1 VALNÁ HROMADA AVOŠ 20. dubna 2010. 2 Kontrola usnesení poslední Valné hromady AVOŠ Zpráva o činnosti - složení Koordinačního výboru AVOŠ - členská základna.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VALNÁ HROMADA AVOŠ 15. duben 2014
Advertisements

Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Vstup absolventů středních škol na trh práce
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Hodnocení škol a školských zařízení
1 VALNÁ HROMADA AVOŠ dne 29. dubna Kontrola usnesení poslední valné hromady Zpráva o činnosti -složení KV AVOŠ -členská základna -přehled nejdůležitějších.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
KLÍČ K ROZVOJI PROFESNÍCH KOMPETENCÍ Název projektu: KLÍČ K ROZVOJI PROFESNÍCH KOMPETENCÍ Soukromá vyšší odborná škola sociální o.p.s., Jihlava (projekt.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
1 VALNÁ HROMADA AVOŠ 20. dubna NÁVRH USNESENÍ VALNÉ HROMADY AVOŠ VH schvaluje zprávu o činnosti za rok VH schvaluje zprávu dozorčí rady.
VALNÁ HROMADA AVOŠ 23. dubna Priority KV AVOŠ Důraz na : Aktivní spolupráci KV AVOŠ s UZS ČR,NUV a odborem pro VOV a další vzdělávání MŠMT Pokračování.
Další vývoj přiřazování kvalifikací k EQF v České republice Miroslav Kadlec, Praha,
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Zdravotnická sekce v rámci Asociace vyšších odborných škol ________________________________________ Valná hromada AVOŠ 20. dubna 2010 _______________________________________.
Praha 20.dubna 2010 Přehled o činnosti sekce technických VOŠ sdružených v AVOŠ Jiří Homolka Valná hromada AVOŠ – 20. duben 2010 Osnova: Sekce technických.
Vlastní hodnocení školy
3. zasedání předsednictva Rady vysokých škol Praha, 16. března 2006 Česká konference rektorů Prof. Ing. Petr Sáha, CSc.
Ekonomické informace 8. zasedání Sněmu RVŠ Praha, Jakub Fischer, předseda EK.
1 VALNÁ HROMADA AVOŠ 12. dubna  Kontrola usnesení Valné hromady AVOŠ z 20. dubna 2010  Priority KV AVOŠ na školní rok 2010/2011.
AVOŠ Valná hromada 29. března 2007 SOUČASNOST A PERSPEKTIVA VYŠŠÍCH ODBORNÝCH ŠKOL Valná hromada AVOŠ 29. březen 2007 Jiří Homolka Osnova: Popis současného.
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Strana 1 Projekt Reflex Flexibilní odborníci ve společnosti znalostí Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě Jan Koucký Středisko vzdělávací politiky.
VALNÁ HROMADA AVOŠ 19. dubna Priority KV AVOŠ Důraz na užší spolupráci členů KV AVOŠ – vedoucích sekcí, se školami podle oborového zaměření v průběhu.
P RVŠ1 Zhodnocení činnosti Předsednictva RVŠ v r
Sněm RVŠ - bod 4.1 RVŠ Sněm RVŠ - bod 4.2 Základní informace: Bilanční a hodnotící zpráva RVŠ za funkční období
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
Sněm RVŠ1 Přehled činnosti Předsednictva RVŠ za období květen - listopad 2008 (3 řádná zasedání: , a )
Sněm RVŠ1 Přehled činnosti Předsednictva RVŠ za období červen – listopad 2009 (3 řádná zasedání: , a )
Mise a vize VŠKV  Jediná vysoká škola se sídlem v Karlovarském kraji  Jedinečnost vzdělávacího programu neuniverzitního typu  Inovační inženýrství.
VALNÁ HROMADA AVOŠ 14. duben 2015
ÚVODNÍ KONFERENCE K PROBLEMATICE INTEGROVANÉHO VZDĚLÁVÁNÍ OSOB SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM Olomouc 27. dubna 2006.
1 Valná hromada Asociace vyšších odborných škol, AVOŠ Praha, 14. duben 2015 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1.
1 Spolupráce při realizaci projektů inovací na ESF MU Mgr. David Póč, Oddělení pro strategii a rozvoj.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
Pracovníci ve zdravotnictví a řídící pracovníci ve zdravotnictví - resortní analýza potřeb pracovníků jednotlivých profesí a oborů s výhledem do roku 2015.
„JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ KONFERENCE „JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ Karlovy Vary 8. Února 2016.
Škola jako poskytovatel DV Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
Most, 24. ledna 2008 Univerzita půl třetího věku Závěrečný seminář Mgr. Jaroslava Barbara Sporková
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Jihomoravského kraje Workshop s řediteli a zástupci škol 27. května
Projekt „Inovace vzdělávacího programu Inovace vzdělávacího programu VOŠS Ostrava a rozšíření o kombinovanou formu vzdělávání Mgr. Michaela Holaňová.
Budoucnost odborného školství ??? 9.června 2011, Praha.
Analýza potřeb v území Pardubického kraje Pracovní tým k platformě Kariéra a celoživotní vzdělávání Podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě.
Stabilizace sektoru vyššího odborného vzdělávání MŠMT Odbor vyššího odborného a dalšího vzdělávání.
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení Jana Bydžovská KULATÝ STŮL MŠMT – PŘEDSTAVENÍ INDIVIDUÁLNÍHO NÁRODNÍHO PROJEKTU
Informace pro členy oborových skupin Analýzy a informace vytvářené v NÚV k přechodu a uplatnění absolventů škol na trhu práce Ing. Jiří Vojtěch vedoucí.
ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ Návrh struktury. ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ „Analýza vývoje trhu práce a vzdělávacího systému Plzeňského kraje pro potřeby KAP“  Povinná.
ZPRÁVA PŘEDSEDKYNĚ O ČINNOSTI AVOš ZA Rok 2016
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje
Aktuální otázky v oblasti kohezní politiky a rozvoje měst
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Pardubického kraje
Motivační program spolupráce škol a zaměstnavatelů
Bc. Magdalena Zábranská
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ MORAVSKOSLEZSKÉHO KRAJE Čtenářská a matematická gramotnost Andrea Nytrová
První tisková konference ministra Josefa Dobeše
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Institucionální akreditace
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
ZPRÁVA PŘEDSEDKYNĚ O ČINNOSTI AVOš ZA Rok 2017
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Seminář P-KAP a EQAVET k Vyšším odborným školám Ing
Projekt VOV Ekonomická sekce jazyky
Téma Polytechnické vzdělávání a Infrastruktura
DALŠÍ KROKY V OBLASTI RACIONALIZACE SÍTĚ ŠKOL
Transkript prezentace:

