Vedoucí DP: doc. Ing. Petr Rapant, CSc.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Informační systémy v logistice
Advertisements

Asociace bezpečnostních poradců
Informační systém krizového řízení kraje
SATELITNÍ KOMUNIKACE Martina ŠKVAŘILOVÁ, 4.Z.
a Internetové dispečinky
Význam infrastruktury pro konkurenceschopnost v kontextu kohezní politiky a budoucí priority ČR Ing. Lukáš Hampl 1. náměstek ministra dopravy.
Datové přenosy v ISDN Mobilní systémy, PF, JČU.
1 Počítačové sítě Úvodní přednáška Cíl předmětu –seznámit se s principy datové komunikace –seznámit se s principy distribučních systémů –seznámit se s.
Způsoby přesné družicové navigace
Útvar krizového řízení
Dopravní informace Plzeňského kraje Martin Schejbal Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor informatiky.
Počítačové technologie ve službách dopravy Sledování vozidel off a on-line.
Komunikační moduly C2COM a CSAIO8x
ITS v regionální dopravě
IQ PACK dáváme inteligenci obalům Prezentace projektu Ing. Roman Kortus RFID projektový manažer.
Informační technologie pro IZS a krizové řízení
ISSS 2004 Technická infrastruktura IZS kraje Vysočina.
Technologie GPRS >Roman Slowioczek Specialista pro GPRS technologii Oskar.
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
Přehled
DATOVÁ SÍŤ NP A CHKO ŠUMAVA
Internet.
Mobilní telefonní síť GSM
Podnikání na Internetu outsourcing, virtuální firmy Letní semestr 2005 Jana Holá IX.
Global Positioning Sytem
Autor: Jakub Dubrovský www:  Analýza procesu kontroly silnic  Získat data z GPS  Zobrazit data na mapě  Odesílat data do GPS  Vytvoření.
Připojení k internetu (GPRS-EDGE-CDMA a Wi-Fi)
Rozvoj nehlasových služeb Současnost a budoucnost mobilních sítí
NEBOLI. Pojem elektronické bankovnictví Podstatou je elektronické jednání mezi klientem a finanční institucí. Podstatou je elektronické jednání mezi klientem.
GPS – Global Positioning System
Geoinformační technologie Geografické informační systémy (GIS) Výukový materiál pro gymnázia a ostatní střední školy © Gymnázium, Praha 6, Nad Alejí 1952.
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
DOPRAVA Nenahraditelná složka hospodářství každé země – brzdí nebo urychluje ekonomický rozvoj. Poloha uprostřed Evropy – ČR je křižovatkou transevropských.
ISEM INTEROPERABILNÍ SYSTÉM ELEKTRONICKÉHO MÝTNÉHO Základní informace
Informační podpora při krizovém řízení
STRUKTURA POČÍTAČOVÝCH SÍTÍ. Co to je PC síť  PC síť - propojení dvou a více PC za účelem sdílení dat nebo komunikace.
Ing. Jiří Fejfar, Ph.D. GNSS Globální navigační satelitní systémy.
MISYS ČVUT v Praze Geografické informační systémy Zpracoval: J.Marák.
Střední škola teleinformatiky Ostrava
Mobilní komunikace ve státní správě a samosprávě Možnosti využití mobilních sítí pro komunikaci s občany a a správními orgány.
Tvorba mapy pro orientační běh s použitím GPS
Sledování vozidel v reálném čase a využití pro informování cestujících
Využití mobilních geoinformačních technologií v záchranných službách
Zvýšení vědeckovýzkumného potenciálu pracovníků a studentů technických vysokých škol v oblasti dopravy a nových dopravních technologií Registrační číslo:
Zpracování záznamů GPS dispečerských vozů DPO Vedoucí projektu : doc. Ing. Petr Rapant, CSc. Zpracovává : Radim Balon, G363 Vysoká škola báňská – Technická.
Publikování prostorových dat na Internetu (prezentace pro VLE Dílna) Ing. Jan Růžička Institut geoinformatiky VŠB-TU Ostrava, HGF tř. 17.listopadu
Navigace a mapování pomocí GPS
Tato prezentace byla vytvořena
Typy počítačových sítí Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Pavel.
1 Mapy s dopravními informacemi pro WAP Bc. Aleš Daněk – G269 Vedoucí projektu Ing. Jan Růžička Ph.D. Zadavatel firma CAD programy – Ing. Jan Vlčinský.
„ Rozšíření možností vizualizace geodat
Možnosti využití mobilní komunikace při krizových situacích
ZÁKLADY GEOINFORMATIKY
IEC 61850: Soubor norem pro komunikaci v energetice
GSM.
STRUKTURA POČÍTAČOVÝCH SÍTÍ učební texty pro deváté ročníky ZŠ
Informatika a komunikace v logistice Kapitola 8: Úkoly logistického informačního systému, Struktura informačního systému podniku, Pohyb informací v síti.
Geoinformatika úvod.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Inf Sítě mobilních telefonů a GPS. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
 = jedná se o vzájemné propojení lokálních počítačových sítí pomocí vysokorychlostních datových spojů  vznikl spojením mnoha menších sítí  v každé.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Moderní informační systémy - úvod do teorie, druhy IS v cestovním ruchu.
Připojení k internetu Jakub Adam, 9.B GPRS General Packet Radio Service (GPRS) je služba umožňující uživatelům mobilních telefonů GSM přenos dat a připojení.
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY
Výbory a pracovní skupiny
Lucie Mališová 1. ročník N GK-KART
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie
Ing. Patrik Horažďovský Ing. Martin Heindl
Obsah Co je to GIS Segmentace GIS HZS ČR GIS portál HZS ČR
Transkript prezentace:

