Podpora inovací prostřednictvím spolupráce VŠ s podniky Ing. Eva Bosáková, CSc.
Rozvoj lidských zdrojů analýza nejslabších článků práce manažerů v českém průmyslu v polovině 90. let 20. stol. cíl – využití prostředků Phare pro podporu poradenství a manažerského vzdělávání v rámci DV – pilotní projekty podpořit řešení problematiky negativního stavu inovačního rozvoje v ČR
Podpora inovačního rozvoje v ČR prostřednictvím RLZ nízká úroveň aplikace teoretických znalostí v praxi, skleníkové prostředí na VŠ s malým kontaktem s praxí nedostatečné manažerské dovednosti, především - pracovat v týmu - nést odpovědnost - být flexibilní - komunikační dovednosti
Analýza spolupráce VŠ a průmyslu v oblasti rozvoje inovací spolupráce je předpokladem pro transfer výsledků V a V do praxe 2 oddělené světy s „kulturními“ rozdíly dlouhodobě: model založený na výlučnosti oddělující výsledky V a V od praxe státní financování V a V je roztříštěné, nerespektuje priority, financování výzkumu bez vazby na praktické výsledky
Bariéry spolupráce VŠ a průmyslu Průmysl: - VŠ nejsou orientovány na řešení inovačních problémů podniků - časový rámec obvyklý na VŠ je příliš dlouhý - podniky nevěří, že VŠ mohou něco nabídnout - nevyjasněná vlastnická práva
Bariéry spolupráce VŠ a průmyslu Vysoké školy - podniky uvažují pouze v krátkodobých časových relacích - příliš krátký časový rámec VV aktivit, nejsou schopny využít výsledků V a V - akademičtí pracovníci nemají ze spolupráce osobní prospěch - žádná motivace,spolupráce s podniky není podporována VŠ orgány, žádná motivace,nedostatečné ocenění V-V pracovníků
Po 10 letech přijaté strategické dokumenty: - na úrovni státu - pro úroveň regionu možnosti financování projektů podporujících RLZ pro podporu rozvoje inovací mnoho se o této problematice mluví, méně realizuje jak ovlivňuje problematiku rozvoje inovací úroveň řízení výzkumu a vývoje v ČR
Co bylo konstatováno na akcích v roce 2006 Co brání univerzitám spolupracovat s praxí? Nastavení vzájemné spolupráce podnikatelské sféry a vysokých škol Optimální profil absolventa technické VŠ Fórum průmyslu a vysokých škol Aktuální témata konkurenceschopnosti ČR
Rozhodující problémy spolupráce v inovačním rozvoji akademická sféra – podnikatelský sektor – regionální rozvoj podpora rozvoje inovací a tvořivosti jak ve vzdělávacím systému, tak v podnikatelské sféře vyhodnocování proinovačních postupů a nástrojů pro vzájemnou spolupráci,na straně nabídky a poptávky
Závěrem změna konzervativního prostředí na VŠ aktivní role podnikatelské sféry odpovědnost k rozvoji regionu zvyšování konkurenceschopnosti VŠ