Pedagogický seminář Martina Kekule

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Programy pro rozvoj kognitivních funkcí
Advertisements

Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
Diagnostika SPU.
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Speciální péče na naší škole
Specifické poruchy učení
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Dysortografie Dysortografie je specifická porucha pravopisu. Nepostihuje celou oblast gramatiky jazyka, ale týká se tzv. specifických dysortografických.
Reedukace dysortografie
Školní zralost PhDr. Pavel Beňo Tel n
Lenka Krejčová SPU A VÝUKA V ZUŠ Lenka Krejčová
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
UMĚNÍ UČIT SE Mgr. Michal Oblouk. UČENÍ  měli bychom: a)zjistit, jaký způsob učení nám nejvíce vyhovuje a používat ho b)uvědomit si, že je důležité procvičování.
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
Příčiny SPU.
Specifické vývojové poruchy učení
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Psychické poruchy – DYSGRAFIE Dostupné z Metodického portálu www. rvp
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Pohled pedagoga běžné základní školy na podporu komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností PhDr. Veronika Girglová Katedra speciální.
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Reedukace SPU s využitím počítačů
Riziko dyslexie a školního selhávání
Diagnostika a reedukace
Diagnostika a reedukace. Garantem diagnostiky jsou  Pedagogicko-psychologické poradny  Speciálně pedagogická centra.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
GENETICKÁ METODA ČTENÍ
Specifické poruchy učení
Vývojová dysfázie.
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Žák se specifickými poruchami učení (SPU) a ADHD
DYSORTOGRAFIE 4. října 2013 VY_52_INOVACE_220119
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Dyslexie jako celoživotní zátěž 2015 Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické
III. TYPOLOGIE PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY A) Diagnostika neformální – mikrodiagnostika - průběžné diagnostikování: vědomostí, dovedností, názory, představy,
DYSGRAFIE – PORUCHA OSVOJOVÁNÍ PSANÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Využití standardů pro průběžné sledování učebního pokroku žáků Jana Straková Institut pro sociální a ekonomické analýzy a Ústav pro informace ve vzdělávání.
Problematika neprospěchu žáka
DYSKALKULIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Specifické poruchy učení Specifické poruchy učení Pedagogika a psychologie Pedagogika a psychologie Mgr.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Výuka čtení a psaní analyticko-syntetickou metodou
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Specifické poruchy učení (SPU) u dětí mladšího školního věku
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Podmínky učení.
Specifické poruchy učení
Podpůrná opatření včera, dnes a zítra
Sociální čtení.
Čtení a psaní genetickou metodou
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Metody výuky počátečního čtení
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Školní speciální pedagog Mgr
ŠKOLNÍ NEPROSPĚCH Příčiny školního selhání
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Pedagogický seminář 13. 12. 2010 Martina Kekule Poruchy učení Pedagogický seminář 13. 12. 2010 Martina Kekule

Dys- deformace Dysfunkce – špatná funkce Základní pojmy Dys- deformace Dysfunkce – špatná funkce porucha osvojování Dyslexie čtenářských dovedností Dysgrafie psaní Dysortografie pravopisu Dyskalkulie M dovedností Dyspraxie senzomot. fcí Dysmúzie hudebních dovedností

Definice dyslexie 1968 USA „Specifická vývojová dyslexie je porucha projevující se neschopností naučit se číst, přestože se dítěti dostává běžného výukového vedení, má přiměřenou inteligenci a sociokulturní příležitost.“  porucha pouze nějaké funkce, ne celkové zaostávání 1996 Matějček „…řečová porucha, která se vyznačuje potížemi při dekódování jednotlivých slov,nedostatečná schopnost fonologického zpracování.“

Projevy Dyslexie rychlost čtení – luštění písmen, slabikování, neuvědomuje si obsah chybovost – záměna písmen tvarově (b-d-p) nebo zvukově podobných (t-d) -i nepodobných, pozor b/d zaměňuje spousta začínajících čtenářů porozumění – závislé na předchozím - rozdílná intenzita

Projevy Dysgrafie Obtížné zapamatování tvarů písmen, nápodoba Písmo špatně čitelné Žák často škrtá, přepisuje písmena Pomalé tempo psaní

Projevy Dysortografie Gramatika – nejasná diagnostika rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek rozlišování slabik dy-di, ny-ni rozlišování sykavek vynechaná, přidaná, přesmyknutá písmena nebo slabiky Gramatika – nejasná diagnostika někteří nejsou schopni se naučit, ale někteří jen nemají chuť věnovat čas a úsilí zvládnutí alespoň základů