Vedoucí DP: doc. Ing. Petr Rapant, CSc. DIPLOMOVÁ PRÁCE Návrh koncepce a praktické ověření sledování pohybu nebezpečných nákladů Autor: Adam PATÁČIK Vedoucí DP: doc. Ing. Petr Rapant, CSc. Ostrava 2004

Zadání a cíle práce: popsat problematiku přepravy nebezpečných nákladů navrhnout koncepci sledování přepravy nebezpečných nákladů prakticky ověřit technickou proveditelnost sledování nebezpečných nákladů

Charakteristika a rozdělení nebezpečných látek 1/2 „nebezpečná látka“ = předmět, látka nebo sloučenina několika látek, u nichž při nesprávném zacházení nebo při nedodržení pokynů výrobce příp. při haváriích a mimořádných událostech, mohou vzniknout různá nebezpečí (výbuch, hoření, vzplanutí, infekce, otrava, poleptání, …)

Charakteristika a rozdělení nebezpečných látek 2/2 třídy rozdělení nebezpečných látek:

Identifikace a přeprava nebezpečných látek 1/2 mezinárodní předpisy: silniční doprava - ADR (Evropská dohoda o mezinárodní přepravě nebezpečných látek po silnici), železniční doprava - RID (Mezinárodní řád pro přepravu nebezpečného zboží po železnici), letecká doprava - IATA/DGR, vodní doprava - ADN označování a silniční přeprava nebezpečných látek: Kemlerův kód (udává vlastní nebezpečí, které látka představuje)

Identifikace a přeprava nebezpečných látek 2/2 označování vozidel vezoucích nebezpečný náklad:

Existující systém pro sledování nebezpečných látek informační systém podpory pro preventivní a záchranná opatření v oblasti mobilních zdrojů nebezpečí - DOK je existující informační systém MDČR, jehož hlavním úkolem je podpora vybraných činností v oblasti krizových situací v dopravě základní části DOKu: HAVÁRIE, KONTROLA, LEGISLATIVA a STATISTIKA

Havárie vozidla s nebezpečnou látkou a záchranné složky v ČR nejčastěji situaci při havárii vozidla s nebezpečnou látkou řeší jednotky HZS, které spolupracují s dalšími subjekty (ZZS, Policie ČR atd.) postup likvidace havárie je následující: průzkum, opatření k záchraně osob a zvířat a následné uzavření místa havárie, snížení bezprostředních rizik, omezení rozsahu havárie a úplná likvidace havárie

Mobilní geoinformační technologie jsou vhodné a použitelné pro sledování pohybu nebezpečných nákladů základními technologiemi pro jejich budování jsou: GIS, mobilní počítače, mobilní komunikační technologie, družicové navigační a polohové systémy a další komponenty (v závislosti na konktétní oblasti nasazení) - nejběžněji používané jsou notebooky nebo PDA, GSM a GPS

Komunikační technologie GSM 1/2 GSM je mobilní rádiová síť, která pracuje na frekvencích 900, 1800 nebo 1900 MHz (USA) a umožňuje obousměrnou hlasovou i datovou komunikaci pokrytí území je zajištěno vybudováním sítě pozemních retranslačních stanic (BTS), které jsou propojeny datovými cestami s digitálními GSM ústřednami

Komunikační technologie GSM 2/2 GSM sítě nabízí svým uživatelům v současné době 3 základní způsoby komunikace mezi účastníky: hlasová komunikace, zasílání krátkých textových zpráv (SMS) a datová komunikace na českém trhu jsou v současnosti k dispozici 3 operátoři GSM sítí, kteří poskytují dostatečné pokrytí signálem jak ve městech, tak i v otevřené krajině

