Výběr adekvátních vyučovacích metod při fixaci a kontrole znalostí v rámci ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc
Výběr adekvátních vyučovacích metod při fixaci a kontrole znalostí v rámci ekonomického vzdělávání 1.Podstata a funkce fixačních metod v ekonomickém vzdělávání 2.Přehled fixačních metod aplikovaných v ekonomickém vzdělávání 3.Aplikace opakování v ekonomickém vzdělávání 4.Aplikace cvičení v ekonomickém vzdělávání 5.Zjišťování výsledků ekonomického vzdělávání a jejich hodnocení 6.Přehled základních metod zkoušek v rámci ekonomického vzdělávání 7.Aplikace metod zkoušení v ekonomickém vzdělávání
1) Podstata a funkce fixačních metod v ekonomickém vzdělávání Podstata fixační metody (zaměřuje se na upevňování získávaných znalostí žáků, vede k trvalosti znalostí, prolíná celým vyučovacím procesem, je etapou ekonomického vzdělávání) Funkce fixačních metod (upevňuje znalostí, prohlubuje je, propojuje vědomosti, dovednosti a návyky žáků důležité pro práci v ekonomické praxi)
2) Přehled fixačních metod aplikovaných v ekonomickém vzdělávání Opakování (ústní či písemně z textů, mluvenou i písemnou komunikací mezi žákem a učitelem, v praktických činnostech žáků, je prostředkem v boji proti zapomínání, ve školním vyučování či v domácí přípravě žáků) Cvičení (upevňuje vědomosti a dovednosti žáků zaměřených především na početní a činnostní aktivity, při ovládání techniky – počítačů, faxů, kopírovacích strojů aj.)
3) Aplikace opakování v ekonomickém vzdělávání Upevňování obecných ekonomických poznatků (pojmy, poučky, ekonomické zákonitosti, tendence a trendy vývoje hospodářství, ekonomické vztahy, ekonomické teorie) Aplikace v ekonomických předmětech s převážně verbálním učivem (v Ekonomice, v Marketingu, v Managementu aj.)
4) Aplikace cvičení v ekonomickém vzdělávání Upevňování učiva činnostního zaměření (žáci počítají, účtují, tvoří hospodářské písemnosti, graficky znázorňují ekonomická fakta a trendy, navrhují podnikatelské záměry, připravují marketingové náměty, sestavují statistické tabulky, vyplňují formuláře a výkazy aj.) Aplikace v ekonomických předmětech s praktickým zaměřením (Písemná a ústní elektronická komunikace, Účetnictví, Statistika, Cvičné firmy aj.)
6) Přehled základních metod zkoušek v rámci ekonomického vzdělávání ústní zkoušky (individuálním zkoušením zjišťujeme stav vědomostí a dovedností v rámci vyučovacích hodin, před klasifikací a u maturit, posuzujeme vyjadřovací schopnosti žáků a jejich myšlení) písemné zkoušky (individuálním zkoušením zjišťujeme stav vědomostí a dovedností, reprodukuje se text, řeší se příklady, vypracovávají se dokumenty, přehledy, grafy, tabulky, jsou více objektivní, užívají se v průběhu vyučování, před klasifikací i u maturit, mohu být předepsány učebními osnovami předmětu) didaktické testy (jsou formou písemné zkoušky, považovanou za velice objektivní, umožňující měřitelnost stavu znalostí žáků, mají formalizovanou – standardizovanou podobu, nestandardizované vytvářejí učitelé, užívají se v běžné výuce, nejsou vhodné k souhrnnému zkoušení ani k maturitě)
praktické zkoušky (prokazují dovednosti žáků komplexní povahy v praktických činnostech, zařazených v průběhu výuky, v souhrnném upevňování a u závěrečných zkoušek) počítačové zkoušky (převedené písemné zkoušky do počítačové podoby vytvořením speciálního softwarového vybavení)
7) Aplikace metod zkoušení v ekonomickém vzdělávání ústní zkoušky (užívají se ve všech ekonomických předmětech, především typu Ekonomika, Ekonomické teorie, Marketing, Management, Daňová soustava aj.) písemné zkoušky (užívají se ve všech ekonomických předmětech, zejména typu Účetnictví, Statistika, Ekonomické výpočty, Obchodní korespondence, Písemná a elektronická komunikace, Integrovaný ekonomický předmět, Ekonomická cvičení aj.) praktické zkoušky (užívají se v ekonomických předmětech typu Účetnictví, Informační technologie, Obchodní písemnosti, Písemná a elektronická komunikace, Fiktivní firmy, Cvičné kanceláře aj., často jako součást maturitní zkoušky z odborných – ekonomických – předmětů)