se pocity 1.osoby jednání 2.osoby reakcí na ně jsou
cvičení ve dvojici si vyzkoušejte situaci podle předloženého schématu námět: 1.osoba pronese na adresu 2.osoby: „ Zase jdeš pozdě“. varianty: a) oprávněná výtka b) neoprávněná kritika - Jak se může vyvíjet další komunikace ? - Může některá z osob změnit její průběh a výsledek ? - Jak například ?
test pomocí pracovního listu si můžete vyzkoušet svoji schopnost rozlišit myšlenku, emoci a reakci
Seznam použitých zdrojů GORDONOVÁ, Claire. Jste výjimeční?: přes 150 testů, které vám pomohou objevit a rozvinout vaši přirozenou inteligenci. 1. vyd. Praha: Fortuna Print, 2003. ISBN 80-732-1094-0.