Příčiny SPU.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dyspraxie.
Advertisements

Diagnostika SPU.
Specifické vývojové poruchy chování a učení
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Diagnostika SPU u studentů vysokých škol
PROJEKT: RIZIKA PŘESTUPU DĚTÍ MATEŘSKÝCH ŠKOL DO ZÁKLADNÍ ŠKOLY A JEJICH ŘEŠENÍ ZAVÁDĚNÍM NOVÝCH VYUČOVACÍCH FOREM, METOD A POSTUPŮ, VČETNĚ VYUŽITÍ ICT.
Speciální péče na naší škole
Specifické poruchy učení
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Narušená komunikační schopnost
Výchova mládeže s více vadami
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
DMO OLGA BÜRGEROVÁ.
Specifické vývojové poruchy učení
Alzheimerova nemoc.
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Speciálně pedagogická diagnostika logopedická
DMO Olga Bürgerová.
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Znaky pohybu Typické znaky lidské motoriky
Specifické poruchy školních dovedností
LMD, ADD, ADHD.
Riziko dyslexie a školního selhávání
Diagnostika a reedukace
Diagnostika a reedukace. Garantem diagnostiky jsou  Pedagogicko-psychologické poradny  Speciálně pedagogická centra.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
PORUCHY AKTIVITY A POZORNOSTI
Narušený vývoj řeči strukturní a systémové narušení jedné či většího počtu oblastí vývoje řeči (osvojování mateřského jazyka) vzhledem k chronologickému.
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
Specifické poruchy učení
Možnosti využití informačních a digitálních technologií pro diagnostiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová.
Vývojová dysfázie.
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
DYSORTOGRAFIE 4. října 2013 VY_52_INOVACE_220119
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Dyslexie jako celoživotní zátěž 2015 Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
PRAVDA A MÝTY O SPU Veronika Vitošková, Helena Jiránková Seminář pro učitele GJP Duben 2014.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Problematika neprospěchu žáka
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Specifické poruchy učení Specifické poruchy učení Pedagogika a psychologie Pedagogika a psychologie Mgr.
MENTÁLNÍ RETARDACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
PORUCHY ŘEČI V DĚTSKÉM VĚKU
Inteligence DUM_19.
DMO dětská mozková obrna
ZÁKLADY SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
PORUCHY AKTIVITY A POZORNOSTI:
Pedie Co mají společné?.
Specifické poruchy učení
Diagnostické metody.
DMO (dětská mozková obrna)
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
ŠKOLNÍ NEPROSPĚCH Příčiny školního selhání
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Příčiny SPU

Příčiny SPU Podkladem poruch učení může být drobné poškození mozku, které obvykle vzniká v perinatálním věku. Často bývá součástí syndromu lehkých mozkových dysfunkcí (LMD). Podkladem poruch učení je dědičně podmíněná dispozice. Genetický základ může mít i odlišná dynamika vývoje, případně nerovnoměrné zrání jednotlivých funkcí.

Kombinovaná etiologie poruch učení, kdy je lehké poškození mozku spojeno s dědičně podmíněnou dispozicí. Řada teorií, snažící se odhalit příčiny poruch učení, které vycházejí z různých pozic. Vycházejí-li z jevové stránky - příčiny obtíží mohou být v poruchách vnímání, řeči, motoriky, popř. i v nedostatečné lateralizaci funkcí, tj. v nevyhraněné lateralitě.

Z hlediska neuroanatomie a neurofyziologie – příčiny v poruše stavby a funkce určitých oblastí mozku. Psychiatrie - narušená komunikace mezi dítětem a okolním světem. Přístup, který se snaží odhalit příčiny specifických vývojových poruch učení podle rozboru čtení a psaní a podle sledování průběhu a úspěšnosti reedukace: Dyslexie fonematická – následek nedostatečně zvládnutého fonematického systému jazyka.

Dyslexie optická – poruchy zrakové a zrakoprostorové analýzy, poruchy zrakové paměti, prostorového vnímání a prostorové paměti. Dyslexie agramatická – nedostatečné osvojení gramatických forem, morfologických a syntaktických zobecnění. Dyslexie sémantická – nedostatečné chápání smyslu čteného textu.

Příčinou může být nedokonalá funkční souhra mozkových hemisfér. O. Kučera (1961) provedl analýzu anamnézy, klinického obrazu a nálezů pediatrických, psychologických, psychiatrických a sociálních; V Dětské psychiatrické léčebně v Dolních Počernicích podle analýzy rozdělil děti s dyslexií:

v téměř 50 % se jednalo zřejmě o drobné poškození mozku (encefalopatie) anamnestické údaje svědčí o pravděpodobném poškození mozku v době pre-, peri- a postnatální; klinický obraz chování je příznačný pro LMD; psychologické vyšetření zachycuje drobné poruchy ve vnímání; v inteligenčních testech bývají v názorových zkouškách výsledky zřetelně nižší než ve zkouškách verbálních; nízkou úroveň mívají zkoušky kresebné-potíže s představivostí, zrakově pohybovou koordinací, i s jemnou motorikou; časté jsou potíže s řečí – specifické asimilace a artikulační neobratnost;

20 % případů dyslexie má příčiny v dědičnosti (hereditární etiologie) porucha čtení a pravopisu je zpravidla těžší a jeho náprava je poměrně obtížná. 20 % případů dyslexie má příčiny v dědičnosti (hereditární etiologie) v anamnéze se nacházejí doklady o poruchách sdělovacích funkcí v blízkém příbuzenstvu dítěte – patří k nim kromě SPU i poruchy řeči, zvláště artikulační neobratnost; psychologický nález – názorové zkoušky bývají výrazně lepší než zkoušky verbální; kresebné zkoušky mívají stejně nízkou úroveň jako u předchozí skupiny, ale neobjevují se tak výrazné poruchy v jemné motorice a vizuomotorické koordinaci;

15 % dyslektiků – skupina hereditárně encefalopatická obtíže ve čtení a psaní jsou spíše lehčího rázu a jejich náprava také bývá rychlejší a úspěšnější. 15 % dyslektiků – skupina hereditárně encefalopatická kombinace obou faktorů – dědičnosti i drobného poškození mozku. 15 % dyslektiků – etiologie neurotická nebo nejasná z anamnézy ani nálezů není možné soudit na hereditární nebo encefalopatický podklad; v některých případech se dalo soudit, že existovala určitá, třeba malá, mozková dysfunkce, která vedla k obtížím ve čtení, a že tyto obtíže byly posíleny a utvrzeny neurotickými mechanismy.