Poruchy vývoje řeči z materiálu Audio- Fon centra. P. Weberová 6. celostátní odborná konference audiologických sester
Řeč Základní biologická vlastnost člověka Základní biologická vlastnost člověka Není závislost na vůli dítěte Není závislost na vůli dítěte Je závislost na základních podmínkách, nutných k vývoji řeči Je závislost na základních podmínkách, nutných k vývoji řeči
Základní podmínky k vývoji řeči Dostatečný intelekt Dostatečný intelekt Dostatečný sluch Dostatečný sluch Normální stav mluvidel Normální stav mluvidel Stimulující okolí Stimulující okolí
Pokud nejsou splněny všechny základní podmínky nutné k vývoji řeči – řeč se ve vývoji opožďuje, vývoj je poškozený, přerušený, nebo se řeč nevyvíjí vůbec Pokud nejsou splněny všechny základní podmínky nutné k vývoji řeči – řeč se ve vývoji opožďuje, vývoj je poškozený, přerušený, nebo se řeč nevyvíjí vůbec
Soubor dětí Období 1996 – 2003 Období 1996 – 2003 Celkem 330 dětí dívek 120 = 36 % chlapců 210 = 64 % Celkem 330 dětí dívek 120 = 36 % chlapců 210 = 64 % Věk 0,6 - 9 let Věk 0,6 - 9 let Klinicky : mluví málo, nemluví, vývoj řeči se zastavil, mluví nesrozumitelně Klinicky : mluví málo, nemluví, vývoj řeči se zastavil, mluví nesrozumitelně NE děti s dg. dyslalie NE děti s dg. dyslalie
Otázky : V jakém věku přicházejí děti nejčastěji k vyšetření pro OVŘ ? V jakém věku přicházejí děti nejčastěji k vyšetření pro OVŘ ? Které jsou nejčastější příčiny OVŘ v jednotlivých věkových kategoriích ? Které jsou nejčastější příčiny OVŘ v jednotlivých věkových kategoriích ?
Věk dětí při prvním vyšetření r. 67 dětí r. 67 dětí r. 88 dětí r. 88 dětí r. 83 dětí r. 83 dětí r. 44 dětí r. 44 dětí r. 27 dětí r. 27 dětí 6 a starší 21 dětí 6 a starší 21 dětí
Nejčastější příčiny OVŘ 8,5 % 28Ostatní 3,6 % 12Vada CNS 4,8 % 16Defekt intelektu 8,5 % 28Vývoj. dysfazie 11,2 % 37Pre-,peri-,post-. Riziko 11,5 % 38Opožděný PMV 10,9 % 36Hluchota 17,3 % 57Vada sluchu 23,6 % 78 dětíOVŘ prostý
Opožděný vývoj řeči prostý Celkem 78 dětí = 24% Celkem 78 dětí = 24% 0-2r. - 9 = 13,4 % 0-2r. - 9 = 13,4 % 2-3 r = 32,0 % 2-3 r = 32,0 % 3-4 r = 37,3 % 3-4 r = 37,3 % 4-5 r. - 7 = 16,0 % 4-5 r. - 7 = 16,0 % 5-6 r. - 1 = 3,7 % 5-6 r. - 1 = 3,7 % 6 a výše- 1 = 4,8 % 6 a výše- 1 = 4,8 %
OVŘ při vadách sluchu Celkem 57dětí = 17% Celkem 57dětí = 17% 0- 2 r = 20 % 0- 2 r = 20 % 2- 3 r = 14 % 2- 3 r = 14 % 3- 4 r = 15 % 3- 4 r = 15 % 4- 5 r = 23 % 4- 5 r = 23 % 5- 6 r. - 7 = 26 % 5- 6 r. - 7 = 26 % 6 r. a výše –2 = 10 % 6 r. a výše –2 = 10 %
OVŘ a hluchota Celkem 36 dětí = 11 % Celkem 36 dětí = 11 % 0-2 r = 25,4 % 0-2 r = 25,4 % 2-3 r = 16 % 2-3 r = 16 % 3-4 r. - 3 = 3,6 % 3-4 r. - 3 = 3,6 % 4-5 r. - 2 = 4,6 % 4-5 r. - 2 = 4,6 % 5-6 r r a výše a výše - 0
OVŘ u opožděného psychomotorického vývoje Celkem 38 dětí = 12 % Celkem 38 dětí = 12 % 0-2 r. - 5 = 7,5 % 0-2 r. - 5 = 7,5 % 2-3 r = 12,5 % 2-3 r = 12,5 % 3-4 r = 12 % 3-4 r = 12 % 4-5 r. - 7 = 16 % 4-5 r. - 7 = 16 % 5-6 r. - 3 = 11 % 5-6 r. - 3 = 11 % 6 a výše- 2 = 9,5 % 6 a výše- 2 = 9,5 %
OVŘ u pre-,peri-, postnatálního rizika Celkem 37 dětí = 11 % Celkem 37 dětí = 11 % 0-2 r. - 9 = 13,4 % 0-2 r. - 9 = 13,4 % 2-3 r. - 8 = 9 % 2-3 r. - 8 = 9 % 3-4 r. - 9 = 10,8 % 3-4 r. - 9 = 10,8 % 4-5 r. - 6 = 13,6 % 4-5 r. - 6 = 13,6 % 5-6 r. - 3 = 11,1 % 5-6 r. - 3 = 11,1 % 6r.a výše 2 = 9,5 % 6r.a výše 2 = 9,5 %
Vývojová dysfazie Celkem 28 dětí = 9 % Celkem 28 dětí = 9 % 0-2 r r r. - 3 = 3,4 % 2-3 r. - 3 = 3,4 % 3-4 r. - 6 = 7,2 % 3-4 r. - 6 = 7,2 % 4-5 r. - 5 = 11,4 % 4-5 r. - 5 = 11,4 % 5-6 r. - 8 = 30 % 5-6 r. - 8 = 30 % 6- výše- 6 = 30 % 6- výše- 6 = 30 %
Závěr : Vyšetření pro OVŘ nejčastěji mezi 2 – 4 r. Vyšetření pro OVŘ nejčastěji mezi 2 – 4 r. Chlapců více jako dívek / ve všech věkových skupinách / Chlapců více jako dívek / ve všech věkových skupinách / Nejčastější je OVŘ prostý - chlapci častěji Nejčastější je OVŘ prostý - chlapci častěji Vady sluchu, zvl. těžké - první roky života Vady sluchu, zvl. těžké - první roky života Vývojová dysfázie - až kolem 3 roku - nejčasteji kolem 5-6 r. Vývojová dysfázie - až kolem 3 roku - nejčasteji kolem 5-6 r. Psychomotorický vývoj je důležitý pro vývoj řeči. Psychomotorický vývoj je důležitý pro vývoj řeči. Pre,peri,postnatální riziko může mít negativní vliv na vývoj ř eči. Pre,peri,postnatální riziko může mít negativní vliv na vývoj ř eči.
Děkuji Vám za pozornost