Soustavy nerovnic o jedné neznámé

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Soustava lineárních rovnic o více neznámých I.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_1_18.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: IV/2 Sada: 1 Číslo: VY_42_INOVACE_31.
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: IV/2 Sada: 1 Číslo: VY_42_INOVACE_32.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Tématický celek: Výrazy, rovnice, nerovnice Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_769.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Kvadratická nerovnice Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Mnohočleny a rovnice Číslo materiálu: EU Název: Lineární rovnice se dvěma neznámými -sčítací.
R OVNICE A NEROVNICE Rovnice v podílovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0105 Mgr. Jakub Němec.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_1_19.
Soustava lineárních nerovnic
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující.
R OVNICE A NEROVNICE Soustava lineárních rovnic o více neznámých II. VY_32_INOVACE_M1r0114 Mgr. Jakub Němec.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
R OVNICE A NEROVNICE Kvadratické rovnice – Algebraické způsoby řešení II. – Diskriminant VY_32_INOVACE_M1r0109 Mgr. Jakub Němec.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_776.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_778.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_768.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
R OVNICE A NEROVNICE Základní poznatky o rovnicích VY_32_INOVACE_M1r0101 Mgr. Jakub Němec.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Lineární rovnice s absolutní hodnotou II.
Nerovnice s absolutní hodnotou
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
VY_32_INOVACE_MAT_VA_03 Digitální učební materiál Sada: Matematika Téma: Grafické řešení soustav lineárních rovnic Autor: Mgr. Eva Vaňková Předmět: Matematika.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_771.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
R OVNICE A NEROVNICE Lineární rovnice VY_32_INOVACE_M1r0102 Mgr. Jakub Němec.
R OVNICE A NEROVNICE Lineární rovnice s absolutní hodnotou I. VY_32_INOVACE_M1r0106 Mgr. Jakub Němec.
Kvadratické rovnice – Algebraické způsoby řešení III. – Viètovy vzorce
R OVNICE A NEROVNICE Kvadratické rovnice – Algebraické způsoby řešení I. VY_32_INOVACE_M1r0108 Mgr. Jakub Němec.
R OVNICE A NEROVNICE Nerovnice v podílovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0118 Mgr. Jakub Němec.
R OVNICE A NEROVNICE Rovnice v součinovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0104 Mgr. Jakub Němec.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých Množiny kořenů
Vzájemná poloha paraboly a přímky
Lineární nerovnice o jedné neznámé - řešené příklady
Nerovnice v součinovém tvaru
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Kvadratické nerovnice
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_RONE_05 Rovnice a nerovnice Soustavy nerovnic.
Rovnice a nerovnice Lineární nerovnice Mgr. Jakub Němec
Vzájemná poloha paraboly a přímky
Nerovnice s neznámou ve jmenovateli
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Nerovnice s absolutní hodnotou II.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Soustavy nerovnic o jedné neznámé Rovnice a nerovnice Soustavy nerovnic o jedné neznámé VY_32_INOVACE_M1r0120 Mgr. Jakub Němec

Nerovnice o jedné neznámé Princip výpočtu soustavy nerovnic o jedné neznámé spočívá v zapsání jednotlivých výpočtů do jednoho výsledku. Ze všech výsledků jednotlivých nerovnic vytvoříme průnik intervalů (popř. množin). Výsledná množina je výsledkem soustavy. Průnik intervalů známe již z teorie množin. V rámci řešené problematiky jsme průnik množin užívali již dříve při řešení rovnic a nerovnic s absolutní hodnotou. V soustavách nerovnic o jedné neznámé se mohou kombinovat nerovnice různých typů (lineární, kvadratická, s absolutní hodnotou).