1 VALNÁ HROMADA AVOŠ 20. dubna 2010

2 Kontrola usnesení poslední Valné hromady AVOŠ Zpráva o činnosti - složení Koordinačního výboru AVOŠ - členská základna - přehled nejdůležitějších priorit KV AVOŠ - informace o aktivitách a tématech projednávaných KV AVOŠ

3 Kontrola usnesení poslední Valné hromady AVOŠ VH trvá na usnesení z minulé Valné hromady AVOŠ, kdy obdržel koordinační výbor mandát k jednáním týkajícím se transformace VOŠ

4 Koordinační výbor AVOŠ zvolený valnou hromadou dne Ing. Markéta Pražmová předsedkyně AVOŠ Mgr. Karel Štix 1. místopředseda AVOŠ za sekci ekonomickou: PhDr. Dana Čapková Ing. Milena Kolářová PhDr. Eva Svobodová za sekci humanitní: PhDr. Jan Sehnal PhDr. Hana Thielová PhDr. Marie Bílová za sekci technickou: RNDr. Jiří Homolka Mgr. Ivana Vitisková, Ing. Radek. Loub za sekci zdravotnickou: Mgr. Karel Štix Mgr. Miroslav Zeman RNDr. Milada Odstrčilová za sekci zemědělskou: Ing. Miroslav Merten Ing. Jiří Ježek Ing. Markéta Pražmová za sekci VŠ: PhDr. Jitka Němcová, PhD.