HSCSD a GPRS HSCSD (High Speed Circuit Switched Data) - komunikace přes vyhrazený kanál, pro dávkové přenosy větších objemů dat GPRS (General Packet Radio Service) - komunikace přes sdílený kanál, pro on-line připojení a malé objemy dat => jako výhodnější (pro přenos údajů o poloze sledovaného vozidla) se jeví GPRS

Navigační a polohový systém GPS GPS je družicový rádiový systém pro určování polohy; je systémem globálním, umožňuje tedy určovat polohu kdekoli na Zemi; pracuje bez ohledu na počasí a denní či roční dobu systém GPS tvoří 3 tzv. segmenty - kosmický (družice), řídící (hlavní řídící stanice, monitorovací stanice a stanice pro komunikaci s družicemi) a uživatelský (přijímače)

EGNOS jedná se o nově vznikající velkoplošný systém pro zpřesňování polohy tento systém je schopen pomocí sítě pozemních monitorovacích a kontrolních stanic a 3 geostacionárních družic získávat a distribuovat data obsahující údaje o spolehlivosti a přesnosti polohových signálů vysílaných družicemi GPS nebo GLONASS

Sledování vozidel on-line na již dříve popsaných technologiích (GSM a GPS) je založeno existující řešení pro sledování vozidel on-line - systém LUPUS firmy PRINCIP a.s. systém se skládá ze 2 částí - mobilních jednotek (GSM modul, GPS přijímač, výpočetní jednotka) a SW pro dispečink (server+klient) obdobné systémy pro AVL - GSM-AM CAR (PICODAS), GPS INSPECTOR (SECTRON)..

Návrh koncepce sledování pohybu nebezpečných nákladů systém je rozdělen na 3 stupně:

TRASOVACÍ JEDNOTKA tyto jednotky představují 1. stupeň systémové struktury jejich činnost je spojena hlavně s plánováním a analýzami hlavní úkoly této jednotky tvoří: trasování, data management (správa dat) a vývoj systému

MONITOROVACÍ JEDNOTKA tyto jednotky tvoří 2. stupeň systémové struktury činnost této jednotky tvoří 3 hlavní úkoly: monitorování, modelování havárií a podpora rozhodování

MOBILNÍ JEDNOTKA mobilní jednotky tvoří 3. stupeň navrhovaného systému tento stupeň je prezentován jednotkami v zásahových vozidlech (slouží k zásahovému trasování a podpoře rozhodování) a jednotkami ve vozidlech vezoucích nebezpečný náklad (slouží k určování polohy sledovaného vozidla)

Praktické testování - GSM (GPRS) byly měřeny rychlosti přenosu datových souborů o známých velikostech v době měření bylo uskutečněno připojení k síti Internet (protkolem TCP/IP) a měřena doba přenosu souborů (protokolem FTP) výsledky: průměrná rychlost se pohybuje kolem 40 kbps, což je dostatečné k přenosu údajů o poloze nebo mapových podkladů

Praktické testování - GPS pro měření bylo použito handheld PC + GPS přijímač, měření probíhalo v Ostravě na komunikacích, které procházely otevřeným územím, byl velice dobrý příjem GPS signálu problémy nastávaly v zastavěných a průmyslových oblastech (centrum, Vítkovice) a v oblastech, kde se nachází vysoké věžové nebo řadové domy a pod mosty

Literatura 1/3 1 Dopravní informační systém DOK <http://cep.mdcr.cz/dok2/DokPub/dok.asp> 2 Rapant P.: Družicové polohové systémy. VŠB-TU Ostrava, 2002. 3 Hanuška Z. - Nebezpečné látky. (vyd. FIRE EDIT, 1995) 4 Protivinský M. - Zdolávání mimořádných událostí. (vyd. Grafické studio Serifa, 2001)

Literatura 2/3 5 Šejnosta F. - Registr nebezpečných látek. (vyd. Galius Ruber, 1995) 6 Elektronický časopis GPS world <http://www.gpsworld.com> 7 Overview of the GSM <http://www.shoshin.uwaterloo.org> 8 Eurotel - www.eurotel.cz 9 T-mobile - www.t-mobile.cz

Literatura 3/3 10 OSKAR - www.oskar.cz 11 Princip - www.princip.cz 12 Picodas - www.gpscentrum.cz 13 Garmin - www.garmin.com 14 ESRI - www.esri.com 15 Český Telecom - www.telecom.cz

Děkuji za pozornost. Adam PATÁČIK