𝒙∈ −∞;−𝟑 3𝑥−2 2 ≤9𝑥∙ 𝑥−4 2𝑥−7 𝑥+3 >1 9 𝑥 2 −12𝑥+4≤9 𝑥 2 −36𝑥 3𝑥−2 2 ≤9𝑥∙ 𝑥−4 Řešte soustavu nerovnic početně a graficky. Nejdříve vypočteme každou nerovnici zvlášť. Určíme intervaly jednotlivých nerovnic. Určíme průnik intervalů, což je řešení dané soustavy. 2𝑥−7 𝑥+3 >1 9 𝑥 2 −12𝑥+4≤9 𝑥 2 −36𝑥 2𝑥−7 𝑥+3 −1>0 24𝑥≤−4/:24 2𝑥−7−𝑥−3 𝑥+3 >0 𝑥≤− 1 6 𝑥∈(−∞;− 1 6 > 𝑥−10 𝑥+3 >0 𝑥∈ −∞;−3 ∪ 10;∞ 𝒙∈ −∞;−𝟑

𝑥+7 ∙ 2𝑥+3 ≤ 𝑥+8 2 𝑥−3 5−𝑥 ∙ 2𝑥+7 <0 2 𝑥 2 +3𝑥+14𝑥+21≤ 𝑥 2 +16𝑥+64 𝑥+7 ∙ 2𝑥+3 ≤ 𝑥+8 2 Řešte soustavu nerovnic početně a graficky. Nejdříve vypočteme každou nerovnici zvlášť. Určíme intervaly jednotlivých nerovnic. Určíme průnik intervalů, což je řešení dané soustavy. 𝑥−3 5−𝑥 ∙ 2𝑥+7 <0 2 𝑥 2 +3𝑥+14𝑥+21≤ 𝑥 2 +16𝑥+64 𝑥−3 5−𝑥 ∙ 2𝑥+7 >0 𝑥 2 +𝑥−43≤0 𝑥−3 5−𝑥 ∙ 2𝑥+7 <0 𝑥+ 1− 173 2 ∙ 𝑥+ 1− 173 2 ≤0 𝑥∈ −1− 173 2 ; −1+ 173 2 𝑥−3 5−𝑥 ∙ 2𝑥+7 <0 𝑥∈ − 7 2 ;3 ∪ 5;∞ 𝒙∈ − 𝟕 𝟐 ;𝟑 ∪ 𝟓; −𝟏+ 𝟏𝟕𝟑 𝟐

𝒙∈∅ 𝑥 2 −8𝑥−20≤0 2𝑥−7 𝑥+5 >1 𝑥−10 ∙ 𝑥+2 ≤0 2𝑥−7−𝑥−5 𝑥+5 >0 Řešte soustavu nerovnic početně a graficky. Nejdříve vypočteme každou nerovnici zvlášť. Určíme intervaly jednotlivých nerovnic. Určíme průnik intervalů. Vidíme, že průnik intervalů neexistuje, výsledkem je tedy prázdná množina. 2𝑥−7 𝑥+5 >1 𝑥−10 ∙ 𝑥+2 ≤0 2𝑥−7−𝑥−5 𝑥+5 >0 𝑥−10 ∙ 𝑥+2 ≤0 𝒙∈ −𝟐;𝟏𝟎 𝑥−12 𝑥+5 >0 𝒙∈ −∞;−𝟓 ∪ 𝟏𝟐;∞ 𝒙∈∅

Úkol závěrem 1) Řešte soustavu nerovnic pro 𝑥∈ℝ a výsledek zapište pomocí intervalu a znázorněte jej graficky: a) 𝑥 2 +27≤3∙ 𝑥 2 +9 −32 2𝑥−7 𝑥+2 ≤−2 b) 3𝑥−5 2 >2∙ 2𝑥−3 2 2𝑥−3 𝑥+5 ≤1

Zdroje Literatura: CHARVÁT, Jura; ZHOUF, Jaroslav; BOČEK, Leo. Matematika pro gymnázia: Rovnice a nerovnice. 4. vydání. Praha: Prometheus, 2010, 223 s. ISBN 987-80-7196-362-2.