5 Dozorčí rada zvolená Valnou hromadou AVOŠ dne Mgr. Václav Kočovskýpředseda Ing. Jiří Batulka místopředseda PhDr. Věra Kmochová PaedDr. Josef Erhart Mgr. Ing. Michal Pospíšil

6 Počet a struktura členů AVOŠ k podle oborů a zřizovatele /z toho samostatné/ oboryveřejnésoukromé církevní celkem EKO 13/0 19/4 0 32/4 HUM 11/0 3/1 3/3 17/4 TECH 22/0 2/2 0 24/2 ZDRAV 18/1 7/5/1* 1/0 26/6/1* ZEM 11/ / Celkem 75/1 31/12/1 4/3 110/16/1* * z toho 1 soukromá VŠ

7 1. důraz na práci sekcí - každá sekce si označí pod vedením svého vedoucího hlavní problém oboru a připraví okruh otázek a návrhy na řešení z oblasti spolupráce se zaměstnavateli, zřizovateli, VŠ. Každá sekce se sejde nejméně 2x mezi Valnými hromadami AVOŠ. 2.příprava dotazníkového šetření, které by po svém zhodnocení sloužilo jako validní závěr pro další reformní východiska: personální zabezpečení výuky, materiální podmínky, uplatnění absolventů, výhody a nevýhody spojení střední školy a VOŠ, celkové postoje k reformě apod. 3.návrhy na řešení problematiky VOŠZ Priority

8 1. Sekce se sešly za celé období 1x s výjimkou sekce zdravotnictví Hlavním tématem jednání všech sekcí bylo připravit dotazníkové šetření, které se zaměří na profesní orientaci a uplatnění absolventů dle oborů vzdělávání, využívání modulového uspořádání vzdělávacího programu, kreditního systému apod. 2. Výsledek dotazníkového šetření nesplnil naše očekávání (výjimka technické a zdravotnické obory) KV AVOŠ vyzývá všechny školy k zavedení sledování údajů o absolventech a jejich uplatnění Zájmem každé školy by měly být údaje o uplatnitelnosti svých absolventů, spolupráci se zaměstnavateli v rámci regionu, mezinárodní spolupráci, spolupráci s VŠ apod.

9 Výsledky dotazníkového šetření dle sekcí: Technická 23 škol - výsledky z 23 škol - 100% nezaměstnaní 7%, uplatnění 93%. Zdravotnická 26 škol - výsledky z 25 škol - 96% nezaměstnaní 7%, uplatnění 92%, nezjištěno 1%. Zemědělská 11 škol - výsledky z 8 škol - 72% nezaměstnaní 6%, uplatnění 92%, nezjištěno 2%. Ekonomická 32 škol - výsledky z 20 škol - 62,5% nezaměstnaní 4%, uplatnění 92%, nezjištěno 4%. Humanitní 16 škol - výsledky z 8 škol - 50% nezaměstnaní 7%, uplatnění 93%. CELKEM 108 škol AVOŠ účast 84 škol - 76% ** údaje nejsou validní, nelze vyhodnotit z důvodu nedodržení parametrů zjišťování v různých školách

10 Poslední údaje o počtu VOŠ Celkový počet VOŠ zapsaných v rejstříku (ve školním roce 2009/2010*) Zřizovatelé VOŠ: - stát – jiný ústřední orgán státní správy (7) - 3,8 % - kraj (118) - 63 % - právnická nebo fyzická osoba – soukromé (49)- 26 % - církev (12) - 6,5 % *údaje NÚOV z ledna 2010

