Poruchy vývoje řeči z materiálu Audio- Fon centra. P. Weberová 6. celostátní odborná konference audiologických sester 8. - 9. 11. 2008.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
RIZIKOVÝ NOVOROZENEC MUDr. Milan Vacuška, Ph.D.
Advertisements

Charcot – Marie – Tooth v dětském věku
MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
DĚDIČNÉ CHOROBY.
SCREENING SLUCHU PO 6 LETECH
autor: Boháčová Eva spoluautorky: Suchánková Iva, Slaviková Mária
Audiologická vyšetření u poruchy vývoje řeči
Narušená komunikační schopnost
Výchova mládeže s více vadami
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
NORMÁLNÍ ŽENSKÝ KARYOTYP
Sluchové vnímání a jeho fyziologie, patologie sluchového analyzátoru, klasifikace sluchových vad, vlastnosti zvuku.
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
Oko Anatomie lidského oka Oční vady v každém věku Nemoci očí-Tupozrakost Šilhání Šedý a zelený zákal Retinoblastom.
geografie/věková pyramida ČR
Things we knew, things we did… Things we have learnt, things we should do Diabetes v pediatrii J. Škvor Pediatrické oddělení Masarykova nemocnice Ústí.
DMO OLGA BÜRGEROVÁ.
Anamnéza v pediatrii Vyšetření dítěte
PORADENSTVÍ OD NAROZENÍ
Teratogenní faktory - vliv na vývoj plodu
Grafická příloha s výsledky
Preventivní programy v ordinaci PLDD
SCHIZOFRENIE schizein (σχίζειν, "rozštěpit„), fren- (φρήν, φρεν-; "mysl") Anna Křemenáková, V7A.
Logopedická třída MOTÝLCI
Pediatrie - dětské lékařství
Vliv výživy a návyků matky na plod
Diagnostika a reedukace. Garantem diagnostiky jsou  Pedagogicko-psychologické poradny  Speciálně pedagogická centra.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Narušený vývoj řeči strukturní a systémové narušení jedné či většího počtu oblastí vývoje řeči (osvojování mateřského jazyka) vzhledem k chronologickému.
Dítě se sluchovým postižením
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
Vývojová dysfázie.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Pro pedagogy mateřských a základních škol
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluDemence.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_334_Vlivy prostředí na zdraví člověka Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Screening sluchu u nejmenších dětí a jednostranný defekt M. Lejska Hradec Králové
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
Hodnocení kompenzovaného sluchu u nejmenších sluchove postižených detí Lejska, M., Havlík,R., Smisitelová,J, Jíra, T.
Škodlivé faktory v těhotenství II.část. Anotace: Prezentace je další částí tématu – Škodlivé faktory v těhotenství. Jsou zde uvedeny základní škodlivé.
VRA = Visual Reinforcement Audiometry Smisitelová, J., Lejska, M., Havlík, R., Jíra, T. AUDIO-Fon centr. Brno Praha
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Problematika vyšetření sluchu u mnohočetně vrozeně postižených dětí Lejska,M., Havlík,R., Bártková,E., Weberová, P., Vacuška,M* AUDIO-Fon centr. Brno AUDIO-Fon.
Z DRAVOTNÍ POSTIŽENÍ ? Odchylka ve zdravotním stavu člověka, která ho omezuje. Zákon č.108/2006 Sb. O sociálních službách Zákon č. 435/2004 Sb. O zaměstnanosti.
Dopad minimální a lehké sluchové vady na děti. The Impact of Minimal and Mild Hearing Loss on Children Anne Marie Tharpe Nashville, Tennessee, USA.
MENTÁLNÍ RETARDACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Screening sluchu u nejmenších dětí a jednostranný defekt
Korekce lehké vady sluchu
PORUCHY ŘEČI V DĚTSKÉM VĚKU
Možnosti vyšetření sluchu nejmenších dětí pomocí ABR Limity BERA
Vztahová vazba mezi rodiči a jejich dospívajícími dětmi léčenými v Ambulanci dětské a dorostové adiktologie, na Klinice adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze.
Klinický popis projevů
Korekce lehké vady sluchu
Základní škola a Praktická škola, Jičín
Problematika návykových látek u žáků středních škol
Vyšetření sluchu u nejmenších dětí
Charcot-Marie-Tooth v dětském věku
Postnatální období –starší školní věk
Pedie Co mají společné?.
Bártková,E., Lejska,M., Weberová,P., Havlík, R., AUDIO-Fon centr. Brno
Výzkum hodnot u adolescentů s poruchami chování
Základní pojmy speciální pedagogiky
„Zdravý životní styl + obezita“
ŠKOLNÍ NEPROSPĚCH Příčiny školního selhání
Pacienti s poruchou autistického spektra v datech NRHZS
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Poruchy vývoje řeči z materiálu Audio- Fon centra. P. Weberová 6. celostátní odborná konference audiologických sester

