AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA: žák, spolužák, emoce, rodina, média, komunikace, normy MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK VY-32-INOVACE-PSY-207
doba od 6 do 9 let Vývoj poznávacích procesů fáze konkrétních logických operací objevuje se logické uvažování a respektování objektivních skutečností zaměření výuky na chápání souvislostí a vztahů využívání myšlenkových operací schopnost zvolit určitý způsob řešení problémů čtení, psaní, počítání
Druhy učení: a)pokusem a omylem b)logické odvozování dle předchozí zkušenosti c)nápodobou
Socializace Role žáka: podřízená role žáka – významná zkušenost, jenž ovlivňuje rozvoj sebehodnocení dítěte a volbu jeho dalších životních cílů souřadná role spolužáka – ovlivní budoucí strategie chování a neformální sociální vztahy Komunikace: specifický způsob komunikace dětské skupiny komunikace žáka s učitelem - má přesně stanovená pravidla
Normy a pravidla chování: dítě si musí osvojit pravidla, která určují jeho chování ve škole nástup do školy je spojen s nutností osamostatnění, přijetí zodpovědnosti za vlastní jednání a jeho následky motivace k plnění norem je spojena s osobním vztahem k učiteli vazba na učitele posiluje pocit jistoty a bezpečí
Škola: hodnocení rodiny je nejvýznamnější (ale bývá méně kritické a více emocionální) hodnocení ve škole a v dětské skupině je kritičtější a často také tvrdší dítě potřebuje být druhými akceptováno i oceňováno, dosáhnout společenského uznání vzrůstá u něho potřeba ověřit si svoje možnosti a schopnosti potřeba pozitivního hodnocení – ocenění dobrého výkonu→úspěch posiluje sebedůvěru
Role spolužáka: v této době mají spolužáci menší subjektivní význam než učitel třída je referenční skupinou, která slouží ke srovnávání výkonu i ostatních dětských projevů Rodina: rodiče mají automaticky zakotvenu formální autoritu, kterou dítě v tomto věku ještě bez výhrad akceptuje role žáka může změnit i jeho roli v rodině
Emoční vývoj dochází ke zvýšení emoční stability a odolnosti vůči zátěži rozvoj emoční inteligence, empatie schopnost mluvit o emocích jiných lidí sebehodnotící emoce, sebepojetí lepší regulace vlastních emocí přijetí zodpovědnosti za splnění nebo porušení norem → pocity studu nebo viny, nebo naopak hrdosti a sebeuspokojení rozvoj emocí se projeví především ve vztazích s vrstevníky
Vliv médií mediální příběhy mohou být odlišně vnímány a interpretovány: dítě se identifikuje s postavami, které se mu nějakým způsobem podobají a připomínají mu jeho vlastní život dítě se identifikuje s ideálem, což mu umožňuje alespoň symbolicky dosáhnout něčeho, co ve skutečnosti dostupné není dítě může mít potřebu identifikace s negativně hodnocenou postavou, která přestupuje normy
POUŽITÉ ZDROJE: VÁGNEROVÁ, Marie: Vývojová psychologie - Dětství a dospívání. 2.vyd. Praha: Karolinum, s. ISBN Obrázková galerie Microsoft Office PowerPoint 2003