11 Zájem o studium Ve školním roce 2009/10, studuje ve VOŠ celkem studentů, z toho (65 %) ve státních, (27 %) v soukromých, (5 %) v církevních, zbytek (3 %)v ostatních. V současné době ubývá podíl studentů vstupujících do soukromých VOŠ, u nově přijatých v roce 2009/10 je podíl přijatých do státních VOŠ 70 %, soukromých 22 %, církevních 5 % a ostatních 2 %.

12 Vývoj počtu studentů vstupujících do 1. ročníků vyššího odborného vzdělávání

13 Přehled o počtech studentů vstupujících do 1. ročníků vyššího odborného vzdělávání podle skupin oborů: *údaje NUOV leden 2010

14 Komentář Nejpočetněji jsou z pohledu nově přijímaných studentů zastoupeny zdravotnické obory s více než 2000 přijatými studenty, dále obory ekonomické s necelými 1500 studenty a sociální a pedagogické obory, do kterých bylo přijato jen nepatrně méně než do ekonomických oborů. V jiných formách studia převažují nově přijatí do skupiny sociálních a pedagogických oborů (téměř tisíc studentů), druhou početnou skupinu pak tvoří obory právní a veřejnoprávní činnost s více než 600 nově přijatými.

15 Studijní obory *údaje NUOV leden 2010 Celková struktura studijních programů VOŠ podle obsahu vzdělávání: Šk.r. 2009/10 programů Vzděl. programů Studijní programy včetně zaměření početpodílpočetpodíl technické 4624,3%9916,3% zemědělsko-lesnické a ekologické 84,2%243,9% zdravotnické *nově 8 105,3%14123,2% ekonomické 5227,5%13422,0% zaměřené na turismus 126,3%396,4% sociální, správními a pedagogické 4021,2%13221,7% umělecké 2111,1%396,4% Celkem

16 Aktivity a nejdůležitější témata: - Úzká spolupráce s UZS - tvorba společných stanovisek, účast na klíčových jednáních v rámci tripartity, spolupráce s médii - Z iniciativy technické sekce vznikl dokument, který byl východiskem pro společné prohlášení UZS, CZESHA a AVOŠ a zaslán ministryni školství PhDr. Kopicové - KV AVOŠ souhlasí s vymezením základních parametrů transformace předložených na jednání tripartity v březnu 2010

17 VOŠ – jak dál 1 Zveřejnit přijatou variantu řešení s podrobnějším rozpracováním podmínek transformace do té míry, aby mohly být základem bezprostředních projektových aktivit v této oblasti s využitím alokovaných prostředků ESF. Podle možností zveřejnit tyto podmínky do konce 1.Q a již v této fázi zapojit sociální partnery do procesu konzultací a specifikace podmínek. Považujeme za potřebné vytvořit podmínky pro vznik nové vzdělávací instituce typu „profesního institutu“ realizujícího programy v 6. a případně i 5.stupni EQF. Za naprosto zásadní považujeme zachování regionálních vazeb a bezprostředního kontaktu těchto programů se zaměstnavateli. S tímto principem logicky souvisí možnost zřizování těchto institutů kraji. Nová instituce musí být vybavena legislativními kompetencemi adekvátními terciárnímu sektoru a neměla by být oddělena od oborově příbuzné střední školy. Zcela zásadní otázkou jsou principy akreditace. Současný stav považujeme za nevyhovující. Podporujeme myšlenku společné akreditační komise, ale kriteria akreditace musí vyjadřovat specifičnost těchto programů. Daleko více než dosud musí zachytit uplatnitelnost absolventů v praxi a reálnou vazbu na potřeby trhu práce.