Řeč Základní biologická vlastnost člověka Základní biologická vlastnost člověka Není závislost na vůli dítěte Není závislost na vůli dítěte Je závislost na základních podmínkách, nutných k vývoji řeči Je závislost na základních podmínkách, nutných k vývoji řeči

Základní podmínky k vývoji řeči Dostatečný intelekt Dostatečný intelekt Dostatečný sluch Dostatečný sluch Normální stav mluvidel Normální stav mluvidel Stimulující okolí Stimulující okolí

Pokud nejsou splněny všechny základní podmínky nutné k vývoji řeči – řeč se ve vývoji opožďuje, vývoj je poškozený, přerušený, nebo se řeč nevyvíjí vůbec Pokud nejsou splněny všechny základní podmínky nutné k vývoji řeči – řeč se ve vývoji opožďuje, vývoj je poškozený, přerušený, nebo se řeč nevyvíjí vůbec

Soubor dětí Období 1996 – 2003 Období 1996 – 2003 Celkem 330 dětí dívek 120 = 36 % chlapců 210 = 64 % Celkem 330 dětí dívek 120 = 36 % chlapců 210 = 64 % Věk 0,6 - 9 let Věk 0,6 - 9 let Klinicky : mluví málo, nemluví, vývoj řeči se zastavil, mluví nesrozumitelně Klinicky : mluví málo, nemluví, vývoj řeči se zastavil, mluví nesrozumitelně NE děti s dg. dyslalie NE děti s dg. dyslalie

Otázky : V jakém věku přicházejí děti nejčastěji k vyšetření pro OVŘ ? V jakém věku přicházejí děti nejčastěji k vyšetření pro OVŘ ? Které jsou nejčastější příčiny OVŘ v jednotlivých věkových kategoriích ? Které jsou nejčastější příčiny OVŘ v jednotlivých věkových kategoriích ?

Věk dětí při prvním vyšetření r. 67 dětí r. 67 dětí r. 88 dětí r. 88 dětí r. 83 dětí r. 83 dětí r. 44 dětí r. 44 dětí r. 27 dětí r. 27 dětí 6 a starší 21 dětí 6 a starší 21 dětí

Nejčastější příčiny OVŘ 8,5 % 28Ostatní 3,6 % 12Vada CNS 4,8 % 16Defekt intelektu 8,5 % 28Vývoj. dysfazie 11,2 % 37Pre-,peri-,post-. Riziko 11,5 % 38Opožděný PMV 10,9 % 36Hluchota 17,3 % 57Vada sluchu 23,6 % 78 dětíOVŘ prostý

Opožděný vývoj řeči prostý Celkem 78 dětí = 24% Celkem 78 dětí = 24% 0-2r. - 9 = 13,4 % 0-2r. - 9 = 13,4 % 2-3 r = 32,0 % 2-3 r = 32,0 % 3-4 r = 37,3 % 3-4 r = 37,3 % 4-5 r. - 7 = 16,0 % 4-5 r. - 7 = 16,0 % 5-6 r. - 1 = 3,7 % 5-6 r. - 1 = 3,7 % 6 a výše- 1 = 4,8 % 6 a výše- 1 = 4,8 %

