Jak na rovné příležitosti? V 5 krocích
1. Vyjasnění postoje Tlak na rovnost žen a mužů, zejména na rovnost žen a mužů při práci, roste. Je to dáno zvláště tím, že genderové stereotypy a praktiky na ně napojené jsou považovány za urážlivé a diskriminační vůči ženám. Existuje několik důvodů, proč se zaměstnavatelé rozhodují řešit otázku rovnosti žen a mužů na pracovišti a provádět podnikovou politiku rovných příležitostí: zákon to nařizuje; nebo existuje tlak zaměstnanců (a možná také ze strany zákazníků a dodavatelů); nebo je to dobrá podnikatelská praxe.
2. Vyjasnění potřeb Aby společnost (zaměstnavatelská organizace) účinně a komplexně dodržovala rovné příležitosti, je pro ni důležité vědět, jaká je její vnitřní potřeba a jaké jsou vnější požadavky. Nástroj, který obě stránky zkoumá a propojuje, je analýza rovnosti mužů a žen (genderový audit). Toto šetření propojuje tři úhly pohledu: legislativa, směrnice, vnitřní předpisy, statistiky objednávka zaměstnaných postoje managementu
3. Cíle – Akční plán Dalším krokem je vyjasnit si, na základě genderové analýzy, cíle a úkoly v oblasti podpory rovnosti mužů a žen. Je třeba tyto cíle schválit napříč společností. 1.Sestavení pracovní skupiny, která obsahuje angažované zaměstnance/zaměstnankyně napříč společností. 2.Potvrzení vybraných a měřitelných cílů. 3.Rozdělení úkolů. 4.Komunikace napříč společností. 5.Vyhodnocení plnění úkolů.
4. Řekněte o tom svému okolí To, že společnost mění svou firemní kulturu a cíleně podporuje rovnost žen a mužů, je třeba komunikovat. Je vhodné zapojit se do odborných sítí, nastavit informování zaměstnaných, zařadit téma do vzdělávacích plánů a srozumitelně komunikovat postoje jak uvnitř společnosti, tak navenek. Možné nástroje Interní komunikace Vzdělávání Společenská odpovědnost (CSR) a sebeprezentace firmy Komunikace s obchodními partnery Komunikace s klientelou Komunikace s dodavateli
5. Revize a monitoring Je dobrou praxí po určité době celý proces opakovat a své cíle aktualizovat. Je považováno za vhodné celým procesem procházet v minimálně 3 letých etapách. Součástí revize je Analýza dosažených výsledků Analýza nákladů a zisků Analýza změny firemní kultury a postojů Vypracování nových cílů
APERIO – Společnost pro zdravé rodičovství Zpracovala Petra Kubálková Praha, 2014