18 Strategickou otázkou, která ovlivní úspěšnost celého transformačního procesu, je vztah k středním odborným školám. Oddělení by vedlo ke ztrátě celého sektoru VOŠ, který je plně integrován v institucích sekundárního vzdělávání. Je proto nutné vytvořit legislativní podmínky pro činnost takové vzdělávací instituce, která realizuje vzdělávací programy v oblasti terciárního vzdělávání (po splnění akreditačních podmínek) i v oblasti sekundárního vzdělávání. Samostatná právní subjektivita pro terciární a pro sekundární vzdělávání by vzhledem k nutné úzké kooperaci těchto typů vzdělávání (včetně možnosti využívat společný materiální i personální potenciál) přinášela pouze administrativní a organizační komplikace bez jakýchkoliv zjevných výhod. Za zcela otevřenou a přijatelnou však považujeme možnost, aby vzdělávací instituce, v současné době splňující legislativní a akreditační podmínky pro programy terciárního vzdělávání za stanovených kritérií splňovala i podmínky pro realizaci programů sekundárního odborného vzdělávání. Prostupnost a využitelnost kreditů v programech terciárního profesního vzdělávání do navazujících programů považujeme za samozřejmou, i když vzhledem k jejich specifickým cílům považujeme za logickou možnost doplnění některých teoretických kompetencí. VOŠ – jak dál 2

19 Dále spolupracovat s UZS Prosazovat, aby silné stránky z „Analýzy“ nebyly potlačeny špatnou interpretací a byly východiskem pro stanovení základních transformačních kroků

20 Silné stránky VOŠ - SWOT analýza z materiálu Ing. Karpíška a kolektivu - relativně dobré uplatnění absolventů - zájem zaměstnavatelů – zajímavý poměr mezi získanou kvalifikací a platovými nároky (levnější) - existence akreditace se zapojením partnerů z praxe - vazba na zaměstnavatele a region - přidaná hodnota VOV s ohledem na zázemí studentů - propojenost se SŠ - spokojenost absolventů s pedagogy, kulturou a klimatem školy - silná odborná profilace - odborná praxe - posunutí věkové hranice pro odbornou profilaci

21 SWOT analýza budoucího vývoje VOŠ - jaké máme příležitosti? - jaké jsou hrozby? - jaké máme možnosti?

22 Příležitosti - zařadit de iure VOŠ do soustavy TV s jasným vymezením jejich specifik v rámci vzdělávací soustavy ČR podle požadavků zaměstnavatelů a zřizovatelů - diverzifikovat VOŠ a vymezit je v TV dle jednotlivých oborů a specifik a stanovení jejich poslání v TV ve srovnání s VŠ - podílet se na vymezení kriterií pro jejich transformaci - využít kladné hodnocení VOŠ z provedené „analýzy“- hlavně jejich nižší finanční náročnost - včetně dalších předností vyplývajících z jejich kooperace se SŠ (materiální, personální)

23 Hrozby - transformace se bude vytvářet bez účasti kompetentních zástupců škol, zaměstnavatelů a zřizovatelů a nedojde ke konsensu - transformaci předstihne negativní demografický vývoj a nebude provedena v součinnosti s reformou VŠ - školy již nebudou moci využít k přípravě prostředky z ESF - OPVK Vyšší odborné vzdělávání

24 Možnosti - aktivní spolupráce škol s AVOŠ včetně stanovení budoucích priorit každé školy v rámci své dlouhodobé koncepce rozvoje - nečekat, že AVOŠ může za Vás vše vyřešit, a proto aktivně vyjednávat v rámci působnosti školy s praxí a zřizovateli - reflektovat na všechny podněty a připomínky - připravit si variantní řešení a iniciovat svými podněty další aktivity KV AVOŠ - zavádět kreditní a modulový systém a připravit se na stanovení kritérií hodnocení kvality jednotlivých škol

25 Děkuji Vám za pozornost a přeji AVOŠ hodně úspěchů v její další činnosti.