Projevy Dyskalkulie počítání na základě paměti, pokud selže, dopouští se chyb (např. 2:4=8) umí napsat č. 9, ale nechápe např. že je to to samé co např. 10-1,3.3 neschopnost psát M znaky, např. psát desítky pod desítky, apod. neschopnost číst matematické znaky, např. č. 238 přečte jako 2,3,8 obtíže při určování množství předmětů, např. neurčí jen lichá čísla porucha prostorového vnímání, např. neobkreslí postavu

Projevy Deficit kognitivních funkcí záměny písmen b-d-p, číslic 6-9, 42-24, grafických znaků pomalé čtení problémy s orientací na stránce těžší vnímání a porozumění mluvené řeči, pokyny učitele apod. problémy s automatizací oslabená paměť problémy se soustředěností

Příčiny Biologická rovina, kognitivní rovina, behaviorální rovina Biologický pohled Ovlivněno geny, ale spolu s vlivem prostředí V 40 – 50 % dědičné Odlišná struktura určitých částí mozku Vliv testosteronu  více postiženi chlapci Cerebelární teorie Funkce mozečku – nejen motorika, ale také aktivity čelní kůry, Brocovy řečové oblasti, automatizace

Ceberální teorie

Příčiny Kognitivní pohled -deficit ve fonologických procesech (např. horší rýmování) -vizuální deficit (záměna pořadí písmen ve slově, c a l vedle sebe vypadají jako d, dlouhé ikonické přetrvávání prvního písmene) -deficit v procesu automatizace (problém při vytváření podmíněných reflexů, pro porozumění textu nutné automaticky číst slova) -omezená pracovní paměť (zejména při pravopisu)

Příčiny Rozbor procesu čtení Rozbor procesu učení Behaviorální pohled Rozbor procesu čtení Rozbor procesu učení Rozbor chování při čtení, psaní a při běžných denních činnostech

Ukázka http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10213330194-v-rytmu-aleny-kupcikove/ http://www.dys.cz/

Jak pomoci? I Vycházet z diagnostiky odborného pracoviště Obecné zásady Vycházet z diagnostiky odborného pracoviště Navazovat na dosaženou úroveň dítěte,bez ohledu na věk Rozhovor s rodiči Dítě potřebuje zažít úspěch, zejména v začátcích Zapojení všech smyslů (hmat, manipulace, sluch, zrak) Vést dítě k zodpovědnosti za výsledky, na druhou stranu nepřeceňovat: i přes velkou snahu se výsledky nemusí dostavit Vysvětlit spolužákům rozdílný přístup k hodnocení

Jak pomoci? II Hubování, porovnání s úspěšnějšími staršími sourozenci Nejčastější chyby ze strany rodičů Hubování, porovnání s úspěšnějšími staršími sourozenci Učit dítě bez porozumění naukovým předmětům Věty typu: vždyť ses to učil, jak to, že to neumíš. Viz problém automatizace, paměti Odpírání chvály Nerespektování specifických obtíží

Jak pomoci? III negativní zkušenosti  malá motivace nesprávné návyky SPU na 2. st. ZŠ východiska negativní zkušenosti  malá motivace nesprávné návyky větší rozpor mezi úrovní čtení a ostatními mentálními schopnostmi místo vyučování v popředí učení sebe samého nezvládání běžných prostředků výuky (práce se textem, zápis poznámek) Např. čtení již není cílem, ale prostředkem

Jak pomoci? IV čtení stále spotřebuje spoustu energie, je pomalé SPU na 2. st. ZŠ projevy čtení stále spotřebuje spoustu energie, je pomalé čtení ztěžuje malé písmo, nezvyklý tvar písmen čtení nahlas není plynulé, často žáci maskují za vyrušování, vtípky psaný projev je často s gramatickými chybami, není to však důsledkem malého nadání dítěte dysgrafici píší pomalu, je-li tlak na větší rychlost písmo bývá naprosto nečitelné a tím i veškeré zápisky dítěte Obecně: záleží na přípravě na 1.st. Pokud byla nesprávná, dítě bez zájmu, často se neumí učit, buď se učí vše nazpaměť, anebo pouhým přečtením…

Jak pomoci? V SPU na 2. st. ZŠ Obecná doporučení kratší úkoly, hovoříme s žákem, co on považuje za obtížné respektování pomalého tempa vedeme žáka k zautomatizování kompenzací (např. práce s magnetofonem, barevné zvýrazňování pojmů apod.) pokud žákovi něco zapisujeme, vždy čitelně učíme žáka učit se, opakovat vše nahlas žák se učí myslet nahlas důraz na zpětnou vazbu

Jak pomoci? V prognózování textu SPU na 2. st. ZŠ DYSLEKTICI Práce s textem prognózování textu Vyjdeme z toho, co žák zná. Po přečtení části textu má žák uvést, co by mohlo následovat. Toto očekávání umožní zvýšit rychlost vnímání Sledování a řízení čtení. Cílem není přečíst text co nejrychleji, ale porozumět mu. Tzn. Vracet se a opakovat pasáže, kterým nerozumí.