OVŘ při vadách sluchu Celkem 57dětí = 17% Celkem 57dětí = 17% 0- 2 r = 20 % 0- 2 r = 20 % 2- 3 r = 14 % 2- 3 r = 14 % 3- 4 r = 15 % 3- 4 r = 15 % 4- 5 r = 23 % 4- 5 r = 23 % 5- 6 r. - 7 = 26 % 5- 6 r. - 7 = 26 % 6 r. a výše –2 = 10 % 6 r. a výše –2 = 10 %

OVŘ a hluchota Celkem 36 dětí = 11 % Celkem 36 dětí = 11 % 0-2 r = 25,4 % 0-2 r = 25,4 % 2-3 r = 16 % 2-3 r = 16 % 3-4 r. - 3 = 3,6 % 3-4 r. - 3 = 3,6 % 4-5 r. - 2 = 4,6 % 4-5 r. - 2 = 4,6 % 5-6 r r a výše a výše - 0

OVŘ u opožděného psychomotorického vývoje Celkem 38 dětí = 12 % Celkem 38 dětí = 12 % 0-2 r. - 5 = 7,5 % 0-2 r. - 5 = 7,5 % 2-3 r = 12,5 % 2-3 r = 12,5 % 3-4 r = 12 % 3-4 r = 12 % 4-5 r. - 7 = 16 % 4-5 r. - 7 = 16 % 5-6 r. - 3 = 11 % 5-6 r. - 3 = 11 % 6 a výše- 2 = 9,5 % 6 a výše- 2 = 9,5 %

OVŘ u pre-,peri-, postnatálního rizika Celkem 37 dětí = 11 % Celkem 37 dětí = 11 % 0-2 r. - 9 = 13,4 % 0-2 r. - 9 = 13,4 % 2-3 r. - 8 = 9 % 2-3 r. - 8 = 9 % 3-4 r. - 9 = 10,8 % 3-4 r. - 9 = 10,8 % 4-5 r. - 6 = 13,6 % 4-5 r. - 6 = 13,6 % 5-6 r. - 3 = 11,1 % 5-6 r. - 3 = 11,1 % 6r.a výše 2 = 9,5 % 6r.a výše 2 = 9,5 %

Vývojová dysfazie Celkem 28 dětí = 9 % Celkem 28 dětí = 9 % 0-2 r r r. - 3 = 3,4 % 2-3 r. - 3 = 3,4 % 3-4 r. - 6 = 7,2 % 3-4 r. - 6 = 7,2 % 4-5 r. - 5 = 11,4 % 4-5 r. - 5 = 11,4 % 5-6 r. - 8 = 30 % 5-6 r. - 8 = 30 % 6- výše- 6 = 30 % 6- výše- 6 = 30 %

Závěr : Vyšetření pro OVŘ nejčastěji mezi 2 – 4 r. Vyšetření pro OVŘ nejčastěji mezi 2 – 4 r. Chlapců více jako dívek / ve všech věkových skupinách / Chlapců více jako dívek / ve všech věkových skupinách / Nejčastější je OVŘ prostý - chlapci častěji Nejčastější je OVŘ prostý - chlapci častěji Vady sluchu, zvl. těžké - první roky života Vady sluchu, zvl. těžké - první roky života Vývojová dysfázie - až kolem 3 roku - nejčasteji kolem 5-6 r. Vývojová dysfázie - až kolem 3 roku - nejčasteji kolem 5-6 r. Psychomotorický vývoj je důležitý pro vývoj řeči. Psychomotorický vývoj je důležitý pro vývoj řeči. Pre,peri,postnatální riziko může mít negativní vliv na vývoj ř eči. Pre,peri,postnatální riziko může mít negativní vliv na vývoj ř eči.

Děkuji Vám za pozornost