Rozhovor.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dobrovolnické centrum při Diecézní charitě ČB
Advertisements

Role vztahu v pomáhajících profesích Prezentace v předmětu PORADENSTVÍ VE VZDĚLÁVÁNÍ.
Jak na to, aniž bychom se zničili
1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
2013 Marek Vácha.  v seminářích se pokusíme nahlédnout do toho, co by mohlo být „křesťanství“  a podobně se pokusíme nahlédnout do oblasti zvané „environmentální.
Dětský svět Dětské naivní teorie
Vaši OZ… …prodávají často ve slevách a ustupují z původní cenové nabídky klientovi? …mají málo nových klientů a u stávajících stagnují prodejně? …neumí.
Role supervize v bilanční diagnostice BDg z pohledu poradce pro dospívající z dětských domovů Tento projekt je financován z ESF a státního rozpočtu ČR.
DÍTĚ V OBTÍŽNÉ ŽIVOTNÍ SITUACI MOŽNOSTI ÚČINNÉ SPOLUPRÁCE
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
Seminář pracovní parta Komunikace. To podstatné Jak jste hodnoceni pro následující výběr pracovníků – docházka (dochvilnost), plnění úkolů, aktivity,
Zásady pozorování a vyjednávání
Cíle při výuce etiky/náboženství Zuzana Svobodová.
POSTUP PSANÍ ZPRÁVY. CÍL (Proč zprávu píšete ?) -1 POSKYTNUTÍ INFORMACÍ : spojeno s prezentací nějakých faktů nebo vysvětlením příkladů či konkrétních.
Jak vést diskuzi Zásady – rady - nebezpečí Výhody diskuze Společné dopracování se výsledku Společné dopracování se výsledku Odstranění pochybností a.
Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:VY_32_INOVACE_DUM51_06 Sada:VY_32_INOVACE_DUM51 Autor: Mgr. Jaroslav HASIL Ročník/předmět:6. – 9.ročník,
Jak vyjednávat o smlouvě a honoráři I. pro společnost JTP Roman Čiviš, A TREND.
Co manažeři očekávají od vzdělávání HR ŽIVĚ 14. prosince 2005 Tomáš Valenta Generali pojišťovna a.s.
Závěrečné seminární práce 9. ročník 2014/2015
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Rozhovor. Výběr osobnosti Podle cíle rozhovoru – kompetentní osoba v daném oboru. Člověk s vlastní vizí, projektem, s osobním zaujetím pro svou práci.
Anatomie textu Jednotlivé prvky odborného textu. Situace autora textu Disponuje určitým poznáním k tématu Má s ním nějaké zkušenosti - předporozumění.
Jak psát texty ke kombinované formě studia Projekt Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji.
KONCEPCE DVOJKY…. TŘI CÍLOVÉ SKUPINY… RodičeVedeníČlenové.
Rozhovor. Výběr osobnosti Podle cíle rozhovoru – kompetentní osoba v daném oboru. Člověk s vlastní vizí, projektem, s osobním zaujetím pro svou práci.
Zdravá škola.
Jak vybírat školu a obor?. Víte, že? Víte, že… V Plzeňském kraji je téměř 60 středních škol Všechny důležité informace o oborech SŠ v Plzeňském kraji.
Specifikace cíle práce. Pravidlo č. 1  Odborný text musí mít jasně stanovený a formulovaný cíl výzkumu = cíl práce.  Cíl práce formulujeme jako výzkumnou.
Specifikace cíle odborného textu. Předmětem zkoumání mohou být  Skutečnosti a jevy ve společnosti (Jak se lidé vyrovnávají se ztrátou zaměstnání? S jakými.
Životopis Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
MOŽNOSTI INTERVENCE – SEKTY
Specifikace cíle práce. Pravidlo č. 1  Odborný text musí mít jasně stanovený a formulovaný cíl výzkumu = cíl práce.  Cíl práce formulujeme na základě.
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
„ WORKSHOP „Terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách Moravskoslezského kraje – práce se závislými klienty“ Vyhodnocení a shrnutí výstupů.
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Přijímací pohovor prakticky „ Hledáme-li nového člověka do firmy, pak vybíráme vždy konkrétního člověka pro konkrétní činnost v konkrétním podniku.“
Inkluze pohledem rodiče: příklad dobré praxe z Liberce Dítě s mentálním postižením v běžné základní škole (ZŠ Sokolovská, Liberec) Mgr. Hana Kubíková.
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
ANOTACE Objasnit žákům pojem krátkodobý a dlouhodobý cíl, seznámit je s vytyčováním svých cílů a s využitím pozitivních vzorů. Výukový materiál.
Data získána na základě výzkumu Hodnotové orientace dětí ve věku 6 – 15 let. Výzkum realizován v rámci projektu Klíče pro život.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
Odborný text a specifikace cíle práce. Odborný text jako žánr Žánr je skupinou textů vykazujících stejné znaky:  srovnatelný záměr (vědecky zkoumat,
Národní týden manželství „Manželství je víc než kus papíru“ únor, 2015.
Národní týden manželství (NTM) únor, 2007.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
S POLEČNOST A PEČUJÍCÍ OSOBY Konference Podpora pečujících osob Jan Michalík, Petra Tomalová.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Závěrečné seminární práce 9. ročník 2016/2017
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Umění ptát se Jitka Navrátilová, Ph.D
DRAMATURGIE TEAMBUILDINGOVÝCH PROGRAMŮ (seminář)
Čím chci být, až vyrostu Tomáš Fryčka.
Vztahy a pravidla soužití - rodina
Práva a povinnosti osob
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Práva a povinnosti osob
Práva a povinnosti osob
PROCES ZPROSTŘEDKOVÁNÍ NÁHRADNÍ RODINNÉ PÉČE
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_3,4_77
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_06 Vztahy mezi lidmi
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Financováno Nadací Sirius
Rozhovor Rozhovor.
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Rodičovství biologické a pěstounské
Závěrečné seminární práce 9. ročník 2018/2019
Transkript prezentace:

Rozhovor

Výběr osobnosti Člověk, který mě skutečně něčím zaujal – nestačí, že je mi známý či příbuzný. Člověk s vlastní vizí, projektem, s osobním zaujetím pro svou práci v sociální oblasti. S vlastní zkušeností s uskutečňováním této vize. Se schopností a ochotou formulovat své názory, přesvědčení, zkušenosti. Otevřený ve sdílení o sobě, o své motivaci, o svém zázemí pro tuto práci.

Příprava otázek k rozhovoru 1. Zjistím si co nejvíce informací o dotyčném, o jeho životě, vzdělání, práci, zaměření, zájmech. 2. Zapíši si všechny otázky, které pro rozhovor připadají v úvahu. 3. Vyřadím otázky, které jsou tabu (zdravotní stav, výše platu, intimní život) 4. Vyhnu se otázkám, které umožňují jen odpovědi ANO/NE a ukončují tak dialog. 5. Zařadím podněcující otázky, kterými dáváme možnost rozvést hovor: Jaký je váš názor na… Jaká je vaše představa o… Jaký je váš postoj k … Mohl byste jmenovat další důvody…

Příprava otázek k rozhovoru 3. Přidám otázky, na které potřebuji znát odpověď, aby rozhovor charakterizoval dotyčného dostatečně konkrétně, aby byl pokud možno úplný, aby podával celistvý obraz osobnosti dotyčného. 4. Otázky si zapíši a seřadím do logického celku - nejprve jednodušší a méně osobní, až se rozhovor rozběhne a získám důvěru druhého, mohu zařadit otázky složitější a více osobní.

Příprava na rozhovor Rozhovor si domluvím předem, pokud možno na klidném místě Informuji dotyčného o účelu a tématu rozhovoru Řeknu něco o sobě, o své motivaci pro dané téma Pokusím se vyjádřit, proč mne zajímá právě jeho osoba Předávat otázky není nutné – pouze na výslovnou žádost (spontánnost, bezprostřednost) Připravím a vyzkouším si diktafon či magnetofon K rozhovoru přijdu s podrobně připravenými otázkami a včas

Zásady vedení rozhovoru 1. Je třeba přesvědčit svým vystupováním - kompetentní otázky, naslouchání, empatie 2. Odpovědi sledovat kriticky: odpovídá mi dotyčný skutečně k věci? Dozvídám se to, co jsem chtěl vědět? Je odpověď dostatečně srozumitelná? Nespokojit se s první odpovědí doptat se na podrobnosti, rekapitulovat výpovědi, abych si ověřil, zda jsem správně rozuměl. Pokud jsem věc správně pochopil, říkáte… Dalo by se tedy říci, že… Asi jsem ne zcela dobře pochopil, proč v této souvislosti hovoříte o… Vracet se k tématu Nebát se slušnou formou přerušit dotyčného, pokud odbíhá od tématu a vrátit na stůl původní otázku. Zeptat se na stejnou otázku jiným způsobem: Původně: Jaké to má klady? Opět: Má to nějaké zápory?

Zásady vedení rozhovoru 3. Rozvíjet nové informace a pohledy. Doptat se na ně může být přínosnější, než trvat na původních otázkách. 4. Skromná polemika přidá rozhovoru na zajímavosti. Např: Ale já jsem si doposud vždycky myslel, že… Někteří lidé pracující ve stejném oboru tvrdí, že… 5. Vyvarovat se poučování

Přepis rozhovoru Přepis rozhovoru nesmí zkreslovat informace, ale je možné jej stylisticky upravovat a zkracovat. Mluvnické chyby opravujeme - otrocky přesný přepis může dotyčného poškozovat. Je možné zpřeházet odpovědi, střídat kratší a delší, vytvořit gradaci, rytmus. Neupravuje se to, co dobře charakterizuje osobnost dotyčného a specifika jeho vyjadřování. Důležitá je grafická úprava rozhovoru: otázky uvádíme tučným písmem, odpovědi začínáme na novém řádku.

Portrét Portrét tvoří: Titulek a mezititulky Upoutávka: 2 – 3 věty, které shrnují, čím je významný právě tento člověk Faktografický základ (kde pracuje, na čem, s kým, jak dlouho) Citace (přímé, nepřímé) Poselství, které dotyčný předává (prací, životem, ve vztazích) Přehled životopisných dat

Portrét Logické rozvržení textu Je možné tvořit: Doporučení: Podle životních období Podle oblastí činnosti Podle úkolů, které zvládá Co o dotyčném vypovídají: styl práce a cíle, klienti, přátelé Doporučení: Využít všeho osobitého, barvitého, jedinečného, neobvyklého, překvapujícího k dokreslení sdělovaných fakt

Otázky pro sociálního pracovníka Níže uvedený seznam otázek je obecnou nabídkou, kterou je třeba pro konkrétního sociálního dopracovat tak, aby otázky odpovídaly specifikům konkrétní osobnosti a její pracovní a odborné specializaci.

Sociální pracovník 1. Otázky na motivaci k dané práci Co Vás přivedlo na myšlenku začít s touto prací (založit OS atd.) Motivoval Vás k tomu nějaký osobní zážitek, osobnost, rodina, studium? Čemu jste se věnoval předtím, proč jste to opustil?

Sociální pracovník 2. Otázky po nárocích, jaké klade práce na osobnost Jaké nároky na Vás tato práce (tento styl práce) klade? Co potřebuje člověk k tomu, aby mohl tuto práci vykonávat? Co považujete na této práci za nejtěžší? Co bylo těžké na začátku, co teď? Co vás nejvíc rozzlobí? Je při této práci potřeba pracovat v týmu? Jaká úskalí má pro vás týmová práce? Mění vás v nějakém směru tato práce?

Sociální pracovník 3. Vztahy s klienty Co především chcete dát svým klientům? Co podle vás nejvíce potřebuji? Jak pomáhat lidem a nebrat jim jejich kompetence? Máte na to nějaký recept? AJak prožíváte vztahy ke klientům? Dávají vám něco, nebo jen berou? Máte osobní vztah k některým klientům? Váš nejsilnější zážitek při práci s klienty? Mění člověka nějak denní kontakt s klienty (s postižením, s umírajícími…)? Musíte nějak měnit svůj životní styl, svoje zvyky?

Sociální pracovník 4. Zázemí pro práci Zažil jste nějaké krize či syndrom vyhoření? Jak se mu bráníte, jak odpočíváte? Stíháte se věnovat vedle své práce i jiným zájmům? Pomáhají vám nějak ve vaší práci? Kde nacházíte pro svou práci oporu? Spojujete svou práci také se svým životním přesvědčením? S vírou? Co považujete v životě za nejdůležitější? Je pro vás křesťanství inspirující? V čem? Jste spokojen s životním stylem jaký vedete? Co je pro něj charakteristické? Něco v něm postrádáte? Jak vypadá váš den?

Sociální pracovník 5. Minulost 6. Budoucnost Kde a kdy jste se narodil/a? Koho z Vás chtěli mít rodiče? Čím jste chtěl/a být vy? Máte nějaký osobní vzor? Jsou lidé, kteří vám v životě nejvíc pomohli nebo vás nejvíce ovlivnili? Můžete říct, kteří? Základní informace o studiu. 6. Budoucnost O co usiluje do budoucna? Je něco, z čeho máte obavy? Je něco Vaším velkým snem?

Práce ve skupinách Vytvořte alespoň pět otázek specifických pro: Pracovníka azylového domu pro bezdomovce Romského asistenta Streetworkera Ošetřovatelku v hospici Vězeňského faráře Učitelku ve třídě integrující děti se spec.potřebami Matku pečující o osvojené děti v náhradní rodině Osobního asistenta vozíčkáře

Práce ve dvojici Připravte alespoň 7 otázek pro spolužáka k rozhovoru na téma: Sociální práce Lidská práva Víra a náboženství Výchova dětí Vstup do manželství Generační rozdíly Škola a systém vzdělávání