Jak pomoci? V SPU na 2. st. ZŠ DYSLEKTICI Práce s textem podtrhávání důležitých informací, výpisky,vlastní poznámky, otázky v oblasti kompenzace lze použít jednodušší texty o stejném obsahu (výtah apod.) hromadné či párové čtení důležitá grafická úprava textu

Jak pomoci? V SPU na 2. st. ZŠ DYSLEKTICI Práce s textem Takovýto text je obtížné číst i pro normální populaci. Výzkumy ukázaly, že i ve vyšších ročnících (věk okolo 14 let) žáky takováto úprava textu rozptyluje.

Jak pomoci? V používání názorných pomůcek SPU na 2. st. ZŠ DYSLEKTICI používání názorných pomůcek jiné způsoby vyhledání informací (kromě čtení): obrázky, video, tv, internet sledujeme, zda žák rozumí pojmům. Např. je schopen provést daný úkol, ale vlivem špatného čtení přehlédl nějaký pojem

Jak pomoci? V SPU na 2. st. ZŠ DYSGRAFICI hledáme optimální způsoby zápisů do sešitu (jen důležité pojmy, vlepování obrázků apod.) žák potřebuje odpočívat, procvičit motorické svaly ruky používání pomocných linek respektovat pomalé tempo

Jak pomoci? V psaní psacím písmem SPU na 2. st. ZŠ DYSGRAFICI kompenzační metody psaní psacím písmem psaní na počítači (důležité naučit všemi deseti) kopírování zápisů, žák zapisuje pouze to důležité, vybrané náčrty apod. Zelinková 2003 – str. 97 kazuistika

Jak pomoci? V SPU na 2. st. ZŠ DYSKALKULICI slovní úlohy nestačí jen přečíst, je třeba přidat grafické znázornění apod. používání jednoduchých a nízkých čísel ve srovnání s vrstevníky problémy s orientací v prostoru, modelování kompenzace špatné paměti pomocí tabulek a přehledů

Jak pomoci? VI myšlení na hlas SPU na 2. st. ZŠ Styly učení, metakognitivní strategie Se žáky s SPU je nutné zaměřit se na výuku jak se mají učit! myšlení na hlas Jak jsem to udělal/a, je to takhle lepší, proč se mi to povedlo? zapojení více smyslů

Jak pomoci? VI Metodický pokyn č.j. 13 711/2001-24 SPU na SŠ Projevy: problémy s organizací práce nižší schopnost psát souvislé texty nesprávné učební návyky (učení se nazpaměť) Metodický pokyn č.j. 13 711/2001-24 Např. posílená výuka Čj pro dyslektiky Výuka psaní na stroji všemi deseti

Jak pomoci? VII Hodnocení zřetel k motivaci (neustálé pětky žáka odradí) Čl. 5 metodického pokynu 13 711/2001-24 doporučení: širší slovní hodnocení (rodiče musí souhlasit s touto formou) neexistují klasifikační stupně (J. Slavík: Hodnocení v současné škole) Žák může mít individuální vzdělávací program (IVP) Pokyn MŠMT: 23 472/92-21 Většinou vypracuje třídní učitel

Jak pomoci? VII Hodnocení Volba formy zkoušení Navýšení času na vypracování úkolů, testů apod. o 25 % Využití počítačů pro písemné vypracování odpovědí Přítomnost osoby, která předčítá text Otázky mohou být nahrané na magnetofonu Alternativní formy zkoušení (demonstrace, modelování, referáty) Maturita: více času (střední porucha 50 %, lehčí porucha 25 %)

Literatura Hodnocení Zelinková O.: Poruchy učení, portál 2003 Michalová Z.: Specifické poruchy učení na 2. st. ZŠ a středních školách, Tobiáš 2004 Gavora P.: Žiak a text, SNP Bratislava, 1992 Jirásek, Matějček, Žlab: Poruchy čtení a psaní, SPN 1966 Matějček Z.: Vývojové poruchy čtení, SPN 1974 Mertin V.: Dyslexie u dospělých in SPU a chování, sborník 1997/98